Mönkijän ohjaus "vaeltaa"

Yleistä keskustelua mönkijöistä. Esim rengas ja vanne keskustelut.
Avatar
fzs1000
Noppeli
Viestit: 17
Liittynyt: 31 Elo 2008 20:09
Mönkijä:: Dinli DL-904 -11
Paikkakunta: Tampere

Mönkijän ohjaus "vaeltaa"

Viesti Kirjoittaja fzs1000 »

Minulla on "kiinanihme" Kinroad XT250cc crossimönkkäri ja ongelma on ohjaus. Suoralla tiellä joutuu kokoajan "ohjaamaan". Todella epävakaata menoa. Camber-kulma on positiivinen. Pitäiskö se olla negatiivinen ja paljonko?
Vai onko jokin muu syy tuohon ajamisen heiluntaan?
harju
2WD
Viestit: 44
Liittynyt: 23 Helmi 2007 20:22
Mönkijä:: CF 500A TL
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja harju »

Ensimmäisenä aurauskulmat tarkistukseen. Tuntuu, että kaikissa kiinalaisissa auraukset on laitettu vain sinnepäin tai ei edes melkein kohdalleen.
Manntieajoon auraus melkein nollaan. Maastoon sitten mielen mukaan joko haritukselle tai vähän auraukselle.
Avatar
Mce
6WD
Viestit: 441
Liittynyt: 21 Syys 2006 11:16
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Mce »

Joku nyrkkisääntö:
Takatuuppari 1-2 mm. aurausta,
neliveto samanverran haritukselle(etupää vetää välykset pois)..
veikkaisin tässä tapauksessa auraa liikaa.. :-s
Se ei ole vain kone.
-Jeremy Clarkson-

la vida es un fuego.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Nelivetoisen kohdalla laittaisin maastoajajille aurausta, niin kääntyy paremmin metsässä.

Jos taas on enempi vauhdikasta, niin sitten nolla tai jonkun verran haritusta. Oikeaa määrää ei olekaan, vaan oman tottumuksen ja tavan mukaan kulmat kohdilleen.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
fzs1000
Noppeli
Viestit: 17
Liittynyt: 31 Elo 2008 20:09
Mönkijä:: Dinli DL-904 -11
Paikkakunta: Tampere

Mites ne muut kulmat?

Viesti Kirjoittaja fzs1000 »

Onko teillä sitten Camber-kulma negatiivinen vai positiivinen? Entäs Caster?
Kiitos muuten jo auraustiedoista. :)
Avatar
Bliz
6WD
Viestit: 681
Liittynyt: 23 Loka 2006 21:40
Mönkijä:: BRP Outlander 800 EFi
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Bliz »

Onks puslat edessä ja takahaarukassa kunnossa ? ex kinuski oli mahoton vaeltaja ku kulmat muuttu kokoajan ajossa,
"Läski" BRP outlander 800 EFi
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

omassa kinukissa

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

omassa kinuskissa ei koskaan saanutkaan aurauksia kuntoon :shock: hermojen petettyä annoin ilmaiseksi koko paskan naapurin 15 vuotiaalle pojalle :o oli poika mielissään! :twisted:
LateX
Noppeli
Viestit: 10
Liittynyt: 20 Heinä 2008 19:12
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja LateX »

Omassa Shinerayssä (ihan Kiinalainen merkkimönkijä :) ) tuntuu tien urat heittelevän mönkijää. Tasasella uudella asvaltilla menee kyllä suoraan vetelemättä vaikka yli kuuluisaa 80:tä. Ja camperi kannattaa mitata kuskikyydissä, koska ainakin mun shinukka muuttaa camperia renkaan liikkuessa joustoissa. Itsellä on tuo camperi nollassa (rengas on pystysuorassa) silloin kun kuski on kyydissä.
Pihiys ei ole aina haitallista.
Shineray 250 STIXE
Comanche 110 Cross
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Aurausta, haristusta, nollaan. Mielipiteitä ja kokemuksia on yhtä monta kuin käyttäjääkin. Aikaisemmin olin nollan tai harituksen kannattaja mutta mielipide on muuttunut muutamien huomioiden jälkeen :wink:

Omassa nelikossa on kulmat aavistuksen aurauksen puolella. Syynä on vauhdikkaampi ajo sekä kadulla ajo, isolla nelikolla on tapana kulkea yli 60kmh vauhdeissa hieman nokka ylhäällä ja keula kun nousee niin pyörät menee haritukselle. Kun menee haritukselle niin renkaat kuluu sisäreunastaan ja haritus tekee mutka ajosta toisinaan hieman vaappuvaa.

Tehokkaassa nelikossa saadaan aurauksella hieman ohjauksen tempoilua rauhoitettua rajuissa kiihdytyksissä kun keula kevenee ja luontainen geometrinen haritus lisääntyy.

Saattaa ehkä pelittää takatuupparissakin, riippuen etupään geometriasta.
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
Mce
6WD
Viestit: 441
Liittynyt: 21 Syys 2006 11:16
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Mce »

Jep!
Eli ajotilanteesta ja myös ohjaus/jousitusgeometriasta kiinni oma halu säätää.
Merkeillä ja malleilla on myös omia vinkeitä.
Ohjaavat renkaat on syytä pitää suorassa yleensä ajettaessa, vrt. hakeminen/levottomuus.
Casterkulman jutut ovat etupäässä ohjauksen palautukseen/suuntavakavuuteen liittyviä, ei niinkään tuikkimiseen tms. , siihen ovat avuksi esim. ohjausvaimentajat, jyrkällä casterilla tehdyt siis..

Taas ollaan hankalalla alueella, ei ole yhtä oikeata vaan monta..olipas tästä vissiin jossain oma topic.. :-s
Se ei ole vain kone.
-Jeremy Clarkson-

la vida es un fuego.
Vastaa Viestiin