Mönkijän painopiste eri ajoasennoissa

Yleistä keskustelua mönkijöistä. Esim rengas ja vanne keskustelut.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Ei taivu nyt vektorit jne, mutta tuohon painon siirtämiseen ulkomutkan puolelle kommentoisin seuraavasti:

Jos laite on saatava kääntyään hitaassa vauhdissa mahdollisimman tiukasti, niin reipas roikkuminen ulkomutkan puolella keventää sisämutkan renkaita, varsinkin takarengasta. Kun näin käy, takarenkaiden aiheuttama puskeminen vähenee ja laite kääntyy huomattavasti pienemmällä kääntösäteellä.

Kokeilkaa hiekkakentällä, niin huomaatte eron.
Viimeksi muokannut Roosa999, 01 Heinä 2008 23:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
runner
4WD
Viestit: 190
Liittynyt: 25 Heinä 2007 14:15
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja runner »

kele... tarttiskohan ottaa noi dynamiikankirjat kouraan ettei menis termit väärin ;)
... Grizzly 700 FI ...
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

Kele kun on monimutkaisia termejä, pitäiskö ottaa maalaisjärki käteen. Turvallisuus ei nyt ole ollut mielessä kun olen vääntänyt juttua tuosta yhdistelmän painopisteestä. Asia on vanha jo kaukaa pyöräpuolen maastoajokouluttajakurssilta. Taitaa tulla kummallisuuksina asia joita teette joka päivä ajaessä, kuitenkaan tiedostamatta asiaa. Kun ajetaan mönkijällä, siis möngitään, edetään rauhallisesti vaihtelevassa maastossa, on hyvä ajaa istualtaan ja aina kaarteissa polkea ulkokaarteen jalkaa, samalla ylävartaloa keveästi kallistetaan sisäkaarteen puolelle. Siten saa luonnollisen ajoasennon, ja painopistettä laskettua,voipi kokeilla miltä tuntuu. Kun taas yrittää siirtää painoa sisäkurvin jalalle ja samalla kääntää, sekä kallistua sisäkurvin puolelle, vaatii akrobatiaa, ja tulee hoiakka olo. kannattaa kokeilla. Hissuksiin körötellessä voipi seisten laskea ajoneuvon painopistettä ja vakauttaa kulkua, paitti jos kuskin korvantaukset on kosteet, ja laite ryykii mielivaltaisiin suuntiin poukkoillen, silloin on vielä aika ajella sievästi istuen. Oman kropan painoa voi käyttää ajaessa ja sen merkitys korostuu varsinkin kovempaa ajaessa. Turvalliset ajotottumukset on sitten kokonaan oma lukunsa, josta ei tässä oteta kantaa. :wink:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Avatar
rulez
Tracks
Viestit: 1751
Liittynyt: 13 Tammi 2005 21:32
Paikkakunta: Vimpeli Mönkijä: Yamaha grizzly 700 SE -08
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rulez »

Rupeaa käymään niin mielenkiintoiseksi että pakkohan tähän on lusikka heittää.

Eli mielestäni ATC on siinä aivan oikeassa että mutkaan mentäessä vauhdilla paino siirtyy ulkokaarteen puoleiselle jalalle mutta ei suinkaan painopisteen laskemisen takia vaan tällä kumotaan sivuttais voimia jotka kohdistuvat kuskiin ja yrittävät heittää äijän kyydistä myös onnistuen siinä jos molemmat jalat on velttona tai vaan kaarteen puolimmainen jalka jäykkänä painattaen kuskia voimien suuntaan vielä lisää :wink:
Kroppahan tässä kallistuu samalla sisäkurvin puolelle ja tämä laskee kyllä hieman painopistettä kun pääkin(kroppa mukaanlukien) laskee matalammalle !

