Sivu 1/1
Panther 200cc - Käynnistys ongelma
Lähetetty: 12 Syys 2010 16:49
Kirjoittaja apusähis
Hei!
Tuossa tuli vaihdettua edellisen ongelman myötä moottori kokonaisuudessaan(uudella moottorilla, alakerralla yms ajettu noin. 3-4h). Mutta nyt on tullut yhden tankillisen jälkeen uusi ongelma, ei tahdo käynnistyä kunnolla. Sahaamaan joutuu, ihan riippuen kaasuttimen säädöistä tai sitten ei lähde ollenkaan käyntiin tai sitten jos lähtee käyntiin ja röpöttää tai booaa. Tai sitten jos lähtee ryypyllä käyntiin ja käy, mutta kun ryypyn lasket pois niin sammuu välittömästi.
Yritetty tehdä:
- Tulppa vaihdettu
- kaasutin purettu ja jokainen irto osa puhallettu paineilmalla
- suodatin otettu irti ei vaikutusta
- Kipinä testattu että tulee
- Paineilmalla yritetty pakottaa tankin kautta bensaa kaasuttimeen.
Kaasuttimen sisuskalut ovat täysin vakiot mitä tehtaalta tullessaan on. Ei oo mitään suuttimia rempattu/vaihdeltu.
Kiitos etukäteen neuvoista ja vinkeistä.
Re: Panther 200cc - Käynnistys ongelma
Lähetetty: 16 Syys 2010 21:55
Kirjoittaja hemuli81
Jos sulla on joku kiinan bensahana siinä niin sekin voi tökkiä, ootko kokeillu ottaa bensaletkun kaasarin päästä irti että tuleeko kunnolla bensaa?
Re: Panther 200cc - Käynnistys ongelma
Lähetetty: 24 Loka 2010 17:58
Kirjoittaja apusähis
Kiitos vastauksesta.
Mutta tuossa ei ole bensahanaa. Tähänkin on tullut päivitystä sen verran, että mönkijä lähtee nyt käyntiin jotakuinkin aika hyvin jos akussa on virtaa. Mutta sitten, lähdet ajelemaan mönkijällä ajelet niin pitkään kuin, että kone on lämmin ja sitten sammuu kuin saunalyhty, mistäs moinen voisi johtua? CDI poksi viallinen? Puola viallinen? Kone mekaanisesti viallinen?
kiitos avusta etukäteen.
Re: Panther 200cc - Käynnistys ongelma
Lähetetty: 25 Loka 2010 06:56
Kirjoittaja pete-801
Jos vaihdoit moottorin ihan kokonaan niin tuliko runkomaadoitukset laitettua takaisin? nyt taitaa maadoittaa hieman ja kun lämpiää niin laajentumisesta johtuen kontakti häviää.Tai sitten sulla on nokkaketju väärässä kohdassa ja siksi sytytys pielessä.Vikoja voi olla vaikka kuinka monta ja niitä nyt en ala arvailemaan kaikkia.mutta käy nyt aluksi kaikki sähköjohdot läpi koska sammuminen johtuu yleensä joko virran tai polttoaineen puutteesta.Paitsi kuskin kohdalla syynä on liiallinen ryypyn käyttö

Re: Panther 200cc - Käynnistys ongelma
Lähetetty: 26 Loka 2010 05:40
Kirjoittaja apusähis
pete-801 kirjoitti:Jos vaihdoit moottorin ihan kokonaan niin tuliko runkomaadoitukset laitettua takaisin? nyt taitaa maadoittaa hieman ja kun lämpiää niin laajentumisesta johtuen kontakti häviää.Tai sitten sulla on nokkaketju väärässä kohdassa ja siksi sytytys pielessä.Vikoja voi olla vaikka kuinka monta ja niitä nyt en ala arvailemaan kaikkia.mutta käy nyt aluksi kaikki sähköjohdot läpi koska sammuminen johtuu yleensä joko virran tai polttoaineen puutteesta.Paitsi kuskin kohdalla syynä on liiallinen ryypyn käyttö

Ihan koko moottori tuli vaihdettua, itse maadoitus mikä tuossa on niin tulee startin pultin alle ja se tuli laitettua paikoilleen. Täytyy sekin tsekata kun katteet ottaa muutenkin pois. Tuossa eilen tuli viestiä viestiä liikkeestä josta moottorin ostin täydellisenä alakertana, niin jotain juttua tuli venttiilien säätämisestä kun kuuluu johonkin takuuhuolto juttuun. Ilmoittelen jahka kerkeän selvitellä parantuuko tilanne.
Kiitos tähän mennessä vinkeistä!

