Kypäräpakko 1.1.2016
Re: Kypäräpakko 1.1.2016
Varmimmin suojaa kypärä, joka estää juopottelun ennen ajoa. Valtaosa onnettomuuksista johtuu humalasta. Toinen kuolemaan johtanut syy on tukehtuminen. Kuski jää kaatuneen mönkijän alle puristuksiin, ja siinä ei kypärä paljon auta.
Metsätöissä perinteinen mp-käyttöön suunniteltu kypärä ei toimi, joten tällä hetkellä metsurin kypärä on paras kompromissi. Mönkijäkäyttöön pitäisi suunnitella ihan oma kypärämallinsa. Se saisi olla riittävän suojaava, mutta ei näkemistä haittaava eikä liian kuuma tai raskas.
Metsätöissä perinteinen mp-käyttöön suunniteltu kypärä ei toimi, joten tällä hetkellä metsurin kypärä on paras kompromissi. Mönkijäkäyttöön pitäisi suunnitella ihan oma kypärämallinsa. Se saisi olla riittävän suojaava, mutta ei näkemistä haittaava eikä liian kuuma tai raskas.
Turvakaari poistaa kypäräpakon jos olen oikein ymmärtänyt.
Millainen sen tulee olla?
Käykö omatekemä?
Tuleeko turvakaari hyväksyttäää jossain? Katsastusasemalla tms.
Käykö ulkomailla hyväksytyt kaaret?
Tämä olisi mielestäni mahdollisimman vähän työtä haittaava ja videoiden perusteella ihan pätevä.
http://www.quadbarsafety.com/products/quadbar
Kallis toki, mutta jos itsetehtynä ei vastaavaa hyväksytä niin silloin pakko ostaa tuo testattu.
Millainen sen tulee olla?
Käykö omatekemä?
Tuleeko turvakaari hyväksyttäää jossain? Katsastusasemalla tms.
Käykö ulkomailla hyväksytyt kaaret?
Tämä olisi mielestäni mahdollisimman vähän työtä haittaava ja videoiden perusteella ihan pätevä.
http://www.quadbarsafety.com/products/quadbar
Kallis toki, mutta jos itsetehtynä ei vastaavaa hyväksytä niin silloin pakko ostaa tuo testattu.
-
- 2WD
En usko että itsetehty kelpaa näinä eu direktiivien aikoina. Muuten kuka vain voisi laittaa mitävain huonekaluputkea.
Jos "katsastuskonttorilla" pitäisi näyttää niin seuraava kyssäri olisi että mikä asiantuntia se katsastusmies on turvakaaressa käytettävän metallin tai alumiinin paksuudesta ja kestävyyestä ympäriajo tilanteissa.
Itse en haluaisi sellaista kaari mallia. Mönkkärissä se on aivan urpo kun tulee niin pirun korkeaksi ja isoksi ja matalalata istuttavissa kun polaris ei ole kätevä kun ei pysty pomppimaan metsässäkään mönkkärin päälle ja pois ihan sekunnissa kun pitää könytä penkistä ylös.
Jos "katsastuskonttorilla" pitäisi näyttää niin seuraava kyssäri olisi että mikä asiantuntia se katsastusmies on turvakaaressa käytettävän metallin tai alumiinin paksuudesta ja kestävyyestä ympäriajo tilanteissa.
Itse en haluaisi sellaista kaari mallia. Mönkkärissä se on aivan urpo kun tulee niin pirun korkeaksi ja isoksi ja matalalata istuttavissa kun polaris ei ole kätevä kun ei pysty pomppimaan metsässäkään mönkkärin päälle ja pois ihan sekunnissa kun pitää könytä penkistä ylös.
-
- Tracks
- Mönkijä:: Outlander 570 Pro T3
Ite lopetan koko T3-homman jos tulee jotain kaaria pakollisiksi. Maastomalli sitten alle pihatöitä varten ja kärrillä ajopaikoille.
Tarkoittanee sitä että jos on kaaret, kypärä ei ole pakollinen. Jompikumpi on oltava.
Noviisi
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
-
- Tracks
- Mönkijä:: Outlander 570 Pro T3
Eipä tuohon lie pitkään mene että pitää olla ABS, turvakaaret, kypärä ja turvavyöt.
HAHA vai että tämmöinenkin lakimuutos on tullut. Oon siis reilun vuoden verran ajanut laittomasti pipo päässä pitkin kyliä... ja samalla tavalla kylän wanhempi polvi ajelee laittomasti avotraktoreillaan.
Ei hyvää päivää taas, tämmöinen ihmisen kyykyttäminen ei kertakaikkiaan ole hyväksyttävää kun ainoa mahdollinen uhri on henkilö itse.
Ei hyvää päivää taas, tämmöinen ihmisen kyykyttäminen ei kertakaikkiaan ole hyväksyttävää kun ainoa mahdollinen uhri on henkilö itse.
