Sivu 1/1

tyscon rikki

Lähetetty: 29 Touko 2009 14:56
Kirjoittaja kanakas
mull on tyscon forest 250 joka ykspäivä meni rikki kun ajoin sillä. siit alko kuulua outoa klonksunaa ja pyörät löi lukkoon olen koittanut selvittää vikaa mutta ei ole hajuakaan mikä se on.minä epäilen että se liittyy jotenkin kardaaniin. olisi kiva tietää mikä olisi vikana tai mikä on tysconeitten yleisempiä vikoja. tyscon on 2wd

Re: tyscon rikki

Lähetetty: 29 Touko 2009 21:47
Kirjoittaja opcaravan
Moi.

Kuulostaisi sille, että vikahan voisi olla joko ns. "takaperässä" tai "etuperässä", mikäli vehje on neliveto. Myös itse vaihteisto/variaattori on myös mahdollinen. Todella vaikea diagnosoida tarkalleen tuon kertomasi perusteella.

Onko vehjas taka- vaiko nelivetoinen?

Ja niin, minullahan ei ole itse tysconista mitään hajua, mutta jonkinlaisen tietämyksen pohjalta voin ainankin koittaa veikkailla... =)

Re: tyscon rikki

Lähetetty: 30 Touko 2009 18:22
Kirjoittaja kanakas
2wd kardaani ja vaihteisto toimii

Re: tyscon rikki

Lähetetty: 30 Touko 2009 21:49
Kirjoittaja opcaravan
Ei oikein tule muuta mieleen noiden kertomiesi perusteella, kuin se, että peräpään tasauspyörästö olisi hajonnut. Jos kerran vaihteisto toimii ja kardaani koittaa lähteä pyörittämään renkaita.

Itse testaisin luultavasti rohkeasti niin, että ottaisin kardaanin perästä irti ja kokeilisin, että lähteekö kardaani pyörimään kun vaihde silmässä. Mikäli lähtee, niin vika sitten kyllä oletettavasti juurikin tässä peräpään tasauspyörästössä. Seuraava vaihtoehtohan olisi pyöränlaakeri, mutta kyllä ainankin jommankumman renkaan pitäisi koittaa pyörähtää, mikäli toinen rengas olisikin hirttänyt kiinni. Ellei sitten kysessä ole täysin kiinteä taka-akseli. Mutta taitaa olla harvinaista herkkua se, että pyöränlaakeri kiinni hirttäisi. Taitaa yleisimmin vain väljistyä hyvin reippaasti kera kovan mekkalan.

Re: tyscon rikki

Lähetetty: 20 Tammi 2010 14:43
Kirjoittaja kanakas
sain avattua takaperän mutta siel ei ollut mitään vikaa sitten rupesin tutkimaan kulmavaihdetta ja kun pistin mootorin päälle ja painoin vaihtee ykköselle niin se vaivalloisesti pyörimään ja piti hervotonta ääntä.
Veimme sen paikalliselle korjaajalle ja hän avasi sen ja vaihtoi uuden. Ja vikana oli että kulmavaihteen rattaat olivat lohjenneet ihan sileiksi :evil: ei ole kovin mukavaa kun tommonen tärkeä osa hajosi ja se oli tungettu viel simmoseen paikkaan ettei sitä ite pystynyt ottamaan pois ja vaihtamaan. Huonoa rautaa noi kiinalaiset valmistaa!!!!! :evil: :evil: