Keskustelua KAZUMA 500:sta

Keskustelua muun merkkisistä mönkijöistä.
panzka
3WD
Viestit: 94
Liittynyt: 15 Helmi 2013 11:42
Paikkakunta: Kouvola

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja panzka »

kazumainen kirjoitti:Hei,selasin koko ketjun läpi,mutta hieman haluaisin apua.. kazuma sammuu lämpimänä, ei varoita kovin kauaa etukäteen..ei sitten lähde käyntiinkään vähään aikaan. Miten voisin tarkastaa puolan toiminnan? Voisko joku valottaa mitä pitää purkaa,jotta pääsee tarkastaan venttiilin välykset..välysarvot joku taiski olla jo laittanut. Ensimmäisiä kertoja puran, vain pieniä ongelmia/huoltoja on tullut vasta tehtyä,ja ensimmäinen mönkkäri kyseessä,tähän asti pysytellyt autojen rassauksessa. Kaasarin uudelleen säädön teen seuraavaksi myös, pääseepä samalla tarkastamaan ja putsaamaan kaasaria noin huollon nimissä. Käytettynä ostin,omia ajoja vain n.100km, jos sitäkään. Saako service manuskaa mistään?
Enpä ole kuullut vielä että sytytyspuolella olisi mistään muusta kuin joko huonosta tulpasta taikka cdi-boksista johtuvaa vikaa. Lämpimänä toimimattomuus jos tosiaan kipinäpuolella vika, voisi kyllä viitata huonoon tai vääränlaiseen tulppaan, mene ja tiedä? Voi myös johtua kaasarin säädöistä jos ei vaikka kuumana jostain syystä saa tarpeeksi ilmaa..

Venttiilinvälykset pääsee säätämään kun purkaa ensin sen tankinpäällisen yläkatteen pois, sitten tankin ja lopuksi venttiilikopan, tässä kohdassa voi samalla katsoa myös tulpan/tulpanjohdon ja näkee onko cdi boksissa kunnolla johdot kii,onko pullistumia tms ilmennyt. Myös kaasarin säädöt onnistuu parhaiten ilman sitä tankkia ja yläkatetta. Minulla on käyttöohjekirja jossa on huolto-ohjelmat ja yleisimmät huollot mm. kaasarin säätö jne. tässä koneella -pdf-muodossa, joskin huonosti(glanspower) suomennettuna mutta kyllä siitä idean saa. yyveellä sähköpostiosoite tulemaan niin voin laittaa.

Vielä: Tervetuloa Kazuma-kuskiksi ! :D
Kazuma Jaguar 500L 4x4 2012/2013
kazumainen
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 25 Heinä 2014 21:09

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja kazumainen »

Kiitos panzka. Hyvä että täällä ainakin joku vielä pyörii saman vehkeen parissa. Tulpan vaihoin jo kerran, mutta pitänee kokeilla varalta vielä uusia, ei ollu putiikissa 6 lämpöarvon tulppaa, otin 5.. jota kaksivuotias vielä pyöritteli moneen kertaan ennen asennusta käsissään,tulpathan on nykyään niin kestäviä kolhuissa ;-) ja kaupan päälle ei ollu rakotulkkia mökillä mukana,niin paiskasin summassa kärkivälin katsoen edellisestä tulpasta, kerran piti sitten vielä uudelleen säätää silmämääräisesti ennen ku suostu käynnistyyn...vaihdan samalla kun säädän kaasarin ja tarkastan nuo muutkin jutut joista mainitsit. On mulla itelläki joku perusohjekirja, jossa on kaasarin säätö ja perusjutskat; vaihteenvaihto, namiskuukkeleiden sijainti yms.
panzka
3WD
Viestit: 94
Liittynyt: 15 Helmi 2013 11:42
Paikkakunta: Kouvola

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja panzka »

Tällainen juttu vielä tuli mieleen mikä itselläni oli vikana kun laite oli ekaa kertaa ryteikössä, oli ns. vanhan mallinen imukaula eli kokonaan kuminen, joka oli sitten alapuolelta haljennut aika miehekkäästi, joissain olosuhteissa sitten alkoi rykimään ja sammumaan.

Eli koitappa vielä ensi kerralla kun sammuu kuumana, niin ryyppy päälle ja testiä että pelaako, jos, niin on imuvuodosta silloin yleensä kyse eli varmaankin juuri tuosta imukaulasta..

