Lämpömittari mönkijään

Yleistä keskustelua mönkijöistä. Esim rengas ja vanne keskustelut.
kankaanlaita
4WD
Viestit: 219
Liittynyt: 18 Syys 2009 15:13
Mönkijä:: Polaris ATP 330 Quad E.
Paikkakunta: Lieksan perukoilla

Re: Lämpömittari mönkijään

Viesti Kirjoittaja kankaanlaita »

Kimi kirjoitti:
pommipoika kirjoitti:paljon tarkkaan ottaen näytti?ei kuvasta erota. Mutta tuo on lähinnä kuskin lämpötila helteellä :D
43 astetta, näyttäisi paljaalla korvalla katsottuna. :D
On sulla Kimi hyvät korvat, :badgrin: vaikka( tai jos ) kinkillä ajamisesta johtuen korvat edes toimii :shock: .
Juu, eli yleisesti ottaen , lämmintä piisasi, ja piisaa vieläkin. :biggrin: Ja Pommarille, kyllä mä käyn aina vähintäänkin noin kuumana, tai, siis kävin, ennen tänne korpeen muuttoa.
Skype kankaanlaita

kankaanlaita(@)gmail.com

Luuri Nolla4oo kasi8 viis 6seiska 5

Uudenmaan Mönkijät Ry
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Lämpömittari mönkijään

Viesti Kirjoittaja Kimi »

kankaanlaita kirjoitti:
Kimi kirjoitti: 43 astetta, näyttäisi paljaalla korvalla katsottuna. :D
On sulla Kimi hyvät korvat, :badgrin: vaikka( tai jos ) kinkillä ajamisesta johtuen korvat edes toimii :shock: .
Toimii toimii, jopa liiankin hyvin. :D Joskus kuulen jopa sellaisia asioita, jotka ei ole tarkoitettu minun korville. :mrgreen:
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: Lämpömittari mönkijään

Viesti Kirjoittaja Emil »

Tämmöisen mittarin ne laittoivat amerikkalaisessa lehdessä: http://trailtech.net/tto_temperature.html Näyttää siltä, että tuokin toimii paristolla.

Mittari saisi kyllä toimia 12voltilla, niin ei tarttis paristojen kanssa ihmetellä. Paristosta semmoinen juttu, että ne litteät paristot saattavat kuulema huolimattomalla asentajalla tyhjentyä heti alkuunsa. Paristoon ei saisi koskea niin, että sormet ottavat yhtaikaa plussaan ja miinukseen kiinni. Sen verran on pieni se varaus, että osa purkautuu jo sormen kautta. Tämä on tosiaan kuulopuheita, mutta ei kuulosta mahdottomalta, vai?
Avatar
JJP
Tracks
Viestit: 2521
Liittynyt: 09 Maalis 2008 21:50
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Lämpömittari mönkijään

Viesti Kirjoittaja JJP »

Emil kirjoitti:Tämmöisen mittarin ne laittoivat amerikkalaisessa lehdessä: http://trailtech.net/tto_temperature.html Näyttää siltä, että tuokin toimii paristolla.

Mittari saisi kyllä toimia 12voltilla, niin ei tarttis paristojen kanssa ihmetellä. Paristosta semmoinen juttu, että ne litteät paristot saattavat kuulema huolimattomalla asentajalla tyhjentyä heti alkuunsa. Paristoon ei saisi koskea niin, että sormet ottavat yhtaikaa plussaan ja miinukseen kiinni. Sen verran on pieni se varaus, että osa purkautuu jo sormen kautta. Tämä on tosiaan kuulopuheita, mutta ei kuulosta mahdottomalta, vai?

