Keskustelua KAZUMA 500:sta

Keskustelua muun merkkisistä mönkijöistä.
RAJU
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 06 Joulu 2007 20:36

Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja RAJU »

Eli tähän keskuskelua ko. mönkkäristä.

Itsellä tuli tuollainen tilattua...

Ensimmäisenä kysymyksenä tulikin mieleeni, että onko täällä foorumilla monta Kazuma 500 omistajaa ?

Toinen kysymys on: että tietääkö joku mikä työvälinerungon kiinnikesatsi sopii tuohon Kazumaan ?

Lähdetään näillä liikkeelle :)
Ex. Polaris Sportman 500 H.O
Ex. Goes 520 pitkä TL.
Ex. Kazuma 500 Tl.
Ex. Suzuki LTR 450
Can-am Outlander 500 Efi XT
Avatar
knot62
6WD
Viestit: 391
Liittynyt: 20 Heinä 2008 16:34
Mönkijä:: Reino
Paikkakunta: Turku

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja knot62 »

Tänne on kans tulos kazu... En osaa sanoa mikä runko siihen menee, ku otin sen puskulevyn kans et sen näkee sit mitä mukana tulee... Ja sit tuli sellanen kyssäri mielee, et mites tuota on rajotettu?
https://www.facebook.com/groups/114395261924030/
Can-Am renegade 800cc
Kazuma Jaguar 500cc 4x4 (SOLD)
Comanche Bull 300cc 4x4 (SOLD)
Kinroad-250cc (SOLD)
Avatar
vaughan
Tracks
Viestit: 4759
Liittynyt: 13 Kesä 2005 21:10
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja vaughan »

Olisko arvon herroilla laittaa kuvaa ko kömpijästä, helpottaisi hiukan kun tietäisi minkälainen peli on kyseessä.
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

onkos tuollanen laitos kyseessä :?:
Viimeksi muokannut Pappi, 03 Helmi 2013 00:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Kuvalinkki poistettu, ei toiminut.
Avatar
vaughan
Tracks
Viestit: 4759
Liittynyt: 13 Kesä 2005 21:10
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja vaughan »

Jos näin, niin sittenhän se on aikas pitkälti cf-moto. Joten lumilevyn työkalurunko on mallia yamaha grizzly. Tämä ei sitten ole faktaa vaan oletus.
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
Avatar
knot62
6WD
Viestit: 391
Liittynyt: 20 Heinä 2008 16:34
Mönkijä:: Reino
Paikkakunta: Turku

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja knot62 »

Pistetääs tämä nyt tähän alkuun näppärästi. Eli manuaali tällähetkellä ladattavissa tästä

http://www.highrpmracer.net/support/ind ... d=24&nav=0

ei tosin huolto manuska tullu viellä vastaan,
https://www.facebook.com/groups/114395261924030/
Can-Am renegade 800cc
Kazuma Jaguar 500cc 4x4 (SOLD)
Comanche Bull 300cc 4x4 (SOLD)
Kinroad-250cc (SOLD)
RAJU
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 06 Joulu 2007 20:36

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja RAJU »

Tänään sain ko. laitteen... on tuo nyt käynyt ja kukkunut ihan niikuin pitää :roll:

Eli tuossa kuvassa juuri samanlainen punainen kuin minulla, paitsi että minulla lisänä sellainen tosi "söde" matkustajan selkänoja =D>

Tuossa joku toinenkin totesi tuo olevan myös jammun kopio... niinkuin cf-moto jne.
Tosin ilmeisesti eri vuosimallin kopio, kun vaihdevipu oikealla puolella (cf-moto vaihteet vasemmalla)

Tuolta jenkkilän sivuilta http://www.kazuma.us/Jaguar500Deluxe.htm löytyy mm. huoltoohjeita ja räjäytyskuvia ja taitaapa saada myös osia jos tarvitsee.

