Keskustelua KAZUMA 500:sta

Keskustelua muun merkkisistä mönkijöistä.
Avatar
vaughan
Tracks
Viestit: 4759
Liittynyt: 13 Kesä 2005 21:10
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja vaughan »

Heitetääs hyviä arvauksia.1.Etuvedon kytkentämoottori rikki. 2.Korkea tyhjäkäynti on varmasti syy ettei saa vaihdetta vaihdettua, vaihdevivuston säätö saattaa toki myös olla tarpeen.
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Myös variaattorin hihna kannattaa tarkistaa vastaako mitoitukseltaan alkuperäistä. Monesti väärä hihna ei ainakaan paranna toimintaa

Täältä palikkaa kazumaan https://www.capadif.com/en/17-kazuma-parts-500cc-500l
juklin
2WD
Viestit: 38
Liittynyt: 05 Loka 2009 01:26

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja juklin »

Tyhjäkäyntiä kannattaa varmaan laskea, jos mahdollista. Itselläni vaihteiden vaihto vaikeutui jonkin verran, kun vaihdoin uuden remmin. Joudun joskus sammuttamaan koneen tai liikuttamaan sitä, että saan vaihteen päälle. Asia ei ole vaivannut niin paljon, että olisin ottanut selvää, voiko tehdä jotain säätöjä.
Tero87
Noppeli
Viestit: 4
Liittynyt: 07 Tammi 2018 14:48

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja Tero87 »

Kiitos neuvoista. Koitan saada koneen lämpimään tässä joku päivä niin olisi mukavampi tutkia.
Tuleeko etuperästä öljyt pihalle jos ottaa sen sähkömoottorin irti?
juklin
2WD
Viestit: 38
Liittynyt: 05 Loka 2009 01:26

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja juklin »

Muistaakseni öljyt tulee ainakin osittain ulos. Öljyt varmaan kannattaa vaihtaa muutenkin, öljymäärä on aika vähäinen ja öljyn pinnan tarkastaminen ja lisääminen hankalaa, kun kaikki osat on kiinni.
Tero87
Noppeli
Viestit: 4
Liittynyt: 07 Tammi 2018 14:48

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja Tero87 »

Pystyykö nelivedon kytkeä päälle ilman sitä moottoria, eli irroittamalla moottori ja pyörittämällä käsin?
juklin
2WD
Viestit: 38
Liittynyt: 05 Loka 2009 01:26

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja juklin »

Kun moottorin ja vaihteiston ottaa pois, paljastuu vipu, jota voi liikuttaa, vasemmalle, keskelle ja oikealle. Kun vipu on keskellä, koneessa on muistaakseni neliveto päällä. Tämä pitää tarkistaa pyörittämällä etupyöriä. Sitten vain moottori vaihteistoineen kiinni. Kiinnitys voi muuttaa vivun asentoa, joten voi olla, että homma pitää uusia niin kauan, että vipu jää oikeaan asentoon. Sitten koneessa on jatkuva neliveto päällä. Itselläni on näin ja käytän konetta metsässä työkoneena ilman ongelmia.
Tero87
Noppeli
Viestit: 4
Liittynyt: 07 Tammi 2018 14:48

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja Tero87 »

Nyt on kone saatu lämpimään ja ihmettely on alkanut.
Nelivedon kytkentä saatiin toimiin. Moottori oli ehjä mutta jotenkin jumissa.
Nyt ongelmana on variaattorin kytkin joka tuntuisi olevan jumissa.. otin hihnan pois mutta kytkintä ei ainakaan käsivoimin pysty liikuttamaan. Eikös sen pitäisi kuitenkin olla ihan käsin liikuteltavissa?
ATVpower
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 27 Joulu 2015 20:21
Mönkijä:: Kazuma Jaguar 500

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja ATVpower »

Samanlaista ongelmaa kohdannut oman Kazuman kanssa mitä ketjussa jo ainakin osittain käsitelty, mutta muutama kysymys vailla vastausta...

