"halpamönkijöiden" tarkoitus
Hyvä että tuli kommentteja. Sanonpa vaan vielä kerran, ettei meitä omistajia varmasti olisi näin montaa ja tämäkin keskustelu olisi jäänyt käymättä jos kaikki haluavat olisivat joutuneet ostamaan tai oikeammin olemaan kyvyttömiä ostamaan kopiomönkijöiden esikuvamönkijän. tiks.
Tämä tässä ja myöhemmin loput...
- hoax
- 3WD
- Viestit: 83
- Liittynyt: 12 Huhti 2008 22:30
- Paikkakunta: Ei riemulla rajaa kun Suzukilla ajaa
Tokmanni myi 300cc neliveto tl-mallia kaksilla renkailla ja vinssin kera hintaan 3500€. Tosin lähti heti seuraavana arkipäivänä maahantuojan viralliselle pääpajalle kun ei lataus toiminut. Mutta muuten vehjes kulki nätisti, kun ei valoja pitänyt ja lataili käytön välissä akkua.qaw kirjoitti:Monelle on kriteerinä mahdollisuus ajaa tiellä. Kiinalaisen nelivedon saa uutena kilpien väliin pikaisella etsinnällä alkaen 4390e. Myykö joku oikeasti nelivetoista kilvitettyä merkkipeliä tuohon hintaan? Halvin mitä nettimotosta löytyi on Polaris ATP 330 -05 ja hintaa 5700e.usa kirjoitti:Sitä mitä itse ihmettelen on se että pitää ostaa uusi mönkijä jos budjetti esim: 4000 e, silloin päädytään helposti ostamaan se kiinalainen vaihtoehto, kun kerran on uusi niin on takuut ja kaikki... "ja kevyeen ajoon se vaan tulee" on tullut luettua ja kuultua useasti kiinalaista ostettaessa todettavan. Sitten saa lukea näitä juttuja että " hupia riitti 2 päivää" jne. Vaikka hyvä kuntoisia käytettyjä merkki kamppeita löytyy tohon hintaan aika paljon.
-
- 6WD
- Viestit: 348
- Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
- Mönkijä:: Honda 350 FM
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
No itsellä on 1. mönkijänä halpis kiinalainen - Comanche Bull 300 4 x 4, tieliikennemalli.
Ja ajan sillä sekä tiellä, että muutenvain metsässä sekä myös pientä työajoa. Kelkan hävitin pois.
Ja merkitys: sopiva koko harjoitella mönkijällä ajamista suht turvallisesti. Se on nääs mielestäni tässäkin hommassa se ajotaito ratkaisevaa, kuten myös kelkkailussa.
Toki täytyy myöntää, että remonttia oli ainakin aluksi ihan joka paikassa mutta auttoihan se minua oppimaan mönkkärin sielunelämää.
Olen toki ajanut myös merkkivehkeillä (Polaris 700 EFI, Honda 420 FE ja Yamaha Grizzly) ja tokihan eroa on kuin yöllä ja päivällä - mutta niin on hinnassakin.
Eli kaiken kaikkineen - ihan tarpeellinen opetteluvehje ensikertalaiselle. On oppinut hieman näkemään, mikä mönginnässä on sitä oleellista ja mikä epäoleellista.
Seuraava vehkeeni tulee olemaan kyllä merkkivehje, merkkikin on katsottu ja kokeiltu jo kahden merkin tarkkuudella: Polaris tai Honda.
Ja ajan sillä sekä tiellä, että muutenvain metsässä sekä myös pientä työajoa. Kelkan hävitin pois.
Ja merkitys: sopiva koko harjoitella mönkijällä ajamista suht turvallisesti. Se on nääs mielestäni tässäkin hommassa se ajotaito ratkaisevaa, kuten myös kelkkailussa.
Toki täytyy myöntää, että remonttia oli ainakin aluksi ihan joka paikassa mutta auttoihan se minua oppimaan mönkkärin sielunelämää.
Olen toki ajanut myös merkkivehkeillä (Polaris 700 EFI, Honda 420 FE ja Yamaha Grizzly) ja tokihan eroa on kuin yöllä ja päivällä - mutta niin on hinnassakin.
Eli kaiken kaikkineen - ihan tarpeellinen opetteluvehje ensikertalaiselle. On oppinut hieman näkemään, mikä mönginnässä on sitä oleellista ja mikä epäoleellista.
Seuraava vehkeeni tulee olemaan kyllä merkkivehje, merkkikin on katsottu ja kokeiltu jo kahden merkin tarkkuudella: Polaris tai Honda.

