Missä vehkeessä on täydellisen nelivedon takaava Visco-lukko

Yleistä keskustelua mönkijöistä. Esim rengas ja vanne keskustelut.
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Missä vehkeessä on täydellisen nelivedon takaava Visco-l

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

cotcot kirjoitti:Ja mulla ei todellakaan ole Pollea mitään vastaa, on hyvä kone, mutta että se voitta kaikessa ja on paras kaikessa noissa ''testeissä''...jepjep.. :roll: , uskoo ken tahtoo. Ja tuota testiä uskoen pollella voi näköjään ajaa AINA nelikko päällä kun sitä ei tarvitse erikseen kytkeä niinkuin muissa.
Itseasiassa voi... En ole tainnut koskeakkaan nelivedon kytkimeen sen jälkeen kun sen ADC testien jälkeen AWD:lle laitoin.. Turhapa sitä on rämpyttää, takavedolla se menee niin kauan että alkaa sutia lyömään. :roll:
Roosa999 kirjoitti:Miten määritellään täydellinen neliveto?

1. Kaikki 4 rengasta vetää jäykkäyhteydellä
2. Kaikki 4 rengasta vetää, mutta tarpeen mukaan mukautuen käännökseen
3. Kaikki 4 rengasta vetää, mutta nopeuden, kiihtyvyyden ja keskipakoisvoiman tunnistaen

Olikos muita vaihtoehtoja?
Itse sanoisin että mikäli pollen etu ja takarenkaat pyörisivät tasatahtia ja päälle saisi lukottoman nelivedon, olisi kyseessä jotakuinkin täydellinen nelivetosysteemi..
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Avatar
Sutinen
Tracks
Viestit: 1747
Liittynyt: 05 Marras 2006 11:13
Mönkijä:: CF Moto 800 cc V2 vm 2013
Paikkakunta: iisalmi

Re: Missä vehkeessä on täydellisen nelivedon takaava Visco-l

Viesti Kirjoittaja Sutinen »

Muusta en tiedä mutta polle nousi rampin
yli paremmin :-) no tulihan ainakin selityksiä.
Hieno oli lukea mitä yrittite tuohon selittää.
Moniko on pollella ajanut ja päässy sen lukon toiminnan
testaamaan.
V 2 alla laulaa .....sointi tää, aina miehen mieleen jää :-)
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2311
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Missä vehkeessä on täydellisen nelivedon takaava Visco-l

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Tämän saman vertailun kun tekisi tänä vuonna? Visco on kuitenkin kehittynyt ja testeissä myös kiitelty. Pitää olla tyytyväinen nykyisen Visco:n toimintaan. Entisessä kun oli mekaaninen lukko ja sillä sai mönkijän "tönköksi". Ensimmäisessä ei ollut lukkoa laisinkaan. :wink: Tuo aloitusviestissä oleva video on vuodelta 2008, eli laitteet ovat kehittyneet. Niin hyvässä kuin huonossakin.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Missä vehkeessä on täydellisen nelivedon takaava Visco-l

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Sutinen kirjoitti:Muusta en tiedä mutta polle nousi rampin
yli paremmin :-) no tulihan ainakin selityksiä.
Hieno oli lukea mitä yrittite tuohon selittää.
Moniko on pollella ajanut ja päässy sen lukon toiminnan
testaamaan.
Täältä ei tule selityksiä vaan mulla on Polle !

Suolla kaivaa ja sitä voi helpottaa suurentamalla eturenkaiden halkaisiaa, mutta pitää muistaa, että pollen etuperä vetää tönkkönä, kun se vetää. Siellä ei ole tasasuspyörästöä vaan sähkömekaaninen kytkin, joka toimii kuin vapaalaakeri, mutta sähköisesti ohjattuna.

