"Mönkkärit Ry -vakioluokka"/ATV Supermoto-MX-Jäära
- mönkkä
- 6WD
- Viestit: 941
- Liittynyt: 03 Loka 2005 19:59
- Mönkijä:: 2 x 100 ccm3
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
se kuuluis olla niin että haetaan kaupasta kone ja viivalle
jalkaverkot ja tapponaru olis pakollisia
putkia, suuttimia, pokseja, renkaita, rattaita jos vaihtaa ni ei voi väittää et olis VAKIO.
sama lähtö molemmille virikkoneet eteen ja vakiot taakse
uskoisin ja toivoisin et tälläinen sääntö laskis osallistumis kynnystä.
eli jos viilaat konetta ni pistä vaikka kolme turbooo ja hassukaasu= maksaa paljon
jos ajaa kaupan orkkispelillä= saattaapi persaus kestää pikku kisailunkin








putkia, suuttimia, pokseja, renkaita, rattaita jos vaihtaa ni ei voi väittää et olis VAKIO.
sama lähtö molemmille virikkoneet eteen ja vakiot taakse

uskoisin ja toivoisin et tälläinen sääntö laskis osallistumis kynnystä.
eli jos viilaat konetta ni pistä vaikka kolme turbooo ja hassukaasu= maksaa paljon


jos ajaa kaupan orkkispelillä= saattaapi persaus kestää pikku kisailunkin


niin, ja oli sitten säännöt mitkä tahansa niin pitäisi olla niin että ne on helposti valvottavissa ja muutokset todettavissa.
ja jos tulee enemmän kuin yksi luokka niin kaikki samalle viivalle mieluiten kaikki, jos paljon lähtijöitä niin vaikka sitten 10sekunnin viiveellä perään starteista.
treenata saa yleensä yksin joten olisi kivaa että kisoissa olisi kavereita jonka kanssa kilpailla (ajoi sitten hitaasti tai nopeasti).
kohta joku sanoo että sitten tulee hitaammat eteen, niiin tulee mutta pitää osata sitten ohittaa vaikka kaikilla radoilla se ei ole helppoa.
Näin kaikille kuitenkin löytyy kirittäjää ja tapahtuu myös kehitystä kuljettajissa.
ai joo, itsehän puhum aika paljon crossipuolen omalla kokemuksella mikä kyllä on aika vähäinen mutta ei ole supermoto eikä jääräta vielä tuttua mutta tiedä vaikka joskus myöhemmin olisikin.
tulee muuten mahtava katsoa vakioluokkien ajoa supermotossa nappularenkailla ja talvella myös jos renkaita ei saa vaihtaa
tietysti onhan joku voinut ostaa tieliikennehyväksytyn pelin jossa on asfalttirenkaat, mutta nehän on kuristetuja ..hih...
no onneksi järki on tässäkin mukana,
Sitten vähän offtopic * saa poistaa jos ketuttaa ***
mie vaan haluan että ens vuonna ajetaan enemmänkin crossia myös kisaa!!
Ja noi tapahtumat mitä muutamat ajavat kaverit ovat järjestäneet ovat olleet mahtavia juttuja!! HATTUA NOSTAN JÄRJESTÄJILLE!!
ja jos tulee enemmän kuin yksi luokka niin kaikki samalle viivalle mieluiten kaikki, jos paljon lähtijöitä niin vaikka sitten 10sekunnin viiveellä perään starteista.
treenata saa yleensä yksin joten olisi kivaa että kisoissa olisi kavereita jonka kanssa kilpailla (ajoi sitten hitaasti tai nopeasti).
kohta joku sanoo että sitten tulee hitaammat eteen, niiin tulee mutta pitää osata sitten ohittaa vaikka kaikilla radoilla se ei ole helppoa.
