Vinssin käyttö

Yleistä keskustelua mönkijöistä. Esim rengas ja vanne keskustelut.
Avatar
Vee-äM
R.I.P
Viestit: 2460
Liittynyt: 20 Loka 2005 08:20
Paikkakunta: Vesilahti Yamaha Grizzly 700 FI SE MutaRaaseri -08-

Viesti Kirjoittaja Vee-äM »

Cattimies kirjoitti:
Vee-äM kirjoitti:Lokipyärä :wink:
Väkipyörä tai taittopyörä. Joskus on laitettu liinalla puuhun kiinni ja vedetty " kulmaan" puita pahoista paikoista kun ei ole muuten saatu.
Vedin eilen pickupin sisälle talliin,lokipyärä oli tallin etuseinässä ja naru ruli auton alta suitsaan.......

Hyvin meni painava auto ja vielä ylämäkeen. :wink:
Kuva
P3t3
6WD
Viestit: 473
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:58
Mönkijä:: TGB Blade 425
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja P3t3 »

Jaa tollanen :oops: oishan toi pitäny tietää :oops:
Janne 450R
Tracks
Viestit: 2832
Liittynyt: 28 Huhti 2005 15:31
Paikkakunta: Haarajoki/Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja Janne 450R »

Ostin taittopyöräksi sopivan patentin Class Ohlssonilta 12€, jossa kahden metalli levyn välissä rissa ja toisessa päässä avoin koukku ja paketin mukaan kestää 2000kg.

Siinä puoliskot oli liitetty toisiinsa 12mm tapeilla ja ns. hevosenkenkä sokilla, niiden tilalle vaihdoin 12mm pultit, nylok muttereilla.
Tuo patentti ei toki ole mikään pika irroitettava, eli roikkuu koko ajan vaijerissa mukana, eli siellä missä sitä eniten tarvitaan.
Janne 450R
Tracks
Viestit: 2832
Liittynyt: 28 Huhti 2005 15:31
Paikkakunta: Haarajoki/Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja Janne 450R »

Viljami kirjoitti:
Janne 450R kirjoitti:Tuosta taaksepäin vinssaamisesta, itse olen muutaman kerran vetänyt vaijerin koneen yli taaksepäin korkealle puuhun ja hyvin on irronnut pahastakin paikasta, kun kaasulla hieman avustaa
Luulisi olevan riskittömämpää todella yrittää saada se vaijeri mönkijän ALI. Ja os sitten peräpäässä olisi vaikkapa vertokoukun tienoilla pylpyrä/rissapyörä (tai miksi itse kukin sitä haluaakaan kutsua), niin mönkijä ei pääsisi kääntymään poikittain, vaan veto kohdistuisi kaiken aikaa taaksepäin.

P3t3:lle: Pylpyrä tai rissa on sellainen värkki, jossa on uralla varustettu rulla ja ympärillä jonkinlainen kehikko, jossa kiinnityssilmukka tai koukku. Käytetään runsaasti mm. purjeveneissä, eli niitä löytää kaikista venetarvikeliikkeistä. Paras olisi sellainen malli, jossa on toinen sivu avoin tai avattava, että vaijerin/köyden saisi helposti rissapyörälle. Tällaisen pylpyrän avulla voi ohjailla vaijerin/köyden reittiä. Sillä voi myös lisätä vinssin voimaa (nopeuden kustannuksella) kiinnittämällä pylpyrän vinssauspuuhun ja vaijerin vinssistä pylpyrän kautta takaisin mönkijään kiinni.
Ei tuossa yläkautta taaksepäin vinssaamisessa oo sen enempää riskiä kuin muutenkaan vinssaamisessa, ainahan pitää toki varovainen olla.

Alakautta vinssatessa veto kohdistuu mönkijän keulalta jonkin verran alas päin ja jos oot pahasti jumissa, niin se alas päin veto ei ainakaan auta asiaa.

Tuossa taas muutama mun ajatus :roll:
Cattimies

Viesti Kirjoittaja Cattimies »

Janne 450R kirjoitti:Ostin taittopyöräksi sopivan patentin Class Ohlssonilta 12€, jossa kahden metalli levyn välissä rissa ja toisessa päässä avoin koukku ja paketin mukaan kestää 2000kg.

