Vinssin käyttö
-
- Tracks
- Mönkijä:: Polaris SP 500 EFI T3
Onkos kukaan muuten kokeillut taaksepäin vinssausta siten, että työntää vinssivaijerin mönkijän ali ja kiinni takana olevaan puuhun?rulez kirjoitti:Joop kyllähän tuolla vinssillä vetelee mönkiää helpostikkin aika viistoon jos ohjuri on vaan kunnollinen taaksepäin vetoon taas tarvitaan toinenkin vinssi jolla sitten päästään pois jos on jo hinannut itsensä eteenpäin kaikki käytettävissäolevat vetopisteet käyttäen
Hätätilanteessa ehkä voisi onnistua, jos eteenpäin vinssaaminen ei onnistu ja varsinkin jos alustan suojana on pohjapanssari ettei vaijeri riko alustaa. Jos vielä olisi pylpyrä, jonka voisi kiinnittää vaikkapa vetokoukkuun, niin pysyisi myös se vaijeri mönkijän alla.
Mitäs lulette, olisiko tässä sellainen köyhän miehen "takavinssi"?
Viljami
Vuoden turhake 2007, ja ylpeä siitä.
- vaughan
- Tracks
- Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
- Viesti:
Älä muuta sano.maamies kirjoitti:Saatta olla hieman kettumaista työntää sitä vaijeria koneen ali siinä tilanteessa kun pitäis vinssata. Meinaan silloiin ollaan yleensä vattaa myöten savessa tms.
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
-
- Tracks
Voihan siinä haastetta olla pujotellessa vaijeria mönkijän ali, mutta jos vaihtoehto on jäädä yön yli metsään odottelemaan apuja, niin voisi kai tuotakin kokeilla.
Ja kysymys siis kuului, että onko kukaan kokeillut. Siis vinssata itseään taaksepäin vetämällä vaijeri mönkijän alitse?
Ja kysymys siis kuului, että onko kukaan kokeillut. Siis vinssata itseään taaksepäin vetämällä vaijeri mönkijän alitse?
Viljami
Sama ajatus minullekin mieleen tuli. Ellei kukaan ole vielä kokeillut, siis hyvät nuoremmat veljet, ensi tilassa kokeilemaan!Viljami kirjoitti:Voihan siinä haastetta olla pujotellessa vaijeria mönkijän ali, mutta jos vaihtoehto on jäädä yön yli metsään odottelemaan apuja, niin voisi kai tuotakin kokeilla.
Tolla yllämainitulla rissalla se onnistuu. Löytyy mm. Canan Vinssisarjan lisävarustepaketista. Ja kai noita nyt muualtakin saa.Vanhus kirjoitti:Sama ajatus minullekin mieleen tuli. Ellei kukaan ole vielä kokeillut, siis hyvät nuoremmat veljet, ensi tilassa kokeilemaan!Viljami kirjoitti:Voihan siinä haastetta olla pujotellessa vaijeria mönkijän ali, mutta jos vaihtoehto on jäädä yön yli metsään odottelemaan apuja, niin voisi kai tuotakin kokeilla.
l Kipu on vain tunne l
-
- Tracks
Tuossa tapauksessa kannattaa varoa ettei riko mönkijän runkoa tai vinssin kiinnitystä, kun on mönkijä molemmista päistä kiinni. Vinsseissä kyllä tehot riittää raudan vääntämiseen.Viljami kirjoitti:Ja jos mönkijän paino ei riitä raskaampia esineitä vinssatessa, niin voihan sen mönkijänkin pistää vetokoukusta puunsuojaliinalla tai köydellä petäjään kiinni.Don Padre kirjoitti:Itse olen mönkijän hinaamisen lisäksi juuri siirrellyt mm. runkoja ajolinjalle paremmin saataville... blaa blaa ... Laituria ja venettä olen myös nostanut kun paikat on ollut sen verran ahtaammat ettei mönkijällä ole pitkälle päästy.
Tuosta taaksepäin vinssaamisesta, itse olen muutaman kerran vetänyt vaijerin koneen yli taaksepäin korkealle puuhun ja hyvin on irronnut pahastakin paikasta, kun kaasulla hieman avustaa.
Tuolla tavalla saa tarvittaessa keulan hieman ilmaan, jolloin takapyörillä on maksimaalinen pito.
Toki tässä tapauksessa voi mönkijään tulla muutama naarmu, jos ei ole vaijerille ohjuria, vaan tuleehan niitä muutenkin.

HERRAISÄ!!!!Janne 450R kirjoitti:...voi mönkijään tulla muutama naarmu, jos ei ole vaijerille ohjuria, vaan tuleehan niitä muutenkin....

En mä ole saanut naarmuja ollenkaan aikaiseksi... Missä te ukot oikeen niillä ajelette? Mettässä vai??? Älkää nyt hyvät ihmiset...

l Kipu on vain tunne l
-
- Tracks
Luulisi olevan riskittömämpää todella yrittää saada se vaijeri mönkijän ALI. Ja os sitten peräpäässä olisi vaikkapa vertokoukun tienoilla pylpyrä/rissapyörä (tai miksi itse kukin sitä haluaakaan kutsua), niin mönkijä ei pääsisi kääntymään poikittain, vaan veto kohdistuisi kaiken aikaa taaksepäin.Janne 450R kirjoitti:Tuosta taaksepäin vinssaamisesta, itse olen muutaman kerran vetänyt vaijerin koneen yli taaksepäin korkealle puuhun ja hyvin on irronnut pahastakin paikasta, kun kaasulla hieman avustaa
P3t3:lle: Pylpyrä tai rissa on sellainen värkki, jossa on uralla varustettu rulla ja ympärillä jonkinlainen kehikko, jossa kiinnityssilmukka tai koukku. Käytetään runsaasti mm. purjeveneissä, eli niitä löytää kaikista venetarvikeliikkeistä. Paras olisi sellainen malli, jossa on toinen sivu avoin tai avattava, että vaijerin/köyden saisi helposti rissapyörälle. Tällaisen pylpyrän avulla voi ohjailla vaijerin/köyden reittiä. Sillä voi myös lisätä vinssin voimaa (nopeuden kustannuksella) kiinnittämällä pylpyrän vinssauspuuhun ja vaijerin vinssistä pylpyrän kautta takaisin mönkijään kiinni.
Viljami
Pylpyrä,lokipyörä,väkipyörä tai mikä onkaan-->
http://www.warn.com/atv/accessories/ima ... ATV-lg.jpg
http://www.warn.com/atv/accessories/ima ... ATV-lg.jpg
Traktori..