Maastoliikennemönkkärillä ajo tiellä

Yleistä keskustelua mönkijöistä. Esim rengas ja vanne keskustelut.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Maastoliikennemönkkärillä ajo tiellä

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Rajoitettu teho käy järkeen mutta se ei mahdu kupoliin miksi verotus tehdään kuutiotilavuuden perusteella, vaikka kaikki on tehojen osalta samalla viivalla. Se siitä OT:stä omalta osalta.
Kylätason mönkijäkuski
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Mönkijä:: Honda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

qaw kirjoitti:Edelleen en ymmärrä mikä järki tuossa on. Mielekkäämpää on miettiä teho/painosuhdetta kuin pelkkää tehoa.
Järki ja virkamiespäätöksenteko ei aina perustu...siis oikeastaan mihinkään. Ei niillä näistä päättävillä viskaaleilla kaikilla ole edes ajokorttia.
vertaus: Ylen Aikaisen reportterin mukaan Helsingin kaupungin liikennesuunnittelun henkilökunnasta ainoastaan 70%:lla on ajokortti. Muut vetää mutulla.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
https://www.pariuraa.fi/wordpress
edu
Eduraattori

Viesti Kirjoittaja edu »

Pedari kirjoitti:siis miten niin ei saa????
No niin nyt on sitten optio-mönkijä hommattuna ja kysyin vielä Polliisilta (Ylikomisario, valvonta- ja hälytystoiminnan yksiköstä) et miten on jos käyn tankkailemassa lähi-asemalla (alle 1,5km) puunajon yms. lomassa, niin aikansa asiaa selviteltyään sanoi että ei hänen mielestä ole mitään estettä käydä tankkailemassa mönkijää ihan bensa-asemalla kunhan se ei ole kaukana ja tuo matka on poliisin mukaan niissä rajoissa et saa ajaa tankille ilman rekisteröintiä tieliikenteeseen. Sanoin et eikös ne liikkuvat voi jyrätä tälläisen asian ja tulkita lakia eri tavalla, poliisisetä oli sitä mieltä ettei niillä liikkuvilla ole yhtään sen enempi valtaa poiketa säännöistä kuin muillakaan poliiseilla ja lakia tulkittuaan sanoi et EI ole mitään estettä ajella tankille, kunhan on tietysti liikennevakuutus olemassa. Minulla on koko keskustele paperilla et voin tarvittaessa näyttää virkaintoisille poliiseille et miten minulle on lakia tulkittu ja luettu.
[/quote][/quote]

Mä vastasin sulle tässä samassa ketjussa samaan kysymykseen tän vuoden helmikuussa, eikä korviini ole kuulunut mitään muutosta asiaan.
Laita mulle yv:eenä sen ylikomisarion nimi ja puhelinnumero, niin otan yhen puhelun, et katkee siivet tältä höpötykseltä.
Palataan sen puhelun jälkeen asiaan.

Later....
"Edu voi siirtyä Suomi24 palstalle kiitos kun anti on tämä taas". T:Jänkhä

http://velkakello.fi/

"Ne bis in idem"
samsan
4WD
Mönkijä:: TGB Avenger 400

Viesti Kirjoittaja samsan »

pusikkoon kirjoitti:... Sekä tl-puolen säädöksiä että maastovehkeiden tilapäistä liikkumista tiellä koskevia säädöksiä soisi kehitettävän.
:evil: Toivottavasti päättäjät ei kehitä yhtään mitään. Ehkä jos siellä joskus olisi osaavia ihmisiä. Melkeimpä aina menee huonosta pahempaan. :lol:
Kaiken minkä huollamme, sen myös korjaamme
Logibear
Tracks
Mönkijä:: Grizzly 700 -07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Logibear »

pommipoika kirjoitti:1. voisiko joku mode perustaa virallisen "mönkijän soveltuvuus tieliikenteeseen OFF TOPIC" palstan ja siirtää viimeaikaiset kommentit jotka eivät liity maastomönkijällä tl-ajeluun sinne.?
2. itse kannattaisin erillistä "mönkijä korttia" ja/tai tl-kömpijöiden ajajan vähimmäis iän laskemista 16 vuoteen. miettikää (paitsi emil,jonka mielestä mönkijä tappaa tl-käytössä) kumpi on turvallisempi nuorelle: 120km/h kulkeva 2pyöräinen, vai >100/km/h kulkeva mönkijä?
3. lisäksi itse ainakin ajelen mönkijällä tiellä niin kauan,kun kukaan ei saa kuin henkisiä vammoja siitä. (mm. kateus)
Semmonen topikki on jo ja Koheltaja siivoo niinkuin lupasi :wink: Entäs ne fyysiset vammat?

Minusta voitas luoda tänne foorumille sellainen kielteinen kanta laittomaan tiellä ajeluun niin vois pitkällä juoksulla edistää tätä harrastusta. Jokainen pitäköön omat tiellä ajetut omana tietonaan, eiks jeh?

Ja tarkennuksena vielä että en ole mikään lainkuuliainen ikinä ollut enkä tule olemaan mutta tämän harrastuksen takia olen valmis nollatoleranssiin laittomuuksien suhteen. Toinen juttu on se että täällä jaetaan tietoa niin että kukaan ei tietämättään riko lakia vaan tietoisesti. Esimerkiksi jos joku kuvittelee että on laillista ajaa toista kilometria tankkaamaan maastoliikennemönkijällä niin rikkoo lakia ihan tietoisesti omalla riskillään.
Koheltaja
Koheltaja (r)

Kuten aikaisemmin jo lupasin niin siivosin isosti eilisiä ja tämän päiväisiä viestejä pois. Jatkossa pysytään aihepiirissä, OT:t käydään niille kuuluvissa osioissa ja Ylläpitoa/Moderointia haukutaan sille kuuluvassa topicissa.

Laitan nyt vielä linkin uudestaan että kaikille tulee varmaan selväksi mihin tarvitaan ylläpitoa/modeja ja miksi keskusteluja valvotaan ja tarvittaessa niihin puututaan.

http://www.youtube.com/watch?v=XcVBW9JMYdQ

Jatketaan otsikon aiheesta, kiitos kaikille tasapuolisesti.
Kylätason mönkijäkuski
qaw
6WD
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
Viesti:

Viesti Kirjoittaja qaw »

Logibear kirjoitti:Minusta voitas luoda tänne foorumille sellainen kielteinen kanta laittomaan tiellä ajeluun niin vois pitkällä juoksulla edistää tätä harrastusta. Jokainen pitäköön omat tiellä ajetut omana tietonaan, eiks jeh?

Ja tarkennuksena vielä että en ole mikään lainkuuliainen ikinä ollut enkä tule olemaan mutta tämän harrastuksen takia olen valmis nollatoleranssiin laittomuuksien suhteen. Toinen juttu on se että täällä jaetaan tietoa niin että kukaan ei tietämättään riko lakia vaan tietoisesti. Esimerkiksi jos joku kuvittelee että on laillista ajaa toista kilometria tankkaamaan maastoliikennemönkijällä niin rikkoo lakia ihan tietoisesti omalla riskillään.
Ehdottoman kannatettava asia.
Polaris Sportsman 500 EFI T3 -13
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
Pedari
6WD
Mönkijä:: Can Am Outlander 400 EFI 2010

Viesti Kirjoittaja Pedari »

Logibear kirjoitti:Mistäs löytyy kaikista ajantasaisin lakiteksti tähän liittyen?
Eikös meidän tule luottaa siihen lakitekstiin mitä poliisi itse kertoo kun sitä kysytään ja sain tämän vastauksen n. viikko sitten, eli ei ole kovinkaan vanhaa lakitekstiä, ellei sitten poliiseillakin ole tiedot päivittämättä. Minä kuitenkin, vielä, luotan enempi poliisin sanaan kun keskustelufoorumilla esitettyihin "asiantuntijalausuntoihin", muut saavat tietysti ajatella miten haluavat.
Tai sitten tässäkin asiassa on tulkinnanvaraa...mene ja tiedä, ihmisten tekemiä lakeja ei ikinä saada täysin aukottomiksi.
edu kirjoitti: Mä vastasin sulle tässä samassa ketjussa samaan kysymykseen tän vuoden helmikuussa, eikä korviini ole kuulunut mitään muutosta asiaan.
Laita mulle yv:eenä sen ylikomisarion nimi ja puhelinnumero, niin otan yhen puhelun, et katkee siivet tältä höpötykseltä.
Palataan sen puhelun jälkeen asiaan.

Later....
Onkos sinun vastauksesi/tietosi painavampi/suurempi kuin poliisin virkaa hoitavan virkamiehen, en tiedä mikä olet koulutukseltasi/ammatiltasi (poliisi tai lakimies kenties), kysyn kun en tiedä, jos olet jompi kumpi, nämä ristiriitaiset näkemykset saavat minutkin epäilemään saamaani ohjetta...ja huomaa, en piruile millään tavalla.

Se että katkeeko miltään höpötykseltä siivet, on minulle täysin yhdentekevää, minä toimin kuitenkin lakien ja saamieni ohjeiden mukaan...ja kun en itse ole lakimies, enkä poliisi, joudun tarvittaessa kysymään ohjeita oikeilta laintulkitsijoilta, joita esim. poliisit mielestäni ovat. Tiedän muitakin ihmisiä jotka ovat saaneet samankaltaisia ohjeita vastaavaan asiaan. Ymmärrän myös täysin, että lakia, oli se melkein mikä tahansa, voidaan tulkita monella eri tavalla ja siksi totuuskin voi olla erilainen eri tilanteessa.

Myönnän että virheeni oli että alunperinkään nostin asiaa esille, anteeksi, mutta luulin että täällä voi asioista keskustella asioina, mutta erehdyin. Vielä kerran pahoitteluni.
Emil
Tracks

Viesti Kirjoittaja Emil »

Koheltaja kirjoitti:Laitan nyt vielä linkin uudestaan että kaikille tulee varmaan selväksi mihin tarvitaan ylläpitoa/modeja ja miksi keskusteluja valvotaan ja tarvittaessa niihin puututaan.

http://www.youtube.com/watch?v=XcVBW9JMYdQ

Jatketaan otsikon aiheesta, kiitos kaikille tasapuolisesti.
Loistava video, varsinkin sen jälkeen kun olin ensin lukenut valvojalta tulleen yksityisviestin xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx :biggrin:

eemilinkin luulisi tietävän,että yksityisvietejen sisällöt ovat yksityisiä eikä niiden sisältöä näin ollen julkisteta foorumilla [-X

Mutta itse aiheeseen: Ihan täysin ei voi aina luottaa poliisinkaan näkemykseen, sillä viimeinen sana tulee korkeammalta lain tulkitsijalta oikeudessa. Poliisikin tulee mielellään oikeuteen, koska saa siitä palkkaa. Tai ainakin niin joku poliisi mulle joskus kertoi.

Jos kohtaa poliisin tiellä, ajellessaan maastomönkijällä, niin varmaan ensimmäisellä kerralla pärjää nuhtelulla. Itse yritän ajatella asiaa sen kannalta, että mitä jos jotain tapahtuu, vaikkapa onnettomuus. Vakuutusyhtiö nostaa kädet pystyyn korvauksiensa kanssa siinä vaiheessa, jos vakuutus on ollut riittämätön.
Viimeksi muokannut jukka81, 15 Elo 2010 10:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: korjasin,yyveiden sisältö ei ole julkista
mckc
4WD
Mönkijä:: Polaris xp 550

Viesti Kirjoittaja mckc »

Pedari kirjoitti:Myönnän että virheeni oli että alunperinkään nostin asiaa esille, anteeksi, mutta luulin että täällä voi asioista keskustella asioina, mutta erehdyin. Vielä kerran pahoitteluni.
Hyvän aiheen nostit esille, eikös sen jo huomaa keskustelun vilkkaudesta, älä turhaan pahoittele.
Pedari
6WD

mckc kirjoitti:
Pedari kirjoitti:Myönnän että virheeni oli että alunperinkään nostin asiaa esille, anteeksi, mutta luulin että täällä voi asioista keskustella asioina, mutta erehdyin. Vielä kerran pahoitteluni.
Hyvän aiheen nostit esille, eikös sen jo huomaa keskustelun vilkkaudesta, älä turhaan pahoittele.
Joo, niinhän minäkin ajattelin kun laitoin tämän topicin, mutta nähtävästi muutamat eivät halua keskustella kaikenlaisista asioista...varsinkaan jos siitä on monenlaista "näkemystä" olemassa.

Aikaisempaan viestiini lisäisin sen verran, että jokaisella yksilöllähän on sama mahdollisuus tiedustella eri lakiasioita virkaa tekeviltä laintulkitsijoilta. Itse olen kuullut että laki on niinkuin sitä tulkitaan...

Minusta tässä on TODELLA paljon tulkinnan varaa:
"Maastomönkijällä saa ylittää tien poikkisuoraan. Lisäksi saa tilapäisesti ajaa tiealueella tarpeellista varovaisuutta noudattaen, jos esim.
-maastomönkijään on lisättävä polttoainetta sen käyttömaaston välittömässä läheisyydessä olevalla huoltoasemalla"

Rohkenen kysyä vielä seuraavaa, vaikka tätäkään ei luultavasti haluta ymmärtää alkuunkaan, mikä myös liittyy tähän aiheeseen;

Eli jos tehdään esim. satunnaisia lumenaurauksia lähi naapurustoon, heidän pihoillaan, niin pitääkö olla tieliikennerekisteröity peli, siinähän ei olisi MITÄÄN järkeä, varsinkaan kun todellista tieliikennekäyttöä ei muuten ole ollenkaan?
Olen ymmärtänyt ettei tarvitse, ko. homma on verrattavissa puun ja muun vastaavan ajoon, ajohan ei tapahdu tiealueella, kuin korkeintaan siirtymä seuraavaan pihaan (tässäkään kohtaa ei TIETENKÄÄN hyväksytä et se on 10km päässä), ja tietysti kun aikansa ajelee niin, bensakin voi päästä loppumaan, mitäs sitten tehdään? Ajetaan tietysti suorinta tietä/reittiä SUURTA (aika hauska kohta laissa) varovaisuutta noudattaen lähimmälle asemalle tankkaamaan ja hommat jatkuu entiseen malliin..

Ja kenen mielestä siinä on edes järkeä, meinaan jos menet naapuriin ajamaan lunta, otat mönkimen peräkärryyn, sidot se asianmukaisesti kuljetuksen ajaksi, sitten siirrät auto-peräkärry yhdistelmää 50m, otat mönkijän pois ja auraat lumet ja ajat mönkimen takas kärryyn, sidot sen taas asianmukaisesti kuljetuksen ajaksi, kunnes taas siirryt toiseen pihaan, sama toistuu ja ties kuinka monta kertaa...
Koheltaja
Koheltaja (r)

Jos aurailet tietä ja päräytät kömpijällä tankille niin se ei täytä tuota lain kriteeriä jonka olet lainannut. Tieajo on aina tieajoa, vaikka se olisi pihatie, paitsi jos se on suljettu porteilla muulta liikenteeltä. Jotenkin näin olen asian tulkinnut.

Eli, jos teet aurauksia naapureille ja joudut ajamaan tiellä niin silloin pitäisi olla joko T3 tai L7e, maastomönkijällä kun ei saa ajaa kuin tilapäisesti tiellä ja auraaminen tuskin tulkitaan tilapäisajoksi. Lisäksi jos auraushommista päräytät tankille niin ethän silloin ole ollut lain tarkoittamassa maastoajossa vaan tekemässä auraustöitä tiellä, jolloin et ole siirtymässä maastosta välittömässä läheisyydessä olevalle huoltoasemalle tankkaamaan vaan tieajosta huoltoasemalle, joka ei ole tuon tulkinnan mukaan sallittua.

Laista löytyy aina tulkinnanvaraa, riippuu kuka siten tulkitsee ja miten. Viranomaiset tulkitsee lakia eri tavalla kuin omaan pussiin tulkitsevat kansalaiset mutta onneksi on näitä keskustelupalstoja missä pääsee vaihtamaan ajatuksia eri tulkintamuodoista :wink:
Kylätason mönkijäkuski
Pedari
6WD

Koheltaja kirjoitti:Jos aurailet tietä ja päräytät kömpijällä tankille niin se ei täytä tuota lain kriteeriä jonka olet lainannut. Tieajo on aina tieajoa, vaikka se olisi pihatie, paitsi jos se on suljettu porteilla muulta liikenteeltä. Jotenkin näin olen asian tulkinnut.

Eli, jos teet aurauksia naapureille ja joudut ajamaan tiellä niin silloin pitäisi olla joko T3 tai L7e, maastomönkijällä kun ei saa ajaa kuin tilapäisesti tiellä ja auraaminen tuskin tulkitaan tilapäisajoksi. Lisäksi jos auraushommista päräytät tankille niin ethän silloin ole ollut lain tarkoittamassa maastoajossa vaan tekemässä auraustöitä tiellä, jolloin et ole siirtymässä maastosta välittömässä läheisyydessä olevalle huoltoasemalle tankkaamaan vaan tieajosta huoltoasemalle, joka ei ole tuon tulkinnan mukaan sallittua.

Laista löytyy aina tulkinnanvaraa, riippuu kuka siten tulkitsee ja miten. Viranomaiset tulkitsee lakia eri tavalla kuin omaan pussiin tulkitsevat kansalaiset mutta onneksi on näitä keskustelupalstoja missä pääsee vaihtamaan ajatuksia eri tulkintamuodoista :wink:
No hyvä et joku haluaa keskustella.

Onkos tuo pihojen aurailu tiellä ajamista? Olen käsittänyt että pihat eivät varsinaisesti ole tiealueita vaikka ovatkin avoimia myös sinne tielle...ja jos pihakin on tietä/tiealuetta, niin missä menee raja jos naapurin tontti onkin enempi "metsätontti" jota halutaan pitää liikuttavassa kunnossa vai onko ihan sama onko kyseessä hoidettu puutarhapiha-alue vai metsäinen piha-alue?

Joo, ehkä hiukan saivartelua, mutta minusta olis ihan hyvä saada TODELLISTA totuutta näihinkin asioihin, se on tietysti eri asia kuka PYSTYY antamaan lopullisen totuuden, ehkä sitä ei aina olekkaan vaan silloin "tulkitaan" sitä lakia. Niinkuin aijemmin kerroin, olen kuullut et ko. auraushommaa tehdään aika yleisesti maastoliikennemönkijöillä ja monet ovat siihen saaneet "luvan"/ohjeen viranomaisilta ja on tietysti useita jotka ajelee muuten vaan kiinnostumattakaan et onko se laillista vai ei.

Minusta on aika ikävää kun näitä "ohjeita ja lupia" annetaan niin eri tavalla eripuolilla Suomea, siitäkös ne ristiriidat vaan pahenee.

Kunka usein esim. maaseudulla ajetaan ko. mönkimillä ihan pikkuteitä pitkinkin ja siihen ei edes virkavalta puutu, kun ollaan näin "sivussa" muusta liikenteestä, vaikka se on ihan yhtä laitonta kun ajelu kaupungin keskustassa. Tämähän ei tietenkään ole tasapuolista muualla Suomessa asuvia kohtaan jos ei saa edes naapurin pihaan ajaa ilman että rekisteröi vehkeen se takia tieliikenteeseen.
Koheltaja
Koheltaja (r)

Jos pihatielle on esteetön kulku muulta liikenteeltä niin käsitykseni mukaan silloin ajo luokitellaan tieajoksi?
Kylätason mönkijäkuski
jukka81
Moderaattori
Mönkijä:: Traktori

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

pedari,jos kerran itse haluat keskustelua aiheesta niin ei tarvitse heti vetää hernettä nekkuun,alkaa pahoittelemaan ja marttyyrinviittaa sovittelemaan jos joku esittää hieman eriäviä mielipiteitä.keskusteluahan aiheesta ei juurikaan synny jos kaikki ovat samaa mieltä.mikä tässä nyt on niin vaikeaa ymmärtää,hommahan on hyvin yksinkertainen:rekisteröimätön mönkijä pelkästään maastoon,l7e tai traktorimönkijä jos joutuu teitä pitkin liikennöimään(näin olen itse asian sisäistänyt).kilpi perässä ajaminen on huoletonta kun ei tarvitse koko ajan miettiä minkä puskan takana koppalakit piileskelee.ja ratsian kohdalle sattuessa riittää useimmin laitteen pikainen esittely uteliaalle virkavallan edustajalle ja pitkä tasainen puhallus turhien "minnes olinkaan menossa rekisteröimättömällä laitteella"-selitysten sijaan.olen logibearin kanssa pitkälti samoilla linjoilla:ajelkoon kukin kilvettömällä maantiellä jos siltä tuntuu,mutta moista urotekoa tuskin tarvitsee julkisella keskustelufoorumilla mainita kovan jätkän-arvonimen toivossa.
Vastaa Viestiin