omatekoinen mönkijä?
Mun mielestä B&S kone ei oikein sovellu ajamiseen, varsinkaan mönkimiseen, Kun ottaa kierroksia niin hitaasti. Kierroslukua kyllä pystyy säätämään. Hihna ei kestä jos käytät sitä kytkimenä ja kierrokset tapissa kokoajan. Eikä kestä muutenkaan, jos sitä luistattaa, ellei se ole variaattorihihnan kokoluokkaa. Huomaa sekin, että jos ei ole vaihteita ja tehot tota luokkaa niin nopeus max jotain 20 km/h ja silti liikkeelle lähtö nihkeää tasaisellakin. Märkänä hihna toivoton. Kottarin renkaat on liian pienet, eivät pidä mönkiessa mitään, ja menee suht helposti rikki jos vauhti riittäis sladitteluun. Mun mielestä vähintään mankin renkaat ja joku moottori missä loota ja kytkin integroitu. Mutta korostan, että en tiedä tästäkään asiasta oikeasti mitään, olen rakentanut vain yhden mönkijän ja mönkinytkin vain n.24 vuotta.
No joo, tällä B&S+ kottari kokoonpanolla olisikin rakennettu vain sellainen vehe jolla ajellaan tasaisella. Ruohonleikkurin koneen(mulla on kyllä omatekoiseen microautoon tulossa sellainen kone, ja uskon vahvasti että siinä se hyvin tulee toimimaan) nyt laitoin tuohon vain että näyttäisi siltä että olen miettinyt eri vaihtoehtoja, tosiasiassa näin ei olenakupää kirjoitti:Mun mielestä B&S kone ei oikein sovellu ajamiseen, varsinkaan mönkimiseen, Kun ottaa kierroksia niin hitaasti. Kierroslukua kyllä pystyy säätämään. Hihna ei kestä jos käytät sitä kytkimenä ja kierrokset tapissa kokoajan. Eikä kestä muutenkaan, jos sitä luistattaa, ellei se ole variaattorihihnan kokoluokkaa. Huomaa sekin, että jos ei ole vaihteita ja tehot tota luokkaa niin nopeus max jotain 20 km/h ja silti liikkeelle lähtö nihkeää tasaisellakin. Märkänä hihna toivoton. Kottarin renkaat on liian pienet, eivät pidä mönkiessa mitään, ja menee suht helposti rikki jos vauhti riittäis sladitteluun. Mun mielestä vähintään mankin renkaat ja joku moottori missä loota ja kytkin integroitu. Mutta korostan, että en tiedä tästäkään asiasta oikeasti mitään, olen rakentanut vain yhden mönkijän ja mönkinytkin vain n.24 vuotta.

