Mutta jos onnettomuus sattuu, laissa sallitun tilapäiskäytön puitteissa, niin voit olla sata varma, että vakuutusyhtiön juristi keksii keinon, millä korvauksia ei makseta.Janne 450R kirjoitti:Oikeassa olet.outlander 400 kirjoitti:Eiköhän se liikenne vakuutus ole maastomallissa juuri siksi että se korvaa henkilövahingot! Jos ei niin sittenhän meitä huijataan..
Mutta jos ajetaan tieliikenteeseen rekisteröimättömällä/katsastamattomalla ajoneuvolla(ihan sama mikä laite) tiellä, poislukien tilapäinenkäyttö joka laissakin sallittu, SAATTAA onnettomuuden sattuessa vakuutusyhtiöt perätä korvauksia takaisin tieliikenteeseen sopimattoman ajoneuvon kuljettajalta.
Maastoliikennemönkkärillä ajo tiellä
Re: Maastoliikennemönkkärillä ajo tiellä
- tryyk1
- 6WD
- Viestit: 282
- Liittynyt: 21 Heinä 2008 22:16
- Mönkijä:: Canamilla mennään
- Paikkakunta: TORNION puutarhakaupunginosa
Re: Maastoliikennemönkkärillä ajo tiellä
Ei se kyllä näinkään ole, tai riippuu tietenki vakuutusyhtiöstä. Vierestä katoin ku kaveri tiellä veti kelkan nurin, olkapää leikattiin ja neljä kuukautta S-lomaa. Vakuutus hoiti asian, niinku pitiki.Kimi kirjoitti:Mutta jos onnettomuus sattuu, laissa sallitun tilapäiskäytön puitteissa, niin voit olla sata varma, että vakuutusyhtiön juristi keksii keinon, millä korvauksia ei makseta.Janne 450R kirjoitti:Oikeassa olet.outlander 400 kirjoitti:Eiköhän se liikenne vakuutus ole maastomallissa juuri siksi että se korvaa henkilövahingot! Jos ei niin sittenhän meitä huijataan..
Mutta jos ajetaan tieliikenteeseen rekisteröimättömällä/katsastamattomalla ajoneuvolla(ihan sama mikä laite) tiellä, poislukien tilapäinenkäyttö joka laissakin sallittu, SAATTAA onnettomuuden sattuessa vakuutusyhtiöt perätä korvauksia takaisin tieliikenteeseen sopimattoman ajoneuvon kuljettajalta.
Ja selvennyksenä: kuskissa ei ollu vika vaan kelkasta oli menny runko poikki ja se aiheutti ohjaukseen ongelmia, siitä taas johtui kaatuminen.
Ehkä osa syynnä oli se, että yritti pysyä minun perässä (näköetäisyydellä).

Onhan se väärin, että työnteko on hauskaa.
- tryyk1
- 6WD
- Viestit: 282
- Liittynyt: 21 Heinä 2008 22:16
- Mönkijä:: Canamilla mennään
- Paikkakunta: TORNION puutarhakaupunginosa
Re: Maastoliikennemönkkärillä ajo tiellä
Jos nyt sitte kuitenki aiheeseenki kommentoisin.
Olen kuudelta poliisilta jotka omaavat mönkijälisenssin ja yhdeltä joka vetää mönkijäkursseja poliiseille kysyny, niin linja on lähes sama ku kelkallaki. Eli ei ajeta tienpäällä ilman erityistä syytä.
- Siltaa myöten saa ylittää joen tms.
- Tien ylitys on sallittu ja turvallisen ylityksen vuoksi tietä myöten ajaminen.
- P-paikalta saa ajaa läheiseen (200-300 m) ajomaastoon.
- Ajomaaston läheisyydessä oleva tankkauspista tarkoittaa max 200-300 metriä.
- Kotipihalta ei saa lähteä vaikka ajomaastot olis 100 metrin päässä, kertoivat kyllä, että näissä on sormet harallaan jos matka ei oikeasti ole ku satametriä.
- Naapuriin ei mennä auraamaan luvallisesti tietä myöden.
- Poikkeuksellinen olosuhde ei täyty jos on sankka metsä tai luvaton ajomaasto (ne on kuulemma tiedossa ennen ajoon lähtöä)
Sitten huomioikaa vielä se, että ratalaki kieltää junaradan ylittämisen maastoajoneuvolla.
Tuli muutaki infoa paljon. Voin vaikka kysässä uudestaanki jos joku asia askarruttaa.
Olen kuudelta poliisilta jotka omaavat mönkijälisenssin ja yhdeltä joka vetää mönkijäkursseja poliiseille kysyny, niin linja on lähes sama ku kelkallaki. Eli ei ajeta tienpäällä ilman erityistä syytä.
- Siltaa myöten saa ylittää joen tms.
- Tien ylitys on sallittu ja turvallisen ylityksen vuoksi tietä myöten ajaminen.
- P-paikalta saa ajaa läheiseen (200-300 m) ajomaastoon.
- Ajomaaston läheisyydessä oleva tankkauspista tarkoittaa max 200-300 metriä.
- Kotipihalta ei saa lähteä vaikka ajomaastot olis 100 metrin päässä, kertoivat kyllä, että näissä on sormet harallaan jos matka ei oikeasti ole ku satametriä.
- Naapuriin ei mennä auraamaan luvallisesti tietä myöden.