Jos tuo jalkoille seisomaan nousu laskisi painopistettä niin myös mönkiän painopiste olisi helppo pudottaa pelkästään moottorin yläkiinnike irroittamalla 8)
http://www.tokkyra.arkku.net Tökkyrä 4x4 kotisivut ! päivitetty 21.11.11
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
Avatar
rulez
Tracks
Viestit: 1751
Liittynyt: 13 Tammi 2005 21:32
Paikkakunta: Vimpeli Mönkijä: Yamaha grizzly 700 SE -08
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rulez »

Hupsista tuli tuplana
Viimeksi muokannut rulez, 03 Heinä 2008 06:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://www.tokkyra.arkku.net Tökkyrä 4x4 kotisivut ! päivitetty 21.11.11
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Nyt alkaa olla monta eri mielipidettä painopisteestä ja sen vaikutuksesta ajoturvallisuuteen joten laitetaan oma lusikka soppaan tämä istuen/seisten ajamisesta.

Ottakaa mönkijä ja menkää siihen istumaan, istutte paikallaan tikku suorana ja kaveri alkaa tunkilla nostamaan kömpijää kallelleen. Merkatkaa kohta missä kulmassa kömpijä kaatuu ja tehkää sama tikku suorana seisten. Väitän että seisten kömpijä kaatuu pienemmällä kulmalla eli painopiste on korkeammalla.

Sen jälkeen teette saman homman niin että myötäilette kallistusta eli siirrätte painoa vastapuolelle, saatte massakeskeispistettä muutettua ja kallistuskulma kasvaa suuremmaksi.

Kertokaa sitten tulokset niin pohditaan sen jälkeen missä ajoasennossa on korkein ja ajon kannalta epäedullisin painopisteen korkeus.

Tällä hetkellä hyvin monella on omat teoriat asiasta ja niistä voi taittaa peistä hamaan tulevaisuuteen. Suomalainen kun on käytännönläheinen ihminen ja uskoo vasta kun on nähnyt ja kokenut jotain niin ylläoleva testi antaisi suuntaa tälle keskustelulle.

Pääsääntöisesti pidän seisten asentoa painopisteen kannalta epäedullisena mutta silloin pääsee helpommin siirtämään massakeskeispistettä ja on joissain tilanteissa turvallisempi asento ajaa kuin pers penkissä. Muuten ajan persus penkissä niin paljon kuin mahdollista, ihan vaan laiskuuttani kun saa duunissa olla ihan tarpeeksi jalkojen päällä 8)
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
Tepy
6WD
Viestit: 940
Liittynyt: 10 Huhti 2008 08:21
Mönkijä:: Polleheppa
Paikkakunta: Hullun hauska kylä

Viesti Kirjoittaja Tepy »

No niin, tulihan sieltä suomeksi ja ihan ymmärrettävästi. Olin juuri kirjoittamassa... mutta tämä tuli niin taidan hetken seurata mielenkiinnolla teorioita ja lähteä käytännön testeihin kaverin kanssa joka on muute haka näissä ja myös tällä foorumilla. Kirjoitin omat mielipiteeni punaisella kommettein - hyvä Koheltaja :idea:
Koheltaja kirjoitti:... Ottakaa mönkijä ja menkää siihen istumaan, istutte paikallaan tikku suorana ja kaveri alkaa tunkilla nostamaan kömpijää kallelleen. Merkatkaa kohta missä kulmassa kömpijä kaatuu ja tehkää sama tikku suorana seisten. Väitän että seisten kömpijä kaatuu pienemmällä kulmalla eli painopiste on korkeammalla. Kyllä näin käy

Sen jälkeen teette saman homman niin että myötäilette kallistusta eli siirrätte painoa vastapuolelle, saatte massakeskeispistettä muutettua ja kallistuskulma kasvaa suuremmaksi. Kyllä =D>
...
Suomalainen kun on käytännönläheinen ihminen ja uskoo vasta kun on nähnyt ja kokenut jotain niin ylläoleva testi antaisi suuntaa tälle keskustelulle. Niinpä 8) ..
Ihan muistin virkistykseksi ja nybörjereille(myös allekirjoittaneelle) havannolistavia kuvia TAK:sta http://www.saunalahti.fi/enroos/koulutus_kentta.html
Jos kirjoittamani juttu meni päin metsiä, niin ei tuo mittään, sillä niin menee mönkimisenikin.

