keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista

Yleistä keskustelua mönkijöistä. Esim rengas ja vanne keskustelut.
exsailor
4WD
Viestit: 200
Liittynyt: 11 Maalis 2011 11:23
Mönkijä:: Honda Rubicon FA 500
Paikkakunta: Pori

Re: keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista

Viesti Kirjoittaja exsailor »

Taitaapa olla kyseisen kuomun kiinnitysmenetelmässä vielä kehittämisen varaa. Luulisi olevan mahdollista tehdä siihen pikakiinnityssysteemikin jo tehtaalla, onhan sitä jo kuuhunkin lennetty, joten pientä suunnittelua kehiin!
Kauas on pitkä matka - mönkijälläkin!
Avatar
apo
6WD
Viestit: 404
Liittynyt: 09 Helmi 2010 14:06
Mönkijä:: YFM450 "Black pearl"
Paikkakunta: Hki/Pettuvesi.
Viesti:

Re: keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista

Viesti Kirjoittaja apo »

Siihen on olemassa pikalukitus. En osaa sanoa, onko lisävarusteena vai jopa vakiona uusissa, meillä ei viime kesänä valmistetussa ole.
http://www.gansi.fi/fi/technique/mechan ... mping.html
"Hyvin suunniteltu on aloitusta vajaa valmis"

Uudenmaan Mönkijät Ry
petaha82
2WD
Viestit: 54
Liittynyt: 14 Touko 2011 05:55
Mönkijä:: Honda TRX 420 FA 2011

Re: keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista

Viesti Kirjoittaja petaha82 »

apo kirjoitti:Siihen on olemassa pikalukitus. En osaa sanoa, onko lisävarusteena vai jopa vakiona uusissa, meillä ei viime kesänä valmistetussa ole.
http://www.gansi.fi/fi/technique/mechan ... mping.html
Jaa no jos se noin huomaamaton on niin sitten voi olla omassakin, täytyypi tarkastella rakennetta paremmin kun seuraavan kerran on kuomu ylhäällä

EDIT: Ei ollu meikäläisen viime kesänä ostetussa kärryssä moista pikalukitusta
NikkeL
3WD
Viestit: 100
Liittynyt: 03 Heinä 2012 11:32
Mönkijä:: Polaris Sportsman 400 HO 4X4
Paikkakunta: Klaukkala

Re: keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista

Viesti Kirjoittaja NikkeL »

Itse hankin, jo ennen mönkijän ostamista, Respon 350x150x40 telikärryn jarruilla. Hyvä kapine on ollut. Tulee nätisti perässä tyhjänä ja kuormattuna.

Kippiruuvi on laitettu jälkikäteen, kipissä oli alkuun kaasujousi, mutta sen käyttö oli hankalaa. Eipä se kippiruuvikaan mikään maailman kätevin kapine ole mutta ilman ei toimeen tule.

Kuomun irrottaminen on hankalaa johtuen kuomun koosta. Tässä kuomussa on vieterit saranoissa, joten saranat ovat "auki" kuomua irrotettaessa ( kaasujousimallissa jousen saa irotettua, jolloin kuomun takaosan saa laskettua.). Viimeksi kuomu irrotettiin kannattelemalla takaosaa trukkipiikeillä. normaalisti vaatii kolme henkilöä.

Sidontapisteitä on kohtuullisesti. Keskelle eteen laitettu upotettu sidontalenkki jotta mönkijän saa vinssillä siihen kiinni.

Sinkityksessä on hieman parantamisen varaa, laitapellit pintaruosteessa pohjavanerin alla olevan kulman kohdillta.

Tukevat lokasuojat, helppo puhdistaa talvella lumet kuomun päältä lokarin päällä seisoen. .
Mole´s Works
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2311
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Hyvä peräkärry?

Viesti Kirjoittaja Pappi »

kingi kirjoitti:on meinaan tuo 1400 malli melkonen rimpula :wink:
6 vuotta ollaan vedetty Muuli 1400 SL kärryä perässä eri keikoilla. Käyttö on ollut välillä kovaakin. Varsinkin pyöröpaalien kuskaaminen on kärrylle hupaa. Muuli on kevyt rakenteinen, mutta kevyellä omapainolla saadaan laillinen kantavuus ylemmäksi. Nyt kun vein Catin uudelle omistajalle, ihmetteli hän vähän kärryn pituutta. Entinen Muuli oli 274cm lavalla ja se kävi lyhyeksi kelkkojen kuskaamiseen. Tähän 1400 SL:än sisään sopii pidempikin kelkka laitojen kanssa olemaan. Ainoa ongelma on lavan leveys. Muutama isäntä, ketkä meille toimittaa paaleja tekee yli 140cm halkaisijaltaan olevia paaleja. Kaverille piti kerran kuskata 550EFI Cattia teloilla ja sekin meni yli 140cm leveyden. Outtiin teloja tuskin tulee.

