Auttakaapas mönkiän valinnassa :)

Yleistä keskustelua mönkijöistä. Esim rengas ja vanne keskustelut.
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Auttakaapas mönkiän valinnassa :)

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

-P- kirjoitti:...Jammussa kai lukon ja pakin kytkentä melkein yhtä hankala kuin Hondassa...
-P-
Siis... suomentaisitko tuon? :roll:

Lukko menee napista päälle, ja pysyy niin kauan kuin tarvitsee.. Pakki menee päälle ihan normaalisti vaihdevivusta, kunhan vain jalkajarrua muistaa polkea..... :roll:
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
-P-
6WD
Viestit: 885
Liittynyt: 02 Syys 2008 20:05
Mönkijä:: Polle Sportsman 500 HO
Paikkakunta: Hyrynsalmi Seura:Kainuun Moottorikerho

Re: Auttakaapas mönkiän valinnassa :)

Viesti Kirjoittaja -P- »

Juu tarkennan toki, lukko pitää muistaa/osata laittaa päälle ennen!, kuin on jumissa. Sen kytkeytyminen on hiukkasen hankalan puoleista, jos on jo täysin jumissa. Ja lukko päällä ajaessa on hiukkasen kankea kuljetella, ketteryys on menetetty.

Esim Pollessa siitä ei tarvii huolehtia, Hondassa pitää osata käyttää jarrukahvaa soppelisti. Cana vaatti sen kiekan,ennekuin visko puree kii, siks niitä tehoja pitää ollakkin, että kokoajan raapii sen verran, että etulukko pitää :)

Miten muuten tehostamaton Yamaha, onko se ohjaus miten ranteita repivä pahassa maastossa?

-P-
Mielipiteet on kuin persereikä, jokaisella omansa.
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Auttakaapas mönkiän valinnassa :)

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

-P- kirjoitti:Juu tarkennan toki, lukko pitää muistaa/osata laittaa päälle ennen!, kuin on jumissa. Sen kytkeytyminen on hiukkasen hankalan puoleista, jos on jo täysin jumissa. Ja lukko päällä ajaessa on hiukkasen kankea kuljetella, ketteryys on menetetty.

Esim Pollessa siitä ei tarvii huolehtia, Hondassa pitää osata käyttää jarrukahvaa soppelisti. Cana vaatti sen kiekan,ennekuin visko puree kii, siks niitä tehoja pitää ollakkin, että kokoajan raapii sen verran, että etulukko pitää :)

Miten muuten tehostamaton Yamaha, onko se ohjaus miten ranteita repivä pahassa maastossa?

-P-

eikai sitä nyt jarruttelemaan aleta jos kerran eteenpäin ollaan menossa :shock: :?: ootkos koskaan kokeillu hondan jarrukahvaa vai mihin tieto perustuu :?: :wink:
-P-
6WD
Viestit: 885
Liittynyt: 02 Syys 2008 20:05
Mönkijä:: Polle Sportsman 500 HO
Paikkakunta: Hyrynsalmi Seura:Kainuun Moottorikerho

Re: Auttakaapas mönkiän valinnassa :)

Viesti Kirjoittaja -P- »

En oo päässy kokeilemaan, mutta oon "sivusta" seurannut ja asiasta keskustellut tauoilla. Ei minunkaan mielestä jarruun koskea pitäis, kun menossa ollaan :-s Myös muuta vastaavaa keskustelua olen päässyt seuraamaan.

Eipä silti, kyseisessä Hondan tapauksessa eteneminen on aika vakuuttavaa kauraa. Tietty auttaa paljon lisämaavara, isot renkaat ja Power commander.