- Poikkeuksellinen olosuhde ei täyty jos on sankka metsä tai luvaton ajomaasto (ne on kuulemma tiedossa ennen ajoon lähtöä)
Sitten huomioikaa vielä se, että ratalaki kieltää junaradan ylittämisen maastoajoneuvolla.
Tuli muutaki infoa paljon. Voin vaikka kysässä uudestaanki jos joku asia askarruttaa.
Onhan se väärin, että työnteko on hauskaa.
- pommipoika
- Tracks
- Viestit: 2708
- Liittynyt: 15 Maalis 2009 10:38
- Mönkijä:: Can-am 500 max T3
- Paikkakunta: muurame
Re: Maastoliikennemönkkärillä ajo tiellä
^tätä minä pidän jo aika selvänä fakta tietona.vai vieläkö joku haluaa vääntää vastaan?mutta tuo omasta pihasta ajamaan lähteminen (tai siis se kielto) ihmetyttää. Eli tuon mukaan (ellei katota läpi sorsien) esim. Vaikka kerrostalon pihasta et saa ylittää tietä ja lähteä vastapäiseen maastoon ajamaan.?
Can-am 500 G2 max STD traktori -13
Honda trx 90 -01
Ex. Yamaha yfm Raptor 250r SE -09
R.I.P. Yamaha 700 Karhu traktori -10 *lunariin*
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
"Well there's your problem" -Adam Savage
Honda trx 90 -01
Ex. Yamaha yfm Raptor 250r SE -09
R.I.P. Yamaha 700 Karhu traktori -10 *lunariin*
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
"Well there's your problem" -Adam Savage
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Maastoliikennemönkkärillä ajo tiellä
En kyseenalaista Tryyk:n kyselyä. On varmsti näin tehnyt ja pitää paikkansa, mutta Pommipojalle sen verran, että nyt kaivataan tietoa sellaiselta poliisilta, jolla on viestintäkoulutus ja sen mukana tullut oikeus julkaista poliisin kantaa asiaan.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Maastoliikennemönkkärillä ajo tiellä
Nyt on saatu julkaisuluvan alaista materiaalia: Jokainen sisäistäköön tyylillään. Itse en näe mahdollisuutta ajaa tiellä lainkaan. Pois lukien erikoistilanteet ja ylitykset.
Maastoajoneuvolla ajaminen tiellä
Maastoajoneuvoilla kuten moottorikelkoilla ja ns. mönkijöillä liikkumisesta tiellä säädetään
tieliikennelaissa (TLL) ja asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä (AAKT).
Maastoajoneuvot ovat jäällä, lumessa tai vajottavassa maastossa kulkemaan suunniteltuja
ja valmistettuja moottorikäyttöisiä ajoneuvoja. Tieliikennelaki kieltääkin
maastoajoneuvojen käytön tiellä. Suomen maantieverkko on tiheä eikä
maastoajoneuvoilla aina voi välttyä tarpeista ajaa tiellä, esim. tien ylittämisen vuoksi.
Käytäntö on osoittanut muitakin tarpeita ajaa tilapäisesti tiellä. Eräs tällainen käytännössä
muodostunut tapa on moottorikelkkojen tankkaaminen suoraan huoltoaseman mittarilta.
Huoltoaseman piha on tieliikennelain mukaista tietä, jolla pääsäännön mukaan ei saa ajaa
maastoajoneuvolla. Näistä erilaisista tarpeista johtuen lainsäätäjä on laatinut eräitä
poikkeussääntöjä maastoajoneuvoilla tiellä ajamiseen. Niissä tilanteissa, joissa
maastoajoneuvolla ajetaan tiellä, noudatetaan tieliikenteen säännöksiä, kuten esimerkiksi
ajokorttisäännöksiä.
Pääsääntö: Tieliikennelaki 91 §
Maastoajoneuvoa ei saa käyttää tiellä.
Poikkeukset:
1. Tieliikenneasetus 18 §, Moottorikelkkailureitti
Moottorikelkkailureitti (virallinen reitti, eikä ns. moottorikelkkaura) on TLL:n mukaista
tietä, joka on tarkoitettu moottorikelkkaliikenteeseen. Moottorikelkkailureitillä ei saa
ajaa muilla ajoneuvoilla, kuten esimerkiksi ns. ”telamönkijöillä”.
2. Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 11 §
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 11 § (AAKT) sisältää poikkeussäännökset
maastoajoneuvojen tiellä ajamiseen. Säännös sallii tiellä ajamisen moottorireellä
(moottorikelkalla) ja pyörillä varustetulla maastoajoneuvolla (mönkijällä). Ns.
”telamönkijällä” ei saa ajaa tiellä.
a Tien saa ylittää
- säännös tarkoittaa, että kohtisuoraan tien yli on sallittua ajaa, vaikka
kuinka monta kertaa tahansa. Ajoväylät maastossa on tietenkin
valittava siten, että tien ylityspaikka on turvallinen. Maantielaki
edellyttää tiepitoviranomaisen lupaa maantien ylittämistä varten, jos
moottorikelkkailureitin tai muun sitä vastaavan kulkuyhteyden
perustaminen vaatii ylityskohdan järjestämistä. Tietä pitkin ajavia on
väistettävä.
b Sillan saa ylittää
- on sallittua ajaa maantiesiltaa pitkin. Silta voi olla rakennettu
vesistön, rautatien, moottoritien, jne. ylittämistä varten. Sillan
pituudella ei ole merkitystä. Siltaa pitkin ajettaessa on noudatettava
tieliikennelain ja sen nojalla annettuja säännöksiä, esim. ajonopeus
ja ajaminen ajoradan oikeaa reunaa pitkin. Sillan saa ylittää
toistuvasti kuten kohtisuoraan tien yli ajaminenkin. Kevyelle
liikenteelle tarkoitettua siltaa pitkin ei kuitenkaan saa ajaa!