Kahtoo nyt, mietinnässä on uuden kärryn hankinta. Muulista olisi kaupat "valmiina", joten uuden ostaminen on lähinnä omasta viitseliäisyydestä kiinni. Jos kärry vaihtuu niin valinta kohdistunee Respoon. Tuo kuiviketurpeen ajo vaatisi vähän isomman vesitilavuuden laitojen sisään. Muulissa on kylllä lisälaidat olemassa, mutta niitä ei aina kehtaa värkätä paikalleen. Respon etu on rakenteiden jämäkkyys ja pohjan läpi asennetut sidontalenkit. Hintaerokin on marginaalinen. Puuilo kauppaa Respoa kuomulla 2090€ hintaan ja paikallinen rautakauppias uutta Muuli 1400SL:ää noin 2000€ hintaan.

Luin tuosta Respon kuomusta? Onko tuo todellakin noin työläs nostaa pois, että 3 kaveria pitää olla puuhastelemassa. Ei hirveesti huvita soitella kavereita apuun asian tiimoilta.

Matkat mitä tuota kärryä vedetään perässä on pahimmillaan / parhaimmillaan 700km/reissu. Varsinkin jos mökille mennään.
Avatar
ceebbari
4WD
Viestit: 148
Liittynyt: 25 Syys 2012 07:58
Mönkijä:: Kawasaki kvf 750
Paikkakunta: Porvoo

Re: keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista

Viesti Kirjoittaja ceebbari »

Kyllä se vaan taitaa olla kaikissa kuomuissa yhtä "helppo" toimenpide, ottaa se pois.
Itsellä ainakin Majavassa yhtä surkea esitys. Ei sitä viitsi todellakaan ihan pikkuhomman takia irroittaa :x
Pertunmaa
4WD
Viestit: 171
Liittynyt: 06 Joulu 2009 17:02
Mönkijä:: Suzuki KingQuad 750
Paikkakunta: Lahti - Janakkala
Viesti:

Peräkärry kahdelle mönkijälle

Viesti Kirjoittaja Pertunmaa »

Moro

Tuli perheeseen hankittua toinen mönkijä.

Onko suosituksia kärrystä, johon mahtuu kaksi täysikokoista mönkijää (yhteispituus n. 4m)?
Varjomies
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 27 Elo 2012 08:42

Re: Peräkärry kahdelle mönkijälle

Viesti Kirjoittaja Varjomies »

jokkelar
4WD
Viestit: 132
Liittynyt: 30 Loka 2012 21:15
Mönkijä:: Polaris RZR 900S
Paikkakunta: Helsinki

Re: keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista

Viesti Kirjoittaja jokkelar »

Onko kenelläkään vinkkiä mistä saisi pk-seudulta ostaa järkevän pyörälukon peräkärryyn? Bilteman lukko on täysi susi (yllätys) ja palautui takaisin, muu valikoima vaikuttaa erittäin suppealta. Ulkomailta löytyy mutta harva toimittaa järkihintaan niitä tänne saakka...löytyisiköhän jostain karavaaniputiikista mahdollisesti?

Aisalukko on oma juttunsa mutta haluaisin nimenomaan pyörälukon kärriin jotta sitä ei voi vahingossa/tarkoituksella siirtää käsivoiminkaan.

Kiitos vinkeistä,
ToniR81

Re: keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

Vanteesta riippuen, oletko harkinnut sopivaa vaijeria tai ketjua? Vanteesta läpi ja aisaan kiinni?
jokkelar
4WD
Viestit: 132
Liittynyt: 30 Loka 2012 21:15
Mönkijä:: Polaris RZR 900S
Paikkakunta: Helsinki

Re: keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista

Viesti Kirjoittaja jokkelar »

