Mönkijän öljy
Mönkijän öljy
Mitä öljyä olette mönkijöihinne laittaneet ? Kannattaisiko suosia synteettisiä ? itsellä suositus SAE 15w/40-SE mutta tuli mieleeni että eiköös se synteettinen ole nykypäivää mönkijöissäkin ? vai olenko väärässä ? Ja merkeistä vielä itse ainakin autoissa suosin mobil tai helix mutta onko merkillä väliä ?
-
- 6WD
- Mönkijä:: Sportsman 500 EFI EUT 2012
Re: Mönkijän öljy
Ei kai mönkijää noin voi yleistää? Monella merkillä on eri suositukset. Haulla löytyy valmiita öljykeskusteluja merkkikohtaisten otsikoiden takaa
Sportsman 500 EFI EUT 2012
Jep, parasta katsoa oman mönkkärin omistajan käsikirjasta mitä valmistaja suosittelee. Tavallista täyssynteettistä ei voi käyttää jos mönkkärissäsi on märkäkytkin, vaan silloin pitää käyttää moottoripyörille tarkoitettua öljyä, jossa on lisäaine märkäkytkimille. Omassa CF-Moto 800 Terralanderissa käytän täyssynteettistä Pennzoil 10W-40 motorcycle oil, jossa on märkäkytkinlisäaine. 

Niin kauan, kun ilmassa on pyöriä, moottori, katteita ym. tavaraa on myös toivoa.
- sf-atv
- Tracks
- Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
- Viesti:
Ohjekirjan mukaista öljyä kun käyttää niin pääsee vähemmällä. Helixiä kun laittaa Hondaan voi olla kytkinremppaa tiedossa.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
http://www.sefotec.fi
- ViiMax
- Tracks
- Mönkijä:: Sp 500
sf-atv täysin oikeassa.
Tästähän löytyy kyllä viestiketjua jos jonkinmoista, tässä yksi http://keskustelu.sammysatv.com/viewtopic.php?t=10530
Tästähän löytyy kyllä viestiketjua jos jonkinmoista, tässä yksi http://keskustelu.sammysatv.com/viewtopic.php?t=10530
Voihan noissa järkeäkin käyttää. Monessako mönkijässä moottorin rakenneratkaisut eroavat huomattavasti toisistaan? Jos nestekone, niin uskaltaisin kyllä 40-yläviskoosista laittaa. Itse ilmakoneessa käytän 50-yläviskoosista. Alapää on sitten vain huomioitava kylmällä, mutta synteettinen on luonnostaan paljon notkeampaa kylmässä mitä mineraali vaikka luokitukset olisi samat..
Goldia ja Helixiä on käytetty märkäkytkimien kaverina. Itsekin olen Goldilla ajanut. Toimivat. Valmistajan ei kaikkia luokituksia kannata joka öljylle hakea kun se maksaa. Vaikka sinällään öljy luokituksen täyttäisikin. Itseasiassa tuossa mun Catissa kytkin pitää paremmin Goldilla mitä Superbikellä.
Mobilin synteettisiä itse vierastan. Noista on huonoja kokemuksia, että menevät liruksi kun kerran käyvät kuumana. Saman voin sanoa ainakin Bilteman punaisesta 5W-40 öljystä. Tosin tuota kokeilin ehkä liki 10 vuotta sitten. Voi olla nykyään eri kamaa. Siltikin mielummin ostan vaikka tonkan Goldia.
Oleellista kuitenkin, että pitää vaihtovälit lyhyenä ja myös filtteri aina uusiksi. Vaikkei kilometrejä/tunteja tulisikaan, niin kerta vuoteen öljyt uusiksi. Ikääntyessään hapettuvat ja kuluvat.
Pärrässä on 15W-40 MX Delvaccia. Vesikone ja märkäkytkin sekä vain kesäajossa. Yli 5 tkm en öljyillä aja.
Se on kyllä vähän jo mennyttä aikaa, että synteettisiä ei voisi vanhempaan koneeseen laittaa. Nykyöljyt ei sillälailla korppuunnuta tiivisteitä mitä joskus muinoin. Sikäli on ihan hyvä resepti tuo sopivat synteettiset ja kerta vuoteen aina uudet.
Goldia ja Helixiä on käytetty märkäkytkimien kaverina. Itsekin olen Goldilla ajanut. Toimivat. Valmistajan ei kaikkia luokituksia kannata joka öljylle hakea kun se maksaa. Vaikka sinällään öljy luokituksen täyttäisikin. Itseasiassa tuossa mun Catissa kytkin pitää paremmin Goldilla mitä Superbikellä.
Mobilin synteettisiä itse vierastan. Noista on huonoja kokemuksia, että menevät liruksi kun kerran käyvät kuumana. Saman voin sanoa ainakin Bilteman punaisesta 5W-40 öljystä. Tosin tuota kokeilin ehkä liki 10 vuotta sitten. Voi olla nykyään eri kamaa. Siltikin mielummin ostan vaikka tonkan Goldia.
Oleellista kuitenkin, että pitää vaihtovälit lyhyenä ja myös filtteri aina uusiksi. Vaikkei kilometrejä/tunteja tulisikaan, niin kerta vuoteen öljyt uusiksi. Ikääntyessään hapettuvat ja kuluvat.
Pärrässä on 15W-40 MX Delvaccia. Vesikone ja märkäkytkin sekä vain kesäajossa. Yli 5 tkm en öljyillä aja.
Se on kyllä vähän jo mennyttä aikaa, että synteettisiä ei voisi vanhempaan koneeseen laittaa. Nykyöljyt ei sillälailla korppuunnuta tiivisteitä mitä joskus muinoin. Sikäli on ihan hyvä resepti tuo sopivat synteettiset ja kerta vuoteen aina uudet.