Upottavassa maastossa ajaminen.

Yleistä keskustelua mönkijöistä. Esim rengas ja vanne keskustelut.
jermu
6WD
Viestit: 338
Liittynyt: 25 Touko 2009 13:28

Re: Upottavassa maastossa ajaminen.

Viesti Kirjoittaja jermu »

Elä se otto tuommosta iliman perusteluja :)
otto13
6WD
Viestit: 815
Liittynyt: 20 Loka 2008 08:01
Mönkijä:: xmr 650
Paikkakunta: Kempeleen ja Haukiputtaan välisä.
Viesti:

Re: Upottavassa maastossa ajaminen.

Viesti Kirjoittaja otto13 »

Joo nuilla ohjeilla pärjää liejussa jos on koneessa riittävästi jerkkua, jos suo tukkii renkaan on syytä ruveta hiipimään, jos suolla ajetaan lujaa suo on ilmassa ei renkaan ympärillä eli jerkkua pitää silloinkin olla ja myös käyttää. Joskus mukaan vaikka Raajävelle siellä voin havainnollistaa. 8) :oops: :)
jermu
6WD
Viestit: 338
Liittynyt: 25 Touko 2009 13:28

Re: Upottavassa maastossa ajaminen.

Viesti Kirjoittaja jermu »

:) :)

Ite oon ollu raajärvellä ja paljakkaa kiertänyt 3 eri tyyppisellä renkaalla karkeusjärjestyksessä.
kenda bear claw hrt 27"
ITP mega mayhem 28"
Gorilla Silverback 30"

kaksilla ekalla on ollu koneena laitettu 800 cana ja backeillä 1000 cana... kaikissa QSC ykkönen ja stm kakkonen eli hiippailu onnistuu ilman että hihna savuaa...
kendoista,
kun kantaa niin silloin menee hiippaamalla varsin nätisti
kun kuvio on tukossa niin ei nouse spoorista ja kaivaa ittensä suohon vaikka kuinka yrittää hiippailla. ts. tietyt paikat vauhilla eli hapella...

mayhemit
tuppaa kaivamaan alaspäin, joten hiippaamalla etenee kohtuullisesti. mutta kuvion tukkeutuessa vie vain mönkijää alaspäin.
kohtuullisella lavan koolla vie hapella kohtuullisesti eteenpäin hyvinkin pehmeässä. jos ei oo voimaa niin vien vain alaspäin

Silvebacit
kaivaa pohjalta pitoa jos sitä on.
QSC +STM kytkimillä voi ajaa ihan hiippaamalla ja kuvio pysyy kohtuullisesti puhtaana.
kaasulla voi vielä joissain tilanteessa pelastaa, mutta tarvii voimaa kovasti sillä rengas kaivaa alaspäin mielellään..

kaikille näille renkaille yhteistä on se, että pitää tuntea konee voimavarat ja lukea maastoa.. Itse en näe että on nyrkki sääntöä että aina hiippaamalla taikka kaasulla. Molempia tarvitaan eri tilanteissa mutta toki siihen vaikuttaa on koneessa minkä verran masssaa ja onko voimaa vai ei... 400 on kuitenkin eri kuin 1000 kuutiota. ja 300 kg on eri kuin 500kg massaa...

ja siinä olet oikiassa notta jerkkua kun on tarjolla niin sitä voi käyttää. ja on siinä eroa onko kevyt honda vai painava cana... ajotyyleissä on eroa... toisena koneena itellä 750 kingquad ja kyllä ajotyyli on ihan eri kuin canalla :)
otto13
6WD
Viestit: 815
Liittynyt: 20 Loka 2008 08:01
Mönkijä:: xmr 650
Paikkakunta: Kempeleen ja Haukiputtaan välisä.
Viesti:

Re: Upottavassa maastossa ajaminen.

