E-ton

Keskustelua muun merkkisistä mönkijöistä.
Avatar
kartsa
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 29 Marras 2005 21:38
Paikkakunta: Urjala Mönkijä: E-ton Draco

E-ton

Viesti Kirjoittaja kartsa »

Elikkäs kuinkas monella täällä on e-ton?
ittelllä on, mut kovin usein niitä ei tuu vastaan.
Avatar
Ju-za
4WD
Viestit: 126
Liittynyt: 01 Helmi 2006 01:46
Mönkijä:: Polaris Hawkeye 300 E 4X4 -06
Paikkakunta: Parikkala ,Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Ju-za »

No tääl on yx...
jep jep...
http://Ju-za.kuvablogi.com
Parikkalan seudun motoristit ry
Avatar
räkänokka
2WD
Viestit: 54
Liittynyt: 31 Maalis 2006 12:58
Paikkakunta: sipoo

e-ton

Viesti Kirjoittaja räkänokka »

Räkänokalla ois kanssa yks 150cm3 e-ton yukon joka pitäis saada kulkee vähän kovempaa.Meinaa 80kmh tiellä jäädä kaikkien alle.Rattaat ja kuristukset uusiks niin eiköhän sit elämä jatku tai loppuu nopeammin. :twisted:
arkisin 2-veto
Viikonloppuisin 4-veto
Avatar
Ju-za
4WD
Viestit: 126
Liittynyt: 01 Helmi 2006 01:46
Mönkijä:: Polaris Hawkeye 300 E 4X4 -06
Paikkakunta: Parikkala ,Etelä-Karjala

Re: e-ton

Viesti Kirjoittaja Ju-za »

räkänokka kirjoitti:Räkänokalla ois kanssa yks 150cm3 e-ton yukon joka pitäis saada kulkee vähän kovempaa.Meinaa 80kmh tiellä jäädä kaikkien alle.Rattaat ja kuristukset uusiks niin eiköhän sit elämä jatku tai loppuu nopeammin. :twisted:
Onx minkä ikänen / paljon ajettu? Ongelmia ollu?

Itellä kans Yukon exl 150cc. Kulkee vaan 70 ja kans ratastusta aatellu.
Kuristuksia ettiny putkesta ja imupuolelta(kurkku), mutt ei löytyny.
Oiskos tietoo, mistä ettii seuraavax? Itellä ollu 12.01.06 alkaen...
...käytettynä hommattu. 2003 vm. ja ajettu oli 650, nyt 1100km.
Viikko sitt hävis vaihde eteen... nyt kerkesin avata vaihdelaatikon-->
vaihteensiirtäjä vääntyny, eteenvaihteen rattaasta+ns. välirattaasta kulmat pyöristyny.
Maanantaina tilailemaan osia... saa nähä, kuin kalliix käy.
Maxxis Goldspeedit oli alla, mutt sai väistyy karkeemman kuvion tieltä.
jep jep...
http://Ju-za.kuvablogi.com
Parikkalan seudun motoristit ry
Avatar
räkänokka
2WD
Viestit: 54
Liittynyt: 31 Maalis 2006 12:58
Paikkakunta: sipoo

Viesti Kirjoittaja räkänokka »

Joo mulla on kanssa 2003 mallia,mutta edellinen omistaja oli ostanut sen konekeskolta 2005.Oli ollu malli kappaleena pari vuotta konekeskolla.Vasta liikenteeseen viime vuonna.Nyt on kilsoi 1125 ja viikon mulla.En oo vielä ehtiny virittää kun ei moposportilla ollu rattaita.Kävin tänään siellä aamulla rattaan kera.Kuulemma maahantuojalta rattaat löytyis toistaiseks?.Pitää soittaa ja varmistaa löytyiskö ainaki eturatas.Sen kun löytäis pari-neljä piikkiä isompi.Sitten näihin muihin mönkijän ahistus asioihin niin toi pakoputki.Äänenvaimentaja on niin paljon villotettu että hyvä kun pakokaasut tulee ulos.Siihen varmaan osa tehoista jääpi.Kaasari pieni kuin mopossa ja kun ajan 70kmh niin välillä pätkii.Niin ku ei sais bensaa kunnolla.Elikkä räkänokan flunssalääke +15kmh lisää?Uusiks nämä
Nro 1: Rattaat
Nro 2:pakoputki
Nro 3:Kaasari ja kurkku = Ehkä näillä pärjää jo liikenteen seassa +80kmh?
arkisin 2-veto
Viikonloppuisin 4-veto
harrik
4WD
Viestit: 231
Liittynyt: 24 Elo 2005 13:29
Paikkakunta: lempäälä