Siinä puoliskot oli liitetty toisiinsa 12mm tapeilla ja ns. hevosenkenkä sokilla, niiden tilalle vaihdoin 12mm pultit, nylok muttereilla.
Tuo patentti ei toki ole mikään pika irroitettava, eli roikkuu koko ajan vaijerissa mukana, eli siellä missä sitä eniten tarvitaan.
Oliko se avoin koukku myös kiinni tapilla ? Jos oli niin eikös siitä saisi avattavan jos laittaisi tilalle sakkelin ? Joissain viputaljoissa olen nähnyt tuollaisen avoimella koukulla olevan taittopyörän.
petri.n
Tracks
Viestit: 1291
Liittynyt: 05 Syys 2005 17:19
Mönkijä:: canam 650 max
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Taaksepäin vinssattaissa melkein vaatii 2 kpl väkipyöriä. Vinssiltä suoraan keulan eteen kiinni väkipyörä jonnekkin ja sitten vaijeri joko koneen alitse tai ylitse ja taakse väkipyörä ja sen kautta vaijeri. Väkipyörien korkeutta muuttamalla saa vaijerin vietyä niin, ettei riko muovia eikä muutakaan arkoja sähkölaitteita. Sitten taas jos on pitkä liina tai naru mukana, niin voi kelata koneen suosta ylös. Sillä edellytyksellä, että saa liinan / köyden kiinni jonnekkin. Ei muuta kuin liinan päät kiinni takavanteisiin ja koneesta pakki päälle ja varovasti kaasua, lähtee kelamaan liinaa renkaan päälle. Vetää itse itsensä pois. Vielä jos on ketjut takarenkaissa, niin homma vielä helpompi, kun liinan saa kiinni ketjuloihin.
Turhake! Se on vaan kateellisten panettelua.
P3t3
6WD
Viestit: 473
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:58
Mönkijä:: TGB Blade 425
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja P3t3 »

Janne 450R kirjoitti:Ostin taittopyöräksi sopivan patentin Class Ohlssonilta 12€, jossa kahden metalli levyn välissä rissa ja toisessa päässä avoin koukku ja paketin mukaan kestää 2000kg.

Siinä puoliskot oli liitetty toisiinsa 12mm tapeilla ja ns. hevosenkenkä sokilla, niiden tilalle vaihdoin 12mm pultit, nylok muttereilla.
Tuo patentti ei toki ole mikään pika irroitettava, eli roikkuu koko ajan vaijerissa mukana, eli siellä missä sitä eniten tarvitaan.
No hittolainen,tollanenhan tuli tuon vinssin mukana minkä ostin :shock: :P
Janne 450R
Tracks
Viestit: 2832
Liittynyt: 28 Huhti 2005 15:31
Paikkakunta: Haarajoki/Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja Janne 450R »

Cattimies kirjoitti:
Janne 450R kirjoitti:Ostin taittopyöräksi sopivan patentin Class Ohlssonilta 12€, jossa kahden metalli levyn välissä rissa ja toisessa päässä avoin koukku ja paketin mukaan kestää 2000kg.

Siinä puoliskot oli liitetty toisiinsa 12mm tapeilla ja ns. hevosenkenkä sokilla, niiden tilalle vaihdoin 12mm pultit, nylok muttereilla.
Tuo patentti ei toki ole mikään pika irroitettava, eli roikkuu koko ajan vaijerissa mukana, eli siellä missä sitä eniten tarvitaan.
Oliko se avoin koukku myös kiinni tapilla ? Jos oli niin eikös siitä saisi avattavan jos laittaisi tilalle sakkelin ? Joissain viputaljoissa olen nähnyt tuollaisen avoimella koukulla olevan taittopyörän.
No niinhän muuten saakin, eipä tullut edes mieleen, joten kiitos vinkistä :wink:

Silti itse pidän sen vaijerissa kiinteänä(toistaiseksi), vaan siksi että se on siinä helposti/nopeasti saatavilla ja matka jatkuu.
Avatar
Don Padre
6WD
Viestit: 836
Liittynyt: 17 Touko 2005 19:13
Paikkakunta: Helsinki/Kangasala Mönkijä: Honda Rubicon -05

Viesti Kirjoittaja Don Padre »

Viljami kirjoitti:
Don Padre kirjoitti:Itse olen mönkijän hinaamisen lisäksi juuri siirrellyt mm. runkoja ajolinjalle paremmin saataville... blaa blaa ... Laituria ja venettä olen myös nostanut kun paikat on ollut sen verran ahtaammat ettei mönkijällä ole pitkälle päästy.
Ja jos mönkijän paino ei riitä raskaampia esineitä vinssatessa, niin voihan sen mönkijänkin pistää vetokoukusta puunsuojaliinalla tai köydellä petäjään kiinni.

