Keskustelua KAZUMA 500:sta

Keskustelua muun merkkisistä mönkijöistä.
pate555
Noppeli
Viestit: 17
Liittynyt: 30 Marras 2009 07:44

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja pate555 »

temasi kirjoitti:Tuon takakardaanin irroittamisen ja murroksen kumin vaihdon jälkeen ei meinaa öljyt pysyä sisällä. Vaihdoin siis myös peräöljyt silloin, ensin Motox 75W90, sitten 80W90 lukkoperäöljy kun ei motonetissä sattunut enää silmään kun 85W140 (jota siis en ole kokeillut). Tuo 75W90 ei kestänyt montaa työmatkaa sisällä, 80W90 kesti reilu 100km, mutta n. 35km lenkillä ne sitten tuli ulos jokapuolelle, ehkä vähän enemmän oikealle (josta siis sen kumin vaihdoin). Siivosin ja täytin uudelleen, tippoja kertyy vähän takimmaisen pohjamuovin etureunaan keskelle, kardaanin ristinivelen kohdalle.

Näyttäisi olevan niin paljon purettavaa ja pultteja hankalissa paikoissa että pitää seurata vähän enemmän jos tuota vuotokohtaa pystyisi paikantamaan ja korjaamaan niin ettei paljon pitäisi purkaa... mutta jos muilla on vastaavaa ongelmaa ilmennyt niin kiva olisi tietää :) Voiko se esim olla niin herkkä oikealle öljylle kun siihenhän suositellaan 85W90:stä?

Moro,itsellä tuli samalla lailla öljyä kahdesta eri syystä.Ekalla kerralla syy oli se perän laippa. jossa on jarrulevy kiinni ja johon kardaani työnnetään myös .Niin se pultti jolla se kiinnitetään sieltä keskeltä oli mennyt poikki ja se laippa pääsi elämään niin ei pysyny öilit sisällä.Toisella kerralla laitoin perään liikaa öljyä ja jonkun aikaa sitä tippasi ajon jälkeen mutta sit se loppu.
temasi
2WD
Viestit: 43
Liittynyt: 01 Touko 2011 22:06

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja temasi »

pate555 kirjoitti:
temasi kirjoitti:Tuon takakardaanin irroittamisen ja murroksen kumin vaihdon jälkeen ei meinaa öljyt pysyä sisällä. Vaihdoin siis myös peräöljyt silloin, ensin Motox 75W90, sitten 80W90 lukkoperäöljy kun ei motonetissä sattunut enää silmään kun 85W140 (jota siis en ole kokeillut). Tuo 75W90 ei kestänyt montaa työmatkaa sisällä, 80W90 kesti reilu 100km, mutta n. 35km lenkillä ne sitten tuli ulos jokapuolelle, ehkä vähän enemmän oikealle (josta siis sen kumin vaihdoin). Siivosin ja täytin uudelleen, tippoja kertyy vähän takimmaisen pohjamuovin etureunaan keskelle, kardaanin ristinivelen kohdalle.

Näyttäisi olevan niin paljon purettavaa ja pultteja hankalissa paikoissa että pitää seurata vähän enemmän jos tuota vuotokohtaa pystyisi paikantamaan ja korjaamaan niin ettei paljon pitäisi purkaa... mutta jos muilla on vastaavaa ongelmaa ilmennyt niin kiva olisi tietää :) Voiko se esim olla niin herkkä oikealle öljylle kun siihenhän suositellaan 85W90:stä?

Moro,itsellä tuli samalla lailla öljyä kahdesta eri syystä.Ekalla kerralla syy oli se perän laippa. jossa on jarrulevy kiinni ja johon kardaani työnnetään myös .Niin se pultti jolla se kiinnitetään sieltä keskeltä oli mennyt poikki ja se laippa pääsi elämään niin ei pysyny öilit sisällä.Toisella kerralla laitoin perään liikaa öljyä ja jonkun aikaa sitä tippasi ajon jälkeen mutta sit se loppu.
Tuosta paljastu syyksi ilmeisesti tukkeutunut huohotinputki kun sen tökin auki niin ei ole pihalle tullu peräöljyjä. Kilsoja sen jälkeen tullut lähemmäs 2000.
JaskaH
3WD
Viestit: 115
Liittynyt: 16 Marras 2011 09:18
Mönkijä:: Linhai 520 EFI
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja JaskaH »

Tervehdys Kazuma-ketjuun!