Mistäs minä nyt saan renkaat edullisesti? Auton renkaita minä omistan pilvin pimein, mutta ne ovat vähän turhan isoja.. Ajettavan ruohonleikkurin pyörät?
Sanokaas joku mönkijämalli jonka eturipustukset olisivat matkimisen arvoiset ja kuitenkin yksinkertaiset.
nakupää: Haluatko laittaa kuvia siitä tekemästäsi mönkijästä?
Valitettavasti ei oo kuvaa. Oli muuten vuosi 1984. Keulan kopioisin vaikka polaris outlaw 90 mönkijästä. On yksinkertainen ja helppo tehdä. Tukivarret vain niin pitkäksi kuin mahdollista, muuten ohjausgeometria muuttuu liikaa joustaessa. Ja kannattaa tyytyä ehkä noin 15 sentin joustoon, jos päätyy kyseiseen rakenteeseen.
Jos meinasit että mankista rupean tekemään, niin ei kiitos.p3 kirjoitti:Hommaat jostain monkinsiihen pari ratasta lisää ja eikun runkoa muokkaamaan. Siitä on suht helppo tehä varikkomönky.
tee ensin 3-pyörä, senku saat pelaamaan ni sitte eturunkoa / ripustuksia tekemään.
Kun noi kottikärrynpyörä ideat nyt on hylätty niin tehdään sitten isompi ja tehokas.
-
- Tracks
- Mönkijä:: Ei mönsäriä
Onko mankin pakko olla vakiopökäle??
140 kuutioisella padalla menee joka asiassa ohi B&S koneella olevasta kikottimesta. varsinkin ajettavuudessa. Olen ajanut mikroautolla jossa oli 8 hp hondan paikallismoottori, eli samaa sarjaa kuin ne B&S mosat.
koska vaihteita ei ole, ei ole kiihtyvyydessä kehumista.
140 kuutioisella padalla menee joka asiassa ohi B&S koneella olevasta kikottimesta. varsinkin ajettavuudessa. Olen ajanut mikroautolla jossa oli 8 hp hondan paikallismoottori, eli samaa sarjaa kuin ne B&S mosat.
koska vaihteita ei ole, ei ole kiihtyvyydessä kehumista.
Ei tietenkään tarvi olla vakiopökäle. Mankista nyt ei paljoa pysty hyödyntämään mönkijään siihen nähden missä hinnoissa ne nykyään liikkuvat.
Haluan nyt korostaa että tähän ei ole tulossa b&s moottoria vaan moottoripyörän/kevarin kone. 2-tahti tai nelitahti, kumpi nyt sattuu löytymään edullisesti, nelari olisi tietysti vääntönsa kannalta mukavampi.
Renkaiksi päätin nyt laittaa 12 tuumaiset auton renkaat. 2kpl on ooppelista ja toiset 2 on nissanin. Kumit ei ole kummoiset, mutta riittää että ovat mustat ja hyvällä tuurilla pyöreät.
Runkoa aloitin vähän jo hitsailemaan, voin laittaa kuvan kohtapuoliin jos ketään kiinnostaa...
Kinka pitkä takahaarukan olisi hyvä olla?
En ajatellut tehdä sellaista haarukkaa kuin mönkijöissä yleensänäkee, eli keskellä akselia sellainen paksu palkki jonka toisella puolella on jarrulevy ja toisella takaratas.
Minulle tulee mopotyylin haarukka, paljon leveämpi tosin, haarukan päihin laakeripukit joissa taka-akseli pyörii. Ajattelin 25mm akselipaksuutta, mitä olette mieltä?
Kuinka haarukan kiinnitys runkoon kannattaisi tehdä kotikonstein edullisesti?
Haluan nyt korostaa että tähän ei ole tulossa b&s moottoria vaan moottoripyörän/kevarin kone. 2-tahti tai nelitahti, kumpi nyt sattuu löytymään edullisesti, nelari olisi tietysti vääntönsa kannalta mukavampi.
Renkaiksi päätin nyt laittaa 12 tuumaiset auton renkaat. 2kpl on ooppelista ja toiset 2 on nissanin. Kumit ei ole kummoiset, mutta riittää että ovat mustat ja hyvällä tuurilla pyöreät.
Runkoa aloitin vähän jo hitsailemaan, voin laittaa kuvan kohtapuoliin jos ketään kiinnostaa...
Kinka pitkä takahaarukan olisi hyvä olla?
En ajatellut tehdä sellaista haarukkaa kuin mönkijöissä yleensänäkee, eli keskellä akselia sellainen paksu palkki jonka toisella puolella on jarrulevy ja toisella takaratas.
Minulle tulee mopotyylin haarukka, paljon leveämpi tosin, haarukan päihin laakeripukit joissa taka-akseli pyörii. Ajattelin 25mm akselipaksuutta, mitä olette mieltä?
Kuinka haarukan kiinnitys runkoon kannattaisi tehdä kotikonstein edullisesti?
juu, tottakai suunta täytyy valita halutun moottoritehon mukaan
tuosta mankin käyttökelposuudesta olen kyllä eri mieltä, siitähän ei tarvi poistaa muutaku etuhaarukkaputket. kaik muu on valmiina jo sinällään.
se vaan tuli mieleen ku alkaa tuota ikää olla, näyttäs että hommat on alkanu meneen sen mukaan taas pienempien vehkeiden näpertelyyn
kyllä se 25mm akseliteräksenä riittää, kun akseliväli pysyy maltillisena. mustaarautaa ei kannate aatella
ei siinä haarukan niveltämisessä kovin montaa vaihtoehtoa ole, lähinnä ny laakeroiko vai ei.