EU-kuristus löytynee kaasuttimessa, kuten cf-motossakin... tämä on tosin vielä arvaus, kun en ole ehtinyt tarkemmin tapaukseen tutustumaan.
Mutta veikkaan että siellä on "este" ettei kaasu avaudu kuin noin puoliksi. Tosin tässä Kazumassa, kuten cf-motossakin on myös "rajoitin-ruuvi" kaasuvivun mekanismissa oikeassa kahvassa.

Saa sitten nähdä miten kestää ja toimii käytössä, edelliset mönkijät minulla: 1. GOES 520 MAX 2. POLARIS 500 HO
Noista GOES ei suostunut yhteistyöhön kanssani ja se meni vaihdossa Polleen... Polle toimi kuin pitikin, ei mitään vikoja koko aikana. Syy miksi myin Pollen oli että se oli maastomalli ja rahat ei riittänyt Pollen tms. 500 -> tieliikenne malliin... joten nyt Kazuma tieliikenne.

Ainiin... GOES 520 vaihteita ei koskaan saanut vaihdettua, muuten kuin armottomalla repimiseelä ja/tai koneen sammuttamisella :twisted:
Mutta tässä Kazumassa ne vaihteet tuntuvat vaihtuvan kuten Pollessakin, eli jotan hyvää jo nyt löydetty 8)

Jatkan kommetteja kunhan saan lisää kokemusta Kazumasta :)
Viimeksi muokannut Pappi, 03 Helmi 2013 00:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Kuvalinkki poistettu, ei toiminut.
Ex. Polaris Sportman 500 H.O
Ex. Goes 520 pitkä TL.
Ex. Kazuma 500 Tl.
Ex. Suzuki LTR 450
Can-am Outlander 500 Efi XT
Avatar
FinnMack
Tracks
Viestit: 1397
Liittynyt: 12 Heinä 2009 20:55
Mönkijä:: Möläriksen Ponkija
Paikkakunta: Roimalandia

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja FinnMack »

nätti kampe täytyy sanoa.
Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
RAJU
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 06 Joulu 2007 20:36

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja RAJU »

Jep, kuten arvelin... rajoin on kaasarissa, oikealla puolen kaasutinta olevan musta muovikannen alla.
Siellä on sellainen pelti, joka rajoittaa kaasuläpän avautumista, se pelti on yhdellä ruuvilla/mutterilla kiinni joten helppo irrottaa.
Samalla kannattaa seosruuvin kaasuttimin alta avata puoli kierrosta, säädetty ainakin minulla tehtaalla liian laihalle.
Ehkä prikka tai pari tekisi hyvää laittaa neulan alle...

Kaasuvaijeri kannattaa myös samalla kiristää, minulla ainakin niin läysällä ettei vetänyt kaasuläppää taysin auki, vaikka tuo EU "kuristus" poistettu.

Nyt sitten jotain hyvää:
- Kazumassa on Mikunin valmistama alipaine kaasutin, jossa siis kaasuläppä ja alipaineella avautuva luisti =D>

Jos joskus myöhemmin haluaa tehoa rajoittaa, niin se onnistuu kiristämällä kaasuvivun mekanismissa olevaa ruuvia (jos poistat kuristuksen, niin huomaathan myös löysätä ko. ruuvin)

Tässä vaiheessa kun minun Kazuma 500:nen vielä sisäänajossa, se tuntuu olevan tehon suhteen ihan vertailukelpoinen minun aiempien mönkkäreiden kanssa: GOES 520 ja Polaris 500 HO

Nyt sitten varoitan: Jos et ole ennen pitänyt ruuvimeisseliä kädessäsi... älä ala purkamaan tuota EU-Rajoitinta ihan itse; on muuten aikas paljon purkamista ennenkuin kaasutin on kädessä! :mrgreen:
Ex. Polaris Sportman 500 H.O
Ex. Goes 520 pitkä TL.
Ex. Kazuma 500 Tl.
Ex. Suzuki LTR 450
Can-am Outlander 500 Efi XT
Avatar
knot62
6WD
Viestit: 391
Liittynyt: 20 Heinä 2008 16:34
Mönkijä:: Reino
Paikkakunta: Turku

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja knot62 »

minkäs kokonen suutin on vakiona?
https://www.facebook.com/groups/114395261924030/
Can-Am renegade 800cc
Kazuma Jaguar 500cc 4x4 (SOLD)
Comanche Bull 300cc 4x4 (SOLD)
Kinroad-250cc (SOLD)
RAJU
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 06 Joulu 2007 20:36

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja RAJU »

Noh Pxxxkule, en avanut kohokammiota vaikka kaasutin oli tänään kädessä... kuitenkin toimii täyskaasulla ihan okay.