Seuraavat poikkeustilanteet tiellä ajamiseen ovat sallittuja vain TILAPÄISESTI
(Tilapäisyys on hyvin tulkinnallinen käsite. Lähtökohtaisesti maastoajoneuvojen
kulkuväylät ja kulkeminen (esim. polttoaineen riittäminen) on suunniteltava siten,
että väylä sijaitsee kulkukelpoisessa maastossa ja tien ylityskohta on turvallinen.
Tilapäisyyden esimerkkinä olkoon, että jos em. kulkukelpoiseen maastoon tulee
jokin este, esim. myrsky kaataa uralle runsaasti puita, on maastoajoneuvolla
mahdollisuus tulla tielle, sivuuttaa este ja palata takaisin kulkukelpoiselle
väylälle. Tilapäisyys kestää niin kauan, kunnes este on poistettu.)
c. maastoajoneuvon kuljettaminen maastossa on kohtuuttoman vaikeaa;
- kuljetustehtävän vuoksi, tai
- maaston olosuhteiden vuoksi
Lainlaatija lähtee siitä, että maastoajoneuvot kuuluvat maastoon. Em.
poikkeus edellyttää, että maastoajoneuvolla kuljetetaan normaalioloista
poiketen, siis tilapäisesti, sellaista tavaraa, joka tekee kuljettamisen
kohtuuttoman vaikeaksi.
Toinen ”täppä” tarkoittaa mm. edellä mainittua myrskyesimerkkiä tai esim.
harhautumista normaalireitiltä vaikeisiin olosuhteisiin.
Kohtuullisen vaikea kulkeminen kuuluu maastoajoneuvojen käyttöön. Nämä
tilanteet on arvioitava tapauskohtaisesti.
d.tien turvallisen ylittämisen kannalta tarpeellinen tietä pitkin ajaminen
Lähtökohta on, että kulkuväylä suunnitellaan siten, että tie ylitetään
turvallisessa paikassa kohtisuoraan. Jos poikkeuksellisesti joutuu muuhun
tilanteeseen, saa varovaisuutta noudattaen ajaa tietä pitkin turvalliseen
ylityskohtaan.
e. maastoajoneuvoon on lisättävä polttoainetta käyttömaaston
välittömässä läheisyydessä olevalla yleiselle liikenteelle tarkoitetulla
alueella
Säännöksellä on tuotu normiin moottorikelkkojen jo vanha käytäntö poiketa
uralta huoltoasemalla tankkaamassa, mikä ennen säännöksen voimaantuloa
oli kiellettyä tiellä ajamista.
Lähtökohta tässäkin on, että polttoainetta on otettava riittävästi.
Moottorikelkoilla kuitenkin ajetaan pitkiä matkoja eikä ns. huoltoauton
mukana kulkeminen ole tarkoituksenmukaista. Tällainen poikkeaminen
tulkitaan tilapäiseksi.
Säännöksessä ei voi määritellä tiellä ajettavan matkan pituutta. ”Välitön
läheisyys” tarkoittaa kuitenkin vain joitakin satoja metrejä. Hovioikeus on
eräässä tapauksessa ottanut kantaa matkan pituuteen, jossa moottorikelkalla
yhden kilometrin matka käyttömaastosta huoltoasemalle oli katsottu
tieliikennelain vastaiseksi tiellä ajamiseksi eikä ”käyttömaaston välittömässä
läheisyydessä tarkoitetuksi alueeksi”. Eli kuski sai sakot tiellä ajamisesta.
”Yleiselle liikenteelle tarkoitettu alue” tarkoittaa huoltoasemien lisäksi
esimerkiksi tienvarsien P-alueita, jossa voi tankata vaikka jerrykannusta.
Säännös koskee moottorikelkkojen lisäksi muitakin maastoajoneuvoja, eli
myös mönkijöitä. Jos siellä muutaman sadan metrin päässä kesäasunnosta
on kyläkauppa, joka myy polttoainetta, on muistettava, että mönkijällä ei saa
ajaa tietä pitkin kaupalle. Paikalle sattuneelle poliisille pitää tilapäisyys
perustella hyvin.
f. maastoajoneuvo on siirrettävä tieliikenteeseen tarkoitetusta
ajoneuvosta maastoon käyttömaaston välittömässä läheisyydessä
olevalla yleiselle liikenteelle tarkoitetulla alueella
Säännös tarkoittaa, että autoa ja/tai perävaunua ei tarvitse ajaa metsään
vaan mönkijän tai moottorikelkan saa siirtää pysäköintialueelta
käyttömaastoon tietä pitkin. Tilapäisyysvaatimus sisältyy myös tähän
kohtaan.
g. maastoajoneuvoa on säilytettävä käyttömaaston välittömässä
läheisyydessä olevalla yleiselle liikenteelle tarkoitetulla alueella
sijaitsevalla pysäköintipaikalla
Käytännössä tämä säädös tarkoittaa esimerkiksi pitkiä retkiä, jolloin
maastoajoneuvon saa ajaa vaikka hotellin parkkipaikalle, yöpyä ja jatkaa
matkaa seuraavana päivänä.