Viesti Kirjoittaja harrik »

Ootko varma ettei toi "pätkiminen" tuu tuolta sytkän puolelta :?:
Kymcoissa ainakin tulee,minkäs kokonen kaasari on tossa 150cc vakiona.
Smuli
2WD
Viestit: 55
Liittynyt: 08 Maalis 2006 15:02
Paikkakunta: Espoo, Nöykkiö

Viesti Kirjoittaja Smuli »

Täältä löytyy yks sigun mukainen E-Toni
eipä ole mönökkäriä just nyt
Avatar
räkänokka
2WD
Viestit: 54
Liittynyt: 31 Maalis 2006 12:58
Paikkakunta: sipoo

Viesti Kirjoittaja räkänokka »

Joo kaasari on kuulemma tukossa näin väitti maahatuoja.Siitä nykiminen.Pitää avata tänään kaasari jos kerkee.E-tonniin onki sitten vaikeeta löytää isompaa etu ja pienempää takaratasta.Maahantuojallakaan ei tietoa.Voihan vid..pitää sit saada jollain muulla konstilla vähän liikettä lisää.Ei niin hirveesti viittis muutella kun näitä joutuu katsastelee autojen tapaan.Kaasarin tietty vois vaihtaa pikkusen isommaksi ilmanputsarin kera ja ostaa toinen pakoputki.Mutta leimaan joutuis näitäkin tietty vakiovermeisiin takas vaihtelee. :roll:
arkisin 2-veto
Viikonloppuisin 4-veto
Avatar
räkänokka
2WD
Viestit: 54
Liittynyt: 31 Maalis 2006 12:58
Paikkakunta: sipoo

Viesti Kirjoittaja räkänokka »

Ju-za! E-ton ihan ok peli!
Ootko saanu viritettyä E-tonnarias jo?.Ilmoittele jos löydät rattaita,kaasaria tai putkea.Putken joutuu ehkä itse rakentamaan?.Kerro mistä löytyy osat.Lähen itte viikonloppuna kyselee yamaha motorsista rattaista.Kaasaria moposportista ja putkea rakentelee jostain motonetin pikku-auton putkesta.Saitko jo vaihdelaatikon toimii.Mitä kustanti osat?.Mulla ei vielä ihmeemmin vikoja;mutta ilmatkin on ollu vähän epäsuotuisat ajelulle.Kun oon tälläinen räkänokka oikeesti.Hyvää kevättä kaikille kiinan ihmeille pidetään yhteyttä.
arkisin 2-veto
Viikonloppuisin 4-veto
Avatar
Ju-za
4WD
Viestit: 126
Liittynyt: 01 Helmi 2006 01:46
Mönkijä:: Polaris Hawkeye 300 E 4X4 -06
Paikkakunta: Parikkala ,Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Ju-za »

Vielä osat tilauksessa... kiirettä ollu ja keskolla näköjään monopoli suomen maahantuonnissa. Ainaki E-tonissa ja osissa.

www.e-tondistribution.com ...siellä jtn linkkejä e-toneihin.

www.shuurmanbv.com <--Hollannissa ja 3 muussa maassa euroopassa toimiva ns."tukkuliike"
Tuolta oon osia kyselly. Mailailtu on puolin ja toisin. Tökkäs vähän, kun eivät myy yksityisille... ilmeisesti tuolta tulee osat Keskollekki.

No sain onnex tutun firman kautta tilauksen sisään... ootellaan.
Osat suomessa(kesko) n.270egee --> Hollannista n.100egee :wink:

Noista rattaista... mites jos ostas ns. raakarattaan ja siihen sorvauttas/porauttas reiät sopivix? Luulis käyvän pajalla ku pajalla.
Ja käyvän ainaki. Eessähän on vakiona 15 piikkinen ja takana 34.

Hiljakseen mietiskelly, miten paljon kärsis piikkejä lisäillä, ettei veto kärsi suhteettomasti? Ehkä 1-2 piikkiä edessä, takana kai vähän 4-5?

