keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista
Kärry tuli sitten tilattua, ei vaan löytynyt sopivaa käytettyä joten uuteen piti kallistua. Käytettyjä kärryjä katseltiin useita mutta joko ne oli loppuunajettuja että niiden kunnostamisen jälkeen kärry olisi ollut 500€ hintainen tai sitten tuoreempien kärryjen pyynnit oli sitä luokkaa että väliraha uuteen kärryyn jäi houkuttelevan pieneksi.
Nyt tuli tilattua AKU 200 pikkukärry. AKU on 125X200 lavalla ja laitakorkeus on 39cm joten siinä saa kuskattua kohtalaisesti tavaraa ilman lisälaitoja. Kärry on kumijousilla joten pomppimista tyhjällä kärryllä on odotettavissa mutta minkäs sille mahtaa kun tossa kokoluokassa ei ole lehtijousia kellään muulla valmistajalla kuin Majavalla, hintakin olisi noussut yli 1000 euron joten se siitä.
Ensi viikolla saan kärryn ja pitää samantien laittaa aisarakenne syyniin, näytti hiukan siltä että siihen saisi pienellä vaivalla tehtyä kipin. Kippi olisi siitä hyvä ettei erillisiä ajoluiskoja tarvitsisi pitää mukana mutta katsotaan nyt miten hyvin kärry/kippi tasapainottuu silloin kun siihen ajaa mönkijää päälle lavan ollessa kippiasennossa.
Laitetetaan palautetta heti kun saan kärryn ensi viikolla ja pääsen hiukan tutustumaan sen rakenteeseen hiukan tarkemmin.
Nyt tuli tilattua AKU 200 pikkukärry. AKU on 125X200 lavalla ja laitakorkeus on 39cm joten siinä saa kuskattua kohtalaisesti tavaraa ilman lisälaitoja. Kärry on kumijousilla joten pomppimista tyhjällä kärryllä on odotettavissa mutta minkäs sille mahtaa kun tossa kokoluokassa ei ole lehtijousia kellään muulla valmistajalla kuin Majavalla, hintakin olisi noussut yli 1000 euron joten se siitä.
Ensi viikolla saan kärryn ja pitää samantien laittaa aisarakenne syyniin, näytti hiukan siltä että siihen saisi pienellä vaivalla tehtyä kipin. Kippi olisi siitä hyvä ettei erillisiä ajoluiskoja tarvitsisi pitää mukana mutta katsotaan nyt miten hyvin kärry/kippi tasapainottuu silloin kun siihen ajaa mönkijää päälle lavan ollessa kippiasennossa.
Laitetetaan palautetta heti kun saan kärryn ensi viikolla ja pääsen hiukan tutustumaan sen rakenteeseen hiukan tarkemmin.
Eihän se lehtijousien laitto mikään temppu olekkaan mutta kun silloin siihen pitäisi ostaa lehtijouset, lehtijousille tarkoitettu taka-akselisto sekä iskunvaimentimet plus muut muutokseen vaadittavat nippelit. Lisäksi jousituksen rakenteellisen muutoksen jälkeen kärry on katsastettava uudelleen.
Tähän hommaan palaa rahaa helposti 250-350€ joten mun puolesta kärry saa pomppia ihan vapaasti tyhjänä, kyllä se siellä perässä tulee kun on koukussa kiinni. Eihän se pomppiminen häiritse kuin perässä ajavia
Yksi peräkärryn valintakriteereistä oli se että sen oma paino pitää olla mahdollisimman alhainen joten vaihtoehtoja ei kovinkaan paljoa ollut. Mielestäni on täysin naurettavaa että 2003 mallisella Corollalla ei saa vetää kuin 450 kiloista jarrutonta kärryä kun taas jarrullista saakin vetää 1300 kiloa
Tähän hommaan palaa rahaa helposti 250-350€ joten mun puolesta kärry saa pomppia ihan vapaasti tyhjänä, kyllä se siellä perässä tulee kun on koukussa kiinni. Eihän se pomppiminen häiritse kuin perässä ajavia

Yksi peräkärryn valintakriteereistä oli se että sen oma paino pitää olla mahdollisimman alhainen joten vaihtoehtoja ei kovinkaan paljoa ollut. Mielestäni on täysin naurettavaa että 2003 mallisella Corollalla ei saa vetää kuin 450 kiloista jarrutonta kärryä kun taas jarrullista saakin vetää 1300 kiloa

