Missä kuomukärryssä paras...
-
- 3WD
- Viestit: 100
- Liittynyt: 03 Heinä 2012 11:32
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 400 HO 4X4
- Paikkakunta: Klaukkala
Re: Missä kuomukärryssä paras...
Jarrullinen Bison ittellä. identtinen Respon kärryn kanssa. Sidontalenkkejä näissä harvemmin on tarpeeksi. Omassa oli sisäpuolella 8 vakiona. Nyt on 18 ja alkaa olemaan sopivasti
Mole´s Works
-
- 4WD
- Viestit: 140
- Liittynyt: 16 Loka 2012 12:49
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 Max T3
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Missä kuomukärryssä paras...
Tekno 3000 ollut pari vuotta ja ei ole moittimista.
Itä-Suomen Mönkijät ry
Ex: Linhai IRS 400 Le7, -12
Ex: Linhai IRS 400 Le7, -12
-
- 3WD
- Viestit: 90
- Liittynyt: 10 Marras 2014 18:00
- Mönkijä:: sportsman 570 vm2014 maasto
- Paikkakunta: laukaa
Re: Missä kuomukärryssä paras...
Pari vuotta ollu jt-trailer 330k mustalla kuomulla ja teippauksilla . Piha projekteista johtuen melko aktiivisessa käytössä useita kertoja viikossa kuskattu kaiken näköstä tavaraa kotiin ja kaatopaikalle ja mönkijääkin aina kun kerkee . Toistaseksi näyttää ja kulkee yhtä hyvin kun ostaissa eli ei moittimista .
Ex.sportsman 500 h.o vm.2006 tl
-
- 4WD
- Viestit: 165
- Liittynyt: 26 Syys 2012 23:06
- Mönkijä:: Outlander 500 MAX T3
- Paikkakunta: Rauma
Re: Missä kuomukärryssä paras...
Tekno 3300L metrisellä kuomulla itsellä pihassa.
Plussia
Tulee kivasti perässä.
Hieman korkeammat laidat. Maksi kana mahtuu peilien kanssa sisään
Paksumpaa peltiä kun monissa muissa.
Tukeva pohja vaneri
Miinuksia
Kärryn paino (268kg + kuomu50kg) jolloin kantavuus jää aika pieneksi.
Sidontalenkkejä tässä ei ole yhtään. Niitä kahdella popniitillä kylkipellissä olevia ei voi laskea. Kunnolliset helppo tehdä lattiavaneriin.
Jouset ovat liian löysät. Pohjaavat pienelläkin kuormalla. Vaihdoin jäykemmät jolloin tuli hyvä vetää perässä kurmallakin.
Perä- ja etulaudan irroitus vaatii työkalut.
Tehtaalta tullessaan aihio, josta saa hyvän vähän rakentelemalla
Plussia
Tulee kivasti perässä.
Hieman korkeammat laidat. Maksi kana mahtuu peilien kanssa sisään
Paksumpaa peltiä kun monissa muissa.
Tukeva pohja vaneri
Miinuksia
Kärryn paino (268kg + kuomu50kg) jolloin kantavuus jää aika pieneksi.
Sidontalenkkejä tässä ei ole yhtään. Niitä kahdella popniitillä kylkipellissä olevia ei voi laskea. Kunnolliset helppo tehdä lattiavaneriin.
Jouset ovat liian löysät. Pohjaavat pienelläkin kuormalla. Vaihdoin jäykemmät jolloin tuli hyvä vetää perässä kurmallakin.
Perä- ja etulaudan irroitus vaatii työkalut.
Tehtaalta tullessaan aihio, josta saa hyvän vähän rakentelemalla
Re: Missä kuomukärryssä paras...
Päädyin sitten ostamaan Kärpän 3,5x1,5m kärryn, 825kg kokonaismassalla ja Gansin metrisellä kuomulla. Hintaeroa jäi 200-400€ noihin pulttikasattuihin peltikärryihin ja hakumatka oli murto-osa Pohjanmaan reissuun, niin valinta oli loppuen lopuksi aika helppo. Laidan korkeus on nyt tosin vain 35cm, mutta on se 12cm enemmän, kun entisessä Majavassa, joten eiköhän tällä pärjää mainiosti.


Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
-
- Tracks
- Viestit: 2760
- Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
- Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
- Paikkakunta: Mökki vilppulassa
Re: Missä kuomukärryssä paras...
...jarrullinen?? 

Viimeksi muokannut Pappi, 10 Marras 2015 07:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Edellisen viestin kokonainen lainaus poistettu.