Itse juuri isomman remontin jäljiltä laskin äsken bensat tankkiin, laitoin renkaat kii ja kävin vähän pöllyttämässä, hyvin kulki mutta tuntu käyvän vähän rikkaalla.. Katteet on seuraavaksi käsittelyn alla ja muoviosia pitää paikkailla ja korvata metallilla/kumilla. Mutta positiivista reilun kuukauden pukilla niin heräsi henkiin :D

Sähköissä on vielä siistimistä muutama liitin on huonoja niin joutuu korjailemaan ja koteloon tulee sitten lisävalo-kahvalämppäri ym. katkaisijat sekä virtalukko.
Kazuma Jaguar 500L 4x4 2012/2013
kazumainen
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 25 Heinä 2014 21:09

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja kazumainen »

Joo,huomasin purkaessa että imukaula ei tahdo pysyä paikallaan..En vaan ole hoksannu kattoa onko se paikallaan vielä käynnistyksen jälkeenkin.kiitos vinkistä,vilkasen sitä huomenna ku puran ja yritän kiinnittää sen vähän paremmin..hienoa että lähti helposti tulille,ei tuo mullakaan oo pahemmin vikonu,vaikka talvet seisoo..nyt mietin otanko ens talveksi sen kotiin lumitöihin,naapurilla sattus olemaan ylimääränen puskulevy,jos vaan saan sen sopimaan.. siinäpähän pääsis tutustumaan talviongelmiin,hehheh.
Sähköjä oon ite uusinu vasta startin osalta,mutta eipähän tuota olekaan vielä käytetty meillä kun parina kesänä,ja sillonkin kohtuu vähäisesti..nyt jo lastenkin vaatimusten takia käyttö kasvanut :)
temasi
2WD
Viestit: 43
Liittynyt: 01 Touko 2011 21:06

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja temasi »

Täälläkin ensimmäinen isompi remontti. Sammui liikennevaloissa ja siihen jumiutui vaihteet. Käy vapaalla, mutta vaihteella sammuu. Irrottelemaan aloin ja irti nyt onkin, mutta ei vielä mahtunut rungon ulkopuolelle noin kokonaisena että olisi parempi tutkia. Saa nähdä milloin joutaa jatkamaan. Jospa sitä tulisi samalla putsailtua jne.. :)

Niin ja tietysti jos joku osaa sanoa miten siihen vaihteistoon pääsee käsiksi parhaiten niin saattaisi helpottaa. Ei nyt vielä ainakaan selvinny muuta kun venttiilikopasta purkamaan vaan...
töttöröö
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 20 Joulu 2013 23:02

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja töttöröö »

itellä kans ongelmia vaihteitten kans, kohta on mylly purettuna saas nähä kuinka ison touhusäkin joutuu espanjasta tilamaan. kyllä se kone mahtuu sieltä rungosta pois kokonaisena, ainakin itellä kun otin kaasaria sun muuta irti niin just mahtu tulemaan variaattori puolelta pois. onhan siinä purkamista ennenkuin pääsee vaihteiston käsiksi kun on hölmösti suunniteltu että pitää koko kone halkaista kahtia että näkee sisuksiin. jos tarvetta niin löytyy jonkinmoista kuvaakin rojektista. onkos kellään tietoa kun itellä tuo on vm.08 ja siinähän kun ei ole tuota vetonaru starttia niin onkohan siihen mahdollista laittaa semmosta jos tilaa tuon narukopan?
temasi
2WD
Viestit: 43
Liittynyt: 01 Touko 2011 21:06

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja temasi »

Eihän niistä kuvista haittaakaan ole vaikka tarkotus itekin ottaa kunhan sitä joskus joutaa purkamaan.. Viikon taas kone erillään odotellut aikaa ja intoa.

Itellä on vm. -09 ja siinä on sisuksissa tuommonen lisäkoroke tjsp. mihin narustartissa oleva hammas tarraa kiinni. Jos tuommosen siihen saa niin eiköhän sen narustartinkin saa helposti laitettua. Kuva
panzka
3WD
Viestit: 94
Liittynyt: 15 Helmi 2013 11:42
Paikkakunta: Kouvola

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja panzka »

No johan nyt on perskatti, alkaa laite olemaan rempan jäljiltä kasassa ja uudet 27" kumit alla, astinlaudat muokattu että eturenkaan takana enemmän maavaraa.
Runkoa maalailtu vahvistettu paikkailtu, katteita korjattu, sähköjä uusittu yms.

Niin tokaa kertaa kun laittelen käyntiin niin startti sökähtää. Ensin starttaa aivan normaalisti, sammuu kun otan ryypyn ja kun koitan startata uudestaan niin napsahtaa vaan.
Sähköä on, kun vierestä isolla akulla heti koitin apuvirtaa antaa. Hitsauspuikon jumiutumista vastaava vinkuva ääni kuuluu jos painaa pidempää starttinappia, onkohan solenoidi sökönä tai jumissa jotenkin?

