Maastoliikennemönkkärillä ajo tiellä

Yleistä keskustelua mönkijöistä. Esim rengas ja vanne keskustelut.
Avatar
Jere itte
Tracks
Viestit: 1693
Liittynyt: 12 Maalis 2006 13:05
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Maastoliikennemönkkärillä ajo tiellä

Viesti Kirjoittaja Jere itte »

Pedari kirjoitti:...Honda Rincon olis kans kiinnostava malli mutta sitä ei kaiketi saa halutessaan tieliikenteeseen?...
Ei, ei saa Rinconia kilpiin ellei joku niitä taas toimita euroopasta, hinta tosin pompsahtaa sitetn reilusti yli 10000Eur.
Pirttilässä Hämeenlinnassa näin eilen käytetyn 650 Rinconin joka oli kuin uusi. Joku kalastaja oli ajellut sillä vain jäillä ja sen kyllä näki.
Vinssiä siinä ei ollut, mutta muutoin oli älyttömän hienossa kunnossa. 27" Kenda Bearclawit alla jotka ei olleet edes kuluneet, katteetkin oli
vielä kuin uudet.
Kysypäs Arilta sieltä että mihin hintaan sen myy. Siinä on hinta ja laatu kohdallaan, ja riittää ominaisuudet melkeinpä mihin tahansa kun
tuota sinun käyttötarkoituslistaasi katselee.
l Kipu on vain tunne l
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Maastoliikennemönkkärillä ajo tiellä

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Pedari kirjoitti:Joo, olen tähänkin asti joutunut hakemaan bensat sahaan ja pojan mönkkäriin kanisterilla, mutta se onkin ollut rasittavaa kun saa aina erikseen lähteä sitä hakemaan kun ei sitä kanisteria ole autossa valmiina ja eikä tule, en siis halua pitää autossani haisevaa kanisteria aina mukana (V70 Volvo, tavaratila on sitä samaa ohjaamoa, välissä vain ohut rullaverho)...tuo kanisteri on 5 litraisena erittäin kompakti koko, isompi olis jo kömpelö käyttää, mutta se ei oikein riitä isomman mönkkärin tarpeisiin, eli ois hommattava isompi...mites isoa bensakannua saa muuten kotioloissa säilytellä, eiks siinä ole joku raja mitä vakuutusyhtiöt sulattaa??


Tiedä sitten pitäiskö hommata suoraan se tieliikennemalli ettei tarttis puljailla bensojen kanssa jatkuvasti ja olishan se muutenkin kiva jos joskus tulis tilanne et haluasi lähtee jonnekkin käymään mönkkärillä.

Autosuojassa saa säilyttää 60 litraa + auton omat bensat. En kyllä vieläkään jaksa ymmärtää tota ongelmaa. En ainakaan perusteena kilpipelin hankintaan. Tulee nimittäin jokseenkin kalliit tankkausreissut jos kilvet pitää sitä varten saada. Etäisyyshän on niin lyhyt, että tuohon saattaisi saada jopa poikkeusluvan paikalliselta poliisiviranomaiselta. Perustelen vaikka turvallisuussyillä. Et halua varastoida 60 litraa palavaa nestettä kiinteistölläsi.
Pedari kirjoitti:Ensisijassa haen kyllä työmönkkäriä kotipihaan, muuhun ajeluun ei ole kauheesti intoa/aikaa, toki sitä voi syntyä kun on mönkijä olemassa. :D
Maastokampe, tai budjetin tuplaus ja T3 traktori alle. Siinä kai ne järkevimmät vaihtoehdot tuohon tarpeeseen.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Avatar
tryyk1
6WD
Viestit: 282
Liittynyt: 21 Heinä 2008 22:16
Mönkijä:: Canamilla mennään
Paikkakunta: TORNION puutarhakaupunginosa

Re: Maastoliikennemönkkärillä ajo tiellä

Viesti Kirjoittaja tryyk1 »

pusikkoon kirjoitti:
Autosuojassa saa säilyttää 60 litraa + auton omat bensat. En kyllä vieläkään jaksa ymmärtää tota ongelmaa. En ainakaan perusteena kilpipelin hankintaan. Tulee nimittäin jokseenkin kalliit tankkausreissut jos kilvet pitää sitä varten saada. Etäisyyshän on niin lyhyt, että tuohon saattaisi saada jopa poikkeusluvan paikalliselta poliisiviranomaiselta. Perustelen vaikka turvallisuussyillä. Et halua varastoida 60 litraa palavaa nestettä kiinteistölläsi.



Autotallissa saa säilyttää 100 l bensiiniä. Eikä tuolla syyllä taida poikkeuslupaa herua:(

Aikas monta tuntia tommosella 20 litran kanisterillisellaki pihaa aurailee. Ei sen takia kannate kilpipeliä hankkia.
Onhan se väärin, että työnteko on hauskaa.
Ovlov
4WD
Viestit: 143
Liittynyt: 05 Marras 2008 00:41
Mönkijä:: Outlander 650 -08 XT TL

Re: Maastoliikennemönkkärillä ajo tiellä

Viesti Kirjoittaja Ovlov »

Itse aikoinani hankin 400 outin ja ajattelin, että sillä päästelen monta vuotta. Mutta aika pian selvis, että kilpi on juurikin se, mikä siitä puuttuu. Metsämalli kun oli, niin ei siinä auttanut kuin vaihtaa toiseen. Samalla nälkä kasvoi syödessä ja tuli hankittua 650 kilvellisenä. Eli jos tässä vaiheessa yhtään haikailet kilven perään, niin osta kilvellinen tai ainakin sellainen, joka on kilvetettävissä (optio). Sakko maastomönkijällä tiellä ajosta ei ole kova, mutta sitten on aina se pieni jännitys persiissä, kun tiellä ajelee. Ja kolmesta kerrasta vuoden sisällä voi lähteä korttikin. Traktori on vaihtoehto, mutta itse en ainakaan jaksa körötellä sitä 40:ä ja suuremmista nopeuksista rapsahtaa taas maksu ja tutka kohdalle osuu.

Näin omalla kohdallani. Maastossahan kilpi ei ole kuin tiellä, mutta itselläkin lähes kaikki maastot on tiepätkän takana ja tykkään tankata pistoolista.
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Maastoliikennemönkkärillä ajo tiellä

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

tryyk1 kirjoitti:Autotallissa saa säilyttää 100 l bensiiniä
Tuossa vastauksessa on tainnut käydä inhimillinen erehdys? On ilmeisesti ajatellut vastatessaan ajoneuvon polttoainetankissa olevan, sekä varastoitavan bensiinin yhteismäärää. Autotallissa ei siis saa säilyttää autossa olevan bensiinin lisäksi kuin 60 litraa bensiiniä. Varasto- tai huoltorakennuksessa, jossa ei säilytetä ajoneuvoa, voidaan varastoida tuo 100 litraa. Asia todetaan pelastuslaitoksenkin sivuilla moneen otteeseen. Ohessa pari lainausta ko. sivuilta:

"Autotallissa tai -katoksessa saa säilyttää bensiiniä 60 l + ajoneuvon polttoainesäiliö sekä moottori- tai dieselöljyä 200 l + ajoneuvon säiliö."

"Asuinrakennukseen kuuluva erillinen varastotila tai huolto- tai työpaikkahuone
* Voi säilyttää 100 l bensiiniä (tai muita herkästi syttyviä palavia nesteitä) ja 200 l palavia nesteitä, joiden leimahduspiste on yli 55 °C (esimerkiksi öljy ja dieselöljy)"
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Avatar
Pedari
6WD
Viestit: 447
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:00
Mönkijä:: Can Am Outlander 400 EFI 2010

Re: Maastoliikennemönkkärillä ajo tiellä

Viesti Kirjoittaja Pedari »

Ovlov kirjoitti:Itse aikoinani hankin 400 outin ja ajattelin, että sillä päästelen monta vuotta. Mutta aika pian selvis, että kilpi on juurikin se, mikä siitä puuttuu. Metsämalli kun oli, niin ei siinä auttanut kuin vaihtaa toiseen. Samalla nälkä kasvoi syödessä ja tuli hankittua 650 kilvellisenä. Eli jos tässä vaiheessa yhtään haikailet kilven perään, niin osta kilvellinen tai ainakin sellainen, joka on kilvetettävissä (optio). Sakko maastomönkijällä tiellä ajosta ei ole kova, mutta sitten on aina se pieni jännitys persiissä, kun tiellä ajelee. Ja kolmesta kerrasta vuoden sisällä voi lähteä korttikin. Traktori on vaihtoehto, mutta itse en ainakaan jaksa körötellä sitä 40:ä ja suuremmista nopeuksista rapsahtaa taas maksu ja tutka kohdalle osuu.

Näin omalla kohdallani. Maastossahan kilpi ei ole kuin tiellä, mutta itselläkin lähes kaikki maastot on tiepätkän takana ja tykkään tankata pistoolista.
Taitaa olla fiksuinta ostaa just tollanen optio-malli et sen saa sit kilpiin jos tiukka paikka tulee, varmasti joka tapauksessa käyn kyselemässä paikalliselta polliisilta et mitä on mieltä jos hurautan tankille sillä maastomallilla, voi olla että täällä "maalla" ei niin tarkkoja olla joka lakipykälän kanssa, eli osataan ajatella asioita järjellä.

Toisaalta Honda kyl kiinnostaa kovasti, mut tuo optio puute saattaa olla esteenä, ja jos Can-Amia (mönkkäreiden kunkku?) ei lasketa niin mikä muu olis sellanen takuuvarma ja kestävä peli ja muutenkin kokonaisuutena em. laitteiden tasolla. Tiedän että mielipiteitä on laidasta laitaan...mut silti kysyisin niiltä joilla on kokemusta useammasta eri merkkisestä laitteesta, et mitkä on niitä kestävimpiä/huolettomimpiä vaihtoehtoja? Kertokaa toki jotain käyttöön liittyviä olennaisia piirteitä sekä positiivisia että negatiivisiä...tää valinta on tosi vaikee...eikä olis yhtään helpompaa vaikka olis valitsemassa noista halvoista kiinalaisista, sielläkin tuntuu olevan vaihtoehtoja riittävästi.

Joku varmaan ajattelee et pitäis mennä koeajamaan omaan hanskaan parhaiten sopivaa peliä, mut ongelma on siinä kun ei tota vapaa-aikaa oikeen ole liikaa et ehtis kovin montaa kokeileen, olisin näin kokeneempien avulla vähän ensin karsinu vaihtoehtoja pois ja sitten lopuksi menis kokeileen pari-kolme parasta...

Onkos noista mönkkäreistä ollu koskaan mitään laajempaa testiä missään, siis sellasta missä on lähemmäs kymmenen kärkipään konetta mukana?
Avatar
Trent
6WD
Viestit: 410
Liittynyt: 13 Heinä 2007 07:02
Mönkijä:: None
Paikkakunta: Rauma

Re: Maastoliikennemönkkärillä ajo tiellä

Viesti Kirjoittaja Trent »

Joku muu voi olla eri mieltä, mutta mun mielestä ei kannata Honda Rinconia hommata raskaaseen työkäyttöön. Kyllä sillä lumet lykkii ja nurmikot leikkaa, mutta metsätöissä loppuu puhti raskaammilla kuormilla. Rinconissa on nuo vaihteet, tai siis paremminkin se ykkönen, välitetty niin pitkäksi, että voima loppuu renkailta auttamattomasti kesken. :)
Avatar
Pedari
6WD
Viestit: 447
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:00
Mönkijä:: Can Am Outlander 400 EFI 2010

Re: Maastoliikennemönkkärillä ajo tiellä

Viesti Kirjoittaja Pedari »

Trent kirjoitti:Joku muu voi olla eri mieltä, mutta mun mielestä ei kannata Honda Rinconia hommata raskaaseen työkäyttöön. Kyllä sillä lumet lykkii ja nurmikot leikkaa, mutta metsätöissä loppuu puhti raskaammilla kuormilla. Rinconissa on nuo vaihteet, tai siis paremminkin se ykkönen, välitetty niin pitkäksi, että voima loppuu renkailta auttamattomasti kesken. :)
Erittäin arvokas kommentti. Tuo on just tärkeetä et jaksais kerralla tuoda mettästä vähän enempi kerralla ja maastokaan ei ole niin tasaista et pääsis vauhdilla ajamaan, vaan vääntöä kaivataan...
Avatar
blue Honda Trx
Tracks
Viestit: 3208
Liittynyt: 15 Syys 2004 14:58
Mönkijä:: BRP RENEGADE 800
Paikkakunta: Östra Nyland

Re: Maastoliikennemönkkärillä ajo tiellä

Viesti Kirjoittaja blue Honda Trx »