Kyllä tuntimittarissa on hyvä olla varmennuspatteri.Voin sitten kerto kuin pelittää ja tyhjentyykö ku saan laitettua mittarini kiinni.
Hulluudessa on tiettyä huvia, jota muut kuin hullut eivät tunne..
Kuvasteita
"Olen vapaa ennakkoluuloista, vihaan kaikkia tasapuolisesti."
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: Lämpömittari mönkijään

Viesti Kirjoittaja Emil »

Ok. Ohje neuvoo kytkemään virtapiuhan kaiken lisäksi semmoiseen paikkaan josta virta katkeaa kun moottori sammutetaan. Kaikki viittaa siihen, että 12 voltin liitäntä on pelkästään taustavaloa varten. :|

Tuli semmoinenkin mieleen, että voishan ton Kosonkin muuttaa toimimaan 12 voltilla, siis siinä tapauksessa jos alunperin ei ymmärrä sitä 12 volttia käyttää. Sopiva vastus vaan virtajohtoon, jolla syötetään virtaa pariston asemesta. Osaako joku suoraan laskea tarvittavan vastuksen, kun laiskottaa itse alkaa puimurikaavaa ajelemaan. P:U*I U:R*I , vai miten se meni. :)

3 voltin lantin kokoinen paristo näyttää olevan alkujaan.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Lämpömittari mönkijään

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

normaali nappipatterin, esim LR 44 mallisen kapasiteetti on about 100 -300 mAh

Normijännite on 1.5 V
Sormien välin resistanssi on siellä 100kohmia, joten virta 1.5 v jännitteellä ja 100Kohmin resistanssilla on 0,00015 ampeeria eli 0,15 mA
Ja jos on oikein liottanut sormiaan kosteikossa, saattaa resistanssi laskea 10kohmiin

Kyseisellä virralla nappipatteria saa kuormittaa noin 1000 tuntia tai kosteikkosormin 100 tuntia, eli ihan kaupunkilegenda-osastoa on tämä sormin patteriin koskeminen.

muutoin luotan Hondan lämpömittariin=ylilämpöilmaisimeen. Liikkellelähtö tapahtuu järjestyksessä:

1. kone tulille
2. kuuppa päähän ja kiinni
3. kuselle
4. hanskat kouraan ja sovittelut
5. liikkelle ilman ryypyn kanssa räpeltämistä.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Lämpömittari mönkijään

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Roosa999 kirjoitti: Liikkellelähtö tapahtuu järjestyksessä:

1. kone tulille
2. kuuppa päähän ja kiinni
3. kuselle
4. hanskat kouraan ja sovittelut
5. liikkelle ilman ryypyn kanssa räpeltämistä.
Mulla hiukan eri järjestyksessä.
1.Kotona kusemiset, jottei tarvitse naapurin autoa kastella.
2. Kone tulille, ryyppyä ei tarvitse ollenkaan. "parkkihalli ja lämpötila noin 20 raatii ympäri vuoden"
3. Kypärähuppu ja potta päähän, hanskat kätösiin ja kypäräluuri yhdistäen telefooniin ja ratio NRJ kuulumaan. :D
4. Ja ei kuin menox.
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: Lämpömittari mönkijään

Viesti Kirjoittaja Emil »

Piti sitten ihan mitata. Yleismittarin tikut millin päähän toisistaan, siten että niitä yhdistää peukalon nahka. Vastus 4 Mohm, jos osaan oikein käyttää tuota Bilteman keksintöä. Eli se siitä legendasta sitten. :roll: (Asennan silti nuo paristot jatkossakin niin, etten koske samaan aikaan plussaan ja miinukseen. Semmoista se uskonto aiheuttaa.)

Laske vielä Roosa, että minkälaisen vastuksen käyn hakemassa Partcosta, että saa tuon kolmen voltin paristolla toimivan lämpömittarin toimimaan 12-14 voltin virralla. Vai pystyykö sitä laskemaankaan, kun ei ole virrasta tietoa? Mulla meni jo puimuri ojaan. :oops:


(Ei helkkari, jos mun kypärässä sois NRJ, niin en laittaisi sitä enää ikinä päähän! :mrgreen: )
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Lämpömittari mönkijään

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Ei pysty laskemaan ilman virrankulutusta.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
pommipoika
Tracks
Viestit: 2708
Liittynyt: 15 Maalis 2009 10:38
Mönkijä:: Can-am 500 max T3
Paikkakunta: muurame