Syy: Edellisen viestin kokonainen lainaus poistettu.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
-
- 6WD
- Viestit: 463
- Liittynyt: 15 Syys 2011 07:12
- Mönkijä:: Sportsman 500 EFI EUT 2012
- Paikkakunta: Satakunta
Re: Missä kuomukärryssä paras...
Mare taitaa tarkoittaa että 750kg kärry ja 75kg maks aisapaino. Kyllä se kärry on jarruton eli 750kg kärry silti.
http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=12&t=6321
http://www.trafi.fi/filebank/a/13867684 ... 5_2013.pdf
http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=12&t=6321
http://www.trafi.fi/filebank/a/13867684 ... 5_2013.pdf
Sportsman 500 EFI EUT 2012
Re: Missä kuomukärryssä paras...
Juurikin näin. Eli kyseessä tämmöinen uusi EU-kärry.
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
-
- Tracks
- Viestit: 1070
- Liittynyt: 12 Maalis 2015 13:19
- Mönkijä:: Outlander 570 Pro T3
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Re: Missä kuomukärryssä paras...
Mitäs eroa nyt tommosella pulttipeltikärryllä ja tommosella toisella on? Kuvia?
Itse en omaani edes erota kumpi lie. Joensuulainen Juhta on itsellä, pirun hyvä kärry, pitäs laittaa uudet renkaat kun entiset on 30v ikäiset.
Itsellä on aikalailla tismalleen tämmönen, kuva netistä kun en jaksa mennä tonne räntään rämpimään:
http://media.tori.net/image/medium_660/ ... 795275.jpg
Itse en omaani edes erota kumpi lie. Joensuulainen Juhta on itsellä, pirun hyvä kärry, pitäs laittaa uudet renkaat kun entiset on 30v ikäiset.
Itsellä on aikalailla tismalleen tämmönen, kuva netistä kun en jaksa mennä tonne räntään rämpimään:
http://media.tori.net/image/medium_660/ ... 795275.jpg
Viimeksi muokannut Tuuvinki, 10 Marras 2015 07:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Pappi
- Moderaattori
- Viestit: 2311
- Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
- Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
- Paikkakunta: Pohjois-savo
Re: Missä kuomukärryssä paras...
Aika harvassa autossa taitaa vaan olla tuo vetopaino jarruttomalle yli 750kg? Taisi olla IKH, mikä aloitti tämän "uuden kokonaispainon" mainostamisen omissa kärryissään.
Hyvä että mieleinen kärry löytyi järkevällä hinnalla
Hyvä että mieleinen kärry löytyi järkevällä hinnalla

Re: Missä kuomukärryssä paras...
Käsittääkseni tuon 825kg saa vetää autolla, jossa lukee rekisteriotteessa 750kg. Se ylimääräinen 75kg lasketaan koukkuun kohdistuvaksi massaksi. Seuraava on suora lainaus Mepin linkittämästä Trafin ohjeesta.
"O1-luokan perävaunun teknisesti suurin sallittu kokonaismassa voi olla 825 kg, joka
muodostuu luokittelun mukaan akselille sallitusta 750 kg maksimimassasta sekä kytkimelle
sallitusta 75 kg maksimimassasta.
Luokittelumassa on akselilta tiehen kohdistuva massa, joka on O1-luokan perävaunulla
maksimissaan 750 kg. Luokittelun mukaan O1-luokan perävaunua saa edelleen vetää
autolla, vaikka teknisesti suurin sallittu kokonaismassa olisi 825 kg, jos auto ja vetokytkin
sallivat 75 kg pystykuorman ja 750 kg perävaunun massan. Vastaavia tulkintoja
sovelletaan myös O2-luokan perävaunussa."
"O1-luokan perävaunun teknisesti suurin sallittu kokonaismassa voi olla 825 kg, joka
muodostuu luokittelun mukaan akselille sallitusta 750 kg maksimimassasta sekä kytkimelle
sallitusta 75 kg maksimimassasta.
Luokittelumassa on akselilta tiehen kohdistuva massa, joka on O1-luokan perävaunulla
maksimissaan 750 kg. Luokittelun mukaan O1-luokan perävaunua saa edelleen vetää
autolla, vaikka teknisesti suurin sallittu kokonaismassa olisi 825 kg, jos auto ja vetokytkin
sallivat 75 kg pystykuorman ja 750 kg perävaunun massan. Vastaavia tulkintoja
sovelletaan myös O2-luokan perävaunussa."
