Bad Toys -mönkijät

Keskustelua muun merkkisistä mönkijöistä.
p-p
3WD
Viestit: 67
Liittynyt: 18 Kesä 2008 11:52
Mönkijä:: Dinli DL-904 -11
Paikkakunta: Tampere

Re: Bad Toys -mönkijät

Viesti Kirjoittaja p-p »

Tpower kirjoitti: Edit: täältä löytyikin jotain tietoa, Hondan moottorin kopio näyttää olevan.
http://www.oregonvintage.com/Scooter.html

CFmoton sivulta löytyy sitten tuo moottori.
http://www.cfmoto.cn/product/power/250-1.asp
Katoppas vaan, tuoltahan löytyikin reilusti tietoa itse myllystä. Se sitten siitä, että olisi tuo 250cc ihan NFM:n omaa tuotantoa. Lieneekö myyjälläkään tarkempaa tietoa asiasta, kun ainakin mulle sanoivat että pienempi kone on NFM:n omaa käsialaa ja isompi 500cc Hunterin kone lainattu toiselta valmistajalta.

Mutta ei kai tuo mikään huono uutinen ole että cf:n kone kyseessä. Varmasti toimiva peli ja osiakin varmaan saa muualtakin kuin maahantuojalta (jos oikein innostuu).

Sen verran tilannetietoa, että 750 km takana ja ainut vika mitä on ollut, niin ohjaustangon kahvoista lähtevät jarruvaijeri+ -letku sekä kaasuvaijeri menevät niin läheltä etuvalon takaa että ottivat kiinni ajovalon takaa sisään meneviin (aika rimpuloihin) johtoihin. Ilmeisesti tästä aiheutui se, että käännöksissä johdot olivat pienessä puristuksessa/vedossa johonkin suuntaan ja jokin meni hetkittäin oikoseen.
Seurauksena se, että mittaristossa välkkyi pitkien merkkivalo ja samalla (riippumatta siitä oliko pitkät vai lyhyet) valot pätkivät. Parkit päällä ei tätä ongelmaa. Ogelman lähde todettu siten että heti kun huomasin pätkimistä, niin mönkkä parkkiin kääntämättä ohjaustankoa ja umpioon meneviä johtoja nuljuttamalla huomattu että pätkiminen johtui tosiaan sieltä.

Ratkaisuna otin umpion takaa olevan kumisuojuksen irti ja tutkailin/nyhdin vähän johtoja, mutta en löytänyt "heikointa lenkkiä". Vedin sitten nippusiteillä ajovaloille menevät johdot tulemaan vähän väljemmästä suunnasta ja ongelmakin korjaantui (ainakin toistaiseksi). Pitää ottaa koko umpio kauniiseen kätöseen jos ongelma palaa.
Onkohan kenelläkään muulla ollut mitään vastaavaa?
P.S. onneksi meni oikoseen mittariston pitkien merkkivalon kautta, joten ainakaan sulaketta ei polta.

Edit: Ja vielä sellanen juttu, että onko porukka muuttanu rengastusta? Varsinaisesti renkaat ei ainakaan mulla pahemmin vispaa, mutta paremmatkin vois olla. Ja onko tietoa pulttijaosta? Lähinnä takavanteiden päivitys 10" olis varsin kiintoisaa, niin alkaisi erilaisia katugummejakin löytymään.
ex. Dinli DL-904 -11
ex. NFM Puma 250 -09
Tpower
2WD
Viestit: 57
Liittynyt: 24 Loka 2007 22:32
Paikkakunta: keski-suomi

Re: Bad Toys -mönkijät

Viesti Kirjoittaja Tpower »

Kaasutin taitaa myös olla peräti 19mm, siellä suunnalla olisi varmasti parannettavaa....[/quote]

Alkoi tuo kaasuttimen koko epäilyttämään ja avasin äsken koko laitoksen. Kyllä se on 30mm siitä huolimatta että kaasuttimen kyljessä lukee 19 ja jossain näin kaasuttimen koon ilmoitettavan 19mm. Ilmeisesti se on joku tyyppimerkintä eikä sillä ole mitään tekemistä itse kaasuttimen koon kanssa. Neula näytti olevan toisiksi alimmassa lovessa, suuttimien koot unohdin katsoa.