Viimeksi muokannut Koheltaja, 11 Syys 2005 12:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En tiedä onko mainittu koska mulla ei vielä ole rekisteriotetta mutta tehdasvalmisteiset peräkärryt ovat tyyppihyvöksyttyjä ja jos rakennetta lähdetään muuttamaan niin silloin kärry pitää katsastaa muutosten jälkeen. Jos tyypitettyyn kärryyn tehdään mittavia muutoksia ilman asianmukaista lupaa/katsastusta niin mahdollisessa onnettomuustilanteessa kärryn omistajan oikeus/vakuutusturva saattaa olla melkoisen alhainen koska kärry on käytännössä laiton vaikka se kilvissä olisikin.
tai kaksi metristä lankunpätkää ajaa saman asian. Eli viskaat lankut ajosillaksi kärryn perään ja ajat niitä pitkin kyythin. Nousee helposti jos on neliveto kömpijä. Ja lankut ei vie paljoa tilaa mukana eivätkä ole kalhia.
Mie käytän lankunpätkiä mönkijää hiaceenkin ajaessa, aina mukana.
t.Veli-Pekka
Mie käytän lankunpätkiä mönkijää hiaceenkin ajaessa, aina mukana.
t.Veli-Pekka
Ne lankunpätkät on olleet käytössä vanhassa kärryssä ja niin se taitaa olla että sama systeemi jatkuu tulevassa kärryssäkin. On tossa hiukan silmäilty alumiiniramppeja kun sellaiset saattaisi irrota kohtuuhinnalla, samoja ramppeja voisi sitten käyttää "pioneerisiltana" kun ylittää puukärryllä suo ojia.
Saattaa muutenkin käydä niin ettei kippiä pysty käyttämään mönkkärin lastauksessa koska lava on lyhyt ja akseli aika tarkalleen keskivaiheilla. Siinä voi käydä niin että kippi alkaa laskeutumaan liian aikaisin eli siinä vaiheessa kun mönkkärin takarenkaat ei ole vielä kärryn päällä, jos näin käy niin silloin ollaan paitsiossa ja ainoa järkevä vaihtoehto on ajorampit. Kipin tulen siihen tekemään joka tapauksessa koska sillä saattaa olla muutakin käyttöä kuin mönkkärin lastaus/purku.
Ihmettelen tässä että kuka kerpele on langettanut mulle Murphyn tuurin, ensin mönkijän saanti viivästyy koska kontit on kateissa. Tänään sain selville että täksi viikoksi luvattu peräkärry saadaan joko ensi tai seuraavalla viikolla. Eihän tässä uskalla kohta tilata yhtään mitään kun kaikki menee reisille, jatkossa pitää ostaa pelkästään heräteostoksia
Ei oo mönkijää, ei oo kärryä, ei oo muuta kuin tuskastuttavaa odottelua
Saattaa muutenkin käydä niin ettei kippiä pysty käyttämään mönkkärin lastauksessa koska lava on lyhyt ja akseli aika tarkalleen keskivaiheilla. Siinä voi käydä niin että kippi alkaa laskeutumaan liian aikaisin eli siinä vaiheessa kun mönkkärin takarenkaat ei ole vielä kärryn päällä, jos näin käy niin silloin ollaan paitsiossa ja ainoa järkevä vaihtoehto on ajorampit. Kipin tulen siihen tekemään joka tapauksessa koska sillä saattaa olla muutakin käyttöä kuin mönkkärin lastaus/purku.
Ihmettelen tässä että kuka kerpele on langettanut mulle Murphyn tuurin, ensin mönkijän saanti viivästyy koska kontit on kateissa. Tänään sain selville että täksi viikoksi luvattu peräkärry saadaan joko ensi tai seuraavalla viikolla. Eihän tässä uskalla kohta tilata yhtään mitään kun kaikki menee reisille, jatkossa pitää ostaa pelkästään heräteostoksia

Ei oo mönkijää, ei oo kärryä, ei oo muuta kuin tuskastuttavaa odottelua

- Zuikki
- Tracks
- Viestit: 950
- Liittynyt: 24 Elo 2005 17:34
- Mönkijä:: Herra Polaris
- Paikkakunta: Savonmaa Mönkijä:Ranger XP 1000 t1b +SM 1000 t3b+Polaris 110 efi+VahvaJussi400 4WD
- Viesti:
Heitetään toinen ehdotus, kun ekan tyrmäsitte
Laitat saranallisen takalaidan tilalle korkeamman takalaidan, niin että se toimisi myös ajo ramppina. Vai onko Akussa sellainen takalaita mikä on saranoilla, vai nouseeko kokonaan pois? Ainut et se ottaa tuulta vastaa jonkin verran...
No kunhan ehdotin... (tuntuu noita ideoita tulevan kun ottaa vähän olutta
)
TAI sit ne alurampit.
T:Jukka

Laitat saranallisen takalaidan tilalle korkeamman takalaidan, niin että se toimisi myös ajo ramppina. Vai onko Akussa sellainen takalaita mikä on saranoilla, vai nouseeko kokonaan pois? Ainut et se ottaa tuulta vastaa jonkin verran...
No kunhan ehdotin... (tuntuu noita ideoita tulevan kun ottaa vähän olutta

TAI sit ne alurampit.
T:Jukka