Jos hulluuteen osallistuu riittävän monia, siitä tulee normaalia.
Avatar
Tepy
6WD
Viestit: 940
Liittynyt: 10 Huhti 2008 08:21
Mönkijä:: Polleheppa
Paikkakunta: Hullun hauska kylä

Viesti Kirjoittaja Tepy »

En voinut olla kirjoittamatta...
Lainaus Tekniikan maailmasta: 13/08 (2.7.2008).sivu 124, Polaris Sportman 500EFI EU Traktori vai mönkijä?

Polariksen penkki on mielenkiitoisen näköinen luomus. Se on sijoitettu varsinaisen penkin sisä- ja yläpuolele. Siinä on sekä pehmennys- että korkeussäätö. Kuljettajan painopiste on selvästi korkeammalla kuin tavanomaisessa mönkijän istuimessa. Maaston helpoissa paikoissa tämä ei vielä häiritse vaan tuo ajamiseen miellyttävää pehmeyttä. Jyrkissä ylä- ja alarinteissä alkaa kuitenkin pelottaa. Kuljettaja ei pysty muuttamaan ajoasentoaan sen enempää etu- kuin takapainoitteseksi, joihin painopisteen siirtämistä tarvittaisiin vaikeissa paikoissa.
Jos kirjoittamani juttu meni päin metsiä, niin ei tuo mittään, sillä niin menee mönkimisenikin.

Jos hulluuteen osallistuu riittävän monia, siitä tulee normaalia.
nakupää
6WD
Viestit: 490
Liittynyt: 07 Huhti 2008 11:23

Viesti Kirjoittaja nakupää »

ATC:ltä kysyisin, että laskeeko se painopiste entisestään jos kaksipäällä ajaen kuski seisoo ja kyytiläinen on kuskin hartiolla, penkin sijaan. Sittenhän on kivasti painoo jalkatapeilla. Entäs jos viisi kyytiläistä ja kaikki toistensa hartioilla?
Avatar
nipapn
6WD
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Touko 2005 05:46
Paikkakunta: Tuleva oululainen

Viesti Kirjoittaja nipapn »

Voiskohan olla niin että jos seisoo ja siirtää painoaan kallistuksen vastaisesti niin kehon, tai neljän toistensa hartioilla,viides ja alimmainen mukaanlukien, istuvan muodostama vipu on tehokkaampi ku istualtaan: varsinki jos on iso maha ja pää, niinku mulla.
Nuorallakävelyssäkin tasapainotangon "apu" tuskin perustuu ilmanvastukseen ja varmaan tippuu nopeammin jos pitää tangon samassa asennossa kallistumisen alettua....



Jos seisoo tapeilla tai astimilla ja pokka pitää olla siinä ihan suorana mönkijän kallistuessa niin kyllähän se kaatuu ennemmin kuin istualtaan.

Jalkojen painaminen tuntuu äkkiseltään(painopisteen kannalta) samalta ku yrittäis nostaa ittiään tukasta ilimaan, mutta seiskääpä vaikka suolla ja painakaa toista jalkaa lujemmin maahan ku toista niin kyllä se pirulainen painuu enemmän ku toinen. Mistäpä muualta se vastavoimatulis ku omasta elopainosta.
Jospakysessä onkin painepiste, ei painopiste???
Melekeen oululainen ihiminen.....
Kuhan kulijailen, käet taskusa, heinäpäässä...
Avatar
nipapn
6WD
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Touko 2005 05:46
Paikkakunta: Tuleva oululainen

Viesti Kirjoittaja nipapn »