Pitäs itelläkin vaihtaa keulaan HD-jouset ja korotuspalat laittaa, jotta pääsis samalle viivalle. Samaten renkaat pitäs olla kunnolliset(ja isot).
Eilen kattelin keulan asentoa, vetarit on tyhjänäkin ihan vaakasuorassa, eli varaa olis nostella vaikka kuin :)

-P-
Mielipiteet on kuin persereikä, jokaisella omansa.
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Auttakaapas mönkiän valinnassa :)

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

-P- kirjoitti:Juu tarkennan toki, lukko pitää muistaa/osata laittaa päälle ennen!, kuin on jumissa.
Niinno, tuosta lukosta ku ei yleensä ole edes apua sen jälkeen kun ollaan jo jumissa, lukuunottamatta tilannetta että menohalut tyssäsivät kiven tai kannon päälle nousseeseen eturenkaaseen
-P- kirjoitti:Sen kytkeytyminen on hiukkasen hankalan puoleista, jos on jo täysin jumissa.
Totta, mutta vähän kun kaasulla pyöräyttää renkaita, tai/ja kääntelee sarvista, se lukko kytkeytyy. Se pooritus mikä siellä takertelee, on kuitenkin sen verran tiheä ettei sen tartte paljoa pyörähtää niin hammastus sattuu kohdalleen.
-P- kirjoitti:Ja lukko päällä ajaessa on hiukkasen kankea kuljetella, ketteryys on menetetty.
Jep, kyllä näi o. Sitä se elämä on 100% lukon kanssa. Ei lukkoja kannata käyttää/ ruukata käyttää kuin tarpeeseen, olipa kyse sitten traktorista, metsäkoneesta tai mönkijästä.
-P- kirjoitti:Esim Pollessa siitä ei tarvii huolehtia, Hondassa pitää osata käyttää jarrukahvaa soppelisti.
Niin, pollen lukko ei ole 100%:nen kuin hetkellisesti suoraan mentäessä, kun käännät---> sallii se toisen eturenkaan pyöriä nopeammin ---> lukosta tulee sillä hetkellä jotain ihan muuta kuin 100%.
Hondan jarrukahvametodi toimii muissaki lukottomissa vehkeissä, ovatpa etuvetoisissa autoissaki samaa kikkaa käyttäneet ---> eikä sillä ole lukon kanssa mitään tekemistä...
-P- kirjoitti:Cana vaatti sen kiekan,ennekuin visko puree kii, siks niitä tehoja pitää ollakkin, että kokoajan raapii sen verran, että etulukko pitää :)
Uusissa Canoissa, -08 lähtien, pitäs olla taas se nopeampi etulukko..
Tuo kierroksen sutitus suolla on sama kuin tahallaan yrittäis ajaa kiinni.. Onneksi suolla yleensä pärjää myös ilman lukkoa varsin hyvin, kun vain malttaa ryömittää rauhassa.
-P- kirjoitti:Miten muuten tehostamaton Yamaha, onko se ohjaus miten ranteita repivä pahassa maastossa?
Lukolla vai ilman?
Ainakaan 660 ei ole mitenkään raskas käänneltävä ilman lukkoa ajettaessa pahassakaan maastossa. Lukon kanssa hankalinta on pakittaminen, kun vähän kääntäessä renkaat pyrkivät kääntymään tappiin asti, mutta onneks ei kovin usein tarvitte pakitella lukko päällä (eikä tosin taida kannattaakkaan voimansiirron kestävyyttä ajatellen).
Eteenpäin lukko päällä --> ei pahakaan. Ei sitä tosin huvikseen lukko päällä ajelekkaan, tulee menopelistä kuitenkin sen verran vikuri.. Ei se nopeusrajoitintakaan turhan päiten siinä ole (ja ohitusnappihan sillekkin on)...
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
-P-
6WD
Viestit: 885
Liittynyt: 02 Syys 2008 20:05
Mönkijä:: Polle Sportsman 500 HO
Paikkakunta: Hyrynsalmi Seura:Kainuun Moottorikerho

Re: Auttakaapas mönkiän valinnassa :)

Viesti Kirjoittaja -P- »

Kyllä Pollen lukko ottaa päälle pyöränkulmista riippumatta, eli kun meinaa luistaa, niin lukko pitää.
Tuossapa se onkelma kytkettävässä lukossa onkin, kun pitäs tietää milloin se oikeesti tarvii laittaa päälle, ettei eteneminen pysähdy.
Mut jos se Jammun lukko käytännössä toimii noin, eihän siinä sitten mitään onkelmaa ole...