Re: Lämpömittari mönkijään

Viesti Kirjoittaja pommipoika »

liikkeelle lähtö:
1.kamat päälle,kypärä päähän saappaat jalkaan,tallille.
2.avain puuttuu.saappaat pois,hae avain,saappaat takaisin.
3."ai niin,tuo piti vielä laittaa kiinni/kiristää/tarkistaa...". Hikoile
4.kuselle
5. Työnnä mönkkäri tallista.
6.tankki tyhjä,tankkaa.
7.kone käyntiin ja liikkeelle.
8.unohda bensa hana kiinni
Can-am 500 G2 max STD traktori -13
Honda trx 90 -01
Ex. Yamaha yfm Raptor 250r SE -09
R.I.P. Yamaha 700 Karhu traktori -10 *lunariin*
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
"Well there's your problem" -Adam Savage
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: Lämpömittari mönkijään

Viesti Kirjoittaja Emil »

Yamahan ohjekirjassa neuvotaan lämmittämään konetta sen aikaa, että kone ottaa kierroksia ilman ryyppyä. Noinhan asia käytännössä toimiikin ihan hyvin. Muutama minuutti siinä menee, jos sitäkään, kesällä.

Lämpömittari olisi hyvä mahdollisten jäähdytyshäiriöiden varalta. Jos termostaatti aukeaa liian pienellä lämmöllä, tai on auki koko ajan. Tai jos aukeaa vasta liian kuumana. Tai jos jäähdytin on turpeesta ulkoisesti tukossa. Toki sekin kertoo jotain, jos jäähdyttimen tuuletin huutaa ihan jatkuvasti. Ylikuumenemisen merkkivalo on tietysti hyvä, mutta mikään ei kerro jos siinä merkkivalossa on toimintahäiriö.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Lämpömittari mönkijään

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Ainakaan omassa käytössä en näitä pidä Formula 1-tasoisina laitteina, joten merkkivalo riittää.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: Lämpömittari mönkijään

Viesti Kirjoittaja Emil »

Mua ei ole ne F1:set koskaan oikein innostanu, joten niistä en paljoa tiedä. Niillä on niin kovin vähän tekemistä autojen kanssa. Arvelen silti, että niillä ei kovin usein ajeta talvella. Ja talvella olisi hyvä tietää, että mönkijän moottori saavuttaisi edes jossain määrin normaalin käyntilämmön. Liian kylmänä käyvä moottori kuluu nopeasti.
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Lämpömittari mönkijään

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Itse asensin lämpömittarin, ihan vaan siitä syystä, ettei flekti kestänyt pyhätöntä viikkoakaan, ja oli saatava varmuus koneen käyntilämpötiloista ilman flektin suosiollista viilennystä. Hyvä että tuli laitettua, sainpahan varmuuden siitä, ettei Comanche tarvitse flektiä kaupunkiajossa eikä maantielläkään.
Avatar
rulez
Tracks
Viestit: 1751
Liittynyt: 13 Tammi 2005 21:32
Paikkakunta: Vimpeli Mönkijä: Yamaha grizzly 700 SE -08
Viesti:

Re: Lämpömittari mönkijään

Viesti Kirjoittaja rulez »

Emil kirjoitti:Mua ei ole ne F1:set koskaan oikein innostanu, joten niistä en paljoa tiedä. Niillä on niin kovin vähän tekemistä autojen kanssa. Arvelen silti, että niillä ei kovin usein ajeta talvella. Ja talvella olisi hyvä tietää, että mönkijän moottori saavuttaisi edes jossain määrin normaalin käyntilämmön. Liian kylmänä käyvä moottori kuluu nopeasti.

Ihan vaan kiinnostaa että mitäs teet jos moottori ei saavutakkaan talvella toivomaasi käyntilämpötilaa vuoraatko moottorin foliopaperilla ja syylärin etuset vuorivillalla vai jätätkö ajot ajamatta kunnes kelit sallii moottorin halutun käyntilämmön ?

Myöskään minun ajomäärillä ei ikään tulla saavuttmaan semmosia kilometrejä koneelle jotta haittaisi ikään tuo koneen enempi kuluminen talvella jos toivelämpöjä ei saavuteta joten myös minulle riittää pelkkä ylilämmöstä kertova valo !
http://www.tokkyra.arkku.net Tökkyrä 4x4 kotisivut ! päivitetty 21.11.11
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
Vastaa Viestiin