pum kirjoitti:Ai kun olisi ihanaa jos vaikka MRY lajin äänitorvena selvittäisi tämän hyvin jännän asian taholta kenellä tarpeeksi nappuloita antaa jotain faktaa.



pum kirjoitti:Ai kun olisi ihanaa jos vaikka MRY lajin äänitorvena selvittäisi tämän hyvin jännän asian taholta kenellä tarpeeksi nappuloita antaa jotain faktaa.
Jos taas tuota tulkitsee niin kun on hyväksytty L7e niin verosta voi olla vapautettu tuossa mainituin ehdoin. Eli perus maasto käyttö ei kuulu siihen, vain aika tarkasti rajatut ajot. Tämä on siis oma tulkinta täällä nähdystä tekstistä. Jos tuota optiota ei ole tyypitetty l7e luokkaan niin sitä ei veroteta, mutta ei se myöskään ole optio. Jos se on tyypitetty, on siitä verot maksetta, paitsi yllä mainituissa tapauksissa...Bj Andy kirjoitti:Tää on ku wanha wihtahousu pläräis isoakirjaa mutta...
21 §Ei siis L7e luokan ajoneuvo.Autoverosta on asetuksella säädettävin ehdoin vapaa pelastusauto, sairasauto, invataksi, eläinlääkintäauto, kuorma-auto sekä yksinomaan ruumiiden ja hautajaistoimintaan liittyvien kukkalaitteiden kuljetukseen käytettävä ruumisauto. Autoverosta on asetuksella säädettävin ehdoin vapaa myös matkailuauto, jonka oma massa on vähintään 1 875 kiloa. (7.5.1997/413)
M1-luokkaan kuuluva auto, jonka oma massa on vähintään 6 000 kilogrammaa, on verosta vapaa. (9.1.2009/5)
Verosta on vapaa L1-, L2-, L1e-, L2e- ja L6e-luokan ajoneuvo. (4.4.2003/266)
35 §
Veroa ei ole suoritettava, jos:
1) muu kuin 2 §:n 2 momentissa tarkoitettu henkilö tuo ajoneuvon maahan väliaikaisesti ainoastaan huoltoa, korjausta tai muuta käsittelyä varten, eikä silloinkaan, kun ajoneuvoa siirretään näiden toimenpiteiden suorittamiseksi maassa lyhyitä matkoja;
2) väliaikaisesti 2 §:n 2 momentin nojalla maahan tuotua ajoneuvoa siirretään 1 kohdassa mainitussa tai muussa vastaavassa tarkoituksessa lyhyitä matkoja, eikä 2 §:n 2 momentissa tarkoitettu henkilö voi tilapäisesti itse kuljettaa ajoneuvoa;
3) ajoneuvo, jota ei rekisteröidä Suomessa, tuodaan maahan tai otetaan käyttöön väliaikaisesti ja sen käyttö on yksinomaan kokeilu, tutkimuskäyttö tai tyyppikatsastus, tyyppihyväksyntä tai lyhytaikainen esittely;
4) maahan tuotu ajoneuvo siirretään rekisteröimättä sitä Suomessa veroviranomaisen luvalla tuontipaikalta muualle maahan tai vientipaikalle;
5) ajoneuvoa käytetään rekisteröimättä sitä Suomessa liikenteeseen ainoastaan maasta vientiä varten tapahtuvaan siirtoon luovutuspaikalta vientipaikalle tai edellä mainittuun siirtoon merkittynä vientirekisteriin sekä vientirekisteriin merkityn ajoneuvon tilapäiseen käyttöön Suomessa pakottavaksi katsotun syyn taikka tavanomaisen lomamatkan tai siihen verrattavan lyhyehkön oleskelun johdosta, ei kuitenkaan maasta muuttoa välittömästi seuraavan tai maahan muuttoa välittömästi edeltävän kuukauden aikana; (7.5.1997/413)
6) ulkomailla rekisteröity ajoneuvo tuodaan väliaikaisesti maahan yksinomaan kilpailukäyttöön enintään 30 päivän ajaksi ja viedään tämän jälkeen maasta; (7.5.1997/413)
7) ajoneuvoa, jota ei rekisteröidä Suomessa, käytetään siirtokilvillä varustettuna yksinomaan kilpailutarkoituksiin yhtäjaksoisesti enintään seitsemän päivän ajan; (7.5.1997/413)
ajoneuvoa koenumerotodistuksen saajan tai hänen edustajansa ollessa ajoneuvossa siirretään koenumerokilvillä varustettuna sellaisessa tarkoituksessa, joka liittyy välittömästi koenumerotodistuksen saajan ajoneuvon tai sen laitteiden tutkimus- tai tuotekehitystä varten suoritettuun kokeeseen, ajoneuvon koeajoon sen teknisen toimivuuden varmistamiseksi, lyhytaikaiseen myyntitarkoituksessa tapahtuvaan esittelyyn muualla kuin Suomessa vakinaisesti asuvalle ostajalle taikka muuhun ajoneuvon valmistukseen, myyntiin varustamiseen, maasta vientiin, korjaukseen tai katsastukseen välittömästi kuuluvaan siirtoon; tai (7.5.1997/413)