Edellä mainittujen poikkeusten lisäksi hätätilanteessa on tietenkin sallittua ajaa
maastoajoneuvolla tietä pitkin. ”Hätä ei lue lakia.” Uhkaavan myrskyn alta
kannattaa ajaa metsästä pois.
Mikäli maanomistaja ei anna lupaa moottorikäyttöisellä ajoneuvolla liikkumiseen
maillaan, se ei anna oikeutta ajaa tietä pitkin tällaisen maanomistajan maiden
sivuuttamiseksi.
Tien ja maaston välissä ei ole mitään ”ei kenenkään rajavyöhykettä”.
Maantielain mukaan tiealueeseen kuuluvat ajorata pientareineen ja muut
liikenteen käyttöön tarkoitetut alueet sekä tienpitoa varten tarpeelliset alueet.
Tiealue ulottuu kahden metrin etäisyydelle ojan tai tieluiskan ulkosyrjästä.
Ojissa ajaminen on tiellä ajamista! Talvella ojassa ajaminen tiivistää lumen ja
jäätää ojan pohjaa myöten. Keväällä oja ei tästä syystä enää toimi vaan
sulamisvesi valuu tielle ja jäätyy paannejääksi. Tästä aiheutuu vaaraa
liikenneturvallisuudelle sekä ylimääräisiä tienhoitokustannuksia.
Niissä tilanteissa, joissa tiellä ajaminen on sallittua, tulee noudattaa tieliikenteen
säädöksiä, esimerkiksi;
- maastoajoneuvon suurin sallittu nopeus tiellä 40 km/t
- käytettävä ajoradan oikeaa reunaa, huom. moottorikelkkaa on
ensisijaisesti kuljetettava tien auraamattomalla osalla
Eräitä ajokorttivaatimuksia
- maastossa ei tarvita ajokorttia, kuljettajan on oltava 15 vuotta täyttänyt
- moottorikelkka tiellä: T-luokan ajokortti (mopokortti ei riitä)
- maastomönkijä tiellä: B-luokan ajokortti (mopo- tai mp -kortti ei riitä)
- nelipyörä (L7e) tiellä: B-luokan ajokortti
- kevyt nelipyörä (L6e) tiellä: M-luokan ajokortti
- traktoriksi rekisteröity tiellä: T-luokan kortti (mopokortti ei riitä)
Kypärän käyttö:
- moottorikelkka: velvollisuus käyttää tiellä ja maastossa (eräitä poikkeuksia)
- nelipyörä: velvollisuus käyttää tiellä ja maastossa (eräitä poikkeuksia)
- kevyt nelipyörä: velvollisuus käyttää tiellä ja maastossa (eräitä poikkeuksia)
- maastomönkijä: ei kypäräpakkoa tiellä eikä maastossa. Järkevää olisi.
- ”traktorimönkijä”: ei kypäräpakkoa tiellä eikä maastossa. Järkevää olisi.
Rattijuopumus
Promilleraja on sama kuin autolla maantiellä ajettaessa, eli 0,5
promillea. Rattijuopumukseen syyllistyy sekä tiellä että maastossa
ajettaessa. Rattijuopumukseen syyllistynyt määrätään ajokieltoon, eli
poliisi ottaa ajokortin pois vaikka maastossa ei vaadita ajokorttia.
Tieliikenteeseen hyväksyttävien ajoneuvojen tulee täyttää lukuisat
turvallisuusvaatimukset. Ennen kuin maastoajoneuvo tyyppikatsastetaan
tieliikennekäyttöön luokitelluksi ajoneuvoksi (esim. nelipyöräksi L7e tai traktoriksi
T3), laitteisiin tehdään teknisiä muutoksia. Tällaiset muutokset ja
tyyppihyväksynnät ovat kalliita toimenpiteitä. Nämä muutokset kuuluvatkin
maahantuojien harkintaan. Nelipyörien, kevyiden nelipyörien ja traktoreiden
rakenteita ei saa muuttaa eikä rajoittimia poistaa riippumatta käytetäänkö niitä
tiellä tai maastossa. Esimerkiksi traktorin suurin sallittu rakenteellinen nopeus
on 40 km/t. Traktorin tulee täyttää traktorille asetetut vaatimukset niin tiellä kuin
maastossa. Jos rajoitin poistetaan, saa kuljettaja rikkomuksesta kiinni
jäädessään sakot siitä, että ajoneuvo ei täytä sille asetettuja rakenteellisia
vaatimuksia ja tilanteen mukaan myös ylinopeudesta. Luonnollisesti ajoneuvo
määrätään katsastukseen, jossa katsastusviranomainen toteaa
luokitusvaatimusten vastaavuuden. Siihen saakka ajoneuvo on ajokiellossa.
Kevyiden nelipyörien virittäminen saattaa aiheuttaa, että ajoneuvon katsotaan
nelipyöräksi, mikä tarkoittaa veroseuraamuksia, ajokorttiluokan muuttumista
jne…
Vammaisten ajoneuvoista ja työkoneista ovat omat säännöksensä.