Muistaakseni Hondassa on kitkalukko(tai vastaava) etuperässä, se pitää vain herättää unilta jarrulla. Eli sama, kuin vanhoissa kitimaastureissakin(esim Pajero)

Tuo Canan lukon parantuminen on ihan hyvä asia, jos toiminta oikeasti muuttuu.

Jostain olen ollut kuulevinani, että ainakin pikkuGrizzlyn ohjaus löisi käsille herkästi, olikohan muistaakseni joltain safariyrittäjältä tms. => peukalovammoja...tiiä sitten häntä oonhan voinut uneksiakkin ;)

Pitäs pirulauta päästä koeajamaan kunnolla noita vehkeitä, että tietäisi vertailla ilman kuulopuheita tms. Eivät vaan oikein tahdo antaa koeajolle ilman hyvää syytä :D

EDIT: Täältä muuten löytyi "testidataa" tuosta Jammun lukon kytkeytymisestä...
http://www.brpusersclub.fi/kuvat/119678 ... 007_02.pdf
-P-
Mielipiteet on kuin persereikä, jokaisella omansa.
Avatar
villev
6WD
Viestit: 730
Liittynyt: 24 Maalis 2005 17:17
Mönkijä:: ½ moottori
Paikkakunta: ruottin ja venäjän välissä

Re: Auttakaapas mönkiän valinnassa :)

Viesti Kirjoittaja villev »

itellä ei sen tarkempaa tietoa vielä tuosta hondan "jarrulukosta" ole, mutta sen tiedän että se toimii....

ja ainaki toistaseks oon ite sen kans pärjänny.

kesällä sen sitte oikein näkee ku päästään pahoihin paikkoihin että miten se sielä pelittää.

ajelin tuossa männä vloppuna serkun polaris 500 efillä vm.-06 ja kyllähän vaan oli mukava alusta
ajella...oli niin pehmeä ja mukava.

no kaikki muu siinä sitte saikin huonompaa palautetta...ei ole ainakaan minun makuun se laite,
mutta alustan siitä ottaisin jos ite alkaisin mönkijää tekemään :)
570 T3 PRO

mönkijän renkaat aina edullisesti http://www.kalajoenkumikorjaamo.fi

http://www.kepomonkijat.com/
Avatar
Jaski
3WD
Viestit: 90
Liittynyt: 09 Marras 2006 20:27
Mönkijä:: Honda trx 420 -07
Paikkakunta: Simo

Re: Auttakaapas mönkiän valinnassa :)

Viesti Kirjoittaja Jaski »

Itekkään en Hondan jarrulukosta muuta tiedä kui että itellä ainaki aina ottanu tarpeen vaatiessa kiinni, että itse en ainakaan sen takia karsisi Hondaa pois vaihtoehdoista. Jossain tilanteissa tietenkin myönnän että ois kätevä semmone lukko minkä saa lukkoon ennen kuin sukelletaan mutaan... :twisted:
Honda TRX 420 FE - Muilla mennään mihin pääsee, Hondalla minne halutaan...
http://kuvablogi.com/blog/19553/
Kartza
Tracks
Viestit: 1783
Liittynyt: 20 Elo 2004 00:23
Mönkijä:: Can-am 650 xt -11

Re: Auttakaapas mönkiän valinnassa :)

Viesti Kirjoittaja Kartza »

Jaski kirjoitti: Jossain tilanteissa tietenkin myönnän että ois kätevä semmone lukko minkä saa lukkoon ennen kuin sukelletaan mutaan... :twisted:
Suitsan KQ:ssa toimii etulukko joko jarru kahvalla tai tarvittaessa saa jatkuvasti lukkoon napista. Viime reissullakin ajelin 1km ennen kuin katoin mittariin että mikäs valo siellä palaa. No lukon merkkivalohan se oli, kun ei enää huomaa onko se päällä vai ei, kun on noi rajoitukset poistettu. :D silti lukko toimii, ja ei ohjaus ole kankea käännellä. Tai sit mulla on vain tullut lisää ruista ranteeseen.
Avatar
rulez
Tracks
Viestit: 1751
Liittynyt: 13 Tammi 2005 21:32
Paikkakunta: Vimpeli Mönkijä: Yamaha grizzly 700 SE -08
Viesti:

Re: Auttakaapas mönkiän valinnassa :)

Viesti Kirjoittaja rulez »

Kartza kirjoitti:
Jaski kirjoitti: Jossain tilanteissa tietenkin myönnän että ois kätevä semmone lukko minkä saa lukkoon ennen kuin sukelletaan mutaan... :twisted:
Suitsan KQ:ssa toimii etulukko joko jarru kahvalla tai tarvittaessa saa jatkuvasti lukkoon napista. Viime reissullakin ajelin 1km ennen kuin katoin mittariin että mikäs valo siellä palaa. No lukon merkkivalohan se oli, kun ei enää huomaa onko se päällä vai ei, kun on noi rajoitukset poistettu. :D silti lukko toimii, ja ei ohjaus ole kankea käännellä. Tai sit mulla on vain tullut lisää ruista ranteeseen.
Elähän sinä kartza höpise mitä sun kampetta kävin ajamassa nii olihan se pirun raskas käännellä ilman lukkoaki niillä renkuloilla mitä alla oli 8)
Taitaa tosiaan olla niin että sulla on ruista ranteessa liiakskin asti tai sitte tuo mun jamppi tehostimella on vaa nii piru kevyt että heikommastakin tuntuu köykäseltä 8) 8)

Ei sillä ei suzuki huono oo mutta raskashan se on ajaa jos tehostettuihin vertaa !!
http://www.tokkyra.arkku.net Tökkyrä 4x4 kotisivut ! päivitetty 21.11.11
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
Avatar
Jippanen
Tracks
Viestit: 1034
Liittynyt: 18 Joulu 2005 16:29
Mönkijä:: 2 rengasta
Paikkakunta: Kangasala

Re: Auttakaapas mönkiän valinnassa :)

Viesti Kirjoittaja Jippanen »

Taisin olla 13vuotiaana pirun voimakas kun sillo pari vuotta sitte välillä ajelin isän KQ:lla ja tuntu niin pirun kevyeltä ohjata :)
Mut eikö siitä ajamisesta ala lähteen maku kokonaan jos sitä mönkijää ohjailaan sormenpäillä?
Ex:
Rally 150cc
Trapper 200mx
Goes 50s
Kartza
Tracks
Viestit: 1783
Liittynyt: 20 Elo 2004 00:23
Mönkijä:: Can-am 650 xt -11

Re: Auttakaapas mönkiän valinnassa :)

Viesti Kirjoittaja Kartza »

Elähän sinä kartza höpise mitä sun kampetta kävin ajamassa nii olihan se pirun raskas käännellä ilman lukkoaki niillä renkuloilla mitä alla oli 8)
Taitaa tosiaan olla niin että sulla on ruista ranteessa liiakskin asti tai sitte tuo mun jamppi tehostimella on vaa nii piru kevyt että heikommastakin tuntuu köykäseltä 8) 8)

Ei sillä ei suzuki huono oo mutta raskashan se on ajaa jos tehostettuihin vertaa !!
Tiedoksi vain, saahan nykyään suitsaakin ostaa tehostimella 8) mutta on sitten yksi hajoava osa enemmän. :roll:
( http://www.globalsuzuki.com/motorcycle/ ... index.html )
Ippe69
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 20 Helmi 2011 19:20
Mönkijä:: Harkinnassa
Paikkakunta: Muonio

Re: Auttakaapas mönkiän valinnassa :)

Viesti Kirjoittaja Ippe69 »

Lainaanpa topikkia, kun saman ongelman edessä olen...
Kesäksi pitäisi mönkijä hommata ja kun ei näin sunnuntaisin viitsi mitään tähdellisempää tehdä kuin roikkua netissä, niin aloin jo kattelemaan eri vaihtoehtoja.