9) 33 §:n 2 momentissa tarkoitettu opiskelija, joka on oleskellut ulkomailla vähintään 185 päivää kalenterivuodessa, käyttää muualla kuin Suomessa rekisteröityä ajoneuvoa tilapäisesti täällä olosuhteet huomioon ottaen pakottavaksi katsottavan syyn taikka tavanomaisen lomamatkan tai siihen verrattavan lyhyehkön oleskelun johdosta. (7.5.1997/413)
Muissa kuin 2 §:n 2 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa väliaikaisesta maahantuonnista ja käytöstä on heti ilmoitettava veroviranomaiselle. Edellä 1 momentin 2, 8 ja 9 kohdassa tarkoitetusta käytöstä ei tehdä ilmoitusta, 5 kohdassa tarkoitetussa tapauksessa ilmoitus tehdään vain ajoneuvoa maasta vietäessä rajanylityspaikan tulliviranomaiselle ja 7 kohdassa tarkoitetussa tapauksessa ilmoitus tehdään vain ajoneuvon ensimmäisestä käyttöönotosta. Veroviranomainen voi määrätä 1 momentissa tarkoitetun käytön muista ehdoista ja rajoituksista tai antaa rekisteröidylle asiamiehelle yksittäistapauksessa oikeuden erityisestä syystä muuhunkin kuin tässä pykälässä tarkoitettuun tilapäiseen käyttöön verotta. (16.12.2011/1316)http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/1994148236 §
Ajoneuvo on vietävä maasta, siirrettävä vapaa-alueelle tai muuhun tulliviranomaisen määräämään paikkaan, hävitettävä viranomaisen valvonnassa tai luovutettava valtiolle tälle kuluja aiheuttamatta viimeistään väliaikaisen verottoman käytön edellytysten tai asetetun määräajan päättyessä taikka ajoneuvosta on suoritettava vero. Jos 35 §:n 1 momentin 7 kohdassa tarkoitettua ajoneuvoa käytetään muulla tavoin kuin lainkohdassa säädetään, ajoneuvoa ei kuitenkaan voida veroa suorittamatta viedä maasta, siirtää vapaa-alueelle, veroviranomaisen osoittamaan paikkaan, hävittää tai luovuttaa valtiolle.
Niin tuo on se juttu mikä ne mätkyt saa aikaan...36 §
Ajoneuvo on vietävä maasta, siirrettävä vapaa-alueelle tai muuhun tulliviranomaisen määräämään paikkaan, hävitettävä viranomaisen valvonnassa tai luovutettava valtiolle tälle kuluja aiheuttamatta viimeistään väliaikaisen verottoman käytön edellytysten tai asetetun määräajan päättyessä taikka ajoneuvosta on suoritettava vero.
Pisti vähän silmään tämä kommentti, sillä:ATC kirjoitti:Huumoria kyllä Wanhalla piisaa ja minulle aivan sama kun kilpi löytyy, mutta ei kannata olla enempi innokas kuin älykäs. Versus Kurinpalautin, foorumin selvitysmiesten jäljiltä kaikki suomen viranomaiset tunnistaa tämän mainion tehorajoittimen joten kannattaa miettiä mihin suuntaan sitä tietoa jakaa![]()
Se että tietoa jaetaan harrastajien kesken on erittäin hyvä asia, vaikka kyllähän tämäkin ketju on taatusti monen viranomaisen lempilukemista ja tiedotteet kohtsillen sinkoilee![]()
Optiokauppaa en ole tehnyt joten en tiedä miten kauppiaat evästää ostajaa ja sen takia en kaikkia suomen Polaris, Can-Am ja mitä liekin merkkien kauppiaita syyllistä kusettajiksi vaan edelleen näen tuon mahdollisuutena joka olisi hyvä olla olemassa.
ATC kirjoitti:Oikeanpuolen sivumuovi pois, on kiinni kahdella mustalla muovinapilla. Ruiskurunko onkin sitten näkysällä ja kun löysää sen lemmarit niin se pyörähtää hieman ja musta muovikoppa jonka sisällä on läpän vivusto voidaan irrottaa. Muistaakseni kansi on kiinni yhdellä torxiruuvilla. Rajoitin lipare sitten näkyykin ja on kiinni yhdellä ruuvilla, löysää ruuvi ja poista lipare jonka jälkeen muista laittaa ruuvi takaisin.