Näin kaikille kuitenkin löytyy kirittäjää ja tapahtuu myös kehitystä kuljettajissa.
ai joo, itsehän puhum aika paljon crossipuolen omalla kokemuksella mikä kyllä on aika vähäinen mutta ei ole supermoto eikä jääräta vielä tuttua mutta tiedä vaikka joskus myöhemmin olisikin.
tulee muuten mahtava katsoa vakioluokkien ajoa supermotossa nappularenkailla ja talvella myös jos renkaita ei saa vaihtaa

tietysti onhan joku voinut ostaa tieliikennehyväksytyn pelin jossa on asfalttirenkaat, mutta nehän on kuristetuja ..hih...
no onneksi järki on tässäkin mukana,
Sitten vähän offtopic * saa poistaa jos ketuttaa ***
mie vaan haluan että ens vuonna ajetaan enemmänkin crossia myös kisaa!!
Ja noi tapahtumat mitä muutamat ajavat kaverit ovat järjestäneet ovat olleet mahtavia juttuja!! HATTUA NOSTAN JÄRJESTÄJILLE!!
Kauppias itse .. http://www.jumoto.fi/kauppa
Nykyinen kilpuri
Yamaha YFZ450R 2009
Yamaha YZF250 2008
vanhoja mönkkäreitä alla..
LTR450 2008
LTR450 2006
LTR450 2006
LTR450 2006
TRX450 2005
Jumoto Racing Team http://wwww.jumoto.fi/racing
Nykyinen kilpuri
Yamaha YFZ450R 2009
Yamaha YZF250 2008
vanhoja mönkkäreitä alla..
LTR450 2008
LTR450 2006
LTR450 2006
LTR450 2006
TRX450 2005
Jumoto Racing Team http://wwww.jumoto.fi/racing
Totta turiset, tässä ei enään pysy kelkassa mukana kun sääntöehdotukset täällä netissä muuttuu tunnin välein...Kenne kirjoitti:Saivartelua mutta...Koheltaja kirjoitti:Jep, ja voitaisiin ajaa täysin stanukoneilla, ainoa mihin tehtäisiin hienosäätöjä on alusta ja renkaat
Sillon se on jo 'modifioitu eikä enään Vakio.
Modified luokkaan vaan sellanen. Mutta mitä siinnä Mod luokassa sais sit tehä on eri juttu.

Kylätason mönkijäkuski
-
- 4WD
- Viestit: 140
- Liittynyt: 03 Kesä 2004 22:12
- Paikkakunta: Kotka
Printtaan iltapäivällä tän topicin matkaan mukaan.
Näyttäis siltä, että mun ensimmäiseen ehdotukseen ei näytä tulevan hirveesti vastalauseita. Eli ehdotus epävirallisen "vakioluokan" eteenpäin viemisestä lienee hyväksytty.
Isompi vääntö tulee olemaan siitä, mitä muutoksia vakioluokassa hyväksytään. Mutta lauantaina on aikaa.. Kuhan keretään baariin illaks.
Oma mielipide on samaa suuntaa solariksen/kennen kanssa.. kaikkien sääntöjen pitää olla valvottavissa. Muutokset on oltava todettavissa ilman huippuammattilaisen lausuntoa. Muuten on ihan turha keksiä kivoja sääntöjä. Katsastuksessa on vaikea on valvoa iskarin simmityksiä tai nokan muokkaamista/vaihtoa.
...
MUTTA, toisaalta tässä vaiheessa olisi mahdollisuus ottaa mukaan myös vaikeamminkin valvottavia sääntöjä, koska epävirallisen Mönkkärit Ry -vakioluokan henkeen kuuluu herrasmiessopimus, ettei yhdessä hyväksyttyjä sääntöjä rikota. Jos tekee mieli viritellä salaa niin vakioluokasta potkitaan kyllä vauhilla open-luokkaan ja varikolla on kaverit vähissä!
Sitten tuhannen vuoden päästä kun ajetaan suomen mestaruudesta open-luokan lisäksi myös 450 luokassa ja vakioluokassa, niin sääntöjen pitää olla 100% vedenpitävät. Selvää on, ettei pelkät herrasmiessopimukset toimi kun kyseessä on suomen mestaruudet.
