Tänään sain taas itsekin henkilökohtaista ohjausta aiheeseen kauniimman sukupuolen edustajalta kun meinasi tökkiä videon lataaminen, ja voisinkin nyt listata tähän joitakin keskeisiä kohtia liittyen kuvatun videon saamiseen youtubeen, jos täällä on joku yhtä tumpelo kuin minä
1. Eli kun olet saanut kuvattua pätkän kamerallasi ja yhdistät sen tietokoneeseesi, huomaat että GoProsi on tallentanut videot MP4 muodossa, jota mediapleieri ei osaa toistaa, tai siis kuuluu juurikin vain tuo ääni.
Jotta myös kuvan saisi näkyviin, täytyy ladata netistä esim. juuri tuo VLC mediaplayeri. Sen jälkeen pätkää voi katsella täydellisesti tietokoneella.
2. Seuraava haaste onkin editointi, jos sille on siis tarvetta. Moni varmaan kokeilee (ainakin minä) windowsin omaa elokuvatyökalua. Homma tyssää kuitenkin videon MP4-tiedostomuotoon, jota elokuvatyökalu ei tunnista. Näin ollen täytyykin koneelle ladata ohjelma, jonka avulla videopätkä voidaan muuttaa elokuvatyökalun tunnistamaan muotoon. Toinen vaihtoehto on tietysti myös ladata jokin toinen editointiohjelma. Itse latasin GoPron sivuilta ilmaiseksi saatavan GoPron oman ohjelman, jolla voi tehdä jotain perus juttuja ja joka myös osaa muuttaa tallennusmuotoa. Ohjelma toimii käytännössä niin, että ensin
valitaan tietokoneeltä haluttu pätkä, jonka ohjelma sitten muuttaa muodosta MP4 muotoon "avi". Tuo avi muoto on sitten sellainen, että sitä voi muokata joko tässä GoPron ohjelmassa, tai vaikka sillä elokuvatyökalulla. Muokkaustyökalut riippuvat tietysti täysin ohjelmasta, joita löytyy hyvin googlen avulla.
3. Toiseksi viimeinen vaihe on editoidun koneella olevan videon lataaminen youtubeen. Aivan aluksi täytyy olla tietysti youtube käyttäjätili, joka on kuitenkin helppo luoda ja gmailia/google+ tms. käyttävillä se taitaa olla jo valmiiksi. Seuraava haaste jonka minä kohtasin oli itse latausvaihe. Laitoin eilen avi-muotoisen neljän minuutin videoni latautumaan ja kun hetken päästä palasin katsomaan joko on valmista, näytti youtube arvioiduksi jäljellä olevaksi latausajaksi 850 minuuttia. Tänään sitten kuulin/muistin kuullessani asiasta, että
sillä on väliä, missä muodossa videota youtubeen lataa. Tämä olisi selvinnyt myös, jos olisin mennyt GoPron editointiohjelman kaikki kolme vaihetta, jossa viimeisessä valitaan uusi tallennusmuoto. Raksi on jo oletuksena ruudussa "tallenna youtubeen parhaiten sopivaan muotoon", mikä tarkoittaa videon muuttamista takaisin MP4-muotoon. Valitaan siis vain "ok" ja ohjelma muuttaa editoidun pätkän takaisin MP4 muotoon, joka menee youtubeen melko monta kertaa kevyemmin. Minulla lataaminen kesti tässä muodossa enää reilun puoli tuntia, eli tiedostomuodolla on väliä.
4. Kaikista viimeinen vaihe on sitten vain
videon asetusten hienosäätäminen itse youtubessa. Eli annetaan videolle nimi, kuvaus, määritetään ketkä sitä voivat katsoa ja laittaa hästägit. Youtube voi ehdottaa myös heiluvan kuvan vakautusta automaattisella systeemillä, mutta sen toiminnon käyttämistä kannattaa kyllä harkita. Se tekee nimittäin kuvasta epämääräisesti vellovaa puuroa, eikä ainakaan minun mielestä toimi useimmissa tapauksissa. Muuten youtuben pienet editointityökalut ovat ihan käyttökelpoisia, ja niillä voi vaikka ottaa lopusta pois turhan pätkän, jonka aiemmin unohti editoida pois. Helpommalla kuitenkin pääsee jos hoituu editoinnin jo ennen youtubeen lataamista, sillä pitkä raakamateriaali vain hidastaa lataamistakin. Mutta nyt video on katseltavissa ja työn hedelmät kaikkien sallimiesi ihmisten nähtävillä
Toivottavasti tästä on muille aloittelijoille apua. Minulle ainakin olisi ollut vielä aikaisemmin päivällä GoPron puuttellisten ohjeiden takia, mutta onneksi sain henkilökohtaista ohjausta aiheeseen