Starttiongelma - pyörittää suht laiskasti "puolikierrosta" ja sitten hyytyy riippumatta akun latauksesta/niiden määrästä, joten oletettavasti starttimoottorissa häikkää. Törmäsin netissä olettamaan, että Polaris 500 Sportman:n starttimoottori olisi sama ainakin mitoiltaan --> onko kellään tietoa? Voisi Pollen startin olevan hieman laadukkaampi ratkaisu mikäli vain on "drop-in replacement".

Kaasuttimen tulviminen - millä olette ratkoneet kaasuttimen tulvimiset sähköisen bensapumpun asennuksen jälkeen? Monenmoista viritystä kokeiltu pumpun osalta, mutta aika ajoin tuppaa kaasutin tulvimaan. Äkkiseltään en "lähikaupasta" ole korjaussarjaa kaasarille löytänyt, joten yksi vaihtoehto on poistaa alatankki ja luottaa painovoimaiseen polttoaineen syöttöön. Josko se hillitsi hieman tulvimista.
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Eihän kaasari ole päässy tulvimaan bensaa öljyn sekaan? Tarkista öljyt tikusta. Mikäli öljytilassa on paljon bensaa ei starttikaan jaksa konetta pyörittää. Täältä kazumaan osia https://www.capadif.com/en/17-kazuma-parts-500cc-500l
ATVpower
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 27 Joulu 2015 20:21
Mönkijä:: Kazuma Jaguar 500

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja ATVpower »

Starttiongelman osalta ongelma alkoi selviämään - startin magneetit tulivat suurimmalta osin muruina vastaan, kun startin purin. Ajatuksena oli vain tarkistaa startin neulalaakerin kunto ja tarvittaessa vaihto. Jumissa oli laakerikin, mutta nyt siis menee koko paketti uusiksi. Lähistöltä sattui löytymään Polaris Sportmanin startti kohtuu hintaan, joten seuraavaksi sen sovittelu alkuperäisen tilalle...

Tulvimiseen liittyen - ei pitäisi kaiketi olla mitään syytä miksei bensan saanti riittäisi ylätankilta ilman pumppua?
Kenelläkään tietoa paljonko ylätankin tilavuus on?
ATVpower
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 27 Joulu 2015 20:21
Mönkijä:: Kazuma Jaguar 500

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja ATVpower »

Startti korjaantui Polaris Sportmanin startilla - laakista käyntiin. Tiedä oliko kuinka alkuperäinen, mutta äkkiseltään oli laadukkaamman oloinen kuin originelli.

Jarruista hävisi toimivuus. Onko hajonnut jarrusylintereitä kuinka vai olisiko ilmausta vaille vain?
töttöröö
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 20 Joulu 2013 23:02

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja töttöröö »

Jos jollakulla tarvetta niin joutaisi tuo oma 500 jagge myyntiin laittoon tai varaosiksi, kone laakeroitu, pientä haikkää vielä kuitenkin koneessa, pistä viestiä jos kiinnostuit.
fedetsi112
Noppeli
Viestit: 1
Liittynyt: 23 Helmi 2021 20:24

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja fedetsi112 »

Moro!
Nyt alkaa keinot loppua Kazuman kanssa. Käyntiongelma: Käynnistyy välillä ja käy tyhjäkäyntiä. Jos saa annettua kaasua alkaa pätkimään ja paukuttamaan putkessa kunnes tukehtuu. Tähän mennessä vaihdettua: Sytytystulppa, sytytyspuola, CDI, akku, Kaasutin putsattu ja vaihdettu uusi, uusi imukaula, uusi alipainebensapumppu (Vanhaa vastaava), Bensansuodatin, Venttiilit säädetty 0.1 imu ja pako. Millään edellä mainituista ei vaikuta olleen tekemistä käyntiin. Myös bensat vaihdettu ja tankit puhdistettu. Moottorin ulkopuolella vaihtamatta siis enää staattori ja jänitteensäädin. Onko kellään ehdotuksia mahdollisesta vian aiheuttajasta?
MaPa
3WD
Viestit: 61
Liittynyt: 10 Heinä 2014 11:17

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja MaPa »

TGB- foorumilla oli vähän vastaavan laisia ongelmia niin viaksi paljastui vauhtipyörän kiila.
Vastaa Viestiin