Huikeen hienoa ois jos saatais säilytettyä reilun pelin henki nyt ainakin siihen asti kunnes ATV SM-arvo saadaan.
Näyttäis siltä, että mun ensimmäiseen ehdotukseen ei näytä tulevan hirveesti vastalauseita. Eli ehdotus epävirallisen "vakioluokan" eteenpäin viemisestä lienee hyväksytty.
Isompi vääntö tulee olemaan siitä, mitä muutoksia vakioluokassa hyväksytään. Mutta lauantaina on aikaa.. Kuhan keretään baariin illaks.
Oma mielipide on samaa suuntaa solariksen/kennen kanssa.. kaikkien sääntöjen pitää olla valvottavissa. Muutokset on oltava todettavissa ilman huippuammattilaisen lausuntoa. Muuten on ihan turha keksiä kivoja sääntöjä. Katsastuksessa on vaikea on valvoa iskarin simmityksiä tai nokan muokkaamista/vaihtoa.
...
MUTTA, toisaalta tässä vaiheessa olisi mahdollisuus ottaa mukaan myös vaikeamminkin valvottavia sääntöjä, koska epävirallisen Mönkkärit Ry -vakioluokan henkeen kuuluu herrasmiessopimus, ettei yhdessä hyväksyttyjä sääntöjä rikota. Jos tekee mieli viritellä salaa niin vakioluokasta potkitaan kyllä vauhilla open-luokkaan ja varikolla on kaverit vähissä!
Sitten tuhannen vuoden päästä kun ajetaan suomen mestaruudesta open-luokan lisäksi myös 450 luokassa ja vakioluokassa, niin sääntöjen pitää olla 100% vedenpitävät. Selvää on, ettei pelkät herrasmiessopimukset toimi kun kyseessä on suomen mestaruudet.
Huikeen hienoa ois jos saatais säilytettyä reilun pelin henki nyt ainakin siihen asti kunnes ATV SM-arvo saadaan.
Punamusta 2005 Polaris Sportsman 600
- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Eipä tuonne EMmään ole hinkua, kansallisen sääntömuutoksen tekeminen olisi pikku juttu. Yksi vaihtoehto olisi lisätä luokka ja ajaa samassa lähdössä, voisi olla sitten lähdössä useampi kone viivalla, vaikka palkinnot jaetaankin erikseen.Kenne kirjoitti:Se kuutioraja tulee kansainvälisistä EM:än säännöistäATC kirjoitti:Mites jos sen kuutiotilavuusrajan nostaisi 800, niin pääsis pappakaartikin viivalle.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kylläpä löytyy eriäviä mielipiteitä liittyen sääntöihin...
Itse ostin viime viikolla ensimmäisen mönkijäni, joten näistä sääntöasioista olen aivan varmasti pihalla, kuin tamppoonin naru, mutta lyönpä nyt kuitenkin lusikkani soppaan...
Aiheesta oli juttua toisessakin topicissa ja yhteistä säveltä ei oikein tunnu löytyvän. Toivottavasti lauantaina tapahtui jotain edistystä??
Esitän nyt muutamia omia mielipiteitäni liittyen sääntöasioihin:
Ensimmäinen asia, mikä mielestäni täytyisi saada päätettyä on se, että onko laitteet vakioita vai rakennettuja?
Mielestäni vakiolaitteeseen saa vaihtaa suuttimet, ilmansuodattimen, jonkinlaisen tehoboksin (ns. bolt-on tyyppinen) ja pakoputken koska tuo paketti ei vielä paljoa maksa ja sitten laite jo ainakin kuullostaa kisapeliltä.
Kaikki rakenteelliset muutokset olisivat vakioluokassa kiellettyjä, kuten nokat, kannet, tukivarret, iskarit, ym.
Siinä olisi niin edullinen kilpaluokka, kuin vaan on mahdollista.
