Ostin taittopyöräksi sopivan patentin Class Ohlssonilta 12€, jossa kahden metalli levyn välissä rissa ja toisessa päässä avoin koukku ja paketin mukaan kestää 2000kg.
Siinä puoliskot oli liitetty toisiinsa 12mm tapeilla ja ns. hevosenkenkä sokilla, niiden tilalle vaihdoin 12mm pultit, nylok muttereilla.
Tuo patentti ei toki ole mikään pika irroitettava, eli roikkuu koko ajan vaijerissa mukana, eli siellä missä sitä eniten tarvitaan.
Janne 450R kirjoitti:Tuosta taaksepäin vinssaamisesta, itse olen muutaman kerran vetänyt vaijerin koneen yli taaksepäin korkealle puuhun ja hyvin on irronnut pahastakin paikasta, kun kaasulla hieman avustaa
Luulisi olevan riskittömämpää todella yrittää saada se vaijeri mönkijän ALI. Ja os sitten peräpäässä olisi vaikkapa vertokoukun tienoilla pylpyrä/rissapyörä (tai miksi itse kukin sitä haluaakaan kutsua), niin mönkijä ei pääsisi kääntymään poikittain, vaan veto kohdistuisi kaiken aikaa taaksepäin.
P3t3:lle: Pylpyrä tai rissa on sellainen värkki, jossa on uralla varustettu rulla ja ympärillä jonkinlainen kehikko, jossa kiinnityssilmukka tai koukku. Käytetään runsaasti mm. purjeveneissä, eli niitä löytää kaikista venetarvikeliikkeistä. Paras olisi sellainen malli, jossa on toinen sivu avoin tai avattava, että vaijerin/köyden saisi helposti rissapyörälle. Tällaisen pylpyrän avulla voi ohjailla vaijerin/köyden reittiä. Sillä voi myös lisätä vinssin voimaa (nopeuden kustannuksella) kiinnittämällä pylpyrän vinssauspuuhun ja vaijerin vinssistä pylpyrän kautta takaisin mönkijään kiinni.
Ei tuossa yläkautta taaksepäin vinssaamisessa oo sen enempää riskiä kuin muutenkaan vinssaamisessa, ainahan pitää toki varovainen olla.
Alakautta vinssatessa veto kohdistuu mönkijän keulalta jonkin verran alas päin ja jos oot pahasti jumissa, niin se alas päin veto ei ainakaan auta asiaa.
Janne 450R kirjoitti:Ostin taittopyöräksi sopivan patentin Class Ohlssonilta 12€, jossa kahden metalli levyn välissä rissa ja toisessa päässä avoin koukku ja paketin mukaan kestää 2000kg.
Siinä puoliskot oli liitetty toisiinsa 12mm tapeilla ja ns. hevosenkenkä sokilla, niiden tilalle vaihdoin 12mm pultit, nylok muttereilla.
Tuo patentti ei toki ole mikään pika irroitettava, eli roikkuu koko ajan vaijerissa mukana, eli siellä missä sitä eniten tarvitaan.
Oliko se avoin koukku myös kiinni tapilla ? Jos oli niin eikös siitä saisi avattavan jos laittaisi tilalle sakkelin ? Joissain viputaljoissa olen nähnyt tuollaisen avoimella koukulla olevan taittopyörän.
Taaksepäin vinssattaissa melkein vaatii 2 kpl väkipyöriä. Vinssiltä suoraan keulan eteen kiinni väkipyörä jonnekkin ja sitten vaijeri joko koneen alitse tai ylitse ja taakse väkipyörä ja sen kautta vaijeri. Väkipyörien korkeutta muuttamalla saa vaijerin vietyä niin, ettei riko muovia eikä muutakaan arkoja sähkölaitteita. Sitten taas jos on pitkä liina tai naru mukana, niin voi kelata koneen suosta ylös. Sillä edellytyksellä, että saa liinan / köyden kiinni jonnekkin. Ei muuta kuin liinan päät kiinni takavanteisiin ja koneesta pakki päälle ja varovasti kaasua, lähtee kelamaan liinaa renkaan päälle. Vetää itse itsensä pois. Vielä jos on ketjut takarenkaissa, niin homma vielä helpompi, kun liinan saa kiinni ketjuloihin.
Janne 450R kirjoitti:Ostin taittopyöräksi sopivan patentin Class Ohlssonilta 12€, jossa kahden metalli levyn välissä rissa ja toisessa päässä avoin koukku ja paketin mukaan kestää 2000kg.
No hittolainen,tollanenhan tuli tuon vinssin mukana minkä ostin
Oliko se avoin koukku myös kiinni tapilla ? Jos oli niin eikös siitä saisi avattavan jos laittaisi tilalle sakkelin ? Joissain viputaljoissa olen nähnyt tuollaisen avoimella koukulla olevan taittopyörän.
No niinhän muuten saakin, eipä tullut edes mieleen, joten kiitos vinkistä
Silti itse pidän sen vaijerissa kiinteänä(toistaiseksi), vaan siksi että se on siinä helposti/nopeasti saatavilla ja matka jatkuu.
Don Padre kirjoitti:Itse olen mönkijän hinaamisen lisäksi juuri siirrellyt mm. runkoja ajolinjalle paremmin saataville... blaa blaa ... Laituria ja venettä olen myös nostanut kun paikat on ollut sen verran ahtaammat ettei mönkijällä ole pitkälle päästy.
Ja jos mönkijän paino ei riitä raskaampia esineitä vinssatessa, niin voihan sen mönkijänkin pistää vetokoukusta puunsuojaliinalla tai köydellä petäjään kiinni.
Virrankulutus vinssillä on todella runsasta eli vinssatessa kannattaa pitää kone käynnissä ja antaa sille kierroksia. Eikä akku silti kestä jatkuvaa vinssaamista vaan mönkijän laturin on annettava välillä sitä ladata.
En ole vielä moista tehnyt kun pelkään, että Warnin 3.0s voi tehdä hallaa mönkijän rungolle.
Moro kaikille.. Puunsuoja liinaa kattelin monesta rautakaupasta ja ei löytyny mieleistä..liian paksuja pieneen koukkuun puun ympäri jopa hirtettynäkin...no vahingossa satuin maatalous osastolle..oli seinällä ilmeisesti lehmälle tarkoitettu "alaosa kaulaimeen" pikkusen huvitti mut siinä oli valmis paketti..2,5cm leveetä 4mm paksua liinaa 1,3m pitkästi rautalenkit päissä ja koukku keskellä..koukun saa pois helposti pujottamalla jos häiritsee...hinta oli 9.90e ja eikun offaileen..
tää liike missä kävin oli perälä jyväskylässä...mut kyllä niitä varmaan kaikissa agrimarketeissa ym. muissa luulis olevan jotka myy maatalous tarvikkeita...kokeilemaan en oo vielä päässy "liinaa" mut kun tuota kattelee niin ei sitä mönkiä käytössä luulis poikki saavan..ainakaan tällanen "harrastelija"
Viimeksi muokannut Nope, 23 Tammi 2007 22:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Viljami kirjoitti:Kiitos vinkistä. Kävin hakemassa Vantaan IKH:sta 2T/2M nostoliinan. Hintaa oli 15 euroa. Kyllä nyt kelpaa vinssailla paremmassakin metsässä.
Sama vika. Ja jos en aivan väärin katsonut, niin aivan samanlainen liina muutaman sadan metrin päässä Bike World:ssa 37€. Heh, kyllä on katteet kohdallaan.