Liikennevakuutuslain mukaan liikenteessä käytettävät ajoneuvot on vakuutettava.
Ajoneuvo ei ole liikenteessä, kun
- sitä liikenneväylistä erillään olevassa paikassa käytetään maatilatalouden työhön
- se on korjattavana autovajassa, korjaamossa tms. paikassa
- sitä käytetään eristetyllä alueella kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksiin
Maastoliikenne on liikennettä siinä kuin tieliikennekin. Alueen eristäminen on
voimakas toimenpide. Esimerkiksi lippusiimalla erottaminen ei yksin riitä, vaan
mukana on oltava riittävästi henkilöstöä varmistamaan, ettei alueelle pääse
muuta liikennettä.
Jos maastoajoneuvoilla tiellä ajamiseen liittyviä säännöksiä on lievennettävä, se
on Eduskunnan tehtävä.
Poliisi eikä kukaan muukaan voi antaa mitään omia poikkeuslupia.
Jaakko Lyytikäinen
Ylikonstaapeli
Liikkuva poliisi
(Poliisin maastoliikennekoulutuksesta vastaava)
jaakko.lyytikainen ( äd) poliisi.fi
Maastoajoneuvolla ajaminen tiellä
Maastoajoneuvoilla kuten moottorikelkoilla ja ns. mönkijöillä liikkumisesta tiellä säädetään
tieliikennelaissa (TLL) ja asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä (AAKT).
Maastoajoneuvot ovat jäällä, lumessa tai vajottavassa maastossa kulkemaan suunniteltuja
ja valmistettuja moottorikäyttöisiä ajoneuvoja. Tieliikennelaki kieltääkin
maastoajoneuvojen käytön tiellä. Suomen maantieverkko on tiheä eikä
maastoajoneuvoilla aina voi välttyä tarpeista ajaa tiellä, esim. tien ylittämisen vuoksi.
Käytäntö on osoittanut muitakin tarpeita ajaa tilapäisesti tiellä. Eräs tällainen käytännössä
muodostunut tapa on moottorikelkkojen tankkaaminen suoraan huoltoaseman mittarilta.
Huoltoaseman piha on tieliikennelain mukaista tietä, jolla pääsäännön mukaan ei saa ajaa
maastoajoneuvolla. Näistä erilaisista tarpeista johtuen lainsäätäjä on laatinut eräitä
poikkeussääntöjä maastoajoneuvoilla tiellä ajamiseen. Niissä tilanteissa, joissa
maastoajoneuvolla ajetaan tiellä, noudatetaan tieliikenteen säännöksiä, kuten esimerkiksi
ajokorttisäännöksiä.
Pääsääntö: Tieliikennelaki 91 §
Maastoajoneuvoa ei saa käyttää tiellä.
Poikkeukset:
1. Tieliikenneasetus 18 §, Moottorikelkkailureitti
Moottorikelkkailureitti (virallinen reitti, eikä ns. moottorikelkkaura) on TLL:n mukaista
tietä, joka on tarkoitettu moottorikelkkaliikenteeseen. Moottorikelkkailureitillä ei saa
ajaa muilla ajoneuvoilla, kuten esimerkiksi ns. ”telamönkijöillä”.
2. Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 11 §
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 11 § (AAKT) sisältää poikkeussäännökset
maastoajoneuvojen tiellä ajamiseen. Säännös sallii tiellä ajamisen moottorireellä
(moottorikelkalla) ja pyörillä varustetulla maastoajoneuvolla (mönkijällä). Ns.
”telamönkijällä” ei saa ajaa tiellä.
a Tien saa ylittää
- säännös tarkoittaa, että kohtisuoraan tien yli on sallittua ajaa, vaikka
kuinka monta kertaa tahansa. Ajoväylät maastossa on tietenkin
valittava siten, että tien ylityspaikka on turvallinen. Maantielaki
edellyttää tiepitoviranomaisen lupaa maantien ylittämistä varten, jos
moottorikelkkailureitin tai muun sitä vastaavan kulkuyhteyden
perustaminen vaatii ylityskohdan järjestämistä. Tietä pitkin ajavia on
väistettävä.
b Sillan saa ylittää
- on sallittua ajaa maantiesiltaa pitkin. Silta voi olla rakennettu
vesistön, rautatien, moottoritien, jne. ylittämistä varten. Sillan
pituudella ei ole merkitystä. Siltaa pitkin ajettaessa on noudatettava
tieliikennelain ja sen nojalla annettuja säännöksiä, esim. ajonopeus
ja ajaminen ajoradan oikeaa reunaa pitkin. Sillan saa ylittää
toistuvasti kuten kohtisuoraan tien yli ajaminenkin. Kevyelle
liikenteelle tarkoitettua siltaa pitkin ei kuitenkaan saa ajaa!
Seuraavat poikkeustilanteet tiellä ajamiseen ovat sallittuja vain TILAPÄISESTI
(Tilapäisyys on hyvin tulkinnallinen käsite. Lähtökohtaisesti maastoajoneuvojen
kulkuväylät ja kulkeminen (esim. polttoaineen riittäminen) on suunniteltava siten,
että väylä sijaitsee kulkukelpoisessa maastossa ja tien ylityskohta on turvallinen.
Tilapäisyyden esimerkkinä olkoon, että jos em. kulkukelpoiseen maastoon tulee
jokin este, esim. myrsky kaataa uralle runsaasti puita, on maastoajoneuvolla
mahdollisuus tulla tielle, sivuuttaa este ja palata takaisin kulkukelpoiselle
väylälle. Tilapäisyys kestää niin kauan, kunnes este on poistettu.)
c. maastoajoneuvon kuljettaminen maastossa on kohtuuttoman vaikeaa;
- kuljetustehtävän vuoksi, tai
- maaston olosuhteiden vuoksi
Lainlaatija lähtee siitä, että maastoajoneuvot kuuluvat maastoon. Em.
poikkeus edellyttää, että maastoajoneuvolla kuljetetaan normaalioloista
poiketen, siis tilapäisesti, sellaista tavaraa, joka tekee kuljettamisen
kohtuuttoman vaikeaksi.
Toinen ”täppä” tarkoittaa mm. edellä mainittua myrskyesimerkkiä tai esim.
harhautumista normaalireitiltä vaikeisiin olosuhteisiin.
Kohtuullisen vaikea kulkeminen kuuluu maastoajoneuvojen käyttöön. Nämä
tilanteet on arvioitava tapauskohtaisesti.
d.tien turvallisen ylittämisen kannalta tarpeellinen tietä pitkin ajaminen
Lähtökohta on, että kulkuväylä suunnitellaan siten, että tie ylitetään
turvallisessa paikassa kohtisuoraan. Jos poikkeuksellisesti joutuu muuhun
tilanteeseen, saa varovaisuutta noudattaen ajaa tietä pitkin turvalliseen
ylityskohtaan.
e. maastoajoneuvoon on lisättävä polttoainetta käyttömaaston
välittömässä läheisyydessä olevalla yleiselle liikenteelle tarkoitetulla
alueella
Säännöksellä on tuotu normiin moottorikelkkojen jo vanha käytäntö poiketa
uralta huoltoasemalla tankkaamassa, mikä ennen säännöksen voimaantuloa
oli kiellettyä tiellä ajamista.
Lähtökohta tässäkin on, että polttoainetta on otettava riittävästi.
Moottorikelkoilla kuitenkin ajetaan pitkiä matkoja eikä ns. huoltoauton
mukana kulkeminen ole tarkoituksenmukaista. Tällainen poikkeaminen
tulkitaan tilapäiseksi.
Säännöksessä ei voi määritellä tiellä ajettavan matkan pituutta. ”Välitön
läheisyys” tarkoittaa kuitenkin vain joitakin satoja metrejä. Hovioikeus on
eräässä tapauksessa ottanut kantaa matkan pituuteen, jossa moottorikelkalla
yhden kilometrin matka käyttömaastosta huoltoasemalle oli katsottu
tieliikennelain vastaiseksi tiellä ajamiseksi eikä ”käyttömaaston välittömässä
läheisyydessä tarkoitetuksi alueeksi”. Eli kuski sai sakot tiellä ajamisesta.
”Yleiselle liikenteelle tarkoitettu alue” tarkoittaa huoltoasemien lisäksi
esimerkiksi tienvarsien P-alueita, jossa voi tankata vaikka jerrykannusta.
Säännös koskee moottorikelkkojen lisäksi muitakin maastoajoneuvoja, eli
myös mönkijöitä. Jos siellä muutaman sadan metrin päässä kesäasunnosta
on kyläkauppa, joka myy polttoainetta, on muistettava, että mönkijällä ei saa
ajaa tietä pitkin kaupalle. Paikalle sattuneelle poliisille pitää tilapäisyys
perustella hyvin.
f. maastoajoneuvo on siirrettävä tieliikenteeseen tarkoitetusta
ajoneuvosta maastoon käyttömaaston välittömässä läheisyydessä
olevalla yleiselle liikenteelle tarkoitetulla alueella
Säännös tarkoittaa, että autoa ja/tai perävaunua ei tarvitse ajaa metsään
vaan mönkijän tai moottorikelkan saa siirtää pysäköintialueelta
käyttömaastoon tietä pitkin. Tilapäisyysvaatimus sisältyy myös tähän
kohtaan.
g. maastoajoneuvoa on säilytettävä käyttömaaston välittömässä
läheisyydessä olevalla yleiselle liikenteelle tarkoitetulla alueella
sijaitsevalla pysäköintipaikalla
Käytännössä tämä säädös tarkoittaa esimerkiksi pitkiä retkiä, jolloin
maastoajoneuvon saa ajaa vaikka hotellin parkkipaikalle, yöpyä ja jatkaa
matkaa seuraavana päivänä.
Edellä mainittujen poikkeusten lisäksi hätätilanteessa on tietenkin sallittua ajaa
maastoajoneuvolla tietä pitkin. ”Hätä ei lue lakia.” Uhkaavan myrskyn alta
kannattaa ajaa metsästä pois.
Mikäli maanomistaja ei anna lupaa moottorikäyttöisellä ajoneuvolla liikkumiseen
maillaan, se ei anna oikeutta ajaa tietä pitkin tällaisen maanomistajan maiden
sivuuttamiseksi.
Tien ja maaston välissä ei ole mitään ”ei kenenkään rajavyöhykettä”.
Maantielain mukaan tiealueeseen kuuluvat ajorata pientareineen ja muut
liikenteen käyttöön tarkoitetut alueet sekä tienpitoa varten tarpeelliset alueet.
