HAWAI 200cc kokemuksia

Keskustelua muun merkkisistä mönkijöistä.
Tzorbas
4WD
Viestit: 232
Liittynyt: 04 Kesä 2005 12:57
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tzorbas »

Siitä yläpallon muttereista säädetään camber. Siellä saksalaisella foorumilla oli ohjekuva 5-10mm camber plussalla eli alapuolelta kapeammalla. Vakiona mulla oli miinuksella. http://www.bashan-atv.com/cpg1410/index.php
täällä joku oli säätäny niin että sen renkaan puoleisen mutterin vaihtanu rikkoihin, silloinhan menis vielä enemmän miinukselle. :?: pitää kokeilla plussa säätöjä........

castori olis varmaan hyvä kun keskittäs itsestään. joutuis varmaan vaihtaan tukivarren kiinnityskohtaa. näyttäs että sitä on vähän yritetty tehdäkin tuossa mutta silti se on pystyssä.
http://bashan-atv.com/ Hawai/Fude/Comanche/BomberCat sivusto.
PK
6WD
Viestit: 310
Liittynyt: 29 Huhti 2006 08:01

Viesti Kirjoittaja PK »

Mulla on ne säädettävät yläpallot, ja renkaiden väli on nyt ylhäältä vähemmän kuin alhaalta. Mihin mahtaa perustua Sakujen väite, että pitäis olla toisin päin? Ei ymmärrä... Ja kun vertailee muihin merkkeihin niin ei niissä ainakaan niin ole.

Caster kulma lienee lähellä nollaa. Mutta ajatuksena on vaihtaa alapallot irroitettaviin malleihin, ja samalla ehkä tuoda 10-20mm eteenpäin sitä kiinnitystä. Vaikutusta en osaa edes aavistella, mutta kun jälleen kerran vertaan keulaa kelkkojen vastaaviin rakenteisiin, niin niissä on kaikissa alapää reippaastikin edempänä kuin yläpää. Mutta pitäisi kyllä päästä perehtymään merkki crossimönkkäreiden geometriaan ensin, josko hoksais jotain uutta ja ihmeellistä.
Toinen luku onkin sitten se, että mitä em. muutos vaikuttaisi haritukseen jousituksen painuessa.
Mutta spekuloidaan porukalla, esim. minä saatan olla senverran sekasin, että saatan jopa testata käytännössä. :wink: :roll:
Tzorbas
4WD
Viestit: 232
Liittynyt: 04 Kesä 2005 12:57
Viesti:

Camber plussalla parempi

Viesti Kirjoittaja Tzorbas »

Camber plussalla (5-10mm)on paljon parempi, ohjausherkkuus vähenee niin ei sieppaile. Niillä mersun yläpalloilla säätökierrettä näkyy ohuen mutterin vieressä n.6mm. Kannatti testata 8)

Alapallot joutuu ennemmin tai myöhemmin vaihtaan. Saattaa olla metsästäminen sopivien pallojen löytämiseksi.

Autowikissä oli vyörenkaille 10 asteen castoreista autoilla http://www.autowiki.fi/index.php/Castor-kulma
http://bashan-atv.com/ Hawai/Fude/Comanche/BomberCat sivusto.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Vai että Camberit plussalla on parempi ajaa, aika hurjalta kuulostaa :shock:
Kylätason mönkijäkuski
PK
6WD
Viestit: 310
Liittynyt: 29 Huhti 2006 08:01

Viesti Kirjoittaja PK »

Koheltaja kirjoitti:Vai että Camberit plussalla on parempi ajaa, aika hurjalta kuulostaa :shock:
Niimpä. Mutta kai sekin on koitettava... Tzorbas, säädit samalla varmaan harituksen, kun sehän muuttuu tuossa samalla. Mitä se sulla nyt on?

Koheltaja: Miten laatupeleissä on tuo Caster kulma? Eli onko alapallot pystysuunnassa samalla kohtaa yläpallojen kanssa? Ja jos ei, niin jotain mittaa jos sais...
(pakko rakennella jotain muutosta tuohon keulaan, nykyisellään ei ajosta juuri nauti, kun pitää vahtia koko ajan, että mihin se nyt hyökkää)
Tzorbas
4WD
Viestit: 232
Liittynyt: 04 Kesä 2005 12:57
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tzorbas »

Harittaa sen 8-10mm kun keula nostetaan ilmaan ja lasketaan alas. Nyt sentään ajossa voi vapaasti irrottaa toisen käden tangosta, aliohjautuu selvästi. Renkaat on Kings tiret (1 kilon paineet), nuo renkaat on ihan suorassa keskenään jos takaa on käännetyt leveällä ja edessä kapealla. Ei tuokaan säätö varmaan ihan paras ole mutta 80km/h saa kyllä olla tarkkana edelleen varsinkin epätasaisella.