Mielestäni kannattaa jokaisen todellakin miettiä mitä julkisella foorumilla kaiken kansan nähtäväksi kirjoittelee. Mutta foorumin linja taitaa olla nykyisin erinomaisen salliva.ATC kirjoitti:Topsu kirjoitti:Tuli vaan mieleen että taitaa tulla tinaus hommia? kun uros ja naaras liittimen johdot pitää vaihtaa keskenään,muistelen vaan kun asensin et ne oli aika valmiita paketteja,saako liittimet ehkä avattua? vai kuinka te sen teitte.
Johdot poikki ja tinaten
Juup tämä siis on aivan laillinen toimenpide, kun traktorin tehoja ei rajoiteta ja luovutushuollon pitäisi tehdä tämä. Joillakin vaan unohtunut kun niitä tohkeissaaan kasailevat. Tuohon toiseen en ota kantaa kun tinahommia harrastelen vaan uutena vuotena.vaughan kirjoitti:Pisti vähän silmään tämä kommentti, sillä:ATC kirjoitti:Huumoria kyllä Wanhalla piisaa ja minulle aivan sama kun kilpi löytyy, mutta ei kannata olla enempi innokas kuin älykäs. Versus Kurinpalautin, foorumin selvitysmiesten jäljiltä kaikki suomen viranomaiset tunnistaa tämän mainion tehorajoittimen joten kannattaa miettiä mihin suuntaan sitä tietoa jakaa![]()
Se että tietoa jaetaan harrastajien kesken on erittäin hyvä asia, vaikka kyllähän tämäkin ketju on taatusti monen viranomaisen lempilukemista ja tiedotteet kohtsillen sinkoilee![]()
Optiokauppaa en ole tehnyt joten en tiedä miten kauppiaat evästää ostajaa ja sen takia en kaikkia suomen Polaris, Can-Am ja mitä liekin merkkien kauppiaita syyllistä kusettajiksi vaan edelleen näen tuon mahdollisuutena joka olisi hyvä olla olemassa.
ATC kirjoitti:Oikeanpuolen sivumuovi pois, on kiinni kahdella mustalla muovinapilla. Ruiskurunko onkin sitten näkysällä ja kun löysää sen lemmarit niin se pyörähtää hieman ja musta muovikoppa jonka sisällä on läpän vivusto voidaan irrottaa. Muistaakseni kansi on kiinni yhdellä torxiruuvilla. Rajoitin lipare sitten näkyykin ja on kiinni yhdellä ruuvilla, löysää ruuvi ja poista lipare jonka jälkeen muista laittaa ruuvi takaisin.Mielestäni kannattaa jokaisen todellakin miettiä mitä julkisella foorumilla kaiken kansan nähtäväksi kirjoittelee. Mutta foorumin linja taitaa olla nykyisin erinomaisen salliva.ATC kirjoitti:Topsu kirjoitti:Tuli vaan mieleen että taitaa tulla tinaus hommia? kun uros ja naaras liittimen johdot pitää vaihtaa keskenään,muistelen vaan kun asensin et ne oli aika valmiita paketteja,saako liittimet ehkä avattua? vai kuinka te sen teitte.
Johdot poikki ja tinaten
Sotketaanpa vielä punakilvetkin tähänaff3 kirjoitti:Mielenkiintoinen aihe, huomaako virkavalta että mönkijä on ns. optio-laite? Ellei niille kerro.. Entisenä enduroharrastajana rupesin miettimään että aika moni ostaa enduropyörän eikä maksa veroja kun saa mopon halvemmalla kai niistäkin voi tulla verot maksuun jos tiellä erehtyy yhtään ajamaan. Eikös ralliautoisssa ole monesti sama homma. Sori pieni ot.
Mutta eikös tämän perusteella optiokoneeseen pitäisi saada kilpi?Janne 450R kirjoitti:Sotketaanpa vielä punakilvetkin tähänaff3 kirjoitti:Mielenkiintoinen aihe, huomaako virkavalta että mönkijä on ns. optio-laite? Ellei niille kerro.. Entisenä enduroharrastajana rupesin miettimään että aika moni ostaa enduropyörän eikä maksa veroja kun saa mopon halvemmalla kai niistäkin voi tulla verot maksuun jos tiellä erehtyy yhtään ajamaan. Eikös ralliautoisssa ole monesti sama homma. Sori pieni ot.![]()
Endurot ja mönkijät ovat ainakin punakilpi asioissa eri viivalla, enskoihin niitä saa kisakäyttöön muttei mönkijöihin... Hyvä Suomi tai mikä nyt sitten syyllisenä onkaan
toivottavasti pysys niin kauan että tää homman kuulis jokainen option omistaja.pelsu100 kirjoitti:Veikkaan että tää ketju tulee pysymään hetken aktiivisena