ToniR81 kirjoitti:Vanteesta riippuen, oletko harkinnut sopivaa vaijeria tai ketjua? Vanteesta läpi ja aisaan kiinni?
Kiitos, tuo lienee hyvä idea, menee pieneen tilaankin. Tarkoitus ei tosiaan mitään tosivarkaita ole pysäytellä (lukothan on rehelliselle kuitenkin) vaan lähinnä estää kärryn tahaton/tahallinen siirtely sen ollessa parkissa jossakin.
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Pitkä tanko vanteista läpi, toiseen päähän toppari, toiseen reikä ja lukko siihen.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Kartza
Tracks
Viestit: 1783
Liittynyt: 20 Elo 2004 00:23
Mönkijä:: Can-am 650 xt -11

Re: keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista

Viesti Kirjoittaja Kartza »

jokkelar kirjoitti:Onko kenelläkään vinkkiä mistä saisi pk-seudulta ostaa järkevän pyörälukon peräkärryyn? Bilteman lukko on täysi susi (yllätys) ja palautui takaisin, muu valikoima vaikuttaa erittäin suppealta. Ulkomailta löytyy mutta harva toimittaa järkihintaan niitä tänne saakka...löytyisiköhän jostain karavaaniputiikista mahdollisesti?

Aisalukko on oma juttunsa mutta haluaisin nimenomaan pyörälukon kärriin jotta sitä ei voi vahingossa/tarkoituksella siirtää käsivoiminkaan.

Kiitos vinkeistä,
Tuolla ois 5 eri mallia rengas lukosta, Mallisto: SPT RL-1 | SPT RL-2 | SPT RL-3 | SPT RL-40 | SPT RL-50. http://www.suomenperusturva.fi/#rengaslukot
amadeus
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Tammi 2013 19:40

mönkijä peräkärryyn

Viesti Kirjoittaja amadeus »

On tullut aika uusia kuljetuskalustoa ja mietinnässä vähän minkälainen peräkärry kannattais hommata? Auto on kyllä tavallinen henkilöauto, eikä maasturi. Kuomullinen kärry, jossa vois viedä mönkijää ja tietenkin vähän muutakin! Olis 400:nen traktoriversio tuosta mönkijästä. Ja tieteskin edullisesti! :wink:
Viimeksi muokannut jukka81, 27 Tammi 2013 21:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: yhdistelin
jokkelar
4WD
Viestit: 132
Liittynyt: 30 Loka 2012 21:15
Mönkijä:: Polaris RZR 900S
Paikkakunta: Helsinki

Re: mönkijä peräkärryyn

Viesti Kirjoittaja jokkelar »

amadeus kirjoitti:On tullut aika uusia kuljetuskalustoa ja mietinnässä vähän minkälainen peräkärry kannattais hommata? Auto on kyllä tavallinen henkilöauto, eikä maasturi. Kuomullinen kärry, jossa vois viedä mönkijää ja tietenkin vähän muutakin! Olis 400:nen traktoriversio tuosta mönkijästä. Ja tieteskin edullisesti! :wink:
Toisessa ketjussa jo kommentoinkin kärryistä. Halvalla jos haet niin koeta saada käytettynä joku laatukärry, paljon parempi vaihtoehto kuin joku halpa uusi...ei kyllä kovin helppoa, tuntuvat kärrit pitävän hyvin hintansa...siksi varmaan näitä halpayrittäjiä on markkinoille tullutkin. Itsellä kokemuksia JT-Trailer (ei enää koskaan) ja Farmi Pro -kärryistä, tuo JT on niin kevyesti ja halvalla tehty, että edullinen hinta on todellakin perusteltu..mun vinkki on - älä osta halpaa, tulee kalliimmaksi pitkässä juoksussa. Itseäkin ketutti kun sorruin halpaan, onneksi pääsin samaan hintaan eroon kun tajusin virheeni äkkiä.

Farmi Pro -kärryä voin sen sijaan suositella lämpimästi. Muista merkeistä en uskalla sanoa kun ei ole henkoht. kokemuksia mutta mitä olen kuullut niin Muulit ja Majavat ovat myös varsin laadukkaita. Sieltä ei vaan ihan osunut mun tarpeisiin kärryä. Majavaa katselin mutta halusin korkealla laidalla ja Majavan kanssa se olisi ainakin mennyt palapeliksi..

http://www.farmi.fi/farmi_pro_355_355T_355LJ_355TJ.htm

Nyt vedossa tuo linkin 355L+ 125cm Jaxalin kuomulla, menee mönkijä kaikkine rojuineen kyytiin, ei tartte irrotella peilejä tai takabokseja tms. Varsin vankkaa tekoa. Tuossa ainakin yksi vaihtoehto, ei tosin halvin.
Vastaa Viestiin