Pedari kirjoitti:
Trent kirjoitti:Joku muu voi olla eri mieltä, mutta mun mielestä ei kannata Honda Rinconia hommata raskaaseen työkäyttöön. Kyllä sillä lumet lykkii ja nurmikot leikkaa, mutta metsätöissä loppuu puhti raskaammilla kuormilla. Rinconissa on nuo vaihteet, tai siis paremminkin se ykkönen, välitetty niin pitkäksi, että voima loppuu renkailta auttamattomasti kesken. :)
Erittäin arvokas kommentti. Tuo on just tärkeetä et jaksais kerralla tuoda mettästä vähän enempi kerralla ja maastokaan ei ole niin tasaista et pääsis vauhdilla ajamaan, vaan vääntöä kaivataan...
Jos tuntuu että rinconin ykkönen on liian "pitkä" niin koneliike oleniukselta saa rattaat ettei kulje liian kovaa.
Kyllä se on pojjat niin notta mopolla ei kuuhun pääse. ...
Avatar
apo
6WD
Viestit: 404
Liittynyt: 09 Helmi 2010 14:06
Mönkijä:: YFM450 "Black pearl"
Paikkakunta: Hki/Pettuvesi.
Viesti:

Re: Maastoliikennemönkkärillä ajo tiellä

Viesti Kirjoittaja apo »

Pedari kirjoitti:Tuo on just tärkeetä et jaksais kerralla tuoda mettästä vähän enempi kerralla ja maastokaan ei ole niin tasaista et pääsis vauhdilla ajamaan, vaan vääntöä kaivataan...
Meillä saman tyylistä epätasaista maastoa, nuorta metsää/ taimikkoa, missä ei pääse kovaa ajamaan ja olen todennut, että vähän pienemmällä kuormalla on helpompi liikkua, kuin täydellä mällillä.
Tosin Kömpijäkin on aika pieni ja kärry painava kiinan tekele.
"Hyvin suunniteltu on aloitusta vajaa valmis"

Uudenmaan Mönkijät Ry
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Maastoliikennemönkkärillä ajo tiellä

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Pedari kirjoitti:...olisin näin kokeneempien avulla vähän ensin karsinu vaihtoehtoja pois ja sitten lopuksi menis kokeileen pari-kolme parasta...

Onkos noista mönkkäreistä ollu koskaan mitään laajempaa testiä missään, siis sellasta missä on lähemmäs kymmenen kärkipään konetta mukana?
Mitä tulee eri merkkeihin/malleihin, niin kokeneeksi en itseäni voi tituleerata. Jos kuitenkin nyt olisin tällä kokemuksella ja tiedolla lähdössä mönkijäkauppaan ja uusi peli pitäisi saada alle, niin ensimmäisenä suuntaisin Honda-kauppaan ja poimisin sieltä Foreman 500 FA:n. Pidän Hondan filosofiasta tehdä oikeita ja luotettavia työkoneita jäykällä taka-akselilla, sekä kunnon vaihteistolla varustettuna. Nykyäänhän trendi tuotekehityksessä kulkee yhä enemmän tai paremminkin melkein kokonaan hupikäytön ehdoilla, mutta Honda se pitää ainakin toistaiseksi kunnioitettavasti filosofiastaan kiinni.

Kattavia testejä löytyy mm. Koneviestistä, TM:stä, Mönkijä-lehdestä ja 4x4 Magazinestä. Kahden ensimmäisen osalta pääsee artikkeleihin käsiksi verkkosivuilla maksua vastaan. Etenkin koneviestin vertailuissa on mukavasti oikeaa hyötykäytön näkökulmaa mukana. Noita samaisia testejä löytyy jokunen PDF:fä myös googlesta hakemalla. Aina pitää tietenkin muistaa että testimenestys ei välttämättä korreloi omien tarpeittesin kanssa. Itse en pisteille tai järjestyksille anna oikeastaan mitään arvoa, mutta muuten hyödyllistä luettavaa kyllä.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
-P-
6WD
Viestit: 885
Liittynyt: 02 Syys 2008 20:05
Mönkijä:: Polle Sportsman 500 HO
Paikkakunta: Hyrynsalmi Seura:Kainuun Moottorikerho

Re: Maastoliikennemönkkärillä ajo tiellä

Viesti Kirjoittaja -P- »

Ei mullakaan kokemusta niin maar kauhiast ole, että kehuskella voisin, mutta tuosta jäykän taka-akselin "hyvyydestä" oon aika eri miletä. Mikä siitä tekee hyvän, kun ajo-ominaisuuksiakin se vaan huonontaa :)
Toisaalta en sitten tiedä, onko tuo minun raiska kovinkaan "nykymönkkäri", mutta kyllä sillä vaan alun paljon on puuta metsästä tuotu, jopa semmoisia määriä, ettei auton peräkärry kestänyt... Retkuperä siis tuo minun vehje ;)

Tuo mönkkärin paremmuuskin on niin henkilökohtainen asia, joka ikisellä vehkeellä saa esim ne puut sieltä metsästä pois, joillakin saattaa pystyä tuomaan yhden rungon enemmän kerralla pois, mutta onko se suuri ongelma. Enemmän näissä eroja tekee se kuski, joka osaa käyttää sitä allaan olevaa laitetta. Noissa testeissäkin nuo erot on kutakuinkin hakemalla haettu, joten suuria eroja niissä ei ole. Tietty jotkin käytännön seikat näkyvät helposti, kuten maavara, nelivedon kytkentä, soppakauha jolla vaihteet arvotaan, jne...