Tiealue ulottuu kahden metrin etäisyydelle ojan tai tieluiskan ulkosyrjästä.
Ojissa ajaminen on tiellä ajamista! Talvella ojassa ajaminen tiivistää lumen ja
jäätää ojan pohjaa myöten. Keväällä oja ei tästä syystä enää toimi vaan
sulamisvesi valuu tielle ja jäätyy paannejääksi. Tästä aiheutuu vaaraa
liikenneturvallisuudelle sekä ylimääräisiä tienhoitokustannuksia.
Niissä tilanteissa, joissa tiellä ajaminen on sallittua, tulee noudattaa tieliikenteen
säädöksiä, esimerkiksi;
- maastoajoneuvon suurin sallittu nopeus tiellä 40 km/t
- käytettävä ajoradan oikeaa reunaa, huom. moottorikelkkaa on
ensisijaisesti kuljetettava tien auraamattomalla osalla
Eräitä ajokorttivaatimuksia
- maastossa ei tarvita ajokorttia, kuljettajan on oltava 15 vuotta täyttänyt
- moottorikelkka tiellä: T-luokan ajokortti (mopokortti ei riitä)
- maastomönkijä tiellä: B-luokan ajokortti (mopo- tai mp -kortti ei riitä)
- nelipyörä (L7e) tiellä: B-luokan ajokortti
- kevyt nelipyörä (L6e) tiellä: M-luokan ajokortti
- traktoriksi rekisteröity tiellä: T-luokan kortti (mopokortti ei riitä)
Kypärän käyttö:
- moottorikelkka: velvollisuus käyttää tiellä ja maastossa (eräitä poikkeuksia)
- nelipyörä: velvollisuus käyttää tiellä ja maastossa (eräitä poikkeuksia)
- kevyt nelipyörä: velvollisuus käyttää tiellä ja maastossa (eräitä poikkeuksia)
- maastomönkijä: ei kypäräpakkoa tiellä eikä maastossa. Järkevää olisi.
- ”traktorimönkijä”: ei kypäräpakkoa tiellä eikä maastossa. Järkevää olisi.
Rattijuopumus
Promilleraja on sama kuin autolla maantiellä ajettaessa, eli 0,5
promillea. Rattijuopumukseen syyllistyy sekä tiellä että maastossa
ajettaessa. Rattijuopumukseen syyllistynyt määrätään ajokieltoon, eli
poliisi ottaa ajokortin pois vaikka maastossa ei vaadita ajokorttia.
Tieliikenteeseen hyväksyttävien ajoneuvojen tulee täyttää lukuisat
turvallisuusvaatimukset. Ennen kuin maastoajoneuvo tyyppikatsastetaan
tieliikennekäyttöön luokitelluksi ajoneuvoksi (esim. nelipyöräksi L7e tai traktoriksi
T3), laitteisiin tehdään teknisiä muutoksia. Tällaiset muutokset ja
tyyppihyväksynnät ovat kalliita toimenpiteitä. Nämä muutokset kuuluvatkin
maahantuojien harkintaan. Nelipyörien, kevyiden nelipyörien ja traktoreiden
rakenteita ei saa muuttaa eikä rajoittimia poistaa riippumatta käytetäänkö niitä
tiellä tai maastossa. Esimerkiksi traktorin suurin sallittu rakenteellinen nopeus
on 40 km/t. Traktorin tulee täyttää traktorille asetetut vaatimukset niin tiellä kuin
maastossa. Jos rajoitin poistetaan, saa kuljettaja rikkomuksesta kiinni
jäädessään sakot siitä, että ajoneuvo ei täytä sille asetettuja rakenteellisia
vaatimuksia ja tilanteen mukaan myös ylinopeudesta. Luonnollisesti ajoneuvo
määrätään katsastukseen, jossa katsastusviranomainen toteaa
luokitusvaatimusten vastaavuuden. Siihen saakka ajoneuvo on ajokiellossa.
Kevyiden nelipyörien virittäminen saattaa aiheuttaa, että ajoneuvon katsotaan
nelipyöräksi, mikä tarkoittaa veroseuraamuksia, ajokorttiluokan muuttumista
jne…
Vammaisten ajoneuvoista ja työkoneista ovat omat säännöksensä.
Liikennevakuutuslain mukaan liikenteessä käytettävät ajoneuvot on vakuutettava.
Ajoneuvo ei ole liikenteessä, kun
- sitä liikenneväylistä erillään olevassa paikassa käytetään maatilatalouden työhön
- se on korjattavana autovajassa, korjaamossa tms. paikassa
- sitä käytetään eristetyllä alueella kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksiin
Maastoliikenne on liikennettä siinä kuin tieliikennekin. Alueen eristäminen on
voimakas toimenpide. Esimerkiksi lippusiimalla erottaminen ei yksin riitä, vaan
mukana on oltava riittävästi henkilöstöä varmistamaan, ettei alueelle pääse
muuta liikennettä.
Jos maastoajoneuvoilla tiellä ajamiseen liittyviä säännöksiä on lievennettävä, se
on Eduskunnan tehtävä.
Poliisi eikä kukaan muukaan voi antaa mitään omia poikkeuslupia.