Narulla käynnistyy kyllä mutta onhan se todella vaivalloinen keino. Sitten panin merkille, että minulla on se naru ihan märkänä öljystä, onko ihan normaalia?kuvittelisin että sen pitäisi olla kuiva sen vetokäynnistys osion.. Uskaltaako ottaa kopan pois vai tuleeko kaikki uudet, kalliit öljyt samantien pihalle? :D

Senverran hakkuulla kävin ja metsässä koittamassa että on kyllä etenemiskyky kohdallaan uusien kumien kanssa kun on raju 40mm korkee lugi ja tosiaan maavara kauttaaltaan nyt samassa tasossa..
Kazuma Jaguar 500L 4x4 2012/2013
temasi
2WD
Viestit: 43
Liittynyt: 01 Touko 2011 21:06

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja temasi »

Tuossahan tuo oli yläpuolella kuva narustartin kopan alta eikä siellä mitään öljyjä pitäisi olla. Semmosta vinkunaa tuotti täälläkin startti kun se jumiutui molemmilla kerroilla...
panzka
3WD
Viestit: 94
Liittynyt: 15 Helmi 2013 11:42
Paikkakunta: Kouvola

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja panzka »

Juu niinhän sen itsekin olin jo kerennyt järkeillä.. Jostain välistä sinne oli kuitenkin öljyä livahtannut, ei kovin paljoa tosin ja pitänyt toisaalta hyvässä rasvassa narun ;D

Startin jumiutuminen johtuu näköjään akselin hirttämisestä, neulalaakeri oli sen näköinen ettei liene oikein missään vaiheessa mönkijän elinkaarta hirveämmin pyörinyt. Paikallisessa etrassa uusi laakeri 6€. Saa nyt nähdä että lähteekö startti pyörimään kun saa uuden laakerin paikallee, ei ainakaan ihan kyrvähtäneeltä käämitykset näyttäneet.
Kazuma Jaguar 500L 4x4 2012/2013
panzka
3WD
Viestit: 94
Liittynyt: 15 Helmi 2013 11:42
Paikkakunta: Kouvola

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja panzka »

Jepulista, uusi laakeri, startti paikoilleen ja piuhat kiinni... johan tärähti käyntiin ei tartte enää narun kanssa huhkia! Nyt panssarin asennus takaisin paikoilleen, kaasarin säätö ja reilun viikon päästä pitkästä aikaa maastoajot peuhussa.
Kazuma Jaguar 500L 4x4 2012/2013
Teho
Noppeli
Viestit: 2
Liittynyt: 21 Syys 2014 18:48
Mönkijä:: Kazuma 500 L 2012
Paikkakunta: Uusikylä, Lahti

Keskustelua KAZUMA 500:sta: jarrut hävisivät

Viesti Kirjoittaja Teho »

Hei, olen uusi jäsen, Kazuma 500 L liikennemönkijä käytössä.
Kävin metsästä puita ja kuulin kolauksen. Kotimatkalla huomasin, että jarrut ei toimi.
Tutkittuani huomasin, että jalkajarrun päässä oleva pääsylinteriin menevä pultti?( vai tappi) oli tippunut.
Sitä ei löytynyt edes panssarin sisästä.

Tietääkö joku , millainen se on? Sen voi varmaan korvata. Vai pitääkö tilata koko pääsylinteri?

Kiitos. :?
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Capadif:ilta tuntuvat tilailevan kazumaan osia, kurkkaappas täältä joskos apuja --> http://www.capadif.com/en/7-kazuma-parts
panzka
3WD
Viestit: 94
Liittynyt: 15 Helmi 2013 11:42
Paikkakunta: Kouvola

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja panzka »

Teho: Tänään just kiristelin omaa kun tuntui poljin painuvan melko pohjaan.. 8 millin kierretankoa näytti olevan ja mutteri vaan siinä sylinterin ja sen polkimeen kiinnityvän "lenkin" välissä eli sitä lenkkiä vasten voi kiristää sitä tankoa pidemmäksi sylinteriä kohden.. pituuden saat varmaan jollain naulalla tms mallattua sopivaksi.
Kazuma Jaguar 500L 4x4 2012/2013
Teho
Noppeli
Viestit: 2
Liittynyt: 21 Syys 2014 18:48
Mönkijä:: Kazuma 500 L 2012
Paikkakunta: Uusikylä, Lahti

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja Teho »

Hienoa, kiitos molemmille. Kokeilenpa.
Vastaa Viestiin