Sorry Koheltaja..... En malttanut lukea aiempia viestejä.... :oops:
Melekeen oululainen ihiminen.....
Kuhan kulijailen, käet taskusa, heinäpäässä...
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

nakupää kirjoitti:ATC:ltä kysyisin, että laskeeko se painopiste entisestään jos kaksipäällä ajaen kuski seisoo ja kyytiläinen on kuskin hartiolla, penkin sijaan. Sittenhän on kivasti painoo jalkatapeilla. Entäs jos viisi kyytiläistä ja kaikki toistensa hartioilla?
Heh viisas kysymys, johon ollen liian yksinkertainen vastaamaan.
Taitaa mennä niin tieteelliseksi, notta vanhalta lähtee matto alta.
Ei ole tuo terminologia hallussa, joten nuot painokeskiöt ja pisteet, sekä vastavoimat ja massakeskeispisteet voipi olla sekaisin, mutta on kyllä hallussa, notta miten pitää noita painokeskiöitä siirrellä ajon aikana... :lol: :wink:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Avatar
jr
Tracks
Viestit: 1111
Liittynyt: 13 Heinä 2005 22:34
Paikkakunta: Pirkanmaa Mönkijä: Kawa 750

Viesti Kirjoittaja jr »

Eikös se niinkin ole, että koulutus antaa pohjan eteenpäin pääsemiseen. Jatko riippuu sitte paljolti kokemuksesta. Muutaman kerran ku kippaa ni alkaa roppa perseineen ja nuppeineen taipumaan sillai ettei kippais. Toisilla se kestää pidemmän, toisilla lyhyemmän ajan. Yläneen trialissa näki semmosia asentoja kuskeilla, että eukkooki vituttais ku ei taivu. :P
Janne 450R
Tracks
Viestit: 2832
Liittynyt: 28 Huhti 2005 15:31
Paikkakunta: Haarajoki/Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja Janne 450R »

Mielnkiintoisia juttuja :lol: Nämä hommat vaan kuuluu mielestäni niihin jotka kannattaa opetella käytännössä, teorian voi työntää kaatuvan mönkijän alle :wink:
Avatar
Trent
6WD
Viestit: 410
Liittynyt: 13 Heinä 2007 07:02
Mönkijä:: None
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Trent »

Ei varmaankaan pitäis, mut nyt iskee insinööri lusikkansa soppaan!!! (tässä kohtaa jokainen lukija -> #-o ) :lol:

Elikä täällä puhuttiin painopisteistä, painepisteistä ja ties mistä...

Painopiste on kiinteässä kappaleessa se kohta/piste, jonka ympärille paino on jakautunut täysin symmetrisesti, eli tästä pisteestä kappaleen saa täydellisesti tasapainoon piikin päälle laitettaessa/koukkuun ripustaessa...

Tämä "painepiste" eli piste, jota kautta painon aiheuttama voima menee eteenpäin on oikealta nimeltään tukipiste. Sen tarkoitus on nimensä mukaisesti tukea kappale ulkoisilta voimilta,(esim maan vetovoima) ettei kappale lähde minnekään maatakiertävälle radalle. Tukipiste ja painopiste eivät mitenkään liity toisiinsa.

Se että toinen saapas painuu enemmän kuin toinen, kun seistään enemmän toisen päällä, johtuu paineesta. Eli voima (tässä kohtaa painovoima) pysyy samana, mutta pinta-ala, johon voima vaikuttaa, pienenee --> paine kasvaa... Kokeilkaapa, kummin päin naula uppoaa paremmin puuhun vasaralla... :wink:

Painopistettä käytetään nimeenomaan tasapainon määrittämiseen, esim. missä kulmassa laitos kippaa. Esim otetaan mönkijä ilman kuskia ja tarkoitus selvittää missä kulmassa se kippaa jommallekummalle kyljelleen. Kuvataan mönkijä suoraan edestä, painopiste on noin ajovalojen alapuolella, siis suurinpiirtein, ja maan vetovoima vaikuttaa tästä pisteestä suoraan alaspäin aina, siis aina. Nyt aletaan mönkijää kallistamaan toiselle kyljelleen. Mönkijän tukipisteet ovat tietysti renkaat... Nyt seuraa ahaa elämys.. kun mönkijä on sellaisessa kulmassa, että painopisteestä vaikuttava voimavektori (joka sojottaa siis täysin suoraan ALASPÄIN) onkin tukipisteen ulkopuolella, mönkijä kaatuu kyljelleen..
Viimeksi muokannut Trent, 03 Heinä 2008 15:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin