keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista

Yleistä keskustelua mönkijöistä. Esim rengas ja vanne keskustelut.
methocel
6WD
Viestit: 315
Liittynyt: 29 Huhti 2005 17:38
Paikkakunta: Mikkeli Mönkijä: Can-Am Outlander 800 tie + hydraulikuormankärry

Viesti Kirjoittaja methocel »

Niinpä, niin.. Just ton leveys homman takia ostin itse 140cm leveän kärryn. Kärsii vaihtaa Polleen tuuninki renkaita alle ja vielä mahtuu hyvin kyytiin, eikä tarvii tähtäillä laitojen väliin kärryyn ajaessa..
www.e-s.monkija.net

Jos mönkiminen, sauna ja viina ei auta, niin se on kuolemaks!
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Olen etsimässä pienempää kärryä koska mulla on jo yksi isompi kärry johon mönkkäri mahtuu vaikka minkälaisilla renkailla. Syy miksi olen etsimässä "vain" 125cm leveää ja 200cm pitkää kärryä on se että aina ei viitsi ajella iso ja raskas lavetti perässä :wink:
Kylätason mönkijäkuski
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kärry tuli sitten tilattua, ei vaan löytynyt sopivaa käytettyä joten uuteen piti kallistua. Käytettyjä kärryjä katseltiin useita mutta joko ne oli loppuunajettuja että niiden kunnostamisen jälkeen kärry olisi ollut 500€ hintainen tai sitten tuoreempien kärryjen pyynnit oli sitä luokkaa että väliraha uuteen kärryyn jäi houkuttelevan pieneksi.

Nyt tuli tilattua AKU 200 pikkukärry. AKU on 125X200 lavalla ja laitakorkeus on 39cm joten siinä saa kuskattua kohtalaisesti tavaraa ilman lisälaitoja. Kärry on kumijousilla joten pomppimista tyhjällä kärryllä on odotettavissa mutta minkäs sille mahtaa kun tossa kokoluokassa ei ole lehtijousia kellään muulla valmistajalla kuin Majavalla, hintakin olisi noussut yli 1000 euron joten se siitä.

Ensi viikolla saan kärryn ja pitää samantien laittaa aisarakenne syyniin, näytti hiukan siltä että siihen saisi pienellä vaivalla tehtyä kipin. Kippi olisi siitä hyvä ettei erillisiä ajoluiskoja tarvitsisi pitää mukana mutta katsotaan nyt miten hyvin kärry/kippi tasapainottuu silloin kun siihen ajaa mönkijää päälle lavan ollessa kippiasennossa.

Laitetetaan palautetta heti kun saan kärryn ensi viikolla ja pääsen hiukan tutustumaan sen rakenteeseen hiukan tarkemmin.
amis
Tracks
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Elo 2004 23:14
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja amis »

No eihän se ole temppu eikä mikään laittaa lehti jouset siihen kärryyn :wink:
I'm sure that we can handle this situation maturely, just like the responsible adults that we are. Isn't that right, Mr... Poopy Pants?
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Eihän se lehtijousien laitto mikään temppu olekkaan mutta kun silloin siihen pitäisi ostaa lehtijouset, lehtijousille tarkoitettu taka-akselisto sekä iskunvaimentimet plus muut muutokseen vaadittavat nippelit. Lisäksi jousituksen rakenteellisen muutoksen jälkeen kärry on katsastettava uudelleen.

Tähän hommaan palaa rahaa helposti 250-350€ joten mun puolesta kärry saa pomppia ihan vapaasti tyhjänä, kyllä se siellä perässä tulee kun on koukussa kiinni. Eihän se pomppiminen häiritse kuin perässä ajavia :wink:

Yksi peräkärryn valintakriteereistä oli se että sen oma paino pitää olla mahdollisimman alhainen joten vaihtoehtoja ei kovinkaan paljoa ollut. Mielestäni on täysin naurettavaa että 2003 mallisella Corollalla ei saa vetää kuin 450 kiloista jarrutonta kärryä kun taas jarrullista saakin vetää 1300 kiloa :evil:
Viimeksi muokannut Koheltaja, 11 Syys 2005 12:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
amis
Tracks
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Elo 2004 23:14
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja amis »

Onko akseliston tyyppi mainittu rekisteriotteessa?
I'm sure that we can handle this situation maturely, just like the responsible adults that we are. Isn't that right, Mr... Poopy Pants?
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

En tiedä onko mainittu koska mulla ei vielä ole rekisteriotetta mutta tehdasvalmisteiset peräkärryt ovat tyyppihyvöksyttyjä ja jos rakennetta lähdetään muuttamaan niin silloin kärry pitää katsastaa muutosten jälkeen. Jos tyypitettyyn kärryyn tehdään mittavia muutoksia ilman asianmukaista lupaa/katsastusta niin mahdollisessa onnettomuustilanteessa kärryn omistajan oikeus/vakuutusturva saattaa olla melkoisen alhainen koska kärry on käytännössä laiton vaikka se kilvissä olisikin.
amis
Tracks
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Elo 2004 23:14
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja amis »

Noh, tee niinkuin parhaimmaksi näät, tai ole tekmättä 8)
I'm sure that we can handle this situation maturely, just like the responsible adults that we are. Isn't that right, Mr... Poopy Pants?
Polle kuski

Viesti Kirjoittaja Polle kuski »

Nova Starin issoon kuomukärryyn soppii komiasti isoki mönkiä.
Avatar
Zuikki
Tracks
Viestit: 950
Liittynyt: 24 Elo 2005 17:34
Mönkijä:: Herra Polaris
Paikkakunta: Savonmaa Mönkijä:Ranger XP 1000 t1b +SM 1000 t3b+Polaris 110 efi+VahvaJussi400 4WD
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zuikki »

Jos et jaksa kippi rakentaa, niin tarvitset kaksi esim. puukiilaa auton takarenkaiden alle. Peruutat auton kiilojen päälle, niin että perä nousee ylöspäin samalla laskee myös kärrinperä. Kun auton perä on tarpeeksi korkealla on kärrin takareuna maassa, ei muutakun ajat mönkijän kärriin.
digiaslak

Viesti Kirjoittaja digiaslak »

tai kaksi metristä lankunpätkää ajaa saman asian. Eli viskaat lankut ajosillaksi kärryn perään ja ajat niitä pitkin kyythin. Nousee helposti jos on neliveto kömpijä. Ja lankut ei vie paljoa tilaa mukana eivätkä ole kalhia.

Mie käytän lankunpätkiä mönkijää hiaceenkin ajaessa, aina mukana.

t.Veli-Pekka
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Ne lankunpätkät on olleet käytössä vanhassa kärryssä ja niin se taitaa olla että sama systeemi jatkuu tulevassa kärryssäkin. On tossa hiukan silmäilty alumiiniramppeja kun sellaiset saattaisi irrota kohtuuhinnalla, samoja ramppeja voisi sitten käyttää "pioneerisiltana" kun ylittää puukärryllä suo ojia.

Saattaa muutenkin käydä niin ettei kippiä pysty käyttämään mönkkärin lastauksessa koska lava on lyhyt ja akseli aika tarkalleen keskivaiheilla. Siinä voi käydä niin että kippi alkaa laskeutumaan liian aikaisin eli siinä vaiheessa kun mönkkärin takarenkaat ei ole vielä kärryn päällä, jos näin käy niin silloin ollaan paitsiossa ja ainoa järkevä vaihtoehto on ajorampit. Kipin tulen siihen tekemään joka tapauksessa koska sillä saattaa olla muutakin käyttöä kuin mönkkärin lastaus/purku.

Ihmettelen tässä että kuka kerpele on langettanut mulle Murphyn tuurin, ensin mönkijän saanti viivästyy koska kontit on kateissa. Tänään sain selville että täksi viikoksi luvattu peräkärry saadaan joko ensi tai seuraavalla viikolla. Eihän tässä uskalla kohta tilata yhtään mitään kun kaikki menee reisille, jatkossa pitää ostaa pelkästään heräteostoksia :wink:

Ei oo mönkijää, ei oo kärryä, ei oo muuta kuin tuskastuttavaa odottelua :(
Avatar
Zuikki
Tracks
Viestit: 950
Liittynyt: 24 Elo 2005 17:34
Mönkijä:: Herra Polaris
Paikkakunta: Savonmaa Mönkijä:Ranger XP 1000 t1b +SM 1000 t3b+Polaris 110 efi+VahvaJussi400 4WD
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zuikki »

Heitetään toinen ehdotus, kun ekan tyrmäsitte :P

Laitat saranallisen takalaidan tilalle korkeamman takalaidan, niin että se toimisi myös ajo ramppina. Vai onko Akussa sellainen takalaita mikä on saranoilla, vai nouseeko kokonaan pois? Ainut et se ottaa tuulta vastaa jonkin verran...

No kunhan ehdotin... (tuntuu noita ideoita tulevan kun ottaa vähän olutta :lol: )

TAI sit ne alurampit.

T:Jukka
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Se korotettu takalaitakin on käynyt mielessä, AKU:ssa on saranoitu takalaita joten sellaisen värkkääminen olisi siihen mahdollista. Odotellaan ensi viikkoon, koska ensi viikolla pitäisi tulla kärry ja mönkkäri, ja katsotaan sitten mihin ratkaisuun päädyn kipin, perälaudan tai ramppien suhteen.
Avatar
Zuikki
Tracks
Viestit: 950
Liittynyt: 24 Elo 2005 17:34
Mönkijä:: Herra Polaris
Paikkakunta: Savonmaa Mönkijä:Ranger XP 1000 t1b +SM 1000 t3b+Polaris 110 efi+VahvaJussi400 4WD
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zuikki »

Toivottavasti saat vehkeet nopeasti talliin, mikään ei ole niin rasittavaa kuin odottaa...
Vastaa Viestiin