Joo..enpä paljon kumartelis kiinaan päin.Just niinkun osien kestävyys,kaasarin toiminta yms härpäkkeet ei ole kinkkipeleissä monestikkaan ihan vimpan päälle.Mut tietysti jos on valmis uhraamaan aikaa korjauksille ja kärsivällisyyttä riittää niin mikä ettei.
Jorkki kirjoitti:Soliferin skootterit kasataan Oulussa ei Helkamat. Erona on että Helkamat on tehty tilaustyönä eli samanlaisia ei tule vastaan muilla merkeillä kuten monet suomessa myytävät mallinimet ja laatua oikeasti valvotaan ettei nimi kärsi. Esim skodusta on tehty selvitys joka käsittää vajaat 200 sivua tarkkaa kriteeriä minkälaista letkua käytetään, minkä vahvuista lukkoliimaa on missäkin yms. Sama käytäntö on mönkkärissäkin muttei niin kustomoitu kuin skodu.
Meillä ostettiin tytöille Soliferin skodu näkyy toimivan ihan hyvin hintaansa nähden ajeltu jo yli 2000 km ei ole ollut vielä mitään vikaa. Mamma tilasi sen hoppuhollista ja kyllä se oli kiinassa kasattu ja valmiissa pahveissa. Kiinasta kun tilaa niin mopoja muistaakseni 50 niin saa omalla merkillä. Näkyy Solihverissä olevan samoja osia kun kymkossa jne. Ja sama se juttu on tuossa helkama mönkkärissäkin . Jos ei ole aina vara ostaa laatua ja nimeä voi joskus tyytyä johonkin halvempaakin, vaikka hyvää ja halpaa ei ole olemassakaan.
Helkaman ajatusmaailma on täysin toinen kuin monella muulla merkin teipparilla. Monet merkit teipataan merkkivehkeiksi ainoastaan koska se lisää menekkiä eli merkin varjolla saadaan myytyä halppiskamaa enemmän ja parempaan hintaan. Mutta kuten esim. Keeway ja Helkamakin tekee, laitteet jalostetaan aina jostain olemassaolevasta mallista. Joskus jalostus menee niin pitkälle että alkuperäistä ei ole enää juuri mitään. Eli mitä enemmän jalostetaan sitä vähemmän se on enää se perus Kinkki. Aika monimutkainen juttu mutta valmistus Suomessa on ainakin tällä hetkellä lähes mahdotonta. Tosin jos eurooppalaiset ostavat kaiken kaukoidästä tähän malliin, on pikkuhiljaa rahavarat siirtyneet sinne ja on taas pakko alkaa valmistamaan jotakin täällä. Itse mielenkiinnolla odotan koska EU:lta saa riittävästi tukea erilaisien tuotteiden valmistuksen aloittamiseksi. Ei se kuitenkaan kauaa näin voi jatkua.. meni taas vähän ohi aiheen mutta mielenkiintoista silti.
Jorkki kirjoitti:Soliferin skootterit kasataan Oulussa ei Helkamat. Erona on että Helkamat on tehty tilaustyönä eli samanlaisia ei tule vastaan muilla merkeillä kuten monet suomessa myytävät mallinimet ja laatua oikeasti valvotaan ettei nimi kärsi. Esim skodusta on tehty selvitys joka käsittää vajaat 200 sivua tarkkaa kriteeriä minkälaista letkua käytetään, minkä vahvuista lukkoliimaa on missäkin yms. Sama käytäntö on mönkkärissäkin muttei niin kustomoitu kuin skodu.
Meillä ostettiin tytöille Soliferin skodu näkyy toimivan ihan hyvin hintaansa nähden ajeltu jo yli 2000 km ei ole ollut vielä mitään vikaa. Mamma tilasi sen hoppuhollista ja kyllä se oli kiinassa kasattu ja valmiissa pahveissa. Kiinasta kun tilaa niin mopoja muistaakseni 50 niin saa omalla merkillä. Näkyy Solihverissä olevan samoja osia kun kymkossa jne. Ja sama se juttu on tuossa helkama mönkkärissäkin . Jos ei ole aina vara ostaa laatua ja nimeä voi joskus tyytyä johonkin halvempaakin, vaikka hyvää ja halpaa ei ole olemassakaan.
Joo,kait se on pakko tottua siihen että kiinalaiset tulee ja jyrää.Täytyy myöntää ettei tutuilla ole mitään "merkki"-kiinalaista,vaan lähinnä luokkaa Baotian/Sanili/Fude,mitkä nyt lienevät kaikki samaa kauraa. Noissa ainakin on todettu sähkövikaa(puutteellista eristystä) sekä kaasarin "automaattiryypyn" toimimattomuutta.Myöskin on kuulemma startista saattanut kulua rattaat ennätysvauhtia.
Kyllähän ne kiinalaiset osaa ja pystyvät tekemään erittäinkin hyvää laatua (esim. BMW ja Nokia valmistaa tuotteitaan kiinassa, kukaan ei varmaankaan oleta että heidän tuotteensa edes sikäläisille markkinoille on p*skaa), oikeastaan pääasiallinen ongelma on se että jos kone tehdään siellä oikeasti hyvin, se maksaa sielläkin ihan oikeaa rahaa.
Toiseksi High grade steel -tuotteet ovat jopa kalliimpia kuin euroopassa, johtuen heidän yleisesti rikkipitoisesta rautatavarasta.
Kolmanneksi metallurgian hallinta ja tuotannon ohjaus on japania n. 15 vuotta jäljessä.
Eli kuinka moni ostaisi kiinalaisen mönkijän, vaikka olisi laadultaan Japanilaisen veroinen jos se maksaa + 10 000 euroa?
Luulenpa ettei kovin moni kuitenkaan...
Sinällään toi Helkama case on ihan normaalia toimintaa, kyllähän Opelkin on Englannissa Vauxhall ja Australiassa Holden. Eli liimaillaan niitä merkkejä miten nyt sattuu sopimaan, toisena esimerkkinä Vivaro/Primastar/Trafic.
Meni yllättäen (taas) OT:ksi, mutta tälläistä tuli mieleen..
HELKAMA ATV 250
Helkama-mönkijöissä markkinoiden kattavimmat lisävarusteet jo vakiona!
Esim. erikoisvalmisteinen vinssi kahdella erillisella ohjauksella, vetokuula, taakkatelineet ja digitaalinen mittaristo. Rajoittamaton vuoden takuu.
Suunniteltu erityisesti maanteille ja kevyempään työkäyttöön kuten lumenauraukseen tai max. 750kg. kuorman vetämiseen.
Voi V...u isolla veellä. Itse en tiedä rankempaa käyttöä millekkään laitteelle kuin lumityöt. Kyllä ne myyntimiehet keksii