Kun veto on päällä, on menokin varsin jäykkää. Tämä ei esiinny, kun ajaa samankokoisilla renkailla, mutta kun aletaan eturenkaita suurentamaan, voi tulla yllätyksia vastaan kun vetää neljällä vaikka ei olisi tarve ja sitten meno muuttuukin jäykäksi ja hankalaksi ajaa. Ja kyllä, olen testannut omalla Pollella asiaa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
Sutinen
Tracks
Viestit: 1747
Liittynyt: 05 Marras 2006 11:13
Mönkijä:: CF Moto 800 cc V2 vm 2013
Paikkakunta: iisalmi

Re: Missä vehkeessä on täydellisen nelivedon takaava Visco-l

Viesti Kirjoittaja Sutinen »

Sehän on sit kun kiinalainen lukot päällä.
Heittää heiveröisen miehen pois satulasta kun
pitää tankosta kiinni.
Onneksi nuita lukkoja ei tartte käyttää mun ajuissa.
V 2 alla laulaa .....sointi tää, aina miehen mieleen jää :-)
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Missä vehkeessä on täydellisen nelivedon takaava Visco-l

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Se EI ole kuin kiinalainen / tönkkölukkoinen kun on valmistajan rengastus alla. Vain rengastuksen muuttaminen tekee siitä tönkön.
Vapaalakeri päästää aina nopemmin pyörivät eturenkaan vedottomaksi, joten se ei siellä tangossa tunnu.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: Missä vehkeessä on täydellisen nelivedon takaava Visco-l

Viesti Kirjoittaja ATC »

Sutinen kirjoitti:Muusta en tiedä mutta polle nousi rampin
yli paremmin :-) no tulihan ainakin selityksiä.
Hieno oli lukea mitä yrittite tuohon selittää.
Moniko on pollella ajanut ja päässy sen lukon toiminnan
testaamaan
.
Nythän on niin että Wanha on esittelyjä pitänyt tuon rampin kanssa jo vuonna 2006, joten hep täältä :D
Polle, Honda, Yamaha sekä tietysti myös Can-Am on pöydällä kokeiltu. Kaikki tuon pöydän selättää, mutta osa paremmin ja osa vaatii hieman eri tekniikan. Polle tietysti nousee viiveettä, eikä pöytä ole sille mikään este. Yamahalla sama homma kunhan saa lukon kytkeytymään, vaatii pikkaisen kaasuttelua ja houkuttelua, mutta voi joskus kytkeytyä suoraakin, mutta taas joskus sitä vaan ei saa tartutettua. Yammun lukko pelaa huomattavasti paremmin luonnossa kuin mitä tällä pöydällä. Can-Amin ensimmäinen lukkoversio taas pelasi tuossa pöydällä huomattavasti paremmin kuin maastossa :lol: Nyt sitten uusi versio on erittäin toimiva.
Honda pelittää hieman samoin kuin Can-Am, mutta Hondan lukko pelittää parhaiten pöydällä kun antaa reilusti kaasua. Mielenkiintoista on Hondan lukon heikko ote ja laitteen saa pidettyä pöydällä pikkurillin otteella takatelineestä. Kaikki siis pöydän selättää ja mielestäni tämä koko lukko asia on mönkijäherrastuksessa ylimainostettu juttu. Eri merkin mönkijöistä löytyy erilaiset ominaisuudet, ( lukko on niistä vain yksi ) ja tämä antaa kuluttajalle mahdollisuuden valita ne mieleiset ja omaan käyttöön sopivat. En usko että kukaan oikeesti valitsee mönkijä merkin pelkästään lukon perusteella vaan valintaan vaikuttaa laitteen kokonaisuus ja kokonaisuuden sopivuus omaan käyttöön.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Missä vehkeessä on täydellisen nelivedon takaava Visco-l

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

ATC kirjoitti:Eri merkin mönkijöistä löytyy erilaiset ominaisuudet, ( lukko on niistä vain yksi ) ja tämä antaa kuluttajalle mahdollisuuden valita ne mieleiset ja omaan käyttöön sopivat. En usko että kukaan oikeesti valitsee mönkijä merkin pelkästään lukon perusteella vaan valintaan vaikuttaa laitteen kokonaisuus ja kokonaisuuden sopivuus omaan käyttöön.
Aika vaikea olla eri mieltä tästä asiasta, lukko on vain yksi osatekijä kokonaisuudessa ja lukon toiminnasta on yhtä montaa eri mielipidettä kun on käyttäjiäkin. Kaikilla noilla mainituilla lukkotyypeillä olen ajanut ja mun käyttöön kelpuuttaisin ainoastaan Polariksen ja Can-Amin 3-version lukon, mulle on tärkeintä että lukko toimii itsenäisesti ilman oheistoimintaa. Mä tykkään etenevästä ajamisesta ilman jatkuvaa pysähtelyä ja ajolinjojen katsomista joten Can-Amin 3-version visco toimii melkein kaikista parhaiten mun käytössä. Ajotekniikka ratkaisee, ei lukko ja sen toiminta, lukko on pelkästään mukavuusvaruste ja yksi ikuinen kinastelun aihe leiritulilla. Jos ei ajotekniikka ola hallussa niin ei se lukko pelasta yhtään mitään, kaivaa vaan vehkeet syvemmälle kiinni :wink:
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Missä vehkeessä on täydellisen nelivedon takaava Visco-l