Kaasuttimen suurentamisella siis tuskin saa mitään ihmeitä aikaan, tosin suoravetoinen kiihdytyspumpulla oleva olisi varmasti parempi kuin tuo kalvohässäkkä.
kuski
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 19 Touko 2009 10:47
Mönkijä:: NFM Puma
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Bad Toys -mönkijät

Viesti Kirjoittaja kuski »

Mielenkiintoa löytyisi myös täältä rengaiden vaihtoa kohtaan. Eli minkäköhän kokoisia vanteita/renkaita (auton), voisi suunnitella tuohon Pumaan? Tarvitaanko spaceriä vai löytyykö suoraan istuvia vanteita?

Tuo eturatas näyttäisi olevan sellaista mallia, että siihen ei helposti löydy vaihtoehtoa (isompaa). Mutta onko kukaan tutkinut onko tuo takaratas mitään "tavallista" mallia. Voisi heittää hieman pienemmän rattaan originaalin tilalle,,,
kuski
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 19 Touko 2009 10:47
Mönkijä:: NFM Puma
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Bad Toys -mönkijät

Viesti Kirjoittaja kuski »

Huomasin Pumasta myös pienen vian. Tuo vesipumpulta syylärille menevä letku oli hankaantunut melkoisesti osuessaan runkoputkeen. Ei olisi kauaa tarvinnut ajella, ennenkuin nesteet olisivat olleet niityllä,,, Tarkistakaapas muutkin kyseinen letku! 900 km ajelua takana.
p-p
3WD
Viestit: 67
Liittynyt: 18 Kesä 2008 11:52
Mönkijä:: Dinli DL-904 -11
Paikkakunta: Tampere

Re: Bad Toys -mönkijät

Viesti Kirjoittaja p-p »

kuski kirjoitti:Huomasin Pumasta myös pienen vian. Tuo vesipumpulta syylärille menevä letku oli hankaantunut melkoisesti osuessaan runkoputkeen. Ei olisi kauaa tarvinnut ajella, ennenkuin nesteet olisivat olleet niityllä,,,
Näyttääpä olevan Taiwanin pojille sattunut pieni kömmähdys suunnittelussa (tai siis ei ole suunniteltu laisinkaan). Tosiaan vesipumpulta kun letku lähtee syylärille, niin sehän lepää ihan nätisti rukopultin kannan päällä ja aika mukavan kolon oli pultin kanta mullakin kaivertanut vesiletkuun 750 km:n matkalla. Ei muuta kun pientä nippusidepatenttia peliin ja letku menee taas väljemmin.

P.S. Paljon kun puhutaan että letkut menee näissä halvoissa peleissä (kiinalaisissa yms.) haperoksi hetkessä (viim. ekoilla pakkasilla), niin ainakin jarruletkuissa lukee Made in Japan. Lieneekö tuolla mitään merkitystä, mutta ainakin meikäläisessä jokainen Japanista peräisin oleva osa herättää luottamusta.
ex. Dinli DL-904 -11
ex. NFM Puma 250 -09
p-p
3WD
Viestit: 67
Liittynyt: 18 Kesä 2008 11:52
Mönkijä:: Dinli DL-904 -11
Paikkakunta: Tampere

Re: Bad Toys -mönkijät

Viesti Kirjoittaja p-p »

Tosiaan tuo Puman kone on siis CFMoton 172mm 244 cc kone, joka on klooni takavuosien legendaarisen Honda Helix -skootterin 244 cc myllystä.
Mitä kuvia olen ko. Hondan koneesta katsellut, niin aivan täysin samalta näyttää. Jenkkifoorumeilla joku ainakin väittää, että Honda olisi myynyt oikeudet/piirustukset Honda Helixiin CFMotolle jossain vuosituhannen alkupuolella. Ja CFMotohan valmistaa skootteria (Fashion?), joka vaikuttaa hyvin tarkalta Honda Helixin kopiolta. Myöhemmin (2004?) Honda alkoi tosin tekemään myös itse uudelleen Helixiä kun kulttiskootterilla oli kysyntää Jenkeissä ainakin.

