Mönkijän ohjaus "vaeltaa"
- fzs1000
- Noppeli
- Viestit: 17
- Liittynyt: 31 Elo 2008 20:09
- Mönkijä:: Dinli DL-904 -11
- Paikkakunta: Tampere
Mönkijän ohjaus "vaeltaa"
Minulla on "kiinanihme" Kinroad XT250cc crossimönkkäri ja ongelma on ohjaus. Suoralla tiellä joutuu kokoajan "ohjaamaan". Todella epävakaata menoa. Camber-kulma on positiivinen. Pitäiskö se olla negatiivinen ja paljonko?
Vai onko jokin muu syy tuohon ajamisen heiluntaan?
Vai onko jokin muu syy tuohon ajamisen heiluntaan?
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Nelivetoisen kohdalla laittaisin maastoajajille aurausta, niin kääntyy paremmin metsässä.
Jos taas on enempi vauhdikasta, niin sitten nolla tai jonkun verran haritusta. Oikeaa määrää ei olekaan, vaan oman tottumuksen ja tavan mukaan kulmat kohdilleen.
Jos taas on enempi vauhdikasta, niin sitten nolla tai jonkun verran haritusta. Oikeaa määrää ei olekaan, vaan oman tottumuksen ja tavan mukaan kulmat kohdilleen.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
- fzs1000
- Noppeli
- Viestit: 17
- Liittynyt: 31 Elo 2008 20:09
- Mönkijä:: Dinli DL-904 -11
- Paikkakunta: Tampere
Mites ne muut kulmat?
Onko teillä sitten Camber-kulma negatiivinen vai positiivinen? Entäs Caster?
Kiitos muuten jo auraustiedoista.
Kiitos muuten jo auraustiedoista.

-
- Moderaattori
- Viestit: 5590
- Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
- Mönkijä:: Traktori
- Paikkakunta: Uusimaa
omassa kinukissa
omassa kinuskissa ei koskaan saanutkaan aurauksia kuntoon
hermojen petettyä annoin ilmaiseksi koko paskan naapurin 15 vuotiaalle pojalle
oli poika mielissään! 



Omassa Shinerayssä (ihan Kiinalainen merkkimönkijä
) tuntuu tien urat heittelevän mönkijää. Tasasella uudella asvaltilla menee kyllä suoraan vetelemättä vaikka yli kuuluisaa 80:tä. Ja camperi kannattaa mitata kuskikyydissä, koska ainakin mun shinukka muuttaa camperia renkaan liikkuessa joustoissa. Itsellä on tuo camperi nollassa (rengas on pystysuorassa) silloin kun kuski on kyydissä.

Pihiys ei ole aina haitallista.
Shineray 250 STIXE
Comanche 110 Cross
Shineray 250 STIXE
Comanche 110 Cross
Aurausta, haristusta, nollaan. Mielipiteitä ja kokemuksia on yhtä monta kuin käyttäjääkin. Aikaisemmin olin nollan tai harituksen kannattaja mutta mielipide on muuttunut muutamien huomioiden jälkeen
Omassa nelikossa on kulmat aavistuksen aurauksen puolella. Syynä on vauhdikkaampi ajo sekä kadulla ajo, isolla nelikolla on tapana kulkea yli 60kmh vauhdeissa hieman nokka ylhäällä ja keula kun nousee niin pyörät menee haritukselle. Kun menee haritukselle niin renkaat kuluu sisäreunastaan ja haritus tekee mutka ajosta toisinaan hieman vaappuvaa.
Tehokkaassa nelikossa saadaan aurauksella hieman ohjauksen tempoilua rauhoitettua rajuissa kiihdytyksissä kun keula kevenee ja luontainen geometrinen haritus lisääntyy.
Saattaa ehkä pelittää takatuupparissakin, riippuen etupään geometriasta.

Omassa nelikossa on kulmat aavistuksen aurauksen puolella. Syynä on vauhdikkaampi ajo sekä kadulla ajo, isolla nelikolla on tapana kulkea yli 60kmh vauhdeissa hieman nokka ylhäällä ja keula kun nousee niin pyörät menee haritukselle. Kun menee haritukselle niin renkaat kuluu sisäreunastaan ja haritus tekee mutka ajosta toisinaan hieman vaappuvaa.
Tehokkaassa nelikossa saadaan aurauksella hieman ohjauksen tempoilua rauhoitettua rajuissa kiihdytyksissä kun keula kevenee ja luontainen geometrinen haritus lisääntyy.
Saattaa ehkä pelittää takatuupparissakin, riippuen etupään geometriasta.
Kylätason mönkijäkuski
Jep!
Eli ajotilanteesta ja myös ohjaus/jousitusgeometriasta kiinni oma halu säätää.
Merkeillä ja malleilla on myös omia vinkeitä.
Ohjaavat renkaat on syytä pitää suorassa yleensä ajettaessa, vrt. hakeminen/levottomuus.
Casterkulman jutut ovat etupäässä ohjauksen palautukseen/suuntavakavuuteen liittyviä, ei niinkään tuikkimiseen tms. , siihen ovat avuksi esim. ohjausvaimentajat, jyrkällä casterilla tehdyt siis..
Taas ollaan hankalalla alueella, ei ole yhtä oikeata vaan monta..olipas tästä vissiin jossain oma topic..
Eli ajotilanteesta ja myös ohjaus/jousitusgeometriasta kiinni oma halu säätää.
Merkeillä ja malleilla on myös omia vinkeitä.
Ohjaavat renkaat on syytä pitää suorassa yleensä ajettaessa, vrt. hakeminen/levottomuus.
Casterkulman jutut ovat etupäässä ohjauksen palautukseen/suuntavakavuuteen liittyviä, ei niinkään tuikkimiseen tms. , siihen ovat avuksi esim. ohjausvaimentajat, jyrkällä casterilla tehdyt siis..
Taas ollaan hankalalla alueella, ei ole yhtä oikeata vaan monta..olipas tästä vissiin jossain oma topic..

Se ei ole vain kone.
-Jeremy Clarkson-
la vida es un fuego.
-Jeremy Clarkson-
la vida es un fuego.