ToniR81 kirjoitti:Menee noissa autoissa nuo osat ristiin ja rastiin aika paljon, en tiedä onko mazdat ja fordit ja volvot samaa konsernia, mutta samoja pohjalevyjä käyttävät. Ja vaikkapa lamput, ei noita lamppuja kovin moni tehdas mailmalla valmista....
Tietokoneissa tarkoitin lähinnä vaikka näytönohjaimen yksittäisiä osia, muista yms pintaliitos tavaraa. Samalta tehtaalta ne kilkkee tulee, eri valmistajat vain paketoivat osat hieman erijärjestykseen ja toiset ottaa tehoja enemmän irti lisäten jäähdytystä ja toiset taas panostaa hiljaisuuteen tehojen kustannuksella. Eräs esimerkki tietokoneista on myös cd asemat(muistaakseni korppu ja lerppu asemissa oli sama). Aikojen alussa jokainen teki ja suunnitteli oman koneensa johon osti mieleisensä osat ja teki kuoret. Huonoimmillaan taisi kuitenkin tuossa joku vuosi sitten olla niin että cd aseman itse sisältöä valmisti vain pari tehdasta mailmalla. Voi olla että nykyään menee vielä huonommin....
Tietokoneissa oikeastaan prosessorit ovat ainoita osia joissa laaduissa on eroa. Toiset erät samasta prossusta kellottuu paljon paremmin kuin toiset, riippuen miltä piikiekolta ne on leikattu. Jos puhutaan noista perus konkista yms mitä kinuskit tms suoltaa mailmalle, väitän että tuossa massa tuotannossa ei ole eroa kenen laitteeseen se on laitettu kiinni. Sitten kun tarvitaan erikoisempaa osaa mitä ei muut tilaa tai hyödynnä hinnat nousee ja monesti myös ehkä se laatukin.
Mielestäni samaa vetotapaa kuin hondassa ei ole muille? Voi olla että olen väärässä, kun itse mönkijää ostin pari vuotta sitten oli honda yksi kalleimmista. koneiden koot pyöri 350-500 kuutioissa. Tästä mielikuva että kun hondan vetotapa on vähän käytössä, osiakin valmistetaan vähän ja hinnat ovat kovemmat. Jos hondakin käyttäisi jotain perus varia mikä löytyy jostain linhaista varmasti hinta olisi edullisempi. Tai jos hondan vetotapa olisi se yleinen ja varia käyttäisi mailmassa vain pari merkkiä, varmasti varit olisi kalliimpia.
Ja maidoista vielä kun puheeksi tuli, kova kalapaliikki oli kun lidl tuli suomeen että eihän nyt kukaan osta saksalaista maitoa, sehän on jo vanhaa kun maahan tulee... No kyllä se suomessa tehdään ja tanskasta tulee purkit... Ja samalta meijeriltä mistä lähtee lidlin maito tulee myös pirkkaa yms mitä niitä nyt ikinä onkaan... Tuossa joku aika sitten oli myynnissä valion juustoja, sulate juustoja. Joku viola ja oliko olympia... Mummot keskusteli hyllyn edessä kuinka niissä on niin suuri maku ero ja hintakin on erillainen... Violaa tehtiin silloin pää osin venäjän vientiin ja olympiaa taas sitten kotimaahan. Kaveri joka oli valiolla töissä naureskeli kovasti omalle huomiolleni mummojen keskustelusta ja kysy että kumpaa ite ostat ja onko niissä eroja, en violaa ollut maistanut koskaan en osannut vastata. Molemmat tulee samalta tehtaalta ja ovat presis samaa tavaraa, samalta linjalta suolletaan ja välillä vaihdetaan pakettia. En varmaksi muista juustojen nimiä, voin kaverilta varmistaa jos jotain jäi häiritsemään.
Mutta toisinaan siis saat todellakin eri tavaraa ostaessasi samaa tavaraa kuin mitä se toinen olisi ollut. Huippuna nyt markkinoille tuleva pikku auto kolmikko(autoliiton tms lehdessä oli juttua) Kolmella eri merkillä tulee identtinen auto ulos. Onko mitään järkeä? Jotain eroja autoihin saa varusteilla tms, mutta perus runko(jos en väärin muista) on koneineen, laatikoineen, koreineen, ripustuksineen.... aivan identtinen... Esimerkkejä mailmalta löytyy... Joten emme vieläkään hämmästele julki tullutta asiaa ja emme myöskään ole huolissamme koneen valmistus maasta, se kun yleensä on vain merkki siitä että siellä on osat kasattu. Ja joutsenlippu tuotteitakin on missä suomalaista osuutta ei ole kuin paketin ja sisällön yhdistäminen... Mutta prosentit täyttyy ja merkki on ansaittu vaikka siinä ei ole mitään suomalaista, guugle kertoo lisää...