Kyllä se suurin ero taitaa olla materiaalivahvuuksissa ja siinä, että Kärppä, Majava, Farmi, Respo... ovat ensin kokonaan hitsattu laitoja myöden ja sen jälkeen kuumasinkitty upottamalla. Halvimpien kärryjen rungot on koottu joko hitsaamalla tai pulttaamalla sinkkitystä palkista. Silloin vaarana on ruostuminen hitsaussaumoista. Lisäksi halvimpien kärryjen laitojen sinkkikerros ei taida olla ihan niin vahva. Nämä kalliimmat ja vanhat hyvät kärryt, kuten myös tuo Tuuvinkin Juhta, ovat tehty kestämään "isältä pojalle". Minullakin on kakkoskärrynä 80-luvulla tehty Jullikka. Ei ruosteen merkkiäkään sinkityissä osissa.Tuuvinki kirjoitti:Mitäs eroa nyt tommosella pulttipeltikärryllä ja tommosella toisella on? Kuvia?
Itse en omaani edes erota kumpi lie. Joensuulainen Juhta on itsellä, pirun hyvä kärry, pitäs laittaa uudet renkaat kun entiset on 30v ikäiset.
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
-
- 6WD
- Viestit: 463
- Liittynyt: 15 Syys 2011 07:12
- Mönkijä:: Sportsman 500 EFI EUT 2012
- Paikkakunta: Satakunta
Re: Missä kuomukärryssä paras...
Oudoksuntaa herättää tosin Trafin sääntö että aisapaino saa olla maks 4% perävaunun painosta, eli tuosta 750 kilosta
Sen mukaan ei kevytkärryssä saa olla 75kg aisapainona, vaan 30kg

Sportsman 500 EFI EUT 2012
Re: Missä kuomukärryssä paras...
EU-laki ohittaa kotimaisen. Eiköhän tuohon korjaus ole tulossa. Eli tuon 75kg koukkumassan mukaan pitää mennä.
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
-
- 6WD
- Viestit: 407
- Liittynyt: 02 Helmi 2009 09:24
- Mönkijä:: Outlander G2L 450 Pro -17
- Paikkakunta: Oulun reuna
Re: Missä kuomukärryssä paras...
Sinkitystä levystä tehdyt kärryt on kyllä yleensä kokonaan niitattu tai pultattu erilaisista kantatuista profiileista, ei hitsattu ollenkaan. Näissä sinkkikerroksen paksuus n. (10-)20mikrometriä, kokonaisina kastosinkityissä kärryissä sinkkikerros n. 50+ mikroa. Sinkkiä kuluu pinnalta esim. kaupunki-ilmastossa n. 1mikron vuodessa. Lisäksi sinkitystä levystä tehdyissä kärryissä levyjen leikkuupinnat ovat kokonaan sinkittömiä; tosin viereinen sinkkikerros suojaa tätäkin aluetta johonkin rajaan asti. Ja omasta (isän) kärrystä voin todeta että ei ole vielä puhkiruostunut (tai juuri muutenkaan) vaikka onkin vain sinkitystä levyistä kasattu Muuli ja ikää yli 20v. Melkoisia helistimiähän nuo pultti/niittikärryt ovat kun liitokset tuppaavat löystymään ajan kuluessa.Mare79 kirjoitti: Kyllä se suurin ero taitaa olla materiaalivahvuuksissa ja siinä, että Kärppä, Majava, Farmi, Respo... ovat ensin kokonaan hitsattu laitoja myöden ja sen jälkeen kuumasinkitty upottamalla. Halvimpien kärryjen rungot on koottu joko hitsaamalla tai pulttaamalla sinkkitystä palkista. Silloin vaarana on ruostuminen hitsaussaumoista. Lisäksi halvimpien kärryjen laitojen sinkkikerros ei taida olla ihan niin vahva.
-
- 3WD
- Viestit: 100
- Liittynyt: 03 Heinä 2012 11:32
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 400 HO 4X4
- Paikkakunta: Klaukkala
Re: Missä kuomukärryssä paras...
Majava ja Kärppä taitaa olla kokonaisena sinkkiin upotettuja, Respo Ja Farmi upoittavat rungot, laitapellit niissä on niitattu. Itsellä on tosiaan 5 vuotta vanha Respo ja 22 vuotta vanha majava. Majavassa ei ole ruosteesta tietoakaan, Respossa näkyy jo ruostetta laitapelleissä alareunassa pohjavanerin tasolla
Mole´s Works