Meillä kun on tarkotus touhuta kärrin + työntölevyn kanssa ympärivuoden.
jep jep...
http://Ju-za.kuvablogi.com
Parikkalan seudun motoristit ry
Avatar
mikkokh
2WD
Viestit: 31
Liittynyt: 17 Touko 2006 19:13
Paikkakunta: Seinäjoki

Romaani kulkuneuvosta YUKON ST. EXL 150

Viesti Kirjoittaja mikkokh »

Taidan olla ensimmäinen E-tonin mustamaalaaja tässä aiheessa... Mutta aika pahoja kokemuksia mukavan oloisesta nätistä laitteesta: Nykyään on tuo käytössä, mutta seissyt varaosien puutteen takia huoltoliikkeellä useampaan erään 3kk muistaakseni noin 8kk käyttöajasta - syynä osittain huolto ja osittain varaosien hidas saatavuus ja huoltamon säälittävä sisäinen varasto.

Yks vika on ollut että olen saanut huoltaa sitä pian 2000 euron edestä omaan laskuuni, vaikka hyvin olen pyrkinyt ylläpitohoidon hoitamaankin aina nippoja ja öljyjä myöten - käytetyn takuu ei ollut enää voimassa ja sisäänajettukaan ei vielä ollut. Tuo tapaus on katumönkijän jolla oli ajettu runsaat 200 kilsaa, kun ostin sen. Se oli jo myös runsaan vuoden vanhana. - Oli ollut ennen jollakin peltifirmalla josta välittyi jotenkin tänne minun seudulleni seinäjoelle moottoripyöräliikkeiden kautta. Temppuilu alkoi jo jossakin 500km paikkeilla kun vaihteen "turvasysteemi" alkoi temppuilemaan ja kone sammui aina vaihteen kytkiessä. - Sitä tutkittiin jos jollakin tavalla ja kokeiltiin kaikkia ratkaisuja ja kikkoja kun ei parempia ratkaisuja löytynyt, mutta ei toimi vielä kunnolla tänäpäivänäkään.

Huolto ainakin täälä Seinäjoella jättää toivomisen varaa ja keskolla on jo pistetty rattaita liikkeelle varaosien hankintaa ajatellen, ettei asiakkaan pidä odottaa vaihteiston akselia 2:ta kuukautta (allekkirjoittanut on kokenut sen...) ja saa sitten vielä vääränlaista (ja tään kans...). Tuntuu että tuolla samalla turvasysteemin ongelmalla on jotain kieroa tekemistä myös sille että välillä huippunopeus ei tunnu nousevan yli 60 paikkeen vaan kone alkaa niin kuin hukkaamaan kierroksia. Joskus on jopa ollut ongelmia saada pysymään kone risteyksessä käynnissä, tosin ei usein - mutta keskipakokytkimisessä se on jo liikaa kun kaasuakaan ei passaa antaa.

Maksimi mitä olen huudattamalla päässyt on noin 75 km/h - tuolloin tosin kone ei ole oireillut vaan toiminut normaalisti turvasysteemiä lukuunottamatta. Outoa noissa koneen teho-ongelmissa on tuo ongelman puuskittaisuus. En pisä itseäni enää kovinkaan aloittelijana vaikka olenkin tuon ekan menopelini omistanut vasta runsaan puoli vuotta sitten, sillä kilometrejä on tullut 11000km ja kahdella sivupyörälläkin ajokin on jo aikamoisen helppo kakku (aloitin 3000km paikkeilla harjoittelun isolla tyhjällä parkkialueella... ja hauskaa on).

Suurin osa ajokilometreistä on ongelmattomia ( kaikilla neljällä pyörällä ajettuja ;-) ), mutta ongelmat on sitten ollutkin sitä kalliimpia ja rasittavimpia (huollon hitauden takia). Kotiin kone on ainakin viimmeistään pienen taistelun jälkeen kuljettanut, mutta tuon huollon määrä on aivan liian suuri ja alkaa lähentelemään hinnaltaan mönkijän 3000e hintaa. Pellivanne ei myöskään sovellu oikein raavaan miehen (~80kg) kyljellä ajeluun, joten takavanteita on pitänyt tukea kun meinavat liitoksesta antaa periksi. Se kannattaa huomioida ja korjata ennen kun käy pahoin. Myöskin takapään keskiön kiinnitys ei oikein tunnu pysyvän kireällä, vaan alkaa lenajamaan ja vaatimaan kiristystä.

Tunnustan: Tämä mun tekstini on jonkimmoista "Worst case" tekstiä, sillä uskon että jotkut tyytyvät pelkkään neljällä pyörällä ajeluun ja ovat vähemmän impulssiivisia kuin minä, joten ongelmia voi olla vähemmän, ainakin vanteiden osalla.

