Pohjapanssari jäykkäperäseen
- ViiMax
- Tracks
- Viestit: 4448
- Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
- Mönkijä:: Sp 500
- Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala
Pohjapanssari jäykkäperäseen
Väsättiin tossa kaverille panssari jäykkäperäseen mönkijään (TGB Blade), panssari tehtiin kahdesta palasta eli takaosaa suojaa oma erillinen palanen. Kuinka olette laittaneet takaperän alle sen panssarin ?
Me laitettiin kuusiopulteilla etuosasta kiinni sekä takaata pitkillä lukkoruuveilla sekä pakoputkiklemmareilla taka-akseliin kiinni. Nyt hämää kun tuo panssari on käytännössä perämurikassa kiinni ja jos siihen tulee kova tälli niin murtuuko takaperä ?
Jos joku viittii niin laittakaa kuvia kuinka olette taikoneet panssarin perämurikan alle. Itsellä on hondassa Iron Baltic panssari jossa tuo takaosa on muotoiltu perämurikan mukaan, eli levyn ja perän väliin jää sentin rako iskujen varalta.
Muutoinhan tuo oli helppo tehdä kun sai mönkkärin pystyyn, toki kiinnityspaikkoja piti tehdä uusia kun panssari suojaa nyt myös astinlautoja.
(Modet Hoi! Kirjottelinkin tonne TGB osioon, mutta tämän voisi pitää täällä yleistä-keskustelua puolella koska voi olla avuksi myös muille merkeille)
Me laitettiin kuusiopulteilla etuosasta kiinni sekä takaata pitkillä lukkoruuveilla sekä pakoputkiklemmareilla taka-akseliin kiinni. Nyt hämää kun tuo panssari on käytännössä perämurikassa kiinni ja jos siihen tulee kova tälli niin murtuuko takaperä ?
Jos joku viittii niin laittakaa kuvia kuinka olette taikoneet panssarin perämurikan alle. Itsellä on hondassa Iron Baltic panssari jossa tuo takaosa on muotoiltu perämurikan mukaan, eli levyn ja perän väliin jää sentin rako iskujen varalta.
Muutoinhan tuo oli helppo tehdä kun sai mönkkärin pystyyn, toki kiinnityspaikkoja piti tehdä uusia kun panssari suojaa nyt myös astinlautoja.
(Modet Hoi! Kirjottelinkin tonne TGB osioon, mutta tämän voisi pitää täällä yleistä-keskustelua puolella koska voi olla avuksi myös muille merkeille)
Re: Pohjapanssari jäykkäperäseen
Itse kun tein jäykkäperäiseen Cattiin, leikkasin levyyn sopivan kokoisen aukon perälle. Perää suojasi alkuperäinen, muovinen murikan suojus vahvistettuna muotoon taivutetulla, 3 mm peltilevyllä. Catissa oli etuperä jo tehtaalta tullessaan alimmasta kohdasta pohjapanssarissa kiinni, eikä se siitä miksikään mennyt vaikka oli kovinkin iskuille alttiissa paikassa. Pienen painauman teki panssariin. Suunnittelumokahan tuo kyllä oli.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
- ViiMax
- Tracks
- Viestit: 4448
- Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
- Mönkijä:: Sp 500
- Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala
Re: Pohjapanssari jäykkäperäseen
Me otettiin vielä takapanssari irti ja laitettiin alkuperäinen muovisuoja perämurikan alle. Ei viitsitty leikata tuohon uuteen panssariin aukkoja vaan laitettiin se vielä perämurikkaa suojaavan muovin alle, eli nyt on yhteensä 12mm muovia suojaamassa takaperää. Murikan + levyn välissä on nyt 1cm rakoa eli iskut ei haittaa.
Jotenkin tuon olisi voinut tehdä fiksumminkin, onkohan kova urakka saada tuohon panssarimuoviin sulatettua ja painettua perämurikalle syvennystä ja tuleeko siitä enää kestävä jos levyä pitää sulattaa / venyttää ?
Jotenkin tuon olisi voinut tehdä fiksumminkin, onkohan kova urakka saada tuohon panssarimuoviin sulatettua ja painettua perämurikalle syvennystä ja tuleeko siitä enää kestävä jos levyä pitää sulattaa / venyttää ?
Re: Pohjapanssari jäykkäperäseen
Mitä tuo panssarimuovi on?ViiMax kirjoitti: Jotenkin tuon olisi voinut tehdä fiksumminkin, onkohan kova urakka saada tuohon panssarimuoviin sulatettua ja painettua perämurikalle syvennystä ja tuleeko siitä enää kestävä jos levyä pitää sulattaa / venyttää ?
- ViiMax
- Tracks
- Viestit: 4448
- Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
- Mönkijä:: Sp 500
- Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala
Re: Pohjapanssari jäykkäperäseen
Sitä etolassa myytävää muovilevyä, paksuudeltaan 6mm muistaakseni
Re: Pohjapanssari jäykkäperäseen
Sitä mustaa on ainakin ihan helppo muotoilla. Itse tein aikoinani puusta sellaisen muotin, eli perämurikan muotoisen palikan. Palikka betonilattialle, muovi siihen päälle ja sitten toholla maltillisesti lämpöö siihen ja tunnin lämmittelyn jälkeen se levy on laskeutunut lattialle. Samalla siihen on muodostunut komea muhkura. En tiedä onnistuuko 6mm levyllä, mulla on ollut aina vähintään 10mm.