Olen tässä miettinyt mönkijän, ja erityisesti Kazuman, hankintaa. Laittelinkin jo pohdintaa asiasta omaan ketjuun, mutta ajattelin vielä kysäistä tarkennuksia tästä merkkikohtaisesta ketjusta.

Olen lukaissut ketjun läpi, ja jonkinlainen käsitys laitteesta on muodostunut, mutta vakavammat viat tässä mietityttävät. Knot62:sen moottorin kilahtaminen vaikuttaa melko lannistavalta tapahtumalta, ja mainintaa oli laakerin tai sen voitelun puutteesta. Jäänyt siis mietityttämään, että onko tämä moottori jo alun alkaen väärin suunniteltu voitelun osalta (ts. poikkeaako Pollen koneesta tuossa suhteessa), vai onko kyseessä yksittäistapaus. Mitenkä on muilla koneet toimineet ja ovatko ensiasennusöljyt aiheuttaneet ongelmia?

Jostain bongasin mönkijän käyttöoppaan ja lisäsivun, jossa oli mainittu, että tehtaan öljyt pitäisi korvata täyssynt. 0W-40 -öljyillä.
Avatar
knot62
6WD
Viestit: 391
Liittynyt: 20 Heinä 2008 17:34
Mönkijä:: Reino
Paikkakunta: Turku

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja knot62 »

JaskaH kirjoitti:Tervehdys Kazuma-ketjuun!

Olen tässä miettinyt mönkijän, ja erityisesti Kazuman, hankintaa. Laittelinkin jo pohdintaa asiasta omaan ketjuun, mutta ajattelin vielä kysäistä tarkennuksia tästä merkkikohtaisesta ketjusta.

Olen lukaissut ketjun läpi, ja jonkinlainen käsitys laitteesta on muodostunut, mutta vakavammat viat tässä mietityttävät. Knot62:sen moottorin kilahtaminen vaikuttaa melko lannistavalta tapahtumalta, ja mainintaa oli laakerin tai sen voitelun puutteesta. Jäänyt siis mietityttämään, että onko tämä moottori jo alun alkaen väärin suunniteltu voitelun osalta (ts. poikkeaako Pollen koneesta tuossa suhteessa), vai onko kyseessä yksittäistapaus. Mitenkä on muilla koneet toimineet ja ovatko ensiasennusöljyt aiheuttaneet ongelmia?

Jostain bongasin mönkijän käyttöoppaan ja lisäsivun, jossa oli mainittu, että tehtaan öljyt pitäisi korvata täyssynt. 0W-40 -öljyillä.
Pollen kopio kone tuo on, mut en sit tiä osien vahvuuksista onko ne samoja. Ihan kelpo peli tuo oli, muttei omassa käytössä sitten se sopiva ollutkaan. Jos hyllyltä suoraan otat käyttöön niin muutoksia ja parannuksia saa itse tehdä. Kyllä ne sitten huomaa, ettei suunnittelu vaiheessa ihan olla ajateltu käytännön asioita. Mun mielipide.
Öljyt tietty heti vaihtoon moottorista ja peristä. Vaihdelaatikkoöljyä moottorissa ei muistaakseni ole, kun samoissa litkuissa pyörivät moottorin seassa.
En tiedä onko uudempiin sitten tullut jotain parannuksia tekniikkaan jo tehtaalta vai onko vain katteita muuteltu. Kun näitä myydään erillaisin kattein eri nimillä ties missä.
Varaosat on tietty vähän niin ja näin et saako vai ei saa. Toivottavasti nykyään palvelu pelaa. Ei tietenkään kannata olla sinisilmänen jos myyjä sanoo, että varaosia saa samantien pilvinpimein. Itse ainakin vaatisin sen lauseen kirjallisena ;)
https://www.facebook.com/groups/114395261924030/
Can-Am renegade 800cc
Kazuma Jaguar 500cc 4x4 (SOLD)
Comanche Bull 300cc 4x4 (SOLD)
Kinroad-250cc (SOLD)
JaskaH
3WD
Viestit: 115
Liittynyt: 16 Marras 2011 09:18
Mönkijä:: Linhai 520 EFI
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja JaskaH »

