Kypäräpakko 1.1.2016
-
- 3WD
- Viestit: 61
- Liittynyt: 12 Maalis 2015 19:54
- Mönkijä:: outlander 1000 max XT-P
- Paikkakunta: Kuopio / Team Kuramunat
Re: Kypäräpakko 1.1.2016
Eikös esim maxi canan takajakkara ole "satula malli", vai mikä/minkä mallinen on tämä "satula malli"?
- cotcot
- Moderaattori
- Viestit: 2917
- Liittynyt: 26 Loka 2010 18:02
- Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
- Paikkakunta: Hanimaa
Re: Kypäräpakko 1.1.2016
eikös toi määritelmä satulamalli ole aika selkee
, tosin saahan tosta vaikeen jos oikein alkaa asiasta vääntämään.

-
- Tracks
- Viestit: 1062
- Liittynyt: 16 Helmi 2008 14:09
- Mönkijä:: Yamaha Bruin 350 4x4
- Paikkakunta: Pälkäne
Re: Kypäräpakko 1.1.2016
joo kaippa se satulana mennee maxicanan penkki vaikka ei nyt ihan "perinteisenä" koska ei ole tasanen pötkö
.Kaippa ne on vasta EI satulamalllia mitä oli G1 kanoissakin,jousitettu erillispenkki.mutta ne olikin 1 paikkasia joten ei väliä.
En toisaalta kyllä yhtään epäile ettei kelpais maxin takapenkki poliisille lapsen kuskaamiseen kun se on turvavyöllä siinä kiinni.
Täytyy vaan kummastella montako lasta on Suomessakin moottoripyörän kyydistä kohtalokkain seurauksin tipahtanu,en ole koskaan lukenu moista asiaa mistään.Mönkijöillähän näitä kyytiläisen onnettomuuksia on jollain tapaa sattunut eli onko moottoripyöräilijät tässä nyt vaan sijaiskärsijöitä kun ei muita sanamuotoja ole keksitty.

En toisaalta kyllä yhtään epäile ettei kelpais maxin takapenkki poliisille lapsen kuskaamiseen kun se on turvavyöllä siinä kiinni.
Täytyy vaan kummastella montako lasta on Suomessakin moottoripyörän kyydistä kohtalokkain seurauksin tipahtanu,en ole koskaan lukenu moista asiaa mistään.Mönkijöillähän näitä kyytiläisen onnettomuuksia on jollain tapaa sattunut eli onko moottoripyöräilijät tässä nyt vaan sijaiskärsijöitä kun ei muita sanamuotoja ole keksitty.
-
- 6WD
- Viestit: 251
- Liittynyt: 25 Huhti 2014 20:32
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 570 EFI 2014
- Paikkakunta: Kuhmo
Re: Kypäräpakko 1.1.2016
Eipä se taida liikennevirasto vaatia tieturva 1:stä, jos oman liittymän aurailee, kunhan ei lähde sitä tietä auraamaan oman liittymän ulkopuolelta.silvaST kirjoitti:Niin ja tieturva 1 kortti täytyy vielä löytyä taskusta,kun vieraillaan tiealueella.Tuuvinki kirjoitti:Pitänee tosiaan ostaa lumityöhommiin tommonen helppo ja "huono" avopotta. Tulee kuitenkin tielläkin osittain aurattua että saa liittymän puhtaaksi.
Polaris Sportsman 570 EFI Forest T3
Re: Kypäräpakko 1.1.2016
Meneeköhän tämä ihan oikein? Turvallisuudesta huolehtivat ja asiansa hoitavat harrastajat keskustelevat siitä milloin kypärää ei tarvitse käyttää.
Itse pidän ajopottaa päässä oman yläkoppani takia. Lainlaatijalle annan piutpaut.
Itse pidän ajopottaa päässä oman yläkoppani takia. Lainlaatijalle annan piutpaut.
Noviisi
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
Re: Kypäräpakko 1.1.2016
Tämä sama kamppailu on käyty takavuosina kun moottorikelkat piti rekisteröidä,vakuuttaa ja tuli kypäräpakko.
Ei mene kauan kun mönkijän kyljessä on keltamusta kilpi.
Ei mene kauan kun mönkijän kyljessä on keltamusta kilpi.
Re: Kypäräpakko 1.1.2016
Aika kummallinen asia tämä kypäränkäyttöasia. Luulisi olevan itsestään selvää. Minulla olisi mahdollisuus anoa poikkeustakin(kalastustyöt talvella) mutta enpä ole tullut anoneeksi.