Viesti Kirjoittaja otto13 »

Joo rengas mulla on swamp witch 28 tuumasena muita en ole saanut toimimaan, ja Honda ei ole minun juttu. Mönkijöitä on ollu 11 tai jotaki polleja ja canoja.
verris
4WD
Viestit: 140
Liittynyt: 13 Heinä 2006 10:42
Mönkijä:: AC 500
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Upottavassa maastossa ajaminen.

Viesti Kirjoittaja verris »

jermu kirjoitti:
Ite oon ollu raajärvellä ja paljakkaa kiertänyt 3 eri tyyppisellä renkaalla karkeusjärjestyksessä.
kenda bear claw hrt 27"
ITP mega mayhem 28"
Gorilla Silverback 30"
Eipä Jermu muista enää kaikkia renkaita vuosien varrelta.
Ekalla Paljakan reissulla mentiin Duron Buffaloilla ennen kot kot aikaa :)
yamurai80
3WD
Viestit: 110
Liittynyt: 08 Elo 2013 20:44
Mönkijä:: Outlander 400

Re: Upottavassa maastossa ajaminen.

Viesti Kirjoittaja yamurai80 »

Kyllä näköjään on ajotapoja yhtä paljon kun kuskejakin. Eiköhän se sopiva tapa löydy itsellekin kun ajelee enemmän. Vkl:na olisi tarkoitus lähteä testaamaan renkaita kun myin carlislen act hd 26" pois ja ostin kaverilta tilalle 27" maxxis zillat. Mielenkiinnolla odotan muuttuuko meno yhtään. :D
meura
6WD
Viestit: 294
Liittynyt: 03 Marras 2014 22:11
Mönkijä:: Rekku -08 500 Tl
Paikkakunta: Oulu

Re: Upottavassa maastossa ajaminen.

Viesti Kirjoittaja meura »

Laitappa testiä myös jos kuvio on "väärin päin"
Eli eturenkaat vaihdettuna puolelta toisella.

Mielenkiinnolla odottelen.

Juu ja takarenkaat myös ;)

Mika
Tunsit minut aikaisemmin nicillä "MikaR"
yamurai80
3WD
Viestit: 110
Liittynyt: 08 Elo 2013 20:44
Mönkijä:: Outlander 400

Re: Upottavassa maastossa ajaminen.

Viesti Kirjoittaja yamurai80 »

Eka reissu zilloilla takana ja kyllä täytyy todeta että johan muuttui pikkucanalla menohalut. :shock: Nyt ei tarvi joka lutakon edessä jännittää kun tuntuu että nuo renkaat kaivavat pidon vaikka mistä. Suolle ei tällä vehkeellä muutenkaan ole asiaa kun ei voimaa ole mutta metsäpolkuja on ilo päästellä.
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Upottavassa maastossa ajaminen.

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Tuo on niin harhaa että suolla mitään voimaa tarttis... Pehmeimmät lutakot itelläki on tullut kierrettyä 350cc Bruinilla jossa ei oo edes pikkupuolta vaihteistossa..

Rauhallisesti hiipien, pintaa rikkomatta ja vekotinta upottamatta, siten se parhaiten sammalmatolla etenee. Jos istahtaa, niin rauhassa hiivitetty kapine on helppo irroittaakkin. Renkailla ei kauheasti ole väliä, kunhan niissä on leveyttä ja harppua vähänkään. Omien kokemusten mukaan suohiippailussa esim ITP mudlite on parhaimmillaan silloin kun se on kulunut noin puoleen, eli harppua on reilu sentti. Silloin rengas ei riko pintaa mutta pitää.

Voimaa tarvii sitten jos ajoreitiltä on pinta rikottu ja sutitettu nurin, ettei siellä ole enää mitään kantavaa kerrosta.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
jermu
6WD
Viestit: 338
Liittynyt: 25 Touko 2009 13:28

Re: Upottavassa maastossa ajaminen.

Viesti Kirjoittaja jermu »

350 bruini on tosi kevyt laite. Leveillä renkailla pintapaine olematon verrattuna vaikka max canaan.

Ja tottahan tuo että rikotulla ja ehjällä on eri pito.
Vastaa Viestiin