Onhan elektroniikka osien valmistajia enemmän kuin yksi maailmassa. En todellakaan usko että saman sarjan näytönohjaimissa kaikissa on samat komponentit kiinni mitä referenssi mallissa. Eri materiaaleista valmistetut komponentit kestävät sitä lisättyä rasitusta paremmin, esimerkiksi lämpenevät vähemmän. Eikä se tehon irtiottaminen pelkällä jäähdytyksen lisäämisellä onnistu. Miksi ihmeessä kukaan ostaisi näitä tehdas piristettyjä ohjaimia jos jokainen voisi tuulettimen lisäämällä saada samat tulokset? Vaikka ne komponentit olisikin samoja ja ne aseteltaisi vain eri järjestykseen niin sekin on tuotekehittelyä jolla saadaan vaikka parempi kestävyys tai suorituskyky, mitä ikinä haetaan.
Josta päästäänkin automaailmaan. Jos virityspaja AMG tekee jostain mersun mallista oman versionsa niin onko se mitenkään rinnastettavissa alkuperäiseen tuotantomalliin? Loppupeleissä paljon muuta samaa ei ole kuin ulkonäkö osittain ja mitat. Toinen lähempänä mönkijää on vaikka moottorin virittäminen. Siinäkin muutetaan yksi kaksi komponenttia ja muutetaan hieman säätöjä(kellotetaan

) jotta se käymään kunnolla (vakaaksi) ja lopputulos on aika paljon eri kuin se tehtaalta tuleva. Sekin että yksi osa kuten vaikka fööni moottorin kylkeen ei olekaan sitten vain se yhden palan muuttaminen/lisääminen vaan aika paljon muitakin osia menee vaihtoon jotta se saadaan kestäväksi ja kaikki hyöty irti ko. osasta. Se yksi heikompi osa määrätyssä paikassa voi olla todella oleellinen asia jota kopioidessa ei ole osattu ottaa huomioon tai on tietoisesti säästetty väärässä paikassa. Kovin harvoin tulee vastaan tämmöistä kopioitua laitetta jossa on ne samat osat kuin merkkilaitteissa mutta enempi potkua koneessa. Onko myöskään kulutus verrattavissa alkuperäiseen?
Kuten videossa mainitaan että on samoja osia samoilta tehtailta ei kerro oikeastaan mitään mistään. Sama tehdas voi suoltaa ulos niin eri laatuista tavaraa, raaka-aineistahan se on kiinni. Huonolla laitteen suunnittelulla eikä kaikkien tekijöiden huomioon ottamisella saadaan joka osa rikkoontumaan oli se sitten sama kuin missä merkki laitteesta tahansa. Eivätkä ne merkki laitteetkaan ole aivan virheettömästi suunniteltu. Missään kohtaa ei myöskään kerrota mistä osista tässä puhutaan. Esimerkiksi laitetaan yamahan 350cc vetareita tuohon 600cc linhaihin niin voidaan sanoa että yammun osia on käytetty. Tehdään identtinen kone tai jopa ostetaan se Yamahalta suoraan mutta muissa osissa sniiduillaan jotta hinta pysyy kilpailukykyisenä ei myöskään paranna laitetta, vaikka mainokseen laitetaan että Yamahan kone ja iso kuva koneen poskesta. Ja kyllähän se valmistajan ilmoittama painokin kielii siitä että vaikka olisi kuinka samoja osia niin jossain se ero on kun Linhai 600 4x4 Efi Twin ilmoitettu paino 334kg ja Can-am outlander 650 xt 303kg, Honda rincon trx680fa 294kg, Yamahan paino ei osunut silmään. Tiedän että ilmoitetut painot eivät pidä paikkaansa mutta on nekin jotain.
Mitä tulee Hondaan , sen hintaan ja vetotapaan niin eipä taida muilla vastaavaa. Hinta on silti samoissa kuin muutkin nämä ns merkki laitteet. Se että muilla on käytössä variaattori ei oikeastaan ole muuta kuin että se periaate on sama. Se jos ne kaikki variaattorit olisi identtisiä ja tulisi samasta linjasta olisi vasta hintaa alentava tekijä. Jokaisella merkillä on hieman erilainen se variaattori ja täten eri osat sisällä joka tekee jokaisesta vetotavasta ainutlaatuisen. Tottakai monimutkaisempaan tai muuten vaan osiltaan kalliimpaan vetotapaan tulee isompi hinta mutta en usko sen siitä harvinaisuudesta johtuvan.