Käyt ainakin koeistumassa kaikki valtamerkit ja alat sitten omien mieltymysten mukaan vaatia sitä koeajoa. Eihän autojakaan osteta ilman huolellista vertailua ja koeajoa. Enkä minä ainakaan usko koskaan sellaista ihmistä, joka sanoo, että joku asia on absoluuttisesti paras, tod näk ei ole kokeillut tai ei halua kokeilla muita asioita.

Mulla on omat prioriteetit aiheuttaneet sellaisen kompromissin, että alla on Polaris. Eikä minua mitenkään kaduta, vaikka muillakin merkeillä olen ajanut ja hyviksi nekin todennut.

-P-
Mielipiteet on kuin persereikä, jokaisella omansa.
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Maastoliikennemönkkärillä ajo tiellä

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

"p" voisi kertoa ketjun aloittajalle millä tavalla jäykkä taka-akseli huonontaa ajo-ominaisuuksia :?: tästä luulisi olevan hyötyä pedarille jolla kokemusta mönkijöistä ei vielä paljoakaan ole.molemmissa on omat hyvät puolensa joita en tässä nyt sen tarkemmin ala listaamaan,ne pitää jokaisen käytössä itse kokea.molemmilla jousitustyypeillä hoituu niin hyöty- kuin huviajelutkin.
Viimeksi muokannut jukka81, 24 Helmi 2010 12:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Trent
6WD
Viestit: 410
Liittynyt: 13 Heinä 2007 07:02
Mönkijä:: None
Paikkakunta: Rauma

Re: Maastoliikennemönkkärillä ajo tiellä

Viesti Kirjoittaja Trent »

Välitysten lyhennyssarjoja Rinconiin on tosiaan saatavilla, mutta en usko että topicin aloittajalla on heti uuden koneen ostettua inspiraatiota koneen avaamiseen ja lisäeurojen sijoittamiseen. Rincon on hyvä kone tekniseen maastoon huviajeluja varten, mutta työkoneeksi minusta väärä laite... :D
Avatar
apo
6WD
Viestit: 404
Liittynyt: 09 Helmi 2010 14:06
Mönkijä:: YFM450 "Black pearl"
Paikkakunta: Hki/Pettuvesi.
Viesti:

Re: Maastoliikennemönkkärillä ajo tiellä

Viesti Kirjoittaja apo »

-P- kirjoitti:Tuo mönkkärin paremmuuskin on niin henkilökohtainen asia, joka ikisellä vehkeellä saa esim ne puut sieltä metsästä pois, joillakin saattaa pystyä tuomaan yhden rungon enemmän kerralla pois, mutta onko se suuri ongelma. Enemmän näissä eroja tekee se kuski, joka osaa käyttää sitä allaan olevaa laitetta. Noissa testeissäkin nuo erot on kutakuinkin hakemalla haettu, joten suuria eroja niissä ei ole. Tietty jotkin käytännön seikat näkyvät helposti, kuten maavara, nelivedon kytkentä, soppakauha jolla vaihteet arvotaan, jne...
Tämä oli hyvin sanottu ainakin tällaisen aloittelijan näkökannalta katsottuna. Se, ettei ole kauheasti mönkkäreistä tietoa, varsinkaan niiden käytöstä tuo kokeilu on avainasemassa, että löytää sen "oikean", mikä tuntuu hyvältä. Kokemuksen karttuessa voi ruveta Hi-fi:stelemään jos intoa riittää ...

Silloin, kun itse aloin harkitsemaan ja tutkailemaan mönkkärin hankintaa, olin vakuuttunut jäykkäperäisestä, mutta lopulta tuli retkuperä, enkä ainakaan vielä ole katunut valintaa.
"Hyvin suunniteltu on aloitusta vajaa valmis"

Uudenmaan Mönkijät Ry
Vastaa Viestiin