keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista
Re: keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista
Tervehdys
Mulla on tommonen teknon 3000t telikärry ollut vuodesta 2003 ja sillä on kyllä vedetty kaikenlaisia erittäin painaviakin kuormia ollut milloin mönkijän milloin traktorin perässä vetoaisa ei petä mutta levy missä vetokytkin on kiinni on mulla noussut hiukan ylöspäin kun on etupään tuki pop-niiteistä irti ainoa vika on nyt kun on mennyt norra poikki toisesta jousesta metrin kuomu on hiukan matala joutuu Hondan kiristää miinoilla matala että mahtuu kuomu kiinni
Mulla on tommonen teknon 3000t telikärry ollut vuodesta 2003 ja sillä on kyllä vedetty kaikenlaisia erittäin painaviakin kuormia ollut milloin mönkijän milloin traktorin perässä vetoaisa ei petä mutta levy missä vetokytkin on kiinni on mulla noussut hiukan ylöspäin kun on etupään tuki pop-niiteistä irti ainoa vika on nyt kun on mennyt norra poikki toisesta jousesta metrin kuomu on hiukan matala joutuu Hondan kiristää miinoilla matala että mahtuu kuomu kiinni
- Pappi
- Moderaattori
- Viestit: 2311
- Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
- Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
- Paikkakunta: Pohjois-savo
Re: keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista
Pitäisi tuo oma "mastodontti" käyttää vaakalla... Ei tuota laillista kantavuutta liikaa jää kun vielä on tuo kuomukin paikallaan... 

-
- 4WD
- Viestit: 200
- Liittynyt: 11 Maalis 2011 11:23
- Mönkijä:: Honda Rubicon FA 500
- Paikkakunta: Pori
Re: keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista
Paljonkohan nuo virkamiehet hyväksyy ylikuormaa ilman sanktioita, mulla on teli-Aku 342 TL ja kuljetan kuomulla varustetussa Akussani Rubiconia, joka painaa ajokunnossa ehkä n. 340 kg ? Ehkä se menee vähän yli sallitun, mutta luulis nyt ettei siinä kovin turhan tarkkoja nuo virkamiehet olis muutaman kilon ylityksestä, muuten se kulkee mieluusti perässä, ehkä juuri telin ansiosta. Olen tehnyt Akun aisaan myös vinssin telineen, joka onkin ollut monasti tarpeen, kun on painavaa tavaraa kiskonut lavalle. Tuohon kuomuun olen aikonut tehdä pari tuuletusventtilin aukkoa, kun kosteilla ilmoilla tahtoo olla kondenssivettä sisäpinnoilla.
Kauas on pitkä matka - mönkijälläkin!
Re: keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista
Jos vaaka näyttää ylipainoa, ni eiköhän ne lapun anna. Pahimmillaan loppuu matkanteko siihen. Tarkempia ovat kuorman sidonnasta.
Eikös se kannata yksiakselinen vaihtaa, ni ei tarvi sakkoja pelätä. Nätisti nekin perässä tulee, jos on laillinen kuorma ja oikein lastattu.
Eikös se kannata yksiakselinen vaihtaa, ni ei tarvi sakkoja pelätä. Nätisti nekin perässä tulee, jos on laillinen kuorma ja oikein lastattu.
Re: keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista
Onko kellään kokemusta Eurowagonin vaunuista? Kaveri meinaa myydä isänsä vanhaa umpikärryä, aikanaan sivuvaunullisen Gold wingin vetoon tehty. Itselle olisi taloremontin alkaessa käyttöä ja mahtuisi Outtikin kivasti kyytiin. Ei vaan löydy mistään vastaavaa myynnissä josta näkisi hinnan oikeaa suuntaa. Kyseessä siis Eurowagon 4000u 1-akselinen, vm-03, kokonaismassa 1500kg. Paljonkohan kehtaisi tarjota?
Outlander 400 2012
Re: keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista
Ainakin joskus ennen "sallivat" 10% ylitystä painoissa. Kaveri oli joskus rekkoja kuormaamassa, niin silloin oli ohjekin kun pyöräkoneessa oli vaaka, että 65 tonniin yhdistelmät.
Onko keneltäkään ikinä kevytperävaunua punnittu jollei ole ollut jotain todellä härskiä kyydissä? Jos mönkijästä on vielä joku rekisteriote jossa massa on xxx kg ja tuo on alle sallitun, niin en stressaisi. Mutta tosiaan vetäkää kunnolla kiinni, niin ei sikälikään herätä huomiota. Huomioikaa myös, että autossakin riittää vetopainot.
