Korkkasiko jarrusylinteri?

Keskustelua muun merkkisistä mönkijöistä.
Stombba
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 07 Syys 2006 21:14
Paikkakunta: LOHJA

Korkkasiko jarrusylinteri?

Viesti Kirjoittaja Stombba »

Nonni ja jarrut on poissa :cry:

Eli Hawai 200 takajarrut tekivät ihme jutun, kun ostin mönkijän niin jarrunestesäiliön nesteraja oli minimissä...noh päätimpä lisätä nestettä ja saatiin se maksimiin. Lisäämisen jälkeen jarrut tulivat "koviksi" eli poljin ei mennytkään enää niin pohjaan kuin aiemmin mutta jarrut olivat yhtä tehokkaat. Tänään sitten ajattelin hieman ottaa nesteitä pois jotta tuntuma olisi jälleen normaali, ja tein operaation ihan huvikseni ilmaus ruuvin avulla mutta kappas ruuvi sylkäisi kerran paineet pihalle ja siihen loppui nesteen tulo???. Noh minäpä sitten päätin "ilmata" jarrut ja kuinka ollakkaan en saanut mitään tuntumaa polkimeen ja ilmausruuvista ei tule nestettä vaikka mitä tekisi???. Aikani säätäessä huomasin että jarrusylinterin alapuolelta alkoi tippua nestettä tipottain eli korkkasiko sylinteri???. Mitään suhinaa ei jarrua painaessa tule mutta ei tule kyllä nestettä ilmausruuvistakaan. Eli sylinterillä tarkoitan tässä tapauksessa sitä mötikkää mihin tulee nestesäiliön letku sekä poljin jota painamalla jonkinsortin mäntä liikkuu sisällä sylinteriä.

Mahtaako Hawaiin käydä jonkun muun valmistajan sylinteri jos alkuperäinen on noin heppoinen?. Eiköhän näissä kinkkilän ihmeissä ole "plagioidut "osat merkkikoneista?.

Jos tiedät näiden vehkeiden ilmaamissysteemistä niin valaise avutonta, saattapi olla ettei paineita pidäkään olla? Kaverin muksun 90cc crossissa sama vika eli ei tule nestettä ilmausruuvista.

Auttakee

Ei viittis ihan ilman jarruja vedellä menemään :roll:
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Aikani säätäessä huomasin että jarrusylinterin alapuolelta alkoi tippua nestettä tipottain eli korkkasiko sylinteri???.
Eikös toi nyt aika selvä ole että se sylinteri on kakkana, jos se vuotaa sieltä mistä ei pitäisi. Voi selvitä tiivisteiden vaihdolla tai sit uusi sylinteri maahantuojalta.
Avatar
Vesseli
4WD
Viestit: 126
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:50
Paikkakunta: Lievestuore polaris 500 sportsman

Säiliöstä.

Viesti Kirjoittaja Vesseli »

Jos ilmasit jalkajarrua niin katso tarkkaan onko sille oma säiliö. Polariksessa on sellainen penkin alla.Kävi meinaan itselleni eka kerralla niin nolosti, että lisäsin tngossa olevaan säiliöön nestettä ilmatessani jalka jarrua. No eipä jarruja tuntunut tulevan, kun oikea säiliö satulan alla tuli tyhjäksi. Huomasin vasta jarrusylinteriä irroittaessa ,että sen takaa lähti tosi huomaamattomasti letku runkoputken takana ylöspäin ja sitä seuraamalla löysin "uuden " neste säiliön. Johan rupes jalka jarrukin pitämään kun sai nestettä männän taakse.
Ei riemulla rajaa kun pollella ajaa
Nimpe
4WD
Viestit: 178
Liittynyt: 31 Maalis 2006 22:28

Viesti Kirjoittaja Nimpe »

