VARIAATTORI vastaan VAIHTEET

Yleistä keskustelua mönkijöistä. Esim rengas ja vanne keskustelut.
ARant
6WD
Viestit: 465
Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
Paikkakunta: Kuhmoinen

Viesti Kirjoittaja ARant »

ARant kirjoitti:
Tarpi kirjoitti:Omistan -88 vuosimallin puimurin jossa on variaattori, voimansiirron välitystä muutetaan hydraulisylinterin avulla ja variaattorin hihnat on aina tietyssä tiukkuudessa.
Onnistuu moottorijarrutus, vetää tiukassakin paikassa enkä ole uusinut hihnoja kuin yhden kerran.
Enpä kauheasti ihmettelisi, vaikka jonkun vuoden päästä olisi vastaava vari mönkkärissäkin: tietokone seuraa nopeutta, kierroksia, kaasun ja jarrun asentoa, yms. ja laskee niistä sopivan välityksen, ja asettaa sen, ja sopivan remminkireyden, hydrauliikalla (tai paineilmalla, tai sähkömoottorilla, mutta veikkaisin kuitenkin hydrauliikkaa).
Ja jatketaan kristallipalloon tuijottelua .. Ruiskumalleissahan lienee jo tietokone valmiina polttoaineensyöttöä ohjaamassa - ja se saa jo valmiiksi suurimman osan välityksen optimointiin tarvittavasta informaatiosta (ja taitaa tehdä laskennankin aika pitkälle ..), joten 'heikkovirtapuolella' selvittäisiin aika vähällä.

Sitten tietysti tarvitaan itse variaattorin ohjausmekanismi, joka (asiaa tarkemmin pähkäiltyäni) olisi ehkä sittenkin näppärintä tehdä sähkömoottorilla, jollei hydrauliikka ole valmiina (johonkin muuhun tarkoitukseen).
Avatar
6x4x2
3WD
Viestit: 100
Liittynyt: 12 Syys 2005 15:00
Paikkakunta: seinäjoki Mönkijä: Panther 150

Viesti Kirjoittaja 6x4x2 »

ARant kirjoitti:
ARant kirjoitti:
Tarpi kirjoitti:Omistan -88 vuosimallin puimurin jossa on variaattori, voimansiirron välitystä muutetaan hydraulisylinterin avulla ja variaattorin hihnat on aina tietyssä tiukkuudessa.
Onnistuu moottorijarrutus, vetää tiukassakin paikassa enkä ole uusinut hihnoja kuin yhden kerran.
Enpä kauheasti ihmettelisi, vaikka jonkun vuoden päästä olisi vastaava vari mönkkärissäkin: tietokone seuraa nopeutta, kierroksia, kaasun ja jarrun asentoa, yms. ja laskee niistä sopivan välityksen, ja asettaa sen, ja sopivan remminkireyden, hydrauliikalla (tai paineilmalla, tai sähkömoottorilla, mutta veikkaisin kuitenkin hydrauliikkaa).
Ja jatketaan kristallipalloon tuijottelua .. Ruiskumalleissahan lienee jo tietokone valmiina polttoaineensyöttöä ohjaamassa - ja se saa jo valmiiksi suurimman osan välityksen optimointiin tarvittavasta informaatiosta (ja taitaa tehdä laskennankin aika pitkälle ..), joten 'heikkovirtapuolella' selvittäisiin aika vähällä.

Sitten tietysti tarvitaan itse variaattorin ohjausmekanismi, joka (asiaa tarkemmin pähkäiltyäni) olisi ehkä sittenkin näppärintä tehdä sähkömoottorilla, jollei hydrauliikka ole valmiina (johonkin muuhun tarkoitukseen).
nehän on parin vuoden päästä ne mönkkärit kosketusnäytöllisiä joista ohjataan vaihteet, kierrokset tyhjäkäynnille ym. eikä pian ole paljon muita vipuja kun kaasu ja jarru... katsotaan mitä se maailma meille tuo...

pari vuotta sitten kaverilla oli hondan 450 fourtrax sähkövaihteilla. olin vain kerran kyytissä mutta hyvältä se kyyti tuntui. lähiaikoina varmaan ostan panther mönkkärin hupikäyttöön kardaanilla, vaihteet 3+1. tänään menen kattomaan semmosta, kerron joskus sunnuntaina minkälainen oli, ja jos hyvällä säkällä pääsen niin tänään. mutta älkää innostuko liikaa odottamaan! :roll: 8)
Kuva
Avatar
6x4x2
3WD
Viestit: 100
Liittynyt: 12 Syys 2005 15:00
Paikkakunta: seinäjoki Mönkijä: Panther 150

Viesti Kirjoittaja 6x4x2 »

noniin, se oli semmoinen näppärän kokoinen hondan kopio, ostopäätökseen tultiin. vaihteet olikin manuaaliset, 4+pakki, mutta sehän ei haittaa mitään. on vaan vähän vaikea opetella kun on tottunut ajamaan 3 vaihteisella puoliautomaatti mankilla. lumiauran kanssa tolla ei tee mitään, vaikka olis ketjut, lumiauraan pitää olla neliveto, ajattelisin. ensviikonloppuna ajateltiin hakea, ja sitten mennä mökille sen kanssa.

eli siis kone on tommonen, mutta punaisena:

Kuva

ja tiedot tässä:

# Moottorin malli 162FMJ
# Max. teho 9.2/9500(Kw/r/min)
# Max. vääntö 10.2/8000(N.m/r/min)
# Max. nopeus 60 (km/h)
# Vaihteisto 4 eteen ja 1 taakse
# Paino 165 (kg)
# Ulkomitat (cm) 150×85×96
# Istuinkorkeus (cm) 66
# Voimansiirto kardaani
# Jarrut rumpu
# Iskutilavuus 150cc
# Nousukyky =25

ja kauppaan tulee kypärä mukaan ilmaiseksi...
Kuva
Avatar
c17000
3WD
Viestit: 99
Liittynyt: 19 Kesä 2005 19:24
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja c17000 »

6x4x2 kirjoitti:noniin, se oli semmoinen näppärän kokoinen hondan kopio, ostopäätökseen tultiin. vaihteet olikin manuaaliset, 4+pakki, mutta sehän ei haittaa mitään. on vaan vähän vaikea opetella kun on tottunut ajamaan 3 vaihteisella puoliautomaatti mankilla. lumiauran kanssa tolla ei tee mitään, vaikka olis ketjut, lumiauraan pitää olla neliveto, ajattelisin. ensviikonloppuna ajateltiin hakea, ja sitten mennä mökille sen kanssa.

eli siis kone on tommonen, mutta punaisena:

Kuva

ja tiedot tässä:

# Moottorin malli 162FMJ
# Max. teho 9.2/9500(Kw/r/min)
# Max. vääntö 10.2/8000(N.m/r/min)
# Max. nopeus 60 (km/h)
# Vaihteisto 4 eteen ja 1 taakse
# Paino 165 (kg)
# Ulkomitat (cm) 150×85×96
# Istuinkorkeus (cm) 66
# Voimansiirto kardaani
# Jarrut rumpu
# Iskutilavuus 150cc
# Nousukyky =25

ja kauppaan tulee kypärä mukaan ilmaiseksi...

Tuohan on aika siistin näköinen vehje halpikseksi! harmi, ettei noita löydy tieliikenneversioina ja 100-200 kuutiota lisää.. :)
[pienestä pitäen neljällä pyörällä] ;)
Avatar
6x4x2
3WD
Viestit: 100
Liittynyt: 12 Syys 2005 15:00
Paikkakunta: seinäjoki Mönkijä: Panther 150

Viesti Kirjoittaja 6x4x2 »

sais muuten tosi helposti laitettua vaikka harleyn moottorin, oli nimittäin niin paljon tyhjää tilaa kopan alla. avotuuletin sielä oli, ja senkin ne ottaa valmiiksi poies,koska tuuletin on mallia tietokoneesta otettu. ajattele kun sinne lentää kuraa ja tuuletin menee tukkoon eikä pyöri enää tai pyörii hiljaa ja kuulu epämiellyttäviä ääniä... ei kiva. kärry tohon pitäs tehä ja joku pieni aura eteen niin saa mökkitietä tasata ym...
Kuva
AnaTuninki
Noppeli
Viestit: 14
Liittynyt: 21 Syys 2005 02:08
Paikkakunta: Koski Tl

Viesti Kirjoittaja AnaTuninki »

Kysymyshän on täysin mielipide kysymys. Mielipide tulee todennäköisesti siitä, millaisella voimansiirrolla itse ajaa. henkilökohtaisesti en oikeen luota tuohon variaattoriin, mutta se johtuu täysin siitä, ettei minulla ole muutamaa koeajoa enempää kokemusta. Vaihteisiin luotan siksi, koska olen aina ajanut sellaisella systeemillä monia vuosia. Jos saisin ainakin puoli vuotta kokeilla variaattoria, voisin olla toista mieltä - ehkä.

Olen etsiskellyt crossimönkijää vanhan fourtraxin tilalle. Tuttu mönkijäkauppias "tyrkkytti" jotain polariksen 400 krossaria, missä oli variaattori. Ensin tyrmäsin ajatuksen täysin - "vaihteilla se on pakko olla". Kuitenkin päätin kokeilla sitä. Laite kuulemma saa liika öljyä, ja siksi huipputehoja ei saanut irti. Kun sain koneen lämpimäksi, alkoi polaris näyttämään, myyjän sanoin "mikä se todellisuudessa on", kuin helvatisti se oikeen menee. Olihan se pirun helppoa, kun ei tarvinnut ku lykätä peukku vimpulaan ja sillon mentiin, eikä meinattu. Kurvissa vähän jarrua ja taas lutu pohjaan, ni "driftattiin" oikeen nätisti (hiekalla :D ). Kaveri viel kehus et "asfaltil nousi keula kaasusta". Koeajon jälkeen aloin jo kyselemään hintaa... Joka tapauksessa olen vieläkin vaihteitten perään, koska tietyissä tilanteissa en usko variaattorin toimivan haluamallani tavalla. Ehkä se toimeisi, mut luulen et menee hetki, ennen ku pystyn ajamaan samalla tavalla variaattorilla, kuin vaihteilla.

BTW: Ajaako variaattori vedon moottorijarrutus saman asian, mikä toimii loistavasti puoliautomaatti hondassani; Kun tulee johonki jyrkempään kurviin talvella ja on hidastanut riittävästi vauhtia, heittä pienempää silmään. Vaihteen vaihto jarruttaa juuri sopivasti vastaheittoa varten, joten kurvin saa vedettyä nopeammin ku wrc kusikit :) . Tai ainaki melkeen... :?
Vastaa Viestiin