Ja jatketaan kristallipalloon tuijottelua .. Ruiskumalleissahan lienee jo tietokone valmiina polttoaineensyöttöä ohjaamassa - ja se saa jo valmiiksi suurimman osan välityksen optimointiin tarvittavasta informaatiosta (ja taitaa tehdä laskennankin aika pitkälle ..), joten 'heikkovirtapuolella' selvittäisiin aika vähällä.ARant kirjoitti:Enpä kauheasti ihmettelisi, vaikka jonkun vuoden päästä olisi vastaava vari mönkkärissäkin: tietokone seuraa nopeutta, kierroksia, kaasun ja jarrun asentoa, yms. ja laskee niistä sopivan välityksen, ja asettaa sen, ja sopivan remminkireyden, hydrauliikalla (tai paineilmalla, tai sähkömoottorilla, mutta veikkaisin kuitenkin hydrauliikkaa).Tarpi kirjoitti:Omistan -88 vuosimallin puimurin jossa on variaattori, voimansiirron välitystä muutetaan hydraulisylinterin avulla ja variaattorin hihnat on aina tietyssä tiukkuudessa.
Onnistuu moottorijarrutus, vetää tiukassakin paikassa enkä ole uusinut hihnoja kuin yhden kerran.
Sitten tietysti tarvitaan itse variaattorin ohjausmekanismi, joka (asiaa tarkemmin pähkäiltyäni) olisi ehkä sittenkin näppärintä tehdä sähkömoottorilla, jollei hydrauliikka ole valmiina (johonkin muuhun tarkoitukseen).