Tässä 2004 vuosimallissa on myös tietääkseni tunnetusti liian isokokoinen äänenvaimennin, joka tykkää hinkata oikeaa takapyörää sisäreunalta - teki sitte mönkijälle mitä vaan - eikä jousiakaan kovimmalle viitsi laittaa ettei taka-akseli kärsi. Tuon seurauksessa siis vähän pakoputken kiinnityksen "kustomointia" poralla ja putken vääntelyä sopivampaan asentoon liekillä putkea lämmitettäessä. Vieläkin hinkkaa, mutta ei läheskään niin paljon.

Ehkä 2005 ja uudemmat mallit ovat jo parempaa kamaa? Syövätkö ne sähköä lepotilassakin, niin kuin myös nämä 2004 vuoden mallit? Rumpujarrut edessä ovat myös aivan liian tehottomat suurille nopeuksille, ja takajarrun loppuun kulumisen aikaansaama jarrutuksen yhteistehon heikennys voi yllättää joskus, kenties pahemman kerran.

Mauita ongelmia on ollut mm.
- takapyörien laakerien hiljainen kuolema, ja sen johdosta akselin väliäksi kuluminen.
- Moottorin vaihteiston-akselin variaattorin kannen puoleisen laakerin pettäminen ja akselin päädyn kuluminen sen vuoksi, joten alkoi täryyttämään.
- Öljytkin alle päästi tammikuussa, mutta onneks ei läheskään kaikkea.
- Takajarruvalon jatkuva palamaan syttyminen väärän vaijerin säädön johdosta (jos pyrkii saamaan liikaa jarrytehoa kuluneista jarrupaloista, johon valon kytkin ei suostu rakenteensa vuoksi) pilasi takavalon rungon muovisen kiinnityksen, mutta sen sai erillisellä järeämmällä kannala itse korjattua ilman kallista alkuperäisen muovisen lamppukokonaisuuden investointia.

Olen ajatellut KYMCO MXU 250 (http://www.masco.fi/kymco/mxu250.html) mönkkärin hankintaa E-tonin tilalle, ja yksilö olisi jo tiedossa jos E-tonin huoltajat meinaavat nyhtää huollosta liikaa.

Omaan ekan menopelini ongelmallisuuteen petyin, mutta mönkkärien hurmaan tulin ja jäin loukkuun - varmaan loppuelämäkseni.
Anti Spam - Koska me kaikki "rakastamme" spammia...
Avatar
räkänokka
2WD
Viestit: 54
Liittynyt: 31 Maalis 2006 12:58
Paikkakunta: sipoo

Viesti Kirjoittaja räkänokka »

Tervetuloa joukkoon!.Jostainhan se on aloitettava harrastus jalo joka vie mennessään kerran kokeiltuaan.Itselläni oli vaikeuksia saada e-tonniin osia viripalikoista puhumattakaan.Mutta olihan sillä ihan kiva päristellä äänekosken mökkiteitä satoja kilsoja.Ei meinaa maastofillarilla ois koko tulevan kesäloman aikana pystyis moiseen.Nyt on kakspuolikas tgb alla ja elämä jatkuu harrastuksen parissa.
arkisin 2-veto
Viikonloppuisin 4-veto
Avatar
mikkokh
2WD
Viestit: 31
Liittynyt: 17 Touko 2006 19:13
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja mikkokh »

Kiitoksia mukavasta vastaanotosta. :-) Kyllä mönkkäri rattiohjainpelin voittaa mennen tullen. Nykyisin tuntuu että on jokseenkin tollainen mönkkäröiminen on hauskempaa kuin autoilu yleensä, kun ne on niin paljon vapaammanoloista ja tosi ketterä pujottelemaan raoista mistä ei autot niin vaan kulje vaikka vähän auttais pellien hinnalla. Jopparillakin kulkee mukavasti vaikka polkupyörä - aktiivisesti peileistä valvoen tietty. :-)

Mönkijän koneen kestosta en sitte tiedä - luulen että 500cc kone kestäis paremmin kun tuo 250cc kone kun kierrokset on pienemmät eikä paikat sen vuoksi niin rasitu ja kuumene. Käväisempä tutustumassa tuohon TGB:henkin... netin kautta ainakin näin aluksi.
Anti Spam - Koska me kaikki "rakastamme" spammia...
jambojan69
3WD
Viestit: 95
Liittynyt: 08 Maalis 2007 22:07

Re: E-ton

Viesti Kirjoittaja jambojan69 »

no saiskos kukaan noita yukoneita kulkemaan ja jos sai ni millä tavalla??
yks semmonen eksy pihalle ja vauhtia täytyy saada lisää
Vastaa Viestiin