Toisena luokkana olisi sitten vapaasti viritettävät laitteet, eli kaiken saa tehdä mitä rahalla vaan voi tehdä, poislukien turbot, kaasut, ym.
Uskoisin, että vakioluokassa olisi vuoden päästä selvästi enemmän kuskeja, kuin "kalliimmassa" luokassa, vaikka laitteet ei ihan niin high-tech:iä olisikaan.
On myös aivan selvää, että toiset eivät tuollaista luokkajakoa halua, koska vakiolaitteet on merkeittäin kovasti erilaisia, mutta eiköhän jokaisessa merkissä kuitenkin ole ne omat hyvät puolensa..
Yamaha-miehet haluavat ehdottomast, että tukivarret pitää saada vaihtaa, koska vehkeet on kapeita ,mutta sitten laite ei enää ole rungoltaan vakio.
Tosin Yamahassa on ilmeisesti hyvä moottori, joten se kompensoi hieman puutteita leveyden osalta.
Honda kuuluu ilmeisesti samaan kategoriaan..
Polaris-kuskit taasen halajaisivat lisää tehoja, kuten myös Suzukilla ajavat.
Minun mielestäni sääntöjä miettivät ihmiset eivät saisi ajatella mikä vehje omassa tallissa seisoo, vaan miettiä ihan oikeasti sitä, miten luokkajako olisi helpoin ja järkevin toteuttaa ja miten uusien kuskien kynnys lähteä viivalle olisi mahdollisimman matala, koska niitä laji tarvitsee, oli sitten kyse jääradasta, crossista tai motosta.
Itse ostin viime viikolla ensimmäisen mönkijäni, joten näistä sääntöasioista olen aivan varmasti pihalla, kuin tamppoonin naru, mutta lyönpä nyt kuitenkin lusikkani soppaan...
Aiheesta oli juttua toisessakin topicissa ja yhteistä säveltä ei oikein tunnu löytyvän. Toivottavasti lauantaina tapahtui jotain edistystä??
Esitän nyt muutamia omia mielipiteitäni liittyen sääntöasioihin:
Ensimmäinen asia, mikä mielestäni täytyisi saada päätettyä on se, että onko laitteet vakioita vai rakennettuja?
Mielestäni vakiolaitteeseen saa vaihtaa suuttimet, ilmansuodattimen, jonkinlaisen tehoboksin (ns. bolt-on tyyppinen) ja pakoputken koska tuo paketti ei vielä paljoa maksa ja sitten laite jo ainakin kuullostaa kisapeliltä.
Kaikki rakenteelliset muutokset olisivat vakioluokassa kiellettyjä, kuten nokat, kannet, tukivarret, iskarit, ym.
Siinä olisi niin edullinen kilpaluokka, kuin vaan on mahdollista.
Toisena luokkana olisi sitten vapaasti viritettävät laitteet, eli kaiken saa tehdä mitä rahalla vaan voi tehdä, poislukien turbot, kaasut, ym.
Uskoisin, että vakioluokassa olisi vuoden päästä selvästi enemmän kuskeja, kuin "kalliimmassa" luokassa, vaikka laitteet ei ihan niin high-tech:iä olisikaan.
On myös aivan selvää, että toiset eivät tuollaista luokkajakoa halua, koska vakiolaitteet on merkeittäin kovasti erilaisia, mutta eiköhän jokaisessa merkissä kuitenkin ole ne omat hyvät puolensa..
Yamaha-miehet haluavat ehdottomast, että tukivarret pitää saada vaihtaa, koska vehkeet on kapeita ,mutta sitten laite ei enää ole rungoltaan vakio.
Tosin Yamahassa on ilmeisesti hyvä moottori, joten se kompensoi hieman puutteita leveyden osalta.
Honda kuuluu ilmeisesti samaan kategoriaan..
Polaris-kuskit taasen halajaisivat lisää tehoja, kuten myös Suzukilla ajavat.