Tuntuu olevan normaalia nuille kiinanpommeille että ilmaaminen ei ole aivan yhtä helppoa kuin mihin on tottunut. Itellä meni varmaan tunteroinen takajarrun ilmauksessa ennenkuin sai jarrun ottamaan. Tarpeeksi monta kertaa suorittaa sen ilmausrituaalin niin rupeaa toimimaan.
Stombba kirjoitti:Aikani säätäessä huomasin että jarrusylinterin alapuolelta alkoi tippua nestettä tipottain eli korkkasiko sylinteri???.
Tai sitten jarrunestettä meni hieman yli säiliötä täyttäessä ja valui letkua myöten sylinterille?
juhalaspalmas

Viesti Kirjoittaja juhalaspalmas »

Olkaa tarkkoina niin ei ole ongelmia. =)
Avatar
Nassikka
4WD
Viestit: 159
Liittynyt: 11 Elo 2006 20:43
Paikkakunta: ksk

Viesti Kirjoittaja Nassikka »

Nämä pienempien vehkeiden jarrut eroaa vähä auton jarruista, auton jarrut on helppo ilmata, ku painaa jarrua niin jarrunesteet lentää kunnon kaares ilmausruuvista, mopon jarrua ilmatessa huomasin että se ilmaus ei ollu aiva yhtä yksinkertasta ku autos, ku jarrua paino niin ekalla painalluksella tuli vähä nestettä, sen jälkeen ei tullu enää, ku putkes on ilmaa ja painaa jarrua niin nesteet ei kerkee tulemaan pihalle asti ja kun jarrun päästää se vetää saman verran ilmaa tilalle ku sieltä tuliki. autos on polkimes ehkä enemmän varaa painaa ku näis pienemmis vehkeis.

Voipi olla vähä sekava selostus, kysykää jos ette ymmärrä :D
EX: National Motor 250cc -05
EX: Comanche 200cc
EX: Suzuki Quadracer LT250R -87
EX: Dinli 450 -06
Dinli 450 -11
HoHa
6WD
Viestit: 530
Liittynyt: 21 Heinä 2006 14:54
Paikkakunta: Kiimingissä on yhden 650 EFi:n kotitalli

Viesti Kirjoittaja HoHa »

Siis meniko proseduuri seuraavasti : Ilmausruuvi auki --> jarrupoljin pohjaan-->ilmausruuvi kiinni --> vapauta jarrupoljin ja paina jarrupoljin uudestaan pohjaan --> ilmausruuvi auki jne..

Jos ilmausruuvi on koko ajan auki niin varmaan vetää siitä ilmaa systeemiin kun jarrulla pumppaa.
MikaR

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Aiheesta lisää:
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtopic.php?t=5227

Parenpi järjestys: paine--> ruuvi auki, ruuvi kiinni--> paine, jne :)
tönkijä
3WD
Viestit: 117
Liittynyt: 09 Syys 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja tönkijä »

paras tyyli on ilmata alhaaltapäin vaikka tippakannulla työntää säiliön täyteen nestettä tekee vain käypäsen väliletkun kannun ja ilmaus nipan väliin nippa auki ja pumppaa, pommin varma konsti. eihän se tietenkään auta jos on tiivisteet kökkönä
Avatar
Brauer
Noppeli
Viestit: 10
Liittynyt: 22 Loka 2006 17:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Brauer »

Minulla oli myös hawai ja siinä oli takajarrun polkimeen kiinnitettävä kierreosa liian pitkä (siis se joka menee työsylinterin sisään ja välittää voiman männälle) ja siitä seurasi, että työsylinteri ei laskenut paineita täysin jarrusatulasta. Mikäli sinulla on näin, niin sitä on mahdotonta ilmata. Irroita poljin sylinteristä ja kokeile sitten ilmata.
Kiina ihmeet ovat ihan jees
Tito
4WD
Viestit: 166
Liittynyt: 29 Marras 2004 12:27

Viesti Kirjoittaja Tito »

kyllä nää mopot,motskarit ja mönkijät on paljon helpompi ilmata ala kautta.

eli työntää sitä nestettä ilmausruuvista säiliöönpäin
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä!
Vastaa Viestiin