knot62 kirjoitti: Pollen kopio kone tuo on, mut en sit tiä osien vahvuuksista onko ne samoja. Ihan kelpo peli tuo oli, muttei omassa käytössä sitten se sopiva ollutkaan.
Ok - hyvä kuulla, ettei jäänyt täysin paha maku suuhun laitteen kanssa.
Jos hyllyltä suoraan otat käyttöön niin muutoksia ja parannuksia saa itse tehdä. Kyllä ne sitten huomaa, ettei suunnittelu vaiheessa ihan olla ajateltu käytännön asioita. Mun mielipide.
Öljyt tietty heti vaihtoon moottorista ja peristä. Vaihdelaatikkoöljyä moottorissa ei muistaakseni ole, kun samoissa litkuissa pyörivät moottorin seassa.
En tiedä onko uudempiin sitten tullut jotain parannuksia tekniikkaan jo tehtaalta vai onko vain katteita muuteltu. Kun näitä myydään erillaisin kattein eri nimillä ties missä.
Katselin vähän, josko uskaltaisi laittaa vähän ajetun käytetyn, kun eivät näy olevan järin kysyttyjä käytettyjen markkinoilla, ja hinta sen mukainen. ;) Tuossa on tietty se huono puoli, ettei voi tietää, millä öljyillä ja miten sisäänajo on suoritettu. Mutta kuuleehan sen tietty koneen äänestä, jos on jotain pahemmin vialla. Ajattelin vain, että josko löytyisi sellainen yksilö, missä omistaja on kyllästynyt polttoaineen syötön ongelmiin (jotka lienee kuitenkin suht' helposti korjattavissa) :?
Varaosat on tietty vähän niin ja näin et saako vai ei saa. Toivottavasti nykyään palvelu pelaa. Ei tietenkään kannata olla sinisilmänen jos myyjä sanoo, että varaosia saa samantien pilvinpimein. Itse ainakin vaatisin sen lauseen kirjallisena ;)
Tämä mietityttää myös. Toisaalta jos Pollen osat käyvät heittämällä, niin uskaltaisin kyllä ostaa sillä perusteella, kun osien saatavuus ois sitä myöten taattu.

Kiitos joka tapauksessa kommenteista! :D
Avatar
knot62
6WD
Viestit: 391
Liittynyt: 20 Heinä 2008 17:34
Mönkijä:: Reino
Paikkakunta: Turku

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja knot62 »

Kumminkaan lohkot ei ole pollesta, kun pollessa vissiin oma erillinen vaihdelaatikko. Motin osalta kumminkin osat käy. Pollen osat on vaan jotain 5x kalliimpia, mut ymmärtäähän sen.
https://www.facebook.com/groups/114395261924030/
Can-Am renegade 800cc
Kazuma Jaguar 500cc 4x4 (SOLD)
Comanche Bull 300cc 4x4 (SOLD)
Kinroad-250cc (SOLD)
JaskaH
3WD
Viestit: 115
Liittynyt: 16 Marras 2011 09:18
Mönkijä:: Linhai 520 EFI
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja JaskaH »

knot62 kirjoitti:Kumminkaan lohkot ei ole pollesta, kun pollessa vissiin oma erillinen vaihdelaatikko. Motin osalta kumminkin osat käy. Pollen osat on vaan jotain 5x kalliimpia, mut ymmärtäähän sen.
Onko noin? Hmm.. onkohan kiinanpoika siis tehnyt omaa suunnitelutyötä. Pelottavaa.
Pena56
2WD
Viestit: 31
Liittynyt: 03 Touko 2011 10:34

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja Pena56 »