Asuntoautoja punnitsevat kylläkin. Noissa kun on kantavuudet aika pieniä ja sitten kun kyydissä on ties mitä roinaa, niin äkkiä ollaan reilusti laittomissa. Vielä jos eristeet on ottaneet vettä, niin auto voi olla tyhjänäkin jo ylipainoinen. Viime syksynä kävin muutoskatsastamassa omaa harrastekulkinetta, niin katsuri jutteli että heillä kävi juuri puntarilla yksi matkavankkuri joka oli tyhjänä jotain 150 kg ylipainoinen. Urpat imaisee vettä aika tehokkaasti jos vaan moista saavat.
Onko keneltäkään ikinä kevytperävaunua punnittu jollei ole ollut jotain todellä härskiä kyydissä? Jos mönkijästä on vielä joku rekisteriote jossa massa on xxx kg ja tuo on alle sallitun, niin en stressaisi. Mutta tosiaan vetäkää kunnolla kiinni, niin ei sikälikään herätä huomiota. Huomioikaa myös, että autossakin riittää vetopainot.
Asuntoautoja punnitsevat kylläkin. Noissa kun on kantavuudet aika pieniä ja sitten kun kyydissä on ties mitä roinaa, niin äkkiä ollaan reilusti laittomissa. Vielä jos eristeet on ottaneet vettä, niin auto voi olla tyhjänäkin jo ylipainoinen. Viime syksynä kävin muutoskatsastamassa omaa harrastekulkinetta, niin katsuri jutteli että heillä kävi juuri puntarilla yksi matkavankkuri joka oli tyhjänä jotain 150 kg ylipainoinen. Urpat imaisee vettä aika tehokkaasti jos vaan moista saavat.
Re: keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista
Saako mönkijän peräkärryä vetää tiellä autolla jos peräkärryssä on valot ja kolmio?
Re: keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista
Ei saa. Henkilöauton perässä vedettävien laitteiden tulee nykyään kaikkien olla rekistöröityjä.
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
Re: keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista
ahvena kirjoitti:Onko keneltäkään ikinä kevytperävaunua punnittu jollei ole ollut jotain todellä härskiä kyydissä? Jos mönkijästä on vielä joku rekisteriote jossa massa on xxx kg ja tuo on alle sallitun, niin en stressaisi. Mutta tosiaan vetäkää kunnolla kiinni, niin ei sikälikään herätä huomiota. Huomioikaa myös, että autossakin riittää vetopainot.
http://yle.fi/uutiset/3-6888892
http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201 ... 3_oa.shtml
http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201 ... 1455040518
Re: keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista
^ Niin, noita todella härskejä kuormia kyllä näkee etenkin näin keväällä mökkikauden alkaessa.
Jos sattuu itse olemaan mp:llä liikenteessä, niin hirmu kauaa en mielelläni kärrykuorman perässä aja vaikka nopeuden puolesta ei tarvetta ohittamiseen olisikaan. Jo peukalonpään kokoinen kivi kun tulee kypärään noin 100 km/h tuntuu kun lapiolla löisi. Sääressäkin koskee vähän vallan vietävästi. Tyhjästä tukkirekasta tuleva kyynärvarren paksuinen ja -pituinen oksanpätkä ei ehkä vaikuta kovin vaaralliselta, mutta motoristilla moisessa tilanteessa on hengenlähtö todella lähellä. Jo kuorenrämmälekin on melkoinen läväys. Puhumattakaan jos joku pirttikalusto tai lankku tulee vauhdissa syliin.
Jos kärryä hinaatte, niin huomioikaa, että kaikilla ei ole aina sitä peltikuorta ympärillä. Helpolla mönkijän renkaisiin ja panssarien sisään jää esimerkiksi kiviä jotka sitten rapisevat kärryssä alas ja tippuvat kyydistä.
Miettikääpä omalle kohdalle
Ei se moottoripyörä välttämättä aina tule siksi ohi, että haluaa ajaa ylinopeutta.
Jos sattuu itse olemaan mp:llä liikenteessä, niin hirmu kauaa en mielelläni kärrykuorman perässä aja vaikka nopeuden puolesta ei tarvetta ohittamiseen olisikaan. Jo peukalonpään kokoinen kivi kun tulee kypärään noin 100 km/h tuntuu kun lapiolla löisi. Sääressäkin koskee vähän vallan vietävästi. Tyhjästä tukkirekasta tuleva kyynärvarren paksuinen ja -pituinen oksanpätkä ei ehkä vaikuta kovin vaaralliselta, mutta motoristilla moisessa tilanteessa on hengenlähtö todella lähellä. Jo kuorenrämmälekin on melkoinen läväys. Puhumattakaan jos joku pirttikalusto tai lankku tulee vauhdissa syliin.
Jos kärryä hinaatte, niin huomioikaa, että kaikilla ei ole aina sitä peltikuorta ympärillä. Helpolla mönkijän renkaisiin ja panssarien sisään jää esimerkiksi kiviä jotka sitten rapisevat kärryssä alas ja tippuvat kyydistä.