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Koheltaja kirjoitti:
ATC kirjoitti:Eri merkin mönkijöistä löytyy erilaiset ominaisuudet, ( lukko on niistä vain yksi ) ja tämä antaa kuluttajalle mahdollisuuden valita ne mieleiset ja omaan käyttöön sopivat. En usko että kukaan oikeesti valitsee mönkijä merkin pelkästään lukon perusteella vaan valintaan vaikuttaa laitteen kokonaisuus ja kokonaisuuden sopivuus omaan käyttöön.
Aika vaikea olla eri mieltä tästä asiasta, lukko on vain yksi osatekijä kokonaisuudessa ja lukon toiminnasta on yhtä montaa eri mielipidettä kun on käyttäjiäkin. Kaikilla noilla mainituilla lukkotyypeillä olen ajanut ja mun käyttöön kelpuuttaisin ainoastaan Polariksen ja Can-Amin 3-version lukon, mulle on tärkeintä että lukko toimii itsenäisesti ilman oheistoimintaa. Mä tykkään etenevästä ajamisesta ilman jatkuvaa pysähtelyä ja ajolinjojen katsomista joten Can-Amin 3-version visco toimii melkein kaikista parhaiten mun käytössä. Ajotekniikka ratkaisee, ei lukko ja sen toiminta, lukko on pelkästään mukavuusvaruste ja yksi ikuinen kinastelun aihe leiritulilla. Jos ei ajotekniikka ola hallussa niin ei se lukko pelasta yhtään mitään, kaivaa vaan vehkeet syvemmälle kiinni :wink:
Eiköhän se sujuvan ajamisen suurin tekijä ole kuitenkin ketterä ajokki, eikä lukko.. :wink:

Lukon käyttökin on vähän semmonen homma että jos sitä näpelletään päälle kun ollaan jo jumissa, on kuski töpännyt. Ajosilmä kehittyy kyllä hyvin nopeasti sellaiseksi että 95% tapauksista näkee ennalta että koska sitä lukkoa tarvitsee, joten sen voi kytkeä päälle pysähtymättä ja kesken ajon.. (Sen 5% jätän yllättäville suonsilmäkkeille joihin istahtamista ei voi oikein ennakoida..)
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Missä vehkeessä on täydellisen nelivedon takaava Visco-l

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Eli ei riitä, että Honda menee minne haluaa, se myös opettaa hyväksi kuljettajaksi ... :mrgreen:
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Missä vehkeessä on täydellisen nelivedon takaava Visco-l

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

motocoyote kirjoitti:Eiköhän se sujuvan ajamisen suurin tekijä ole kuitenkin ketterä ajokki, eikä lukko.. :wink:
Ei ole vaan toimiva jousitus, ilman sitä on aika hankala ajaa etenevällä ajotavalla. Tai mitä kukin tarkoittaakaan tuolla termillä, mulla se tarkoittaa enemmän ajamista ja vähemmän kikkailua ja pysähtelyä. Varsinaisesti lukko ei ole pääosassa mun ajotyylissä, se on pelkästään apuväline siinä missä ketteryyskin :wink:
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
Sutinen
Tracks
Viestit: 1747
Liittynyt: 05 Marras 2006 11:13
Mönkijä:: CF Moto 800 cc V2 vm 2013
Paikkakunta: iisalmi

Re: Missä vehkeessä on täydellisen nelivedon takaava Visco-l

Viesti Kirjoittaja Sutinen »

Jousitus ja teho. Atc puhui asiaa, jokainen voi tarpeen mukaan hankki sellaisen laitteen mikä lukko miellyttää.
Meillä päin koeajot on että pällistellään laitteen ympärillä, ei voi ajaa kuluu esittely laite.
Siinä ei voi lukkoja paljon testeilla, kuin mieli kuvissa.
Polle kauppias antaa tyypitkin ... toinen ei.
Mulla ei lukolle ole tarvetta enempää riittää kun kolmella vetää lumi hommissa ja kylällä kurvaillessa
pysyy ohjattavuus paremmana kun antaa 3 vedon olla kokoajan päällä eli kurvit reilulla kaasulla pitkällä luisulla.