Nyt vähän huvittaa kun kuulee että tuote tehty Kiinassa...antaa ajan kulua 5-10 vuotta niin tulee tuotteita mitä ei edes mualla osata tehdä...Olen kovasti tyytyväinen ostokseeni ja lyön vaikka vedon että siinä kestää kuin puolta kalliimmatkin vehkeet...ei ne Polarikset jne ole sen parempia ja täysin luotettavaa ei ole ikinä edes tehtykään...kiinalaiset senkin vielä tekee joskus...Esim. Korealaiset autot ovat jo nyt maailman huippu osaamista....annetaan ajan kulua ja tulee aika ettei enää tule edes hymy kun tuote on kiinalainen...ne viedään käsistä. Tulee päivä että Kiinassa tehty mönkijä jolle saa 5 vuoden takuun....
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

Lukaseppas jaskah tarkemmin noita knot62 nimimerkin vanhempia kirjoituksia niin sana "kelpo peli" saa ihan uuden merkityksen :wink: Kazumaan ei ainakaan kannata rahojansa sijoittaa sillä paskaa saa halvemmalla lähimmältä hevostilalta :butthead:
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

Pena56 kirjoitti:lyön vaikka vedon että siinä kestää kuin puolta kalliimmatkin vehkeet...ei ne Polarikset jne ole sen parempia
Tämähän sopisi sisältönsä puolesta suoraan vitsi topicin jatkoksi :lol:
JaskaH
3WD
Viestit: 115
Liittynyt: 16 Marras 2011 09:18
Mönkijä:: Linhai 520 EFI
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja JaskaH »

Juu, tässä ketjussa tuntuu olevan voittopuolisesti melko heikkoja kokemuksia Kazumasta, joten sikäli olen hieman varuillaan tämän merkin kanssa.. Suomessa näitä ei vaan näyttäisi olevan kovinkaan paljoa, ja maahantuojan/maahantuojien toiminta ilmeisesti jättää melko lailla toivomisen varaa.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Ottamatta kantaa kamppeen laatuun, mutta tämä kertoo karua kieltä netin toimivuudesta.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
JaskaH
3WD
Viestit: 115
Liittynyt: 16 Marras 2011 09:18
Mönkijä:: Linhai 520 EFI
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja JaskaH »

Niin, kyllähän siitä voi jo jotain päätellä, että tietoa ei tahdo oikein löytyä mistään ja vähän ajettuja laitteita kaupataan pois.

Yritin etsiä suuresta maailmasta tietoa, mutta ei tahtonut oikein enkuksikaan löytyä kokemuksia. Sen tiedon jostain bongasin, että Kazuma on tehnyt mönkijöitä tyyliin vasta vuodesta 2007 alkaen, joten voi olla, ettei tuotantoa ole vielä saatu hienosäädettyä kohdalleen kustannus-laatu-akselilla.
pate555
Noppeli
Viestit: 17
Liittynyt: 30 Marras 2009 07:44

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja pate555 »

kingi kirjoitti:Lukaseppas jaskah tarkemmin noita knot62 nimimerkin vanhempia kirjoituksia niin sana "kelpo peli" saa ihan uuden merkityksen :wink: Kazumaan ei ainakaan kannata rahojansa sijoittaa sillä paskaa saa halvemmalla lähimmältä hevostilalta :butthead:

Miksi maksaa merkki tuotteesta joka on täynnä "kinkki"osaa, puolet enemmän??Ajat pari vuotta ja hinta on tippunu puolet .Ja sanoppa joku mönkijä, jossa on oman merkin valmistamat osat!!! Esim.polariksessa on taiwanissa valmistetut laatikon ja perien osat.Ja kyllä muutkin merkit käyttää samoja "kinkki"tuotteita.Sama homma on jo auto puolella tätä päivää.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

pate555 kirjoitti: Ja sanoppa joku mönkijä, jossa on oman merkin valmistamat osat!!!
eiköhän Hondassa ole aikalailla omia osia, mitä mekaniikkaan tulee ja on kyllä osoittautunut erittäin luotettavaksi laitteeksi.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Vastaa Viestiin