Muuten olen sitä mieltä että noi muovit on lähinnä liukureita, ei niistä oikein panssariksi ole. Käytännössä moottori on kerrasta pohjasta rikki kun muovin kanssa ajaa pohja edellä kiveen. Jotain vahvikerautoja vaatii kaveriksi ja niitä saa sitten jatkuvasti väännellä takaisin.
Muuten olen sitä mieltä että noi muovit on lähinnä liukureita, ei niistä oikein panssariksi ole. Käytännössä moottori on kerrasta pohjasta rikki kun muovin kanssa ajaa pohja edellä kiveen. Jotain vahvikerautoja vaatii kaveriksi ja niitä saa sitten jatkuvasti väännellä takaisin.
- vaughan
- Tracks
- Viestit: 4759
- Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
- Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: Pohjapanssari jäykkäperäseen
6mm ei kestä edes lasten mönkijöissä, jospa lähdettäisiin 8mm:stä silloin kun puhutaa näistä
http://tuotteet.etra.fi/main.html?nodeU ... 980&path=1 etran tuotteista.
Pro statuksen omaavat navigaattorin tuijottavat poromiesten lisäksi, taasen saattavat kelpuuttaa vasta 10mm paksuista kökkää koneidensa alle.
- 300:nen sitä mustaa ja halvinta mistä yleensä suojia tehdään, helpoin muokata.
- 500 valkoista ja täyttää jopa elintarviketeollisuuden standardit, joten voi eväät syödä kätevästi selällään olevan ajokin päältä.
- 1000 vihreätä sitten kovinta shittiä ja hankalin taivutella, myös kalleinta.

Pro statuksen omaavat navigaattorin tuijottavat poromiesten lisäksi, taasen saattavat kelpuuttaa vasta 10mm paksuista kökkää koneidensa alle.
- 300:nen sitä mustaa ja halvinta mistä yleensä suojia tehdään, helpoin muokata.
- 500 valkoista ja täyttää jopa elintarviketeollisuuden standardit, joten voi eväät syödä kätevästi selällään olevan ajokin päältä.
- 1000 vihreätä sitten kovinta shittiä ja hankalin taivutella, myös kalleinta.
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
Re: Pohjapanssari jäykkäperäseen
Onkos kukaan tutkaillut noiden muovien käyttäytymistä kovemmalla pakkasella? Eli onko tuo kovin jo liian kovaa ja heikentyy kylmässä? Vai onko vielä niin pehmeästä aineesta kyse ettei ole moksiskaan moisesta?
- ViiMax
- Tracks
- Viestit: 4448
- Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
- Mönkijä:: Sp 500
- Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala
Re: Pohjapanssari jäykkäperäseen
Kiitos asiallisesta vastauksesta, kaverini ei ole mikään super offroad kuski (kuten en ole minäkään), ja uskoisin että tuo 6mm liukuri ajaa tuolla pohjassa asiansa, 3 vuotta ajeli pelkillä tehtaan orkkismuoveilla ja nekin lähtivät vielä ehjänä pois. Ajot on lähinnä puiden hakua mettästä ja satunnaista mettässä ajelua yms, panssarin virka on lähinnä estää risujen yms meno moottoritilaan sekä tietenkin pienten tällien varalle on hyvä olla jotain kovempaa tuolla moottorin alla.nakupää kirjoitti:Sitä mustaa on ainakin ihan helppo muotoilla. Itse tein aikoinani puusta sellaisen muotin, eli perämurikan muotoisen palikan. Palikka betonilattialle, muovi siihen päälle ja sitten toholla maltillisesti lämpöö siihen ja tunnin lämmittelyn jälkeen se levy on laskeutunut lattialle. Samalla siihen on muodostunut komea muhkura. En tiedä onnistuuko 6mm levyllä, mulla on ollut aina vähintään 10mm.
Muuten olen sitä mieltä että noi muovit on lähinnä liukureita, ei niistä oikein panssariksi ole. Käytännössä moottori on kerrasta pohjasta rikki kun muovin kanssa ajaa pohja edellä kiveen. Jotain vahvikerautoja vaatii kaveriksi ja niitä saa sitten jatkuvasti väännellä takaisin.
Kokeillaan tuota "sulattamistaktiikkaa" seuravan kerran kun on motivaatiot kohillaan.
Re: Pohjapanssari jäykkäperäseen
Juuri noin, liukuriksi ja oksantappajaksi muovi käy hyvin, kuusimillinenkin.
Ja moottorin kohtaa voi vähän vahvistaa vaikka vihreellä kovalla n.40x40 cm muovinpalasella. Sen kun tyrkkä mustan muovin päälle niin kyllä sitte jo voi vähän kolistellakin.
Ja moottorin kohtaa voi vähän vahvistaa vaikka vihreellä kovalla n.40x40 cm muovinpalasella. Sen kun tyrkkä mustan muovin päälle niin kyllä sitte jo voi vähän kolistellakin.
-
- 4WD
- Viestit: 131
- Liittynyt: 14 Marras 2007 20:40
- Mönkijä:: linhai 400
- Paikkakunta: uganda
Re: Pohjapanssari jäykkäperäseen
Saako tota levyä jostain turun tai rauman lähistöltä?
Re: Pohjapanssari jäykkäperäseen
Noviisi
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
Re: Pohjapanssari jäykkäperäseen
http://www.tools.fi/ tuolta saa kanssa