Seuraavaksi pitäis keksiä jotain noille puslille eturipustuksiin. Vähänkin kovemmassa väännössä varmaan melkoisia taittoja, kukahan sinne keksi laittaa kumia ? ja jo lonksuu kun renkaasta vetää.

PS. ette uskalla kirjoittaa tonne mun foorumille :wink:
http://bashan-atv.com/ Hawai/Fude/Comanche/BomberCat sivusto.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Pääsääntöisesti Camberit liikkuu 0,5-3 astetta miinuksella ja Caster jossakin 7-11 asteen huitteilla riippuen onko kyse mönkijästä vai autosta, onko kaksi vai neliveto, ajetaanko asfalttia vai soralla tai maastossa ym ym. Casterilla saadaan muutettua ohjauksen "tarkkuutta", ohjattavuutta mutkissa sekä muutettua ohjauksen "agressiviisuutta". Casterilla on aika suuri vaikutus ajettavuuteen ja suuntavakauteen, jos Casteria on liian vähän niin ajo on levotonta ja haukkailevaa. Yläpallonivelen pitäisi olla alapalloa hieman taaempana, Casterin saat karkeasti mitattua vaikka suorakulmalla ja astemitalla.

Se että Camber on plussalla muuttaa niin paljon laitteen ajo ominaisuuksia että toivottavasti ei joudu yllättävään ääritilanteeseen kuten väistöön kovassa vauhdissa. Käytös menee aika arvaamattomaksi äärirajoilla ja sitten kukkerpallin jälkeen ihmetellään miksi mä olen sairaalassa. Jos välttämättä haluaa Camberit noinkin paljon plussalle niin kannattaa ehdottomasti käydä suljetulla alueella ajamassa ja etsimässä äärirajat että tietää miten peli käyttäytyy niissä.

Camberit plussalla saattaa vähän rauhoittaa ohjausta ja siitä saa helposti valheellisen tunteen että "nyt on hyvä vetää", levottomuus haetaan pois muualta kuin Camberia muuttamalla plussan puolelle koska esimerkiksi renkaat ei toimi silloin optimaalisesti jos se lepää ulkosyrjällään. Silloin kun rengas koskettaa maahan pelkällä ulkosyrjällä niin kaarteissa renkaan pitopinta-ala jää erittäin pieneksi ja ääritilanteissa rengas alkaa "sortamaan". Yksinkertaisesti rengas ei kokonaisuudessaan toimi kaarteissa positiivisella Camberilla.

Perus säädöiksi voisin ajatella Caster n.9 astetta, Camber edessä 1,5 astetta miinuksella ja auraus/haritus nollilla +-10mm. Noita sitten hiromalla voisi löytyä oikeat säädöt tai sitten ei :wink:

Ensin säädetään Caster, sitten Camber ja viimeisenä auraus.
Kylätason mönkijäkuski
PK
6WD
Viestit: 310
Liittynyt: 29 Huhti 2006 08:01

Viesti Kirjoittaja PK »

Kiitos Koheltaja. Tuli hyvää vahvistusta omille ajatuksille.
Periaatteessa suht samoin olin itsekin noi miettinyt, että niin ne PITÄISI olla. Vaan kun ei ole! Mutta ainakin yhdessä Comanchessa saattaa kohta olla. :wink:

Joku joskus väitti, että tuon geometriaa olisi kopsattu Raptorista. Mitenkähän siinä nuo kulmat mahtaa olla?
Tzorbas
4WD
Viestit: 232
Liittynyt: 04 Kesä 2005 12:57
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tzorbas »

Kyllä täälläkin on oltu teoriassa negatiivisen kannalla tähän asti, mutta testaus osoitti toisin. Saa olla kyllä ehdottomasti plussalla ainakin siihen asti kun alapallon vaihto tulee eteen.
http://bashan-atv.com/ Hawai/Fude/Comanche/BomberCat sivusto.
PK
6WD
Viestit: 310
Liittynyt: 29 Huhti 2006 08:01

Viesti Kirjoittaja PK »

Kävin vertaamassa 300cc crossi Comanchen ratkaisuja tuohon 200:een. Siinä näyttäisi olevan alapallot 10-15mm edempänä kuin tässä pikkuveljessä. Ja on kuulemma aika paljon parempi ajaa. (toki muitakin syitä on paljon. Mm. pituus)

Eli taas yksi vahvistus siihen, että taitaa alkaa askareet noiden tukivarsien kanssa.