Mönkijän käyttö olisi lähinnä metsässä/jänkällä liikkuminen ihan sekuvain. Teitä ei ole tarvettta ajaa, eikä työhommia ainakaan paljoa, syksyisin ehkä hirviä pitäis hakea metsästä. Talven mönkijä saa olla ihan rauhassa varastossa. Eli pitäisi saada sellainen vehje, jonka saa mahdollisimman pahaan paikkaan kiinni. Teho ei kovin ratkaiseva toisaalta ole möyrimisessä, mutta onhan se aina hauskempi, kun sitä löytyy. Ja olishan se ojien ylityksissä kiva, jos keulaa sais vähän kevennettyä. Lisäksi haaveena olis jotku karkeat 30" renkaat, joita ei varmaan ihan laiskimpiin peleihin kannata laittaa.

Budjetiksi olen suunnitellut n. 5000 euroa, joskaan nuo budjetit ole ennenkään pitäny...

Kokemusta on vanhoista suzukeista ja isukin 450 grizzlystä, jota pidän kyllä hyvänä mönkijänä. Mutta ihan jo isän kiusaksi pitäisi laittaa vähän parempi. Hondaa vierastan etulukon puutteen vuoksi, can-amin viskolukkokaan ei oikein hyvältä kuulosta, eikä käsittääkseni muutenkaan ole ihan parhaimmillaan siinä käytössä mihin mönkiää ajattelin. 800 Renegade vois kyllä olla hauska laite, kun on sporttisuutta ja etenemiskykyä samassa paketissa, mutta ei taida sopivaan hintaan sellaista löytyä. Yksi Polariksen kelkka mulla on ollu, eikä sen merkkistä laitetta enää tule. Arctic-catista ei oikein ole minkäänlaista mielipidettä. Eli nyt ensisijaisesti mielessä pyöriny 700 Kinq Quad ja 660 ja 700 Grizzly.

Viisaammat sais nyt lausua mielipiteitä, että olisiko se joku nuista kolmesta viimeisestä vai joku ihan muu? Ja mitä käytännön eroa on 660 ja 700 yamahoilla?
temetsu
4WD
Viestit: 173
Liittynyt: 22 Huhti 2010 16:18
Mönkijä:: Sportsman 500 ho -10

Re: Auttakaapas mönkiän valinnassa :)

Viesti Kirjoittaja temetsu »

Tällä erää mennään polariksella, mutta sulle kermaperseelle se ei ilmeisesti kelpaa :D . Jos itse olisin katselemassa uutta mönkijää, niin kahden vaiheilla olisin. Kawasaki kvf 750 ja suzukin kq 750. Lue tekniikan maailma 19/10 isot maastomönkijät vertailu.
Ippe69
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 20 Helmi 2011 19:20
Mönkijä:: Harkinnassa
Paikkakunta: Muonio

Re: Auttakaapas mönkiän valinnassa :)

Viesti Kirjoittaja Ippe69 »

temetsu kirjoitti:Tällä erää mennään polariksella, mutta sulle kermaperseelle se ei ilmeisesti kelpaa :D . Jos itse olisin katselemassa uutta mönkijää, niin kahden vaiheilla olisin. Kawasaki kvf 750 ja suzukin kq 750. Lue tekniikan maailma 19/10 isot maastomönkijät vertailu.
:D :D :D
Kawaa en tullu edes ajatelleeksi, mönkijänä ainakin täälläpäin erittäin harvinainen. Sehän ei tarkoita, että se huono olis, joten pitää siihenkin vähän tutustua. Täytyy jostain yrittää löytää tuo TM, joskin hieman epäilyttää ks. lehden asiantutemus mönkijöiden suhteen. Ainaki TM:n kelkkatestit on täysi vitsi, se voittaa aina, jossa on pehmein penkki ja isoin tuulilasi.
Vastaa Viestiin