Mikäli oikein käsitin että avotraktorilla tarkoitat tavallista traktoria niin lain tulkinta menee muistaakseni näin:
Ohjaussarvella ja satulamallisella istuimella varustettu T3-luokan ajoneuvo vaatii kypärän.
Eli sillä normitraktorilla ei tarvitse kypärää.
Ja vaikka pääkopan sisällä ei paljoa oliskaan, voi sen vähän siitä huolimatta suojata kypärällä.
Ohjaussarvella ja satulamallisella istuimella varustettu T3-luokan ajoneuvo vaatii kypärän.
Eli sillä normitraktorilla ei tarvitse kypärää.
Ja vaikka pääkopan sisällä ei paljoa oliskaan, voi sen vähän siitä huolimatta suojata kypärällä.

Kyllä se niinpäin menee että ne joilla ei ole mitään pääkopan sisällä vaatii lain suojaamaan itseään itseltään.
Ja oishan se pitäny arvata että päättäjät antaa erikoisoikeuksia wanhoille pappatraktorikuskeille ja säästää vittuilut nuoremmille mönkijöille.
Ja oishan se pitäny arvata että päättäjät antaa erikoisoikeuksia wanhoille pappatraktorikuskeille ja säästää vittuilut nuoremmille mönkijöille.
- kekkonem
- Tracks
- Mönkijä:: XP -14 T3
Ilman sarvia ja hampaita kommentoin että mielestäni on käsittämätöntä jurnuttaa tätä kypärän käyttöä vastaan. Pää on kuitenkin tärkein elin ja kaikista herkin hajoamaan sekä yleensä aina ekana koskettamassa sitä puuta, puskuria tai lampputoppaa kun kohelletaan tai joku koheltaa sun puolesta.
Ei mulla muuta...
Ei mulla muuta...
Mönkiminen on mun juttu. Ei tarvi näyttää eikä haista hyvälle!
Kymco 500-> Yamaha Grizzly 660 ->Can-Am 800 Outlander ->Polaris Sportsman 450 ->Honda Rincon 650 FA ->Polaris Sportsman 850 XP EPS -13 -> Polaris Sportsman 850 XP T3 -14
Kymco 500-> Yamaha Grizzly 660 ->Can-Am 800 Outlander ->Polaris Sportsman 450 ->Honda Rincon 650 FA ->Polaris Sportsman 850 XP EPS -13 -> Polaris Sportsman 850 XP T3 -14
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Mönkijä:: Honda
- Viesti:
Kolaritilanteessa se pipo ei jeesaa. Ja jos kolaritilanteessa jäät henkiin, niin maksat yhteiskunnalle ihan helvatasti, joten se ei ole pelkästään uhrin oma asia.reivanen kirjoitti:HAHA vai että tämmöinenkin lakimuutos on tullut. Oon siis reilun vuoden verran ajanut laittomasti pipo päässä pitkin kyliä... ja samalla tavalla kylän wanhempi polvi ajelee laittomasti avotraktoreillaan.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
https://www.pariuraa.fi/wordpress
No sit v**** kannattaa laittaa letkut kiinni ellei tahdo sponsoroida vihannesta. Mitä ei yhteiskunnan pitäisi voida tehdä on riistää itsemääräämisoikeutta ihmisiltä ja sitten antaa sakkoja kun he käyttävät omia koneitaan haluamallaan tavalla. Mut saa laittaa vankilaan ennenkuin lopetan polttopuiden kuskaamisen ilman kypärää.
Aivan käsittämätöntä että tästä joutuu edes kirjoittamaan, ei siitä työnteosta tulisi mitään jos joka siirrossa pitäs vielä vetää potta päähän.
edit: niin kauan kun traktorissa on nopeusrajoitus ei se tarvitse kypäräpakkoa. VARSINKIN jos se pakko tulee siitä miten ohjaus tapahtuu. SAIRASTA
Aivan käsittämätöntä että tästä joutuu edes kirjoittamaan, ei siitä työnteosta tulisi mitään jos joka siirrossa pitäs vielä vetää potta päähän.
edit: niin kauan kun traktorissa on nopeusrajoitus ei se tarvitse kypäräpakkoa. VARSINKIN jos se pakko tulee siitä miten ohjaus tapahtuu. SAIRASTA
- ViiMax
- Tracks
- Mönkijä:: Sp 500
Ootko nyt miettinyt ihan loppuun asti mitä kirjoitit ylempänä ?reivanen kirjoitti: niin kauan kun traktorissa on nopeusrajoitus ei se tarvitse kypäräpakkoa.
Eipä toi kypärän päähän laitto nyt kauhea homma ole kun tielle joutuu menemään, onhan niitä pappa mallin avo malleja jos meinaa et sotkee näkyvyyttä työkäytössä.
Luultavasti, koita selventää mitä tarkoitat?ViiMax kirjoitti:Ootko nyt miettinyt ihan loppuun asti mitä kirjoitit ylempänä ?reivanen kirjoitti: niin kauan kun traktorissa on nopeusrajoitus ei se tarvitse kypäräpakkoa.