Re: Panther 200cc - Käynnistys ongelma
Lähetetty: 27 Marras 2010 18:57
Kirjoittaja apusähis
Nonniin, hieman päivitystä tilanteeseen, tässä on pari viikkoa säädetty venttiileitä

Ja venttiilit säädettiin magneetosta katsoen joka s**tanan erilaisen merkin, kirjaimen ja numeron kohdalle, ei mitään muuta vaikutusta kuin että tietyissä kohdissa venttiilien välys nousi yli milliin. kokeiltiin säätää II merkkien kohdalla molempia ja pelkästään toista sekä sitten kohdassa I kokeiltiin samaa ja sitten näitä ristiin sitten löytyi myös kohta FI jossa sama tanan rumpa. Sitten näiden I,II ja FI kohtien yhdistelmiä niin imua ja pakoa. Ei mitään vaikutusta.
Eli nyt olisi oikeasti hyvät neuvot tarpeen
ps. olisiko jollain tiedossa kytkentäkaavioita moiseen värkkiin ja tietoa millaista jännitettä pitäisi CDI boksi antaa millekkin värille ja sama juttu myös lataussäätimelle...
Re: Panther 200cc - Käynnistys ongelma
Lähetetty: 27 Marras 2010 20:18
Kirjoittaja hemuli81
apusähis kirjoitti:Nonniin, hieman päivitystä tilanteeseen, tässä on pari viikkoa säädetty venttiileitä

Ja venttiilit säädettiin magneetosta katsoen joka s**tanan erilaisen merkin, kirjaimen ja numeron kohdalle, ei mitään muuta vaikutusta kuin että tietyissä kohdissa venttiilien välys nousi yli milliin. kokeiltiin säätää II merkkien kohdalla molempia ja pelkästään toista sekä sitten kohdassa I kokeiltiin samaa ja sitten näitä ristiin sitten löytyi myös kohta FI jossa sama tanan rumpa. Sitten näiden I,II ja FI kohtien yhdistelmiä niin imua ja pakoa. Ei mitään vaikutusta.
Eli nyt olisi oikeasti hyvät neuvot tarpeen
ps. olisiko jollain tiedossa kytkentäkaavioita moiseen värkkiin ja tietoa millaista jännitettä pitäisi CDI boksi antaa millekkin värille ja sama juttu myös lataussäätimelle...
Eikai se venttilien säätö noin monimutkaista ole, mäntä ykk:hon ja sitten kattoo onko venttiileissä vaihto meneillään vai onko ne kiinni. Ja säätö siis tottakai kun ne on kiinni. Tämä siis työntötanko-koneissa, OHC tai DOCH koneissahan nokan näkee, mutta tuskin tuo on kumpikaan.
Varmaan helpompi vaan kattoo sitä kipinää että onko kunnollinen kuin yrittää mittailla sitä CDI-boksia ja kattoo että kaikki liitokset on kunnossa.
Re: Panther 200cc - Käynnistys ongelma
Lähetetty: 27 Marras 2010 21:55
Kirjoittaja apusähis
Kyllä vain, tuntuu se olevan vaikeaa se venttiilien säätäminen. Ruuvimeisselin tungin tulpan reiästä sisään ja katoin jolloin korkeimmillaan samalla katoin, ettei ole avautumassa venttiilit. Noh tesmitään sitä huomenna lisää.
Tuohon kipinään, en osaa kyllä sanoa millainen kunnon kipinä olisi. Tuo antaa kirkkaan sinivalkoisen kipinän ihan kunnon valaistuksessakin niin, että sen erottaa.
Re: Panther 200cc - Käynnistys ongelma
Lähetetty: 28 Marras 2010 09:46
Kirjoittaja hemuli81
Tutki imuilmavuodot huolella, polttoainepuolelta todennäköisesti vika löytyy.