Mainittakoon tosin, että tuollaiset kiinalaiset renkaat, vieläpä ilman vanteita käsittääkseni tässä tapauksessa, eivät paljoa maksa. Ja vinssihän näissä kiinanvehkeissä tulee varsin yleisesti mukana, sekään kun ei mikään 500 euron versio ole...hoax kirjoitti:kaksilla renkailla ja vinssin kera

*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
Ajattelin ostaa tommosen http://www.modularbox.fi/index.php?s=sh ... &c=st250xy kiinamönkijän. Se tulisi ihan päivittäiseen ajoon, työmatkoille ja huvitteluun. Mites talviajo tommosen kanssa, vaatteita varmasti saa mutta mites kypärä ja renkaat?Käyttökokemuksia kuulisin myös mielelläni? Tota samaa mänkijää saa ilmeisesti tarjoustalosta 2000€ On vaan jollain muulla nimellä, mut ilmeisesti sama peli? Mites takuut toimii ja osien saatavuus? Kestääkö yleensäkään edes normiajossa?
- vaughan
- Tracks
- Viestit: 4759
- Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
- Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
tomipee:lle lukasepa toi topic läpi niin oot ehkä viisaampi.
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... t=shineray

Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
Re:
Aika samoista lähtökohdista ostin oman 1600€ 250 Kinroad tl crossin. Tarkoitus oli tutustua harrasteeseen, koska en ollut ikinä edes ajanut mönkkärillä lukuunottamatta siskon kakaroiden 70 kuutioista. Ajopelejä on muutenkin auto, skootteri, ja moottoripyöriä pari kappaletta (toinen vaimolla). 10000€ mönkijä ei sinällään olisi konkurssiin vienyt, mutta katsoin tarpeettomaksi sijoittaa moista summaa taas yhteen "turhaan" leluun. Varsinkin kun ei ollut tarkempaa tietoa, että pidänkö edes koko touhusta sen kummemmin. Tietenkin jos mönkkäri olisi ainoa kalliimpi harrastus, niin toki sitten.Kimi kirjoitti:Mutta palataksemme aiheeseen, itse ostin tuon kiinanpommin "Comanche 200tl" , ihan siitä syystä, että oli niin hullun halpa. Nyt reilu kuukausi ja 1500km takana, ja pelin vihdoin saanut säädettyä mieleisekseen, eikä kaduta hankinta pätkääkään. Tosin rahaa on uponnut paranteluihin n.700e, mutta se olikin jo ostaessa selvillä, ettei tuohon hintaan voi priimaa saada. Se ei mielestäni ole yhtään huono asia, jos pääsee harrastukseen sisään hiukan halvemmalla, ja jos nälkä kasvaa syödessä, niin aina voi sujuvasti siirtyä laatumerkkien pariin.
Toissa kesän kurvailin, yli kymppitonnin maksaneella 4x4 tl mönkiällä, ja sen kanssa oli kyllä ongelmia kerrakseen, ja rahaa paloi 4kk ja 1200km:n aikana korjauksiin ja huoltoihin enemmän kuin mitä tuo kiinanpommi on modauksineen maksanut.
Saapas nähdä, miten tämä kesä menee kinuskin kanssa.
Alku ei ollut kovin auvonen, sillä joka paikka piti purkaa ja käydä läpi. Kokoonpanon laatu oli aivan kaamea, mutta komponentit sinällään toimivia. Fiksailuun ei juurikaan ole mennyt rahaa kuin kymppi sinne ja muutama tänne. Sen jälkeen peli on toiminut kuin unelma. Voisi jopa sanoa, että on ollut hintansa väärti reilulla marginaalilla.
Kinroad XT250ATV-C
Re: "halpamönkijöiden" tarkoitus
"Yleensä" hinta/laatusuhde kulkee käsi kädessä 

Polaris XP 850 HO T3 -12 Retrodier 400 -04
Re: "halpamönkijöiden" tarkoitus
Hurjaa porukkaa kun uskallatte ajella kiinalaisilla liikenteen seassa. Ite en uskaltanu lähteä Goesilla tieliikenteeseen edes kokeilemaan, kun tuntui, että joka ikinen mönkiän osa on niin huonosti tehty, että voi hajota milloin tahansa. Metässähän ei ole niin nuukaa jos vehje leviää, kun henki ei ole vaarassa. En kyllä varmaan viittis ajella tieliikenteessä edes merkkilaitteellakaan kun kulkevat niin hikisesti. Kyllä nyt 2 markkaa pitää saada lasiin pintakaasulla ja rautaa sais olla ympärillä se 1,5 tonnia.
Mutta harrastuksen makuun kiinalaisilla varmasti pääsee.
Mutta harrastuksen makuun kiinalaisilla varmasti pääsee.
- Duster
- 6WD
- Viestit: 402
- Liittynyt: 02 Loka 2008 20:11
- Mönkijä:: Dinli 904 -11
- Paikkakunta: Kontiolahti
Re: "halpamönkijöiden" tarkoitus
Vai ei ole metsässä henki vaarassa
Varmasti vaarallisempaa on vetää metsätietä 80km/h lasissa mäntyjen vilistessä 2 metrin päässä molemmin puolin kuin 10m leveää tasaista baanaa.
Muutenkin taitaa olla ihan väärää harrastusta katselemassa noilla 200 lasiin ja 1.5 tonnia painoa kriteereillä. Sitä varten on henkilöautot ja radat joilla saa ajaa "tarpeeksi" kovaa.
Ps: Jos ei uskalla ajella niin onko järkeä harrastaa semmosta mitä ei uskalla harrastaa. Vauhtilajithan ei ole arkajalkojen hommaa. Senhän nyt kaikki tajuaa

Varmasti vaarallisempaa on vetää metsätietä 80km/h lasissa mäntyjen vilistessä 2 metrin päässä molemmin puolin kuin 10m leveää tasaista baanaa.
Muutenkin taitaa olla ihan väärää harrastusta katselemassa noilla 200 lasiin ja 1.5 tonnia painoa kriteereillä. Sitä varten on henkilöautot ja radat joilla saa ajaa "tarpeeksi" kovaa.
Ps: Jos ei uskalla ajella niin onko järkeä harrastaa semmosta mitä ei uskalla harrastaa. Vauhtilajithan ei ole arkajalkojen hommaa. Senhän nyt kaikki tajuaa

-
- 6WD
- Viestit: 885
- Liittynyt: 02 Syys 2008 20:05
- Mönkijä:: Polle Sportsman 500 HO
- Paikkakunta: Hyrynsalmi Seura:Kainuun Moottorikerho
Re: "halpamönkijöiden" tarkoitus
Ite henk koht oon sitä mieltä, että metässä ei tarvii paljoa 20kmh ylittää, joten se kiinalainenkin pärjää ihan hyvin, jos semmoisell itse haluaa ajaa. Jos hajoaa, niin sitten korjaa, niihän se menee. Rahaa voi laittaa heti suuren summan ja ei tarvii jatkuvaan fiksata, tai sitten laittaa pienemmän summan ja korjailee enemmän. Se on vaan asennoitumiskysymys...
-P-
-P-
Mielipiteet on kuin persereikä, jokaisella omansa.
- Catiska
- 6WD
- Viestit: 430
- Liittynyt: 20 Loka 2008 17:45
- Mönkijä:: Polaris Ranger 570 ESP 2017
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Re: "halpamönkijöiden" tarkoitus
Uskoisin, ettei tämä asia vatvomalla parane. Mönkijän ja sen ominaisuuksien painotus kun on täysin henkilöstä riippuvainen. Toinen haluaa ajo-ominaisuuksia, toiselle riittää se, että pääsee kurvailemaan ilman sen suurempia tavoitteita.
Itselläni on mennyt lähinnä rahat hukkaan Kiinalaisen kanssa, se piti oitis vaihtaa parempaan kun tajusi, ettei tämä rahallakaan tästä hyväksi parane. Mutta, taas tiedän tuttuni olevan vallan tyytyväinen omaansa, hänellä kun ei ole väliä ajo-ominaisuuksilla tms. asioilla. Kunhan jotain vauhtia kölkyttelee, se riittää. Toki hänellekin kelpaisi paremmin suunniteltu/toteutettu mönkijä, mutta hintaero on liian suuri siihen nähden mitä hän odottaa mönkijältä.
Siispä on jokseekin turha arvostella toisen valintaa omista lähtökohdista, pitää vain huolen, että itsellä on sellainen mitä tarvitsee...
Itselläni on mennyt lähinnä rahat hukkaan Kiinalaisen kanssa, se piti oitis vaihtaa parempaan kun tajusi, ettei tämä rahallakaan tästä hyväksi parane. Mutta, taas tiedän tuttuni olevan vallan tyytyväinen omaansa, hänellä kun ei ole väliä ajo-ominaisuuksilla tms. asioilla. Kunhan jotain vauhtia kölkyttelee, se riittää. Toki hänellekin kelpaisi paremmin suunniteltu/toteutettu mönkijä, mutta hintaero on liian suuri siihen nähden mitä hän odottaa mönkijältä.
Siispä on jokseekin turha arvostella toisen valintaa omista lähtökohdista, pitää vain huolen, että itsellä on sellainen mitä tarvitsee...
-
- 6WD
- Viestit: 348
- Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
- Mönkijä:: Honda 350 FM
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: "halpamönkijöiden" tarkoitus
"Siispä on jokseekin turha arvostella toisen valintaa omista lähtökohdista, pitää vain huolen, että itsellä on sellainen mitä tarvitsee..."
Siinäpä harvinaisen suuri viisaus!
Noin se minustakin menee. Ja itsekkin ajelen kiinalaisella - ja olen jopa tyytyväinen. Sopii minun ajoihini ja ajomääriini.
Siinäpä harvinaisen suuri viisaus!