Jos tuo Puman kone on kovinkin tarkka kopio Honda Helixin koneesta, niin löytyisi varmasti paljon kestäviä palikoita alkuperäisten tilalle. Esim. tuolta (http://www.scootertrap.com/Helix250.htm) löytyy Malossin ja Polinin kevlar-varihihnaa, Malossin kytkintä + muuta pientä.
Mahtaakohan kukaan olla tutkinut asiaa tarkemmin?

Edit:
Tässäpä vielä Ebay:ssä Helix CN250 -moottori vuodelta 1986 :D ja kovin tutulta näyttää, vai huomaako mitään eroa?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Honda-He ... otohosting
ex. Dinli DL-904 -11
ex. NFM Puma 250 -09
kuski
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 19 Touko 2009 10:47
Mönkijä:: NFM Puma
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Bad Toys -mönkijät

Viesti Kirjoittaja kuski »

Vaihdoin viimeinkin Pumaan BadToysin myymän tehoputken ja se näyttäisi antavan kohtuullisesti lisävääntöä. Huippuihin ei ollut paljoa vaikutusta.
Otin myös ilmanputsaripöntöstä sen norsunkärsän pois, mutta rupesi mylly saamaan hieman liikaa ilmaa (mooaa), joten laitoin sen takaisin.
Mistäköhän Pumaan löytyisi isompia suuttimia? Ja kuinka isolla kannattaisi aloitella?

1500km takana ja meno senkun paranee :D
riq
Noppeli
Viestit: 21
Liittynyt: 23 Huhti 2009 17:41
Mönkijä:: Shineray XY250STIXE
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Bad Toys -mönkijät

Viesti Kirjoittaja riq »

Onkohan kukaan tollasta Hailia menny ostaan? Törkeen hienohan se on mutta miten kauan se sitten kestää?
p-p
3WD
Viestit: 67
Liittynyt: 18 Kesä 2008 11:52
Mönkijä:: Dinli DL-904 -11
Paikkakunta: Tampere

Re: Bad Toys -mönkijät

Viesti Kirjoittaja p-p »

kuski kirjoitti:Vaihdoin viimeinkin Pumaan BadToysin myymän tehoputken ja se näyttäisi antavan kohtuullisesti lisävääntöä. Huippuihin ei ollut paljoa vaikutusta.
Tuntuuko kiihtyvyydessä selvästi parannusta perstuntumalla? Entä nouseeko desibelit? Mun mielestä tuossa on jo vakiona ihan riittävät äänet mun makuun. Jos paljon nousee volume, niin alkaa naapurit heräileen kun kotitiellä kaasuttaa.

Eilen kun märällä asfaltilla ajelin, niin huomasin että vakiorenkaat on todella liukkaat. Esim. liikenneympyrässä sai tosi makeita driftejä (ihan puolivahingossa). Yllätti kyllä mut tuo renkaiden liukkaus märällä asfaltilla ihan täysin (taisi tosin olla aika uutta asfalttia).
ex. Dinli DL-904 -11
ex. NFM Puma 250 -09
kuski
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 19 Touko 2009 10:47
Mönkijä:: NFM Puma
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Bad Toys -mönkijät

Viesti Kirjoittaja kuski »

p-p kirjoitti:Tuntuuko kiihtyvyydessä selvästi parannusta perstuntumalla? Entä nouseeko desibelit? Mun mielestä tuossa on jo vakiona ihan riittävät äänet mun makuun. Jos paljon nousee volume, niin alkaa naapurit heräileen kun kotitiellä kaasuttaa.
Kyllä tuli potkua lisää persdynon mukaan. Huomattavasti paremmin jaksaa pitää vauhtia yllä esim, ylämäessä. Miinuksena on tosiaan jonkinverran noussut meteli (matala jytinä). Melu on kuitenkin sellaista matalataajuista jytinää, joten ei se ainakaan minua ole suuremmin häirinnyt. Hyvänäpuolena pitäisin myös sitä, että BadToysin putki on kokonainen setti pytyltä eteenpäin ja ulkonäkö vastaa originaalia.