Miettikääpä omalle kohdalle

- vinssi
- 6WD
- Viestit: 454
- Liittynyt: 11 Joulu 2009 10:17
- Mönkijä:: Sportsman XP1000 S 2023
- Paikkakunta: Rajamäki
Re: keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista
Nurmijärveltä
http://www.kärryt.net
on apurungollisia ja hitsatulla rungolla, lisäksi koppikärryjä.
Kotimaisia.
nolla neljä yks-4807859
foorumilaiselle pikku extra etu kaupan yhteydessä!
http://www.kärryt.net
on apurungollisia ja hitsatulla rungolla, lisäksi koppikärryjä.
Kotimaisia.
nolla neljä yks-4807859
foorumilaiselle pikku extra etu kaupan yhteydessä!
exät:SP800-08, XP850EPS BigGun-10,XP850EPS Forest-11, 1000 Xxc Renegade-12, Scrambler 850 HO EPS-13.RZR 800S EUT-13,Polaris Scrambler xp 1000 2014, Polaris Sporsman Super Atv MONSTER 2015, Polaris XP 1000 Scrambler -16, Polaris RZR Turbo -17
Re: keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista
Onko kukaan rakentanu koirankuljetusvaunua peräkärrystä? Tuli moinen idea mieleen muutama päivä sitten. Itellä on peräkärryihin liittyvä lainsäädäntö aika unohduksissa kun ei ole tullu niiden kanssa pelattua.
Tuohon tarkoitukseen kärryn pitäisi tietenkin olla tieliikennekelpoinen. Pienin/kevyin mahdollinen auton peräkärry riittäisi.
Mitähän laki sanoo koiran kuljettamista tuolla tavoin?
Tuohon tarkoitukseen kärryn pitäisi tietenkin olla tieliikennekelpoinen. Pienin/kevyin mahdollinen auton peräkärry riittäisi.
Mitähän laki sanoo koiran kuljettamista tuolla tavoin?
Re: keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista
Onhan noita ihan kaupallisestikin valmistettuja kärryjä koiran kuljetukseen olemassa. Ovat toki lähinnä auton perään, mutta kyllähän niitä voi mönkijälläkin vetää.
Edit. Tuossa jotain juttua aiheesta. https://www.aamulehti.fi/autot/mista-ky ... -23700865/
"Ajoneuvossa kuljetettava eläin on kuormaa kuten muukin tavara tai esine. Kuorma ei saa vaarantaa henkilöitä, vahingoittaa omaisuutta tai pudota tielle. Jarrutuksessa tai muussa tilanteessa takaosassa oleva koira tai muu eläin ei saa vahingoittua itse tai vahingoittaa muita."
Edit. Tuossa jotain juttua aiheesta. https://www.aamulehti.fi/autot/mista-ky ... -23700865/
"Ajoneuvossa kuljetettava eläin on kuormaa kuten muukin tavara tai esine. Kuorma ei saa vaarantaa henkilöitä, vahingoittaa omaisuutta tai pudota tielle. Jarrutuksessa tai muussa tilanteessa takaosassa oleva koira tai muu eläin ei saa vahingoittua itse tai vahingoittaa muita."
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
Re: keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista
Kiitos linkistä! Nuo lainkohdat on sellaisia jotka on hyvin pääteltävissä itsekin.
Nuo kaupalliset kärryt taitaa olla kaikki sellaisia jotka on useamman koiran kuljetukseen. Yhden koiran kuljetukseen tuskin on ainakaan auton kärryjä saatavilla??
edit:
Täytyy harkita myös takatelineelle kuljetuslaatikkoa. Koiralla on säkäkorkeus 64 cm, pituutta noin 100 cm ja painoa 32 kg, joten melko iso ja tukeva laatikko pitäis tehdä.
Nuo kaupalliset kärryt taitaa olla kaikki sellaisia jotka on useamman koiran kuljetukseen. Yhden koiran kuljetukseen tuskin on ainakaan auton kärryjä saatavilla??
edit:
Täytyy harkita myös takatelineelle kuljetuslaatikkoa. Koiralla on säkäkorkeus 64 cm, pituutta noin 100 cm ja painoa 32 kg, joten melko iso ja tukeva laatikko pitäis tehdä.
Re: keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista
Tuo koirankuljetusongelma onmullakin ollut harkinnassa. Mulla on pienikokoinen beagle jonka kanssa pitäis kulkea parinkymmenen kilometrin matka mettäpalstoille ja aina ei päästä autolla. Suunnittelu oli että takaritsille rakentaisin laatikon jossa olis jonkinlainen ilmaventtiili että ilma vaihtuis sekä vähän ikkunaa ettei olis ihan pimeä. sisälle sopivasti pehmustetta että olis mukava matkata.
Tulossa on pitkän mallinen cfmoto niin siihen vois laatikon kokoa kasvattaa vähän ton takapenkin kustannuksella.
Tulossa on pitkän mallinen cfmoto niin siihen vois laatikon kokoa kasvattaa vähän ton takapenkin kustannuksella.