Noin se minustakin menee. Ja itsekkin ajelen kiinalaisella - ja olen jopa tyytyväinen. Sopii minun ajoihini ja ajomääriini.

Yleisistä mielipiteistä syntyvät totuudet!
- Duster
- 6WD
- Viestit: 402
- Liittynyt: 02 Loka 2008 20:11
- Mönkijä:: Dinli 904 -11
- Paikkakunta: Kontiolahti
Re: "halpamönkijöiden" tarkoitus
Niin. Tuskimpa kukaan nyt mönkkää ostaa muitten mieltymyksien ja halujen mukaan.
Itsekin olen tyytyväinen, kun on halpaa ajella eikä ole tarvinnut rahojaan kalliisiin varaosiin laittaa.
Monen merkki kamppeen omistajasta varmasti kuullostaa oudolta kun se kiinalainen ei hajoakaan käsiin, vaikka miten foorumilla yritetään dissata kiinalaisten huonoutta.
Tokihan näissä kinukeissa on romuakin, mutta löytyy näistä jokunen mallikin mikä jopa toimii. Esim. 200cc Comanche Cross taitaa olla aika pommi, mutta tämä 300cc on kestänyt yllättävän hyvin.
Alle 50€ mennyt tämän laadun korjauksiin 3600km matkalla ja tällä ei todellakaan ole tasaista asvaltti baanaa vedetty. Ikinä ei ole tielle jättänyt.
No ei tietty ominaisuuksiltaan samalla tasolla 8000€ laitteen kanssa, mutta samalla tavalla on kestänyt.
Itsekin olen tyytyväinen, kun on halpaa ajella eikä ole tarvinnut rahojaan kalliisiin varaosiin laittaa.
Monen merkki kamppeen omistajasta varmasti kuullostaa oudolta kun se kiinalainen ei hajoakaan käsiin, vaikka miten foorumilla yritetään dissata kiinalaisten huonoutta.
Tokihan näissä kinukeissa on romuakin, mutta löytyy näistä jokunen mallikin mikä jopa toimii. Esim. 200cc Comanche Cross taitaa olla aika pommi, mutta tämä 300cc on kestänyt yllättävän hyvin.
Alle 50€ mennyt tämän laadun korjauksiin 3600km matkalla ja tällä ei todellakaan ole tasaista asvaltti baanaa vedetty. Ikinä ei ole tielle jättänyt.
No ei tietty ominaisuuksiltaan samalla tasolla 8000€ laitteen kanssa, mutta samalla tavalla on kestänyt.
Re: "halpamönkijöiden" tarkoitus
Myytiin kesällä pojan Suzuki LT80 ja ostettiin tilalle kardaanivetoinen GXT 110cc. Toihan toimii kuin se kuuluisa junan vessa kivikovia iskareita lukuunottamatta, jotka kyllä vielä päivitetään. Satunnaiseen hauskanpitoon hintaisekseen uskomattoman hieno ja hyvä peli, eihä 750 € saa kaupasta nykyään yhtään mitään...
Sitten kun harrastus on vakavampi tai kyseessä on ammattikäyttö, merkkipelit tulee varmasti vahvasti kysymykseen, silti uskon että myös kinkeistä löytyy edelleen varteenotettavia vaihtoehtoja.
Sitten kun harrastus on vakavampi tai kyseessä on ammattikäyttö, merkkipelit tulee varmasti vahvasti kysymykseen, silti uskon että myös kinkeistä löytyy edelleen varteenotettavia vaihtoehtoja.
Suzuki LT80 --> GXT 110cc --> Quest 500