Mistäköhän mahtaisi löytyä suuttimia Puman kaasaariin?
Tpower
2WD
Viestit: 57
Liittynyt: 24 Loka 2007 22:32
Paikkakunta: keski-suomi

Re: Bad Toys -mönkijät

Viesti Kirjoittaja Tpower »

Mistäköhän mahtaisi löytyä suuttimia Puman kaasaariin?[/quote]

Muistaakseni siinä on Keihinin kaasutin, joten luonnollisesti sen suuttimet käy.
Tpower
2WD
Viestit: 57
Liittynyt: 24 Loka 2007 22:32
Paikkakunta: keski-suomi

Re: Bad Toys -mönkijät

Viesti Kirjoittaja Tpower »

Onko kukaan säätänyt Pumasta venttiilinvälyksiä?? Mulla 3500km mittarissa ja nyt alkoi kuulua yläkerrasta terävää naputusta joka varmastikin tulee venttiileistä.
Tuon laitteen venttiilinvälyksien säätö on jossain määrin erikoinen, onko kellään kokemusta/tietoa kuinka se oikein tulisi suorittaa??
kuski
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 19 Touko 2009 10:47
Mönkijä:: NFM Puma
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Bad Toys -mönkijät

Viesti Kirjoittaja kuski »

Tpower kirjoitti:Onko kukaan säätänyt Pumasta venttiilinvälyksiä?? Mulla 3500km mittarissa ja nyt alkoi kuulua yläkerrasta terävää naputusta joka varmastikin tulee venttiileistä.
Tuon laitteen venttiilinvälyksien säätö on jossain määrin erikoinen, onko kellään kokemusta/tietoa kuinka se oikein tulisi suorittaa??
Tulppa pois ja varikoppa auki. Pyörittelet variaattorilla männän ylös siten, että venttiilit ovat kiinni (venttiilit näkyyvät tulpanreiästä silloin kun ne ovat auki). Sitten avaat kannen/kömpijän vasemmalla puolella olevien kirkkaiden läpysköiden pultit ja säädät niitä läpysköjä kääntämällä välykset kohdalleen. Yksi viivanväli on 0.1mm. Oikea välys pako-/imuventtiileillä on juurikin tuo 0.1mm. Eli käännät läpyskää, kunnes se ei enään liiku, sitten viivanväli takaisin. Ja kone tietysti kylmänä.

Thats it.
Tpower
2WD
Viestit: 57
Liittynyt: 24 Loka 2007 22:32
Paikkakunta: keski-suomi

Re: Bad Toys -mönkijät

Viesti Kirjoittaja Tpower »

http://www.oregonvintage.com/250Valves.pdf

Näillä ohjeilla yritin, tosin pikaisesti kun ei ollut aikaa perehtyä asiaan kunnolla.
Kuitenkaan tuon venttiilikopassa olevan korkin alta en peilillä katsomalla nähnyt kuin nokkaketjun, en tuollaista "merkkiä" kun noissa ohjeissa.
Tulppa irti ja pyörittelin varista moottorin yläkuolokohtaan, oikeanpuolen moottorinkopan korkin allakin näytti jonkinlainen merkki olevan. Kuitenkin säätölevyt kääntyivät laidasta laitaan ihan helposti, joten laitoin ne samaan kohtaan missä olivatkin.
Täytyy tässä joku päivä katsoa paremmalla ajalla uudestaan ja tarkistaa että venttiilit ovat varmasti kiinni.
Tpower
2WD
Viestit: 57
Liittynyt: 24 Loka 2007 22:32
Paikkakunta: keski-suomi

Re: Bad Toys -mönkijät

Viesti Kirjoittaja Tpower »

No niin, katsoin hommaa uudestaan. Joku köpö edellis kerralla kävi, nyt homma sujui kivuttomasti. Imupuoli oli ok mutta pakopuolta piti "viivan" verran säätää, enää ei naputa 8)
Vastaa Viestiin