villetre kirjoitti:Itsellä hajosi tänään se pieni kumiletku joka menee kaasariin(ilmeisesti jokin lämmitys) ja sitten syylärin alapäässä olevaan ihme venttiiliin.. Onnesta simahti kotiin. Metri kumiletkua uusintaan.. Kannattaa katsella tosiaan noiden kumiletkujen kuntoja.
Itse epäillyt imuvuotoa omassa kun tyhjäkäynti heittelehtii. Kurkussa on pieniä ryppyjä, joten tilasinkin alukurkun sen takia. Huomasin tuossa nyt myös että tuo kurkkuun tuleva letku on puoleksi poikki liitoskohdassa. Mikähän tämän letkun takoitus on? Narinin alukurkussa liitosta ei ole.
Onko kukaan hajulla mistä tuota vehjettä pitäisi ilmailla?! Jos meinaan mulla on nyt päässy ilmaa tuonne kiertoon koska ei ole ollut aiemmin lämpöongelmia... Sytkämodi ihan hyvä kaikkien muiden virien kanssa,lisäksi edullinen. Varmaan tuon kannen lasku ja kanavien muokkaus tehokkain keino. Mutta kaikki yhdessä paras. Kaasarihommassa meneekin jo vähän rahaakin.
Tässä kaksikin ilmausohjetta: (Lainattu viestiketjusta, ei omakohtaisia abduktiokokemuksia)
Keula on hyvässä ylämäessä, korkki irti ja sitten irroitetaan
lämpötila-anturissa oleva pieni letku (löytyy termostaatista). Sitten ei muuta
kuin lorottamaan ilmat huitin hittoon.
Keula ylös eli jyrkähkö ylämäki riittää. penkki pois. vettä valmiiksi. kone
käyntiin. pieni letku irti termostaatista (kaasarin vieressä) jonkun tovin
kierrosta ja uutta nestettä syyläriin. kun nestettä tulee tasaisesti letkusta ni
letku kiinni ja loppulisäys.
Vaihdoin viimevuoden puolella jäähdytysnesteet kun koneeseen oli jostain syystä pistetty vihreätä. Eli tyhjensin koko järjestelmän (luullakseni), huuhtelin ja pistin punaista sisään.
Irroitin ison letkun, joka menee termnostaatille, en siis tuota pienempää varsinaista ilmausletkua, kun en tiennyt oikeaa tapaa ilmaukselle. Lisäsin siis nestettä sitten niin paljon, että isosta letkusta tuli nestettä, sitten nostin letkua vähän, lisäsin lisää kunnes termostaatin päästä tuli nestettä. Letku kiinni ja kone käyntiin, toimi noinkin. Yhtään nestettä en ole pitänyt paisuntasäiliössä, koneen lämmöt nyt kesän lämpimillä maksimissaan olleet 79 astetta. Kerran olen lisännyt nestettä, mutta silloinkin meni hyvin vähän.
Jos luulet ettei pienillä asioilla ole merkitystä, yritä saada unen päästä kiinni hyttynen huoneessa.
Kävi talvella masiinassa kiinni, mutta ajoon asti ei kerennyt, kun säätö ruuvi mureni alta pois =(
Jos sais sopivasti tilaajia kyseiselle laatikolle, niin sais paljon halvemalla muita reittejä
Tuli sitten alukurkku asennettua ja hapetin/pakokaasukierrätys tukittua. Samalla onnistuin saamaan bensaletkun irti tankista ja vedinkin sen kokonaan uusiksi. Aikamoinen vuoristorata tuli, piti oikein kuvan ottaa. Ongelmallista kun tankin liitintä on puolet isompi kuin kaasarin, myöskin tankin muoviliitintä ei helpoita letkun siihen survomista, murtuu varmaan helposti. Nyt tuossa kulkee ensin 10mm letku - hana - 8mm letku - suodatin - 6mm letku. Kai tuo valuttaa tarpeeksi kun lähtö on korkeampi kuin loppu eikä nouse yli lähdön? Testattu piha-ajossa, ei vielä tien päällä.
On vakiokaasari kyllä.
Mietin vielä tuota katin hapetinta. Vaikuttaako päästöihin vai onko tuon järjestelmän tarkoitus vain lämmittää kattia nopeammin toimilämpöön?
Toisioilma järjestelmä (AIR = Air Injection Reactor)
Syöttää lisäilmaa moottorin pakopuolelle. Kuuma pakokaasu reagoi hapen kanssa, hiilivedut ja hiilimonoksidi muuttuu vedeksi ja hiilidioksidiksi.
Alentaa näin HC ja CO pitoisuuksia. Ei vaikutusta moottorin tehoon. Käytössä monissa henkilöautoissa.
- Lähde : Uusi moottoritekniikka -
Ihan vinkkinä, kannattaa hakea bensaletkut ihan hydrauliikkaliikkeestä. Saapi kunnon tavaraa. Itsellä maksoi 3€.
7,5mm teräspunosletku meni suhteellisen kivuttomasti siihen tankin lähtöön.
Ei välttämättä saa mahtumaan vakiokaasariin niin paksua letkua, aika tiukasti tilaa siinäkin.
Onko tuo kaasarin kurkkuun menevä letku miten tärkeä tuossa toisoilmajärjestelmässä? Vain riittääkö tuo pakoputken viereinen liitos katsastuspäästöihin?
Se järjestelmä on ohjattu alipaineella, mikä tulee sieltä imukaulasta. Alipaine sen venttiilin avaa ja laskee ilmaa pakopuolelle.
Tosin jos päästöt mitataan tyhjäkäynnillä, jolloin imukaulassa ei ole voimakasta alipainetta, niin onko sillä järjestellä katsastuksessa niin väliä?