Bisse kirjoitti:P.S. Sillä häkäpöntöllä ei tosiaan tarttee maksella veroja, kaveri harrastaa niitä ni on vähä tullu tutustuttua. Pitäs vissiin tohon omaan käyttöautoon sellanen laittaa nytte kun verot karkas taivaisiin.
Jostain muistan lukeneeni et käyttövoimavero tulee maksuun aina kun polttoaineena on muuta kuin bensiiniä. Joskus tuli tuota pohdittua kun tuli puhe Bi-fuel volvoista et mitenkäs niitten käytöstä verotetaan kun niillä voidaan ajella bensalla ja maakaasulla?
EDIT: Olin väärässä. Tuli lueskeltua trafin sivuilta tietoa. Eihän tuommoistakaan enää ole kuin käyttövoimavero. Sekin on muutettu polttoainemaksuksi.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
kysyin paikallisesta mönkijäliikkeestä että kumpaa bensaa kannattaa käyttää ja sanoiva etta 98. ja sanoivat niin jo silloinkin kun ei ollut biobensaa eli vain 95 ja 98. en itse ainakaan koita uutta bensaa koska vaikka se olisi halvempaa niin kerran kun joutuu sen takia viemään korjattavaksi niin menee kalliimmaksi.
Ihan löytyy Shell:n sivuilta. Mutta epäselvää toistaiseksi, jatkaako ST1 V-powerin toimittamista, joka siis jatkossa omistaa Shell:n liiketoiminnat.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala https://www.pariuraa.fi/wordpress
Alkoholin liuottava ominaisuus pesee kaikki polttoainejärjestelmän osat, joihin se koskettaa, puhtaaksi järjestelmään kertyneestä liasta ja aiemmin käytettyjen polttoaineiden sisältämistä jäämistä. Tämän vuoksi käytetyissä laitteissa pitää aluksi tiivistää polttoainesuodattimien vaihtoväliä, kunnes järjestelmä on peseytynyt puhtaaksi.
Liuottava ominaisuus on myös syynä siihen, ettei alkoholia merkittävästi sisältävä polttoaine sovellu käytettäväksi kaksitahtimoottoreissa. Kun tällainen polttoaine jää kaksitahtimoottorin kampikammioon moottorin ollessa pysähdyksissä, se pesee laakeripinnoilla olevan öljykalvon pois ja puhtaaksi peseytyneet laakeripinnat alkavat ruostua (alkoholi+vesi).==>
Alkoholi ja bensiini eivät sekoitu täydellisesti toisiinsa, vaan muodostavat kevyen faasisidoksen. Tämä sidos purkautuu, jos seokseen lisääntyy jostain syystä vettä 0,5% tai enemmän. Alkoholi pyrkii voimakkaasti sitomaan itseensä vettä. Polttoainejärjestelmässä, jossa polttoainesäiliö on uloshuohