Peräkärryistä

Yleistä keskustelua mönkijöistä. Esim rengas ja vanne keskustelut.
Avatar
Vee-äM
R.I.P
Viestit: 2460
Liittynyt: 20 Loka 2005 08:20
Paikkakunta: Vesilahti Yamaha Grizzly 700 FI SE MutaRaaseri -08-

Viesti Kirjoittaja Vee-äM »

Mönkijän pituushan on noin 2115(suitsa) joten tosta vois lähtee liikkeelle.
Tietty kippaavat laidat olis hyvä olla,kauankohan normi kärryn laidat kestää yliajoo.

Paras tohon hommaan taitaa olla autonkuljetustraileri mihin mahtuu kolme poikittain tai kaksi pitkittäin.
Kuva
Janne 450R
Tracks
Viestit: 2832
Liittynyt: 28 Huhti 2005 15:31
Paikkakunta: Haarajoki/Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja Janne 450R »

Viksma kirjoitti:Miten levee tarvii kärryn olla jos sinne haluaa 2 kömpijää (cana 400, 650) poikittain?
Ittellä on kärry, mut en nyt ulkoota muista niitä mittoja millään.
180x350 kärryssä on porukka kuskannu kahta konetta poikittain, toki vaatii jo jarrut kärryyn.
Polle kuski

Viesti Kirjoittaja Polle kuski »

150 x 330 kokonen kuomullinen kippikärry jossa takalaita toimii ajosiltana. Hyvin sopii polle kyytiin. Sitte toinen 180 x 420 raileri jolla saa sitte tukkikärryn kans hyvin kuletettua ja kaikki renkaat sopii vielä lavalle. hyvä kulettaa kun voi pitää tukkikärryn mönkän koukussa niin helppo sitoa kyytiin.
rampe1245
2WD
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Joulu 2007 15:39

Pollen kuljetuskärrin kuomuasiaa

Viesti Kirjoittaja rampe1245 »

Kun ha-peräkärrin uusiminen harkinnassa - millainen kuomu on paras? MuuliPro 940 kippikärri vaikuttaa asialliselta (140 x 325 x vajaa 40 cm), mutta sen Juncar- kuomu on ahdettu turhan kapeaksi. Onko kokemuksia siitä Jaxal-kuomusta? Olisi asiallisen näköinen, miten kestää, miten pysyy kippiasennossa ylhäällä (kun ajaa Pollen kyytiin)? Ja millaisia ovat ne virolaiset Berner/Pulttien myymät kärrit kuomuineen?
Hande
3WD
Viestit: 60
Liittynyt: 01 Tammi 2008 16:17
Paikkakunta: U:ki

Viesti Kirjoittaja Hande »

Tilasin juuri itelle Muuli 1400LH Junkarin 100cm kuomulla lavassa on kippi ja takalaita toimii ajosiltana! Lavan koko 1400-274 ja laidan korkeus 30cm,pitäis kömpiä mahtuu hyvin!
KING QUAD 700efi et tällä mennään!
wau5
2WD
Viestit: 28
Liittynyt: 26 Marras 2007 21:28

Viesti Kirjoittaja wau5 »

Laitoin viime viikolla JSI:n kuomullisen kärryn tilaukseen. Lavakoko 150 x 350 x 40, lehtijousitus, kippi kaasujousella, saranoitu takalaita ja Jaxalin kuomu. Ainakin mahtuu rompetta lavalle.
rampe1245
2WD
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Joulu 2007 15:39

vertasitko Muulin samankokoista ja JSI?

Viesti Kirjoittaja rampe1245 »

Vertasitko esim. Muuli Pro 970XL - laitahan on vähän matalampi, mutta miten rinnastaisit JSI- valintaasi? Tuo Muulihan on niitä hitsattuja ja kuumasinkittyjä. Saako siihen kuomuun lukon?
Avatar
VPx
4WD
Viestit: 236
Liittynyt: 11 Huhti 2007 10:05
Mönkijä:: 4 kpl
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VPx »

Mulla on käytössä Muuli 970XL. Lavakoko 350x150 ja laidan korkeus mallia reilu. :D Metrinen kuomu päällä. Tuo Cattila Arska menee nätisti sisään vaikka 152cm lumilevyn kanssa, kun kääntää levyn pikkasen sivuttain. Tuon pienempää en kyllä ostaisi, jos on edes ajatuksissa laittaa telat kömpijään. Telojen kanssa ainakin AC:stä tulee 146cm leveä. Kyllähän siinä vanhan tonnin säästää, jos tuon 140cm leviän Muulin pihaan ottaa ;)

Päivääkään en tuon kärryn hankintaa kadu! On meinaan hyvä kapistus :) Kärryä hankkiessa kannattaa miettiä pikkasen myös tulevaisuuden tarpeita. Mielummin ostaa pikkasen iso, ku just sopiva....
Arctic Cat 500 4x4 Automatic -07, piristetty kiinan ihme YZF750r, Honda TRX250R, Comanche 90cc (poijan)
http://www.kainuunmoottorikerho.fi, Kainuun moottorikerho ry
rampe1245
2WD
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Joulu 2007 15:39

samaa mieltä

Viesti Kirjoittaja rampe1245 »

Olen juuri myynyt hyvän Muuli 850K:n (tuo vuosimalli 130 cm) ja suunnittelin 940 ostoa (140 cm), mutta tuli sama ajatus, että kun se kärri tahtoo nopeasti kutistua, niin paras ottaa 150 cm leveä samantien. Ja sinnehän pitää saada 'traktori' ajetuksi sisään.. (Polle)
Avatar
VPx
4WD
Viestit: 236
Liittynyt: 11 Huhti 2007 10:05
Mönkijä:: 4 kpl
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: samaa mieltä

Viesti Kirjoittaja VPx »

rampe1245 kirjoitti:Olen juuri myynyt hyvän Muuli 850K:n (tuo vuosimalli 130 cm) ja suunnittelin 940 ostoa (140 cm), mutta tuli sama ajatus, että kun se kärri tahtoo nopeasti kutistua, niin paras ottaa 150 cm leveä samantien. Ja sinnehän pitää saada 'traktori' ajetuksi sisään.. (Polle)
Juuri näin! :D
Arctic Cat 500 4x4 Automatic -07, piristetty kiinan ihme YZF750r, Honda TRX250R, Comanche 90cc (poijan)
http://www.kainuunmoottorikerho.fi, Kainuun moottorikerho ry
wau5
2WD
Viestit: 28
Liittynyt: 26 Marras 2007 21:28

Re: vertasitko Muulin samankokoista ja JSI?

Viesti Kirjoittaja wau5 »

rampe1245 kirjoitti:Vertasitko esim. Muuli Pro 970XL - laitahan on vähän matalampi, mutta miten rinnastaisit JSI- valintaasi? Tuo Muulihan on niitä hitsattuja ja kuumasinkittyjä. Saako siihen kuomuun lukon?
Katselin Muuleja, Akuja ja Farmi Pro -kärryjä.

Farmi Pron tiputti pois hinta, Akun ja Muulin tuo JSI:tä pienempi lavan reunakorkeus.

Pituutta kärryllä tuli olla tuo 350, jotta pitkätelainen kelkka mahtuu kyytiin. Samoin korkeutta tarvitaan monen kelkan kuljettamiseen enemmän kuin 134 cm. Esim Pollen malliston nelitahtiset touringit ovat kaikki 134+ cm korkeita.

JSI:tä puolsi valmistajan (maantieteellinen :)) läheisyys, hyvät kokemukset JSI:n venetrailereista, Jaxal-kuomu (en tiedä lukittavuudesta), vaneroitu perälevy/ajosilta ja hinta.

Jos pelkälle mönkijälle olisin kärryä hommaamassa, ostaisin varmaan jonkun halvan Akun laatukuomulla.

JSI: http://www.kolumbus.fi/jsimarkkinointi/ ... kuomu.html
rampe1245
2WD
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Joulu 2007 15:39

Re: vertasitko Muulin samankokoista ja JSI?

Viesti Kirjoittaja rampe1245 »

Pituutta kärryllä tuli olla tuo 350, jotta pitkätelainen kelkka mahtuu kyytiin. Samoin korkeutta tarvitaan monen kelkan kuljettamiseen enemmän kuin 134 cm. Esim Pollen malliston nelitahtiset touringit ovat kaikki 134+ cm korkeita.

Polle traktori näkyy olevan käsikirjan mukaan 122 cm korkea (kun heitin heti sen kökköpenkin varastoon..), joten sopii tuohon MuuliPro 970XLään, jonka tänään tilasin (Jaxalin kuomua saakin odottaa pari viikkoa).
Tietysti voi sitten tarvittaessa ottaa lisälaidat, kuten ollut nyt häviävässä kärrissäni - tekee vain aika tuuliherkän paketista.
wau5
2WD
Viestit: 28
Liittynyt: 26 Marras 2007 21:28

Re: vertasitko Muulin samankokoista ja JSI?

Viesti Kirjoittaja wau5 »

rampe1245 kirjoitti:Polle traktori näkyy olevan käsikirjan mukaan 122 cm korkea (kun heitin heti sen kökköpenkin varastoon..), joten sopii tuohon MuuliPro 970XLään, jonka tänään tilasin (Jaxalin kuomua saakin odottaa pari viikkoa).
Tietysti voi sitten tarvittaessa ottaa lisälaidat, kuten ollut nyt häviävässä kärrissäni - tekee vain aika tuuliherkän paketista.
Muuli on varmasti hyvä. Yksi laiminlyöty 70-lukulainen irvistelee tuolla penkan alla ja on vieläkin käyttökuntoinen.
Coen
3WD
Viestit: 116
Liittynyt: 13 Huhti 2007 21:37
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Coen »

Itsellä on Farmi Pron JKL 757 yksiakselinen metrisellä kuomulla.

Käyttöä on ollut aika paljon ja mielestäni laadusta kannattaa maksaa!

Farmissa on monia pieniä hommia joita oppii ajan kanssa arvostamaan (Esim. etuvalot, lukitukset, navat, sähköt ja iskunvaimentajat ovat kaikki laadukkaita).

Käytöstähän se riippuu mutta käykääpä vaikka katsomassa Farmin referenssejä kohta.

Tätä mainosta ikävä kyllä ei ollut maksettu :wink: .
Avatar
Nerd-O
4WD
Viestit: 235
Liittynyt: 07 Helmi 2008 22:18
Mönkijä:: Arctic Cat 700 EFI SE -09
Paikkakunta: Kärkölä City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nerd-O »

Itsellä on käytössä Tekno Trailerin 150x300 kuomullinen teli kärry. Korokelaidatkin vielä löytyy jos niitä haluaa käyttää. Oli yksi halvimmista kärryistä mitä löytyi. Eikä siitä mitään pahaa sanottavaakaan ole. Sähköt toimii kuten kuuluu. Kuomun irroitus on hieman hankalampi homma. Aisapoikien kärryssä hommaa oli mietitty hieman erinäkökulmasta ja siinä kuomun irroitus oli todella helppoo. Tuli nimittäin sellaista kärryä lainattua tuossa eräs päivä. Takaluukun lukitus voisi olla hieman erilainen. Meni poikki toisen puolen kiinnitykset, kun kippasin kärryn ja ajoin mönkkärin kyytiin. Olin sitten unohtanut tutkasta ettei ne kiinnitykset jää sen laidan alle ja sinnehän se oli jäänyt. Hienosti meni poikki :(

On muuten mukava kärry vedellä tuollainen telikärry. Tavarat ei pompi yhtään siellä kärryssä kun vertaa yksi akseliseen. Kantavuutta tosin vähän lähtee ja on hieman nihkee käsin työnnellä.
Tulin, näin ja koitin sormella. Siellähän se oli.
Vastaa Viestiin