tuosta mankin käyttökelposuudesta olen kyllä eri mieltä, siitähän ei tarvi poistaa muutaku etuhaarukkaputket. kaik muu on valmiina jo sinällään.
se vaan tuli mieleen ku alkaa tuota ikää olla, näyttäs että hommat on alkanu meneen sen mukaan taas pienempien vehkeiden näpertelyyn

kyllä se 25mm akseliteräksenä riittää, kun akseliväli pysyy maltillisena. mustaarautaa ei kannate aatella

ei siinä haarukan niveltämisessä kovin montaa vaihtoehtoa ole, lähinnä ny laakeroiko vai ei.
älä ota sitä niin vakavasti!
yzf 250 & yfz 450
yzf 250 & yfz 450
No en ajatellut laakeroida sitä takahaarukan kiinnitystä, mutta kyllä sekin voidaan tehdä jos ei muuta keksitä.
Kävin vähän katteleen varastoista hyviä pyörännapoja eteen. Käteen osui micran suhteellisen sirot navat. Purin niistä irti vetarit, jarrut ja tolpat. Huomenna ruvetaan miettimään tukivarsia.
Luulen että tästä saattaa tulla ihan kiva kampe ainakin talvella luisutella pitkin teitä.
Kävin vähän katteleen varastoista hyviä pyörännapoja eteen. Käteen osui micran suhteellisen sirot navat. Purin niistä irti vetarit, jarrut ja tolpat. Huomenna ruvetaan miettimään tukivarsia.
Luulen että tästä saattaa tulla ihan kiva kampe ainakin talvella luisutella pitkin teitä.
Laitan toki kuvia jos ikinä valmistuu
Kone tähän tulee 125cc-->
Varmaan 1levyjarru taka-akselille.
Takaveto.
Valot tulee.
Tuskin tästä kovin kaksinen tulee, minulla ei ole mahdollisuutta katsoa oikeasta mönkijästä livenä mallia.
Alusta tässä mahtaa olla aika hirvittävä, kummatkin etuiskareiksi tulevat iskarin ovat mehunsa heittäneet pellolle.
Mitenköhän takapään jousituksen toteuttaisi? Minulla on tuolla 1 mopon mono-jousi, säädettävä, saa todella jäykäksi, mutta joustovaraa ei järin paljoa ole...
Jos löytyis lähikuvia eturipustuksista ja ohjausmekanismeista, niin olisin linkistä kiitollinen!
Kone tähän tulee 125cc-->
Varmaan 1levyjarru taka-akselille.
Takaveto.
Valot tulee.
Tuskin tästä kovin kaksinen tulee, minulla ei ole mahdollisuutta katsoa oikeasta mönkijästä livenä mallia.
Alusta tässä mahtaa olla aika hirvittävä, kummatkin etuiskareiksi tulevat iskarin ovat mehunsa heittäneet pellolle.
Mitenköhän takapään jousituksen toteuttaisi? Minulla on tuolla 1 mopon mono-jousi, säädettävä, saa todella jäykäksi, mutta joustovaraa ei järin paljoa ole...
Jos löytyis lähikuvia eturipustuksista ja ohjausmekanismeista, niin olisin linkistä kiitollinen!
oisko noista kuvista mitään hyötyä
http://kuvablogi.com/blog/11896/1/

bashan 250 2t (myyty)
can-am outlander 400 -05 (myyty)
honda trx250r 1987 (myyty)
smc 175 (myyty)
can-am outlander 400 -05 (myyty)
honda trx250r 1987 (myyty)
smc 175 (myyty)