Kiinan mönkijä ei käynnisty

Keskustelua muun merkkisistä mönkijöistä.
Temezorr
Noppeli
Viestit: 2
Liittynyt: 19 Marras 2011 14:39

Re: Kiinan mönkijä ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Temezorr »

Temezorr kirjoitti:Mikä voi olla vikana kun minulla on 150cc crossimönkijä joka sammu kesken ajon eikä lähtenyt enään käyntiin.. kun ottaa ilmaputsarin pois ja laittaa käden siihen ja starttaa niin se sylkee kädelle bensaa aivan himputisti eikö sen pitäis imeä sitä bensaa eikä sylkeä? kertokaas mitä teen :D
Tänää avasin mangneeton kopan ja pyöräytin sitä sillein et venttiilit on ylhäällä löin kopan takas kiinni ja kokeilin lähteekö käyntii ja hyvin lähti eikä sylkenyt enää bensaa sitten se sammui eikä lähe enää käyntii ja sylkee taas bensaa tolkuttomasti :((
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Kiinan mönkijä ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Omia kokemuksia parilta päivältä kun selvittänyt miksi uudehko kiinanmönkkäri ei tahdo käynnistyä eikä pysyä käynnissä.
Seuraavat toimenpiteet tehtiin kaverin kanssa kyseiseen "Bashan" kopio mönkkäriin että saatiin se fiksuun käynnistyskuntoon.

Laite siis melkeen uusi eli tod. vähän ajettu, 200cc kone, ei virityksiä ennestään, täysin tehtaan jäljiltä.

- Vaihdettiin kaikki bensaletkut uusiin laadukkaisiin (vanhoista irtosi mustaa töhnää jotka tukki kaasarin kauttaaltaan) + kunnon klemmarit kaveriksi
- Tankin puhdistus kaatamalla bensää läpi pari kolme kertaa + kaasari tietenkin putsattiin ja käytiin kanavat paineilmalla lävitse.
- Sai liikaa ilmaa, lähti käyntiin mutta ei kestänyt reippaampaa kaasutusta edes lämpöisenä,

1. Ilmanpuhdistinkotelo liian avoin --> Peitettiin järkyttävän suuri ilmanottoaukko muovilevyllä umpeen ja porattiin niin kauan 8mm poranterällä siihen reikiä jotta käynnistyi silleen järkevästi. Reippaan koeajon jälkeen todettiin, että muutama reikä lisää niin bueno, lopputulos 9 reikää ja nyt vastaa hyvin kasuun ja toimii myös urku auki nätisti.

2. Säädettiin seosta rikkaammalle, nyt on tulpan värikin jo tummempi, kävi jo tehtaanjäliltä liian laihalla.

- Startatessa huomattiin akulta lähtevän piuhanvarressa olevasta sulakkeesta kipinöintiä, korvattiin koko viritys 2,5 neliön piuhalla ja "paremmalla" sulakkeella.
- Samalla startatessa huomattiin että orkkisakku on p-ska, joten korvattiin se kunnollisella 12Ah akulla, (riittää tähän koska ei muita virtaa vieviä härpäkkeitä)

- Poistettiin hapetuslaite käytöstä, veti ilmaa välistä ja laihensi seosta, tämä siis maastomalli, eli ei murheita päästöistä :wink:
HUOM! Hapetuslaitteen poiston yhteydessä on muistettava ehdottomasti tulpata kaasarin kurkuun menevä nippa ettei pääse vetämään ilmaa välistä !!

Näillä muutoksilla laite lähtee mukavasti käyntiin kylmilläkin ilmoilla ja tuntuu konekin käyvän viileämmin (ei punota putki enää :mrgreen:)

Nämä muutokset/paratelut tehdään omalla vastuulla, mikäli et tiedä mitä olet tekemässä niin jätä homma siihen. Eikä nämä muutokset välttämättä toimi kaikissa kiinankikottimissa :!:
james2013
Noppeli
Viestit: 2
Liittynyt: 08 Joulu 2013 20:50

Re: Kiinan mönkijä ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja james2013 »

Tietäskö joku mikä vikana oma 70cc mönkkä liikuu mutei ota kieroksia onks säädöis vika vai missä :|
Markom1984
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 10 Loka 2011 13:28

Re: Kiinan mönkijä ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Markom1984 »

Ekana tulee mieleen että saa liikaa bensaa.

Syitä tähän mm.
Liian iso kaasari/suutin
Ilmansuodatin tukossa
Ryyppy päällä
james2013
Noppeli
Viestit: 2
Liittynyt: 08 Joulu 2013 20:50

Re: Kiinan mönkijä ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja james2013 »

Tulpa on kokoajan märkä et mite sais sopivan seoksen kun joutuu tulpanreiästä pensa tilkan laitaa et käynistyy :doubt:
Vastaa Viestiin