Kiinalaisella jos tarvii lukot pitää olla kytkettynä ennen huonoa paikkaa mutta ohjattavuus onkin
sit toinen ongelma. Mönkijä vie jos ukko pysyy kyydissä. Kyllä 3 vedolla jo aika pahasta paikasta pitäisi mennä kun osaa vain ajaa.
Ajotaito ja ennakoiva ajattelu tapa pääsee varmaan pitkälle.
Meikä pysyykin pääteiden lähettyvillä eikä mene metsää kovin kauas...kaupunki ihmisiä ja mökki maalla.

Honda on tuttavilla ja se kulkee hyvästi hankijaisella, raskaamma mönkijällä kun yritti mennä
perästä upposi kun suohon. Riipuu missä ajetaan laite sen mukaan.
V 2 alla laulaa .....sointi tää, aina miehen mieleen jää :-)
jaket
6WD
Viestit: 767
Liittynyt: 14 Elo 2011 09:05
Mönkijä:: polle 800EFI
Paikkakunta: Häme

Re: Missä vehkeessä on täydellisen nelivedon takaava Visco-l

Viesti Kirjoittaja jaket »

mönkijöissä on aika huono tuo artikulaatio, eli renkaat ei pysy maassa jos pinta on epätasainen. Sen takia täysiä lukkoja tarvitsee. Ilman lukkoakin sama voima menee kumpaankin eturenkaaseen. Pyörimisnopeudessa on vain eroa, Voima on sama. Ilmassa olevaan menevä voima vaan on pirun pieni, ja kun sama voima menee maassa olevaan, niin eihän se auta eteenpäin.

Lukon kanssa voima on eri ja nopeus sama.
“Unnatural work produces too much stress.”
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Missä vehkeessä on täydellisen nelivedon takaava Visco-l

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

jaket kirjoitti:mönkijöissä on aika huono tuo artikulaatio, eli renkaat ei pysy maassa jos pinta on epätasainen. Sen takia täysiä lukkoja tarvitsee. Ilman lukkoakin sama voima menee kumpaankin eturenkaaseen. Pyörimisnopeudessa on vain eroa, Voima on sama. Ilmassa olevaan menevä voima vaan on pirun pieni, ja kun sama voima menee maassa olevaan, niin eihän se auta eteenpäin.

Lukon kanssa voima on eri ja nopeus sama.
Juurikin artikulaatioon tulee panostaa.
Vaikka tuossa 420 FE:ssä on jäykkä taka-akseli, niin 2.5 tuumaa enemmän ulosjoustoa sallivat ja erittäin herkät öhlinsit tekee ihan ihmeitä etenemiselle... ihan ilman sen kummempia kytkettäviä lukkoja.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
FinnMack
Tracks
Viestit: 1397
Liittynyt: 12 Heinä 2009 21:55
Mönkijä:: Möläriksen Ponkija
Paikkakunta: Roimalandia

Re: Missä vehkeessä on täydellisen nelivedon takaava Visco-l

Viesti Kirjoittaja FinnMack »

Roosa999 kirjoitti:[

Kun veto on päällä, on menokin varsin jäykkää. Tämä ei esiinny, kun ajaa samankokoisilla renkailla, mutta kun aletaan eturenkaita suurentamaan, voi tulla yllätyksia vastaan kun vetää neljällä vaikka ei olisi tarve ja sitten meno muuttuukin jäykäksi ja hankalaksi ajaa. Ja kyllä, olen testannut omalla Pollella asiaa.

Tuo pitää paikkansa juuri silloin kun etuset on suuremmat,livenä todennu sen talvella...

Nyt uuden mönkijän myötä renkaat joka nurkassa on saman kokoiset/levyiset joka nurkassa,mutta etuvanteet ovat 2 tuumaa kapeammat
mitä takavanteeet,joten korkeuseroa on hieman renkaissa mutta ei siinämäärin kuin rengaskoon korottaminen 2 tuumalla etusiin..
Näinollen renkaiden pyörimisnopeuden ero on pienempi kuin verrattuna alkup.rengastukseen.

Meno on mielestäni parantunut merkittävästi suolla.
Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Vastaa Viestiin