Siitä tieturvakortista; konttorilta kun kuormuria katsastaessa kysyin. Ei tarvitse, koska ei töitä tehdä yleisellä tiellä(mökkiteiden ja pihojen auraus) ja liittymänkin kohdalla se katsottiin kertaluonteisesksi.
Siitä tieturvakortista; konttorilta kun kuormuria katsastaessa kysyin. Ei tarvitse, koska ei töitä tehdä yleisellä tiellä(mökkiteiden ja pihojen auraus) ja liittymänkin kohdalla se katsottiin kertaluonteisesksi.
-
- 6WD
- Viestit: 251
- Liittynyt: 25 Huhti 2014 20:32
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 570 EFI 2014
- Paikkakunta: Kuhmo
Re: Kypäräpakko 1.1.2016
Ja yleisistä teistäkin tieturva 1 kortti tarvitaan vain valtion pitämillä maanteillä, kertaluonteisissa tai lyhyt aikaisissa töissä sitä ei tarvita sielläkään. Kuntien ja kaupunkien yleiset tiet riippuu sitten siitä, vaatiiko se kyseisen tien "omistava" kunta tai kaupunki sitä korttia omilla teillään työskenteleviltä.
Polaris Sportsman 570 EFI Forest T3
-
- 3WD
- Viestit: 88
- Liittynyt: 29 Huhti 2015 13:16
- Mönkijä:: Outlander 500 dps T3 -15
- Paikkakunta: Taivalkoski
Re: Kypäräpakko 1.1.2016
Taitaa kuulua suomalaisten perusluonteeseen tuo valittaminen joka asiasta. Omaan päähän crossipotta kasvanu kiinni kelkkahommissa eikä haittaa mitään esim. lumitöitä tehdessä mönkijällä... Eihän nuo vähä kalliimmat kypärät painakkaan juuri sen enempää mitä vaarilta perinnöksi saatu karvareuhka.
Oma kypärä lasien kans näkyy painavan 1200 grammaa eikä tarvi silmät kiinni ajella tuiskussa. Välillä tuntuu että mönkijässäkin sais olla jopa tapponarukin, kelkkaa en laita edes käymään jos ei naru ole ryysyissä kiinni. Sen toki ymmärrän että metsätöissä saa maalaisjärkeä käyttää eikä vaihdella ajokypärästä metsurin kypärään koko aikaa...

Re: Kypäräpakko 1.1.2016
Ja eihä sitä kukkaa pakota päähän laittamaan,jokkaisen oma assia ajjaako pipo vai kypärä päässä. TÄ.
Re: Kypäräpakko 1.1.2016
^ Kun liikennevakuutusta möhkölle maksaa, se ei todellakaan ole oma asia. Toinen asia on miten vakuutusyhtiöt suhtautuvat korvauksenhakijan kypärättömyyteen kun laki pakottaa. Mutta yhteiskunta yrittää pelastaa ja saattaa ennalleen sekin typeryksen joka ei omaa parastaan ymmärrä. Se ei ole ilmaista eikä pelastettavalle kivaa.
Noviisi
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
-
- 6WD
- Viestit: 251
- Liittynyt: 25 Huhti 2014 20:32
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 570 EFI 2014
- Paikkakunta: Kuhmo
Re: Kypäräpakko 1.1.2016
Lienemme yksimielisiä seuraavista asioista:
- minä tunnustan olleeni väärässä tieliikennelain vaikutusalueesta, olkoonkin että se on matkan varrella muuttunut
- jokainen itseään ja terveyttään kunnioittava/arvostava mönkkäristi käyttää kypärää, mutta työkäytössä järjen käyttö on sallittua -jopa lain sallimana
- tieliikennelain 92 § velvoittaa käyttämään kypärää myös yleiselle liikenteelle tarkoitetun alueen ulkopuolella, lukuun ottamatta suljettuja alueita
- poronhoito-, metsätöissä yms. on sallittuja poikkeuksia kypäräpakosta, jotka koskee vain maastossa ajoa, eli siis ko. työn tekemistä
- minkä enemmän sattuu korvattavia vahinkoja, sen kalliimmat vakuutusmaksut
- tieturva 1 korttivaatimuksista voimme perustaa oman säikeen, mikäli sellaiseen on tiedon jakamisen kannalta tarvetta
jäikö jotain oleellista pois listasta?
- minä tunnustan olleeni väärässä tieliikennelain vaikutusalueesta, olkoonkin että se on matkan varrella muuttunut
- jokainen itseään ja terveyttään kunnioittava/arvostava mönkkäristi käyttää kypärää, mutta työkäytössä järjen käyttö on sallittua -jopa lain sallimana
- tieliikennelain 92 § velvoittaa käyttämään kypärää myös yleiselle liikenteelle tarkoitetun alueen ulkopuolella, lukuun ottamatta suljettuja alueita
- poronhoito-, metsätöissä yms. on sallittuja poikkeuksia kypäräpakosta, jotka koskee vain maastossa ajoa, eli siis ko. työn tekemistä
- minkä enemmän sattuu korvattavia vahinkoja, sen kalliimmat vakuutusmaksut
- tieturva 1 korttivaatimuksista voimme perustaa oman säikeen, mikäli sellaiseen on tiedon jakamisen kannalta tarvetta
jäikö jotain oleellista pois listasta?
Polaris Sportsman 570 EFI Forest T3
Re: Kypäräpakko 1.1.2016
Oma kokemus kypärättä ajosta tuli vuosi sitten keväällä.
Kävin mökillä ollessa tarkastamassa pöllöjen pöntöt ja ihan mökin vieressä näköyhteydellä ajelin.
Metästä jäälle tullessa etupyörä upposi pehmeän lumen peitossa olleeseen kuoppaan ja siitä kippasi koneen kyljelleen.
Kun huomasin että kaato tulee niin älysin hypätä kyydistä etten jäänyt alle.
Mukana ei tietenkään puhelin ja kypärä ei päässä.
Jos jalat olisi jäänyt astinlaudan alle niin olisin virunut siinä pitkän viikonlopun.
Tuon säikyn jälkeen ajoin seuraavan arkipäivänä biltemaan ja ostin yhdistelmäkypärän.
Kypärään mahtuu hyvin silmälasien kanssa ja hitaasti ajaessa on parempi näkyvyys kuin crossi potassa kun voi aukaista avokypäräksi.
Tuo bilteman potta ei varmaan kaikille jupeille ole sovelias mutta tälläinen vanha ukko pärjää sillä hyvin.
Nyt sitten nitrot,puhelin ja bilteman potta mukana aina kun lähetään mönkkärillä liikenteeseen.
liikennevakuutus minulla on ollut maastomönkkärissä aina.
Anteeksi jos tämä meni ohi aiheen ja modet voi poistaa tämän.
Kävin mökillä ollessa tarkastamassa pöllöjen pöntöt ja ihan mökin vieressä näköyhteydellä ajelin.
Metästä jäälle tullessa etupyörä upposi pehmeän lumen peitossa olleeseen kuoppaan ja siitä kippasi koneen kyljelleen.
Kun huomasin että kaato tulee niin älysin hypätä kyydistä etten jäänyt alle.
Mukana ei tietenkään puhelin ja kypärä ei päässä.
Jos jalat olisi jäänyt astinlaudan alle niin olisin virunut siinä pitkän viikonlopun.
Tuon säikyn jälkeen ajoin seuraavan arkipäivänä biltemaan ja ostin yhdistelmäkypärän.
Kypärään mahtuu hyvin silmälasien kanssa ja hitaasti ajaessa on parempi näkyvyys kuin crossi potassa kun voi aukaista avokypäräksi.
Tuo bilteman potta ei varmaan kaikille jupeille ole sovelias mutta tälläinen vanha ukko pärjää sillä hyvin.
Nyt sitten nitrot,puhelin ja bilteman potta mukana aina kun lähetään mönkkärillä liikenteeseen.
liikennevakuutus minulla on ollut maastomönkkärissä aina.
Anteeksi jos tämä meni ohi aiheen ja modet voi poistaa tämän.
ei vauhti tapa,vaan äkkipysäys
-
- 6WD
- Viestit: 251
- Liittynyt: 25 Huhti 2014 20:32
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 570 EFI 2014
- Paikkakunta: Kuhmo
Re: Kypäräpakko 1.1.2016
Ei todellakaan mennyt mielestäni ohi aiheen, vaan juurikin sitä käytännön kokemusta potan tärkeydestä




Polaris Sportsman 570 EFI Forest T3
Re: Kypäräpakko 1.1.2016
Itekki kyllä käytän kypärää siellä missä katson sen aiheelliseksi,elikkä tiellä ja hupiajelussa ku joskus harvoin sellaista teen. Metsähommissa ja lumen puskussa en käytä. Maalaisjären käyttö sallittu. Enkä moiti ketään käytti tai ei.