Jos jotain veikkaan, niin 110-130 ja esim. GOES:ssa tein suutin jumppaa ja ei kyllä etes virivaimentimen kanssa alkanut toimimaan niin suurilla suuttimilla kuin täällä pojat suositteli :oops:

Yleensä mp-puolen moottorit tutumpia (ajan kilpaa DR-pyörillä) ja niissä ei ainakaan "viri" hommissa suurenneta pääsuutinta, pikemminkin päinvastoin.
Nimittäin päästöthän mitataan tyhjäkäynnillä ja "turvallisuuden" (ettei takuuseen hajoa koneita) lähes poikkeuksetta valmistajat laittavat hiukan yläkantiin olevan pääsuuttimen, jolloin kone kestää varmasti. Eli maksimitehoa tavoitellassa, meinaisin että pääsuutinta tulisi pienentää 8)

ps. onhan mulla tuo GOES:sta jäänyt "virivaimennen" tuossa tallissa, joten voipi olla että sisäänajon jälkeen se menee paikoilleen tuohon Kaazuma 500:seen... sen jälkeen ainakin naapurit tievät milloin olen liikkeellä (ääntä kyllä lähtee -> kuulostaa ihan 4-tahti isolta motocross pyörältä) :twisted:
Ex. Polaris Sportman 500 H.O
Ex. Goes 520 pitkä TL.
Ex. Kazuma 500 Tl.
Ex. Suzuki LTR 450
Can-am Outlander 500 Efi XT
tauski--
2WD
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Joulu 2008 22:00
Mönkijä:: Cf moto 520
Paikkakunta: pohjois-savo

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja tauski-- »

Itselläni ollut kyseinen kömpijä noin vuoden. Mittariin on tullut noin 600 km ja se oli näköjään koneelle tarpeeksi.
Rupesi kummallinen naputus kuulumaan ja voimistui pikkuhiljaa, aikani etsin vikaa sitä kuitenkaan löytämättä. Kunnes eilen päätin nostaa koneen pöydälle ja purkaa niin palasiksi että vika löytyy. Ja sieltähän se löytyi, oli männäntappi tosi väljä kiertokankeen. Kiertokanki ja tappi menee vaihtoon.
En ymmärrä minkä takia ei ole voitu laakeroida sitä, ainoastaan öljy voitelee sitä. sonta systeemi.

Mutta onhan tämä muuten ollut ihan hyvä peli.
Etu kardaaanin pultit katkesivat kaikki lumitöitä tehdessä ja sinnehän sitä hankeen sit jäätiin.(kyllä vitutti)
Pultteja sekä muttereita saa olla koko ajan kirimässä joka puolella konetta..
Oikeassa kahvassa olevat nelivedon ja lukkojen katkaisijat eivät kestäneet talvea, niitäkin joutui korjailemaan(sisältä muoviosat hajoavat).
Vinssi on kanssa älyttömän tehoton kun on asennettu niin ohuella sähköjohdolla.
Muuta vikaa ei vielä ole tullut. Eikä tuohon kilometri määrään pitäisi olla näitäkään vikoja..Mutta itsepähän olen kiinalaisen ostanu...