Virrankulutus vinssillä on todella runsasta eli vinssatessa kannattaa pitää kone käynnissä ja antaa sille kierroksia. Eikä akku silti kestä jatkuvaa vinssaamista vaan mönkijän laturin on annettava välillä sitä ladata.
En ole vielä moista tehnyt kun pelkään, että Warnin 3.0s voi tehdä hallaa mönkijän rungolle.
Mönkijä, mikä ihana tekosyy!

Täytä elinsiirtotestamentti http://www.lahjaelamalle.net/
Verta pakkiin http://www.veripalvelu.fi/
Nope
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Marras 2006 21:46
Mönkijä:: Honda 500FA
Paikkakunta: Petäjävesi

Viesti Kirjoittaja Nope »

Moro kaikille.. :) Puunsuoja liinaa kattelin monesta rautakaupasta ja ei löytyny mieleistä..liian paksuja pieneen koukkuun puun ympäri jopa hirtettynäkin...no vahingossa satuin maatalous osastolle..oli seinällä ilmeisesti lehmälle tarkoitettu "alaosa kaulaimeen" pikkusen huvitti mut siinä oli valmis paketti..2,5cm leveetä 4mm paksua liinaa 1,3m pitkästi rautalenkit päissä ja koukku keskellä..koukun saa pois helposti pujottamalla jos häiritsee...hinta oli 9.90e ja eikun offaileen..
Avatar
Don Padre
6WD
Viestit: 836
Liittynyt: 17 Touko 2005 19:13
Paikkakunta: Helsinki/Kangasala Mönkijä: Honda Rubicon -05

Viesti Kirjoittaja Don Padre »

Missäs maatalousosastolla olet pyörinyt?
Mönkijä, mikä ihana tekosyy!

Täytä elinsiirtotestamentti http://www.lahjaelamalle.net/
Verta pakkiin http://www.veripalvelu.fi/
Nope
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Marras 2006 21:46
Mönkijä:: Honda 500FA
Paikkakunta: Petäjävesi

Viesti Kirjoittaja Nope »

tää liike missä kävin oli perälä jyväskylässä...mut kyllä niitä varmaan kaikissa agrimarketeissa ym. muissa luulis olevan jotka myy maatalous tarvikkeita...kokeilemaan en oo vielä päässy "liinaa" mut kun tuota kattelee niin ei sitä mönkiä käytössä luulis poikki saavan..ainakaan tällanen "harrastelija"
Viimeksi muokannut Nope, 23 Tammi 2007 22:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Don Padre
6WD
Viestit: 836
Liittynyt: 17 Touko 2005 19:13
Paikkakunta: Helsinki/Kangasala Mönkijä: Honda Rubicon -05

Viesti Kirjoittaja Don Padre »

Selvä homma, tarttee siis suunnata agrimarkettiin... mulla on jo yksi liina, mutta varoiksi voisi olla toinen.
Mönkijä, mikä ihana tekosyy!

Täytä elinsiirtotestamentti http://www.lahjaelamalle.net/
Verta pakkiin http://www.veripalvelu.fi/
Avatar
JariN
2WD
Viestit: 37
Liittynyt: 17 Tammi 2007 20:33
Paikkakunta: Porvoo Mönkijä: Polle 850xp vm.-12

Viesti Kirjoittaja JariN »

Viljami kirjoitti:Kiitos vinkistä. Kävin hakemassa Vantaan IKH:sta 2T/2M nostoliinan. Hintaa oli 15 euroa. Kyllä nyt kelpaa vinssailla paremmassakin metsässä.
Sama vika. Ja jos en aivan väärin katsonut, niin aivan samanlainen liina muutaman sadan metrin päässä Bike World:ssa 37€. Heh, kyllä on katteet kohdallaan. :idea:
-JariN-
piku
Noppeli
Viestit: 6
Liittynyt: 01 Tammi 2007 10:18
Paikkakunta: keski-suomi

Warn

Viesti Kirjoittaja piku »

Tekeekö sillä Warnin 1.5 pikku vinssillä mitään mönkijä hommissa.
Tarkotus laittaa hondan 350.
Vastaa Viestiin