Jaakko Lyytikäinen
Ylikonstaapeli
Liikkuva poliisi
(Poliisin maastoliikennekoulutuksesta vastaava)
jaakko.lyytikainen ( äd) poliisi.fi
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
- jesi
- Tracks
- Viestit: 2029
- Liittynyt: 09 Heinä 2010 20:04
- Mönkijä:: Pari Dinliä ollut :(
- Paikkakunta: Tampere
Re: Maastoliikennemönkkärillä ajo tiellä
Amen.
Tämä stikkyksi ja loput lukkoon!
Tämä stikkyksi ja loput lukkoon!
/ Jere Siirilä
/ Myyty: 2x Dinli DL-904
/ Myyty: 2x Dinli DL-904
-
- Moderaattori
- Viestit: 5590
- Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
- Mönkijä:: Traktori
- Paikkakunta: Uusimaa
Re: Maastoliikennemönkkärillä ajo tiellä
Roosa999 kirjoitti:Poliisi eikä kukaan muukaan voi antaa mitään omia poikkeuslupia.
tässä olikin mainittu kaikki tarpeellinen mukavan niukkasanaisena pakettina.kiitos selvitylsestä!
Re: Maastoliikennemönkkärillä ajo tiellä
Tuon tosiaan voisi laittaa tiedotteeksi mistä se helposti löytyy. Kertakaikkiaan tyhjentävästi vastattu ja selitetty mistä on kyse, tätähän me ollaan yritetty selittää mutta kun ei uskota, jos nyt uskottaisiin.
Kylätason mönkijäkuski
- pommipoika
- Tracks
- Viestit: 2708
- Liittynyt: 15 Maalis 2009 10:38
- Mönkijä:: Can-am 500 max T3
- Paikkakunta: muurame
Re: Maastoliikennemönkkärillä ajo tiellä
aiheesta poiketen ja tekstiin liittyen: tuossa kohdassa rattijuopumus "poliisi ottaa ajokortin pois maastossakin". Entäs ne,joilla ei sitä korttia ole?
Can-am 500 G2 max STD traktori -13
Honda trx 90 -01
Ex. Yamaha yfm Raptor 250r SE -09
R.I.P. Yamaha 700 Karhu traktori -10 *lunariin*
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
"Well there's your problem" -Adam Savage
Honda trx 90 -01
Ex. Yamaha yfm Raptor 250r SE -09
R.I.P. Yamaha 700 Karhu traktori -10 *lunariin*
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
"Well there's your problem" -Adam Savage
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Maastoliikennemönkkärillä ajo tiellä
Pakko olla tiukka, sillä nyt pysytään aiheessa. Laita kysymys sinne lakiosioon joka on aiemmin avattu.pommipoika kirjoitti:aiheesta poiketen ja tekstiin liittyen: tuossa kohdassa rattijuopumus "poliisi ottaa ajokortin pois maastossakin". Entäs ne,joilla ei sitä korttia ole?
Kiitos ymmärryksestä.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: Maastoliikennemönkkärillä ajo tiellä
Koheltaja kirjoitti:Tuon tosiaan voisi laittaa tiedotteeksi mistä se helposti löytyy. Kertakaikkiaan tyhjentävästi vastattu ja selitetty mistä on kyse, tätähän me ollaan yritetty selittää mutta kun ei uskota, jos nyt uskottaisiin.
Kaikillahan se tieto on jossain aivolohkojen takanurkassa odottelemassa parempaa käyttöä. Maantieajo kaupungissa ja taajamaalueella


Re: Maastoliikennemönkkärillä ajo tiellä
Hyvin kiteytetty ja eniten pidän siitä, kun poliisi joutuu tähänkin vastaamaan kuten lakikirjaan on piirretty.Roosa999 kirjoitti:Nyt on saatu julkaisuluvan alaista materiaalia: Jokainen sisäistäköön tyylillään. Itse en näe mahdollisuutta ajaa tiellä lainkaan. Pois lukien erikoistilanteet ja ylitykset.
Hyvä paketti.
"Edu voi siirtyä Suomi24 palstalle kiitos kun anti on tämä taas". T:Jänkhä
http://velkakello.fi/
"Ne bis in idem"
http://velkakello.fi/
"Ne bis in idem"
Re: Maastoliikennemönkkärillä ajo tiellä
Kuka lähtee ajaan tielle rekkaamattomalla mönksyllä ja sit pysähtyy ottaa sakot vastaan jos poliisi vilauttaa valoa?!
Panssarivaunut on out!
- pommipoika
- Tracks
- Viestit: 2708
- Liittynyt: 15 Maalis 2009 10:38
- Mönkijä:: Can-am 500 max T3
- Paikkakunta: muurame
Re: Maastoliikennemönkkärillä ajo tiellä
kuka (aikuinen) lähtee karkuun, jotta poliisit voi mätkästä reilummat laskut?
saattaa selvitä huomautuksella,jos ei ny iha keskellä kylää aja.
saattaa selvitä huomautuksella,jos ei ny iha keskellä kylää aja.
Can-am 500 G2 max STD traktori -13
Honda trx 90 -01
Ex. Yamaha yfm Raptor 250r SE -09
R.I.P. Yamaha 700 Karhu traktori -10 *lunariin*
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
"Well there's your problem" -Adam Savage
Honda trx 90 -01
Ex. Yamaha yfm Raptor 250r SE -09
R.I.P. Yamaha 700 Karhu traktori -10 *lunariin*
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
"Well there's your problem" -Adam Savage