Minun mielestäni sääntöjä miettivät ihmiset eivät saisi ajatella mikä vehje omassa tallissa seisoo, vaan miettiä ihan oikeasti sitä, miten luokkajako olisi helpoin ja järkevin toteuttaa ja miten uusien kuskien kynnys lähteä viivalle olisi mahdollisimman matala, koska niitä laji tarvitsee, oli sitten kyse jääradasta, crossista tai motosta.
ei puolla leveitä vahkeitä kaikki yamaha miehet.
alunperin siis ihan aluks olin(ja olen) sitä mieltä että pitäis olla stanu luokka ja open luokka mutta lajin mestarit vaan jankkas niin paljon että se ne nyt vaan ei käy kun se vaan nyt ei käy!
ite en ole ajanut metriäkään leveällä tai virivehkeellä.
vakio luokkaan mun mielestä pitäis ainoastaan saada vaihtaa vain renkaat (ja niihin sopivat vanteet) ja suuttimet kelin mukaan.
elustaa tietenkin saa madaltaa ja korottaa radan mukaan mutta jousia tai iskareita ei saa vaihtaa.
mun peli on rakennettu ja ajettu just näillä viime jääkausi ja mennyt motokausi.
koneesta siis ei ole edes avattu ainoatakaan mutteria.
ja tämän säännön puolesta en ole vain siks että ittellä on tälläinen peli vaan siks että kaikki pääsis (nimen omaan vielä uudet juniorit) halvalla (mahdollisimman) mukaan.
sääntöjen vaatimat tapponarut ja jalkaraudaudat nyt luonnollisesti ois peliin tietenkin lisättävä.
oikeesti jos mietitään noita ehdotus nro 1 ja 2 tai 3 ja 5 niin eihän ne juurikaan eroa open luokan peleistä.
bic bore kitti kii ja sit ne täysin open luokan pelejä.
eiköhän nyt oteta järki käteen ja mietitä homma vielä kertaalleen.
ja lisäks mun mielestä tarvitaan äijä sinne lajiliittoon joka ajaa just näitä asioita eteen päin!!!???
mutta lajiliitosta tuola toisessa topikissa!
alunperin siis ihan aluks olin(ja olen) sitä mieltä että pitäis olla stanu luokka ja open luokka mutta lajin mestarit vaan jankkas niin paljon että se ne nyt vaan ei käy kun se vaan nyt ei käy!
ite en ole ajanut metriäkään leveällä tai virivehkeellä.
vakio luokkaan mun mielestä pitäis ainoastaan saada vaihtaa vain renkaat (ja niihin sopivat vanteet) ja suuttimet kelin mukaan.
elustaa tietenkin saa madaltaa ja korottaa radan mukaan mutta jousia tai iskareita ei saa vaihtaa.
mun peli on rakennettu ja ajettu just näillä viime jääkausi ja mennyt motokausi.
koneesta siis ei ole edes avattu ainoatakaan mutteria.
ja tämän säännön puolesta en ole vain siks että ittellä on tälläinen peli vaan siks että kaikki pääsis (nimen omaan vielä uudet juniorit) halvalla (mahdollisimman) mukaan.
sääntöjen vaatimat tapponarut ja jalkaraudaudat nyt luonnollisesti ois peliin tietenkin lisättävä.
oikeesti jos mietitään noita ehdotus nro 1 ja 2 tai 3 ja 5 niin eihän ne juurikaan eroa open luokan peleistä.
bic bore kitti kii ja sit ne täysin open luokan pelejä.
eiköhän nyt oteta järki käteen ja mietitä homma vielä kertaalleen.
ja lisäks mun mielestä tarvitaan äijä sinne lajiliittoon joka ajaa just näitä asioita eteen päin!!!???
mutta lajiliitosta tuola toisessa topikissa!
-
- 4WD
- Viestit: 140
- Liittynyt: 03 Kesä 2004 22:12
- Paikkakunta: Kotka