Vaan kannattaako muuttaa alkuperäisiä, vai tehdä kokonaan uudet samalla paremmasta materiaalista, laakeroiduilla puslilla ja iskareiden kiinnitys alemmas jne. jne.
"Comanche HeavyDuty Tuning" 8)
Jogi
4WD
Viestit: 148
Liittynyt: 27 Maalis 2007 19:57

Viesti Kirjoittaja Jogi »

PK kirjoitti: Vaan kannattaako muuttaa alkuperäisiä, vai tehdä kokonaan uudet samalla paremmasta materiaalista, laakeroiduilla puslilla ja iskareiden kiinnitys alemmas jne. jne.
"Comanche HeavyDuty Tuning" 8)
No varmaan kannattas askarrella ite jos pystyy :) itellä ei oo paljoakaan työstömahdollisuuksia joten se siitä :)
Mutta entäs kikkakolmonen jos budjetilla haluaa mennä, eli ottaa sen 5-7mm ylä A-varresta takaa ja siirtää niitä siten, etupuolelle joku samankokonen holkki.. ja samalla tavalla siirtää ala A-varsia 5-7mm eteenpäin..
Eihän tuo korjaa puslia mutta saisi sitä kulmaa vähän aikaiseksi..
TL Comanche 200cc..
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Jos peli on parempi ajaa Camberit plussalla niin se kielii että jotain on pahasti vialla etupään geometriassa, kaikki viittaa siihen että Casterit on perseellään. Korjaus ei ole Camberin laitto perseelleen vaan Casterin säätö oikeaksi, jos ei ole sädettävä niin sitten muilla keinoilla Caster kohdalleen. Muistetaan sitten että kulmat säädetään kohdalleen niin että kuskin paino on huomioitu, kaveri penkille istumaan tai painoa keulaan niin että keula on oikealla korkeudella säädön aikana. Ennen kulmien säätöjä muistetaan säätää (jos on säädettävät) jouset halutulle esijännitykselle, jousien esijännityksen muuttaminen vaikuttaa keulan korkeuteen ja samalla pyöränkulmiin. Pirullinen oravankehä vai mitä? :wink:
Kylätason mönkijäkuski
PK
6WD
Viestit: 310
Liittynyt: 29 Huhti 2006 08:01

Viesti Kirjoittaja PK »

Niksipirkka:
Ne pelkät ylätukivarrethan olisi tosi helppo tehdä kokonaan uudetkin... Ei tarvita kuin pari paksuseinäistä putkenpätkää ja 3 puslaa / puoli + kemppiliimaa... (ja taitoa)
Etummaisessa putkessa pitää tosin olla taivutus iskarin/jousen vuoksi.
Alatukivarren pallokin varmaan sallisi sen yläpään siirron 10-15mm taaksepäin.
Samalla ylätukivarteen voisi tehdä pallolle 14mm sisäreiällä sen puslan, että saisi sen w124 mesen raidetangon kiinni tavallisilla M14x1,5 muttereilla.

Edit..... Pitää vähän miettiä uusia ideoita, kun eilen selvisi että tukivarsien kiinnitykset olikin TL mallissa yllättävän hyvät. (Sellainen "mullinsilmä" sielä puslan sisällä + vaseliinia ja stefat. Ei välyksia, ja liikkuu kuten pitääkin)
Ja alatukivarren pallon välyksenkin pystyy korjaamaan, eli ei tarvinnutkaan ainakaan vielä vaihtaa sitä palloa uuteen, jolloin olisin siirtänyt sitä samalla hiukan eteenpäin.

Eli nyt sitten ajattelin saada caster kulmaa aikaiseksi pelkästään muokkaamalla ylätukivarsia.
Stefat ja vaseliinit pois puslista. Jonkinmoinen jigi tukivarsista, että kiinnityskohdat runkoon säilyy samassa, ja yläpallon paikka tarkasti selvillä. Tukivarsi poikki takimmaisen puslan juuresta, ja joku muutaman millin pala putkea pois. Etupuolella olevalle putkelle pieni taivutus siten, että yläpallon kiinnityspusla siirtyy taaksepäin jonkun 8-12mm (Laskettava/arvattava vielä paremmin) Sen jälkeen vaan takimmainen pusla migillä takaisin kiinni + siistiminen, maalaus, vaseliinit jne.

MILTÄ KUULOSTAISI?
Tzorbas
4WD
Viestit: 232
Liittynyt: 04 Kesä 2005 12:57
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tzorbas »

Kyllä tuo on ihan hyvä idea. Tuohan ei voi epäonnistua jos on pelivehkeet.
http://bashan-atv.com/ Hawai/Fude/Comanche/BomberCat sivusto.
Tzorbas
4WD
Viestit: 232
Liittynyt: 04 Kesä 2005 12:57
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tzorbas »

Toimiiko teillä flektituuletin kokoaika vai kuumana ?
http://bashan-atv.com/ Hawai/Fude/Comanche/BomberCat sivusto.
Vastaa Viestiin