Bliz kirjoitti:Työ ei ole huonoa vaan laadun valtonta ja materiaalit. kasaus onnistuu halpatyövoima maissakin. Mutta hyvää rautaa ei saa kun rahalla.
Entäs kun kasaus tehdäänkin täällä Suomessa, kuten usein on asian laita. Aikalailla ne kaikki mönkijät taitaa tulla kuljetuksen kannalta edullississa mahdollisimman pienissä paketeissa. Suomessa sitten kasailevat.
Eli onko kiinalaisten ongelmat yksittäisten osien toimintaan liittyviä, vai kasaamiseen liittyviä? Onko ongelmia laakereiden, vaihteiden, moottoreiden suhteen, vai liitäntöjen suhteen. Onko ongelmat johtuneet oikeasti huonoista materiaalivalinnoista, vai hätiköidystä kasaamisesta. Toimiiko kiinalainen, jos kasaaja valitsee pohjoisiin olosuhteisiin sopivat voiteluaineet, yms.
Antautunut oli rautakin, kun tänään kävin AVK:ssa katselemassa Hondaa, jonka ylätukivarren kiinnitys oli antautunut. Hiukan sitä ihmetteli, että miten herkästi mönkijä voi mennä lunastukseen.
Eipä silti, kyllä hiukan lannistaa, jos käy katselemassa uutta kiinalaista kauppiaan pihalla, kun on jo uudessa laitteessa tavaratelineet ruosteessa. Ei sitä aina jaksaisi olla crc:tä, tai wd-40:stä joka osaa olla ruiskimassa.
Kai tässä pitää taas vetäytyä taka-alalle, kunnes lompakko kestää uuden valtamerkin hankinnan. Sen verran pitkä tämä hankinta-aikataulu muutenkin on ollut, että ei se enää yhdestä vuodesta ole kiinni. Jos keräilee sen 6000 euroa kasaan ja ostelee valtamerkin, joka saattaa vähän hintansakin pitää.
Kiinalaista ymmärrän niin kauan, kun se oikeasti on halpa. Kiinalainen kun tekee hyvä aihion, mutta se pitää itse aina rakentaa loppuun.
Lisäys: Ymmärrän kiinalaisia ajopelejä oikein hyvin. Olen kaksi mopoa sisäänajanut, ja rakentelun jälkeen ne ovat toimineet hyvin. Varaosatkin ovat melkein ilmaisia. Mm. kumia kiinalaiset eivät osaa tehdä, joten letkut ja melkeinpä renkaatkin pitää vaihtaa jo uutena. Ja onhan kiinalainen mönkijäkin näköjään halpa, kun verrataan vastaavilla ominaisuuksilla varustettuun ei kiinalaiseen merkkiin. Mönkijän tapauksessa se halpa hinta on silti paljon rahaa, siinä se ero.