Metsässä on kyllä ollut tosi kätevä menemään. Tuli tehtyä puskulevy ja sille työrunko jonka leveys on reilu 150cm ja on hyvin jaksanut työntää sitä talvella, et ei nämä ihan voimattomia ole.
Kaikista pikku murheista huolimatta olen kyllä ollut aikalailla tyytyväinen tähän mönkijään.
:partyman:
X-Race
6WD
Viestit: 844
Liittynyt: 05 Elo 2007 22:27
Viesti:

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja X-Race »

Ei kai nelitahdissa männäntapissa yleensä muuta ole kuin liukulaakeri?
RAJU
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 06 Joulu 2007 20:36

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja RAJU »

Itse vaihdoin synteettiset öljyt koneeseen heti 165 km ajon jälkeen.
Noista öljyistä on nootti tuolla USA:n sivuilla: http://www.kazuma.com/Buy/pic/200806/20 ... 915928.pdf

Eli jos noita tehtaan öljyjä ei vaihdeta, niin ne tehtaan jäljilta olevat eivät mene öljynsuodattimen läpi ja moottorivaurio on seurauksena =D>

Huomasin muuten että työkalupussissa oli toinen pääsuutin, tais olla 130:nen

Onkohan tuo suurempi kuin vakiona paikoillaan ?

Nimittäin tuntuisi kaipaavan isompaa suutinta... pitänee jonain päivänä tutkia asia.

Ostin muuten Biltemasta hahkulamppukannalla olevat H4:set ja ne pitää vielä asentaa paikoilleen.
Kazumassa siis vakiona hehkulamppu valot :o

Muuten eto peli menemään maastossa, menee jo hyvin takavedolla ja kun heittää nelivetoa päälle niin jo etenee... :roll:
Sähköinen etulukko on myös hyvä, yhdessä suo-ojassa ei neliveto meinannut riittää, mutta etulukolla eteni kuin huippupelit.

Tuota nelivetoa ja varsinkaan etulukkoa, ei tule käyttää pitävällä alustalla... muuten kyllä vetoakselit paukkuu poikki.
En arvaisi etes tehdä lumitöitä etulukko päällä...
Ex. Polaris Sportman 500 H.O
Ex. Goes 520 pitkä TL.
Ex. Kazuma 500 Tl.
Ex. Suzuki LTR 450
Can-am Outlander 500 Efi XT
rauli
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 30 Syys 2008 20:22
Mönkijä:: ex GOES 450 x

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja rauli »

RAJU kirjoitti:Itse vaihdoin synteettiset öljyt koneeseen heti 165 km ajon jälkeen.
Noista öljyistä on nootti tuolla USA:n sivuilla: http://www.kazuma.com/Buy/pic/200806/20 ... 915928.pdf

Eli jos noita tehtaan öljyjä ei vaihdeta, niin ne tehtaan jäljilta olevat eivät mene öljynsuodattimen läpi ja moottorivaurio on seurauksena =D>



Nimittäin tuntuisi kaipaavan isompaa suutinta... pitänee jonain päivänä tutkia asia.

Ostin muuten Biltemasta hahkulamppukannalla olevat H4:set ja ne pitää vielä asentaa paikoilleen.
Kazumassa siis vakiona hehkulamppu valot :o

Muuten eto peli menemään maastossa, menee jo hyvin takavedolla ja kun heittää nelivetoa päälle niin jo etenee... :roll:
Sähköinen etulukko on myös hyvä, yhdessä suo-ojassa ei neliveto meinannut riittää, mutta etulukolla eteni kuin huippupelit.

Tuota nelivetoa ja varsinkaan etulukkoa, ei tule käyttää pitävällä alustalla... muuten kyllä vetoakselit paukkuu poikki.
En arvaisi etes tehdä lumitöitä etulukko päällä...
Mulla on kokemusta reilu 4000km ajetusta kazuma jaguarista. Se tuli jenkeistä samassa kontissa ku mun avolavakin. Makso 2500 taalaa ja mitään varsinaista vikaa ei ole tullut vielä vastaan. Kyllä se mönkijän kesto riippuu ihan penkin ja tangon välissä olevasta kuskista. Tosta nelivedon käytöstä et ei nelikko avolavallakaan saa pitää nelivetoa päällä kuin liukkaalla tai hiekka tiellä. pitävällä alustalla sekin menee paskaksi. Eli järkeä näidenkin vehkeiden käyttöön. Oon seurannu muutamaa kuskia niin aina on nelikko päällä ja välillä lukkokin vaik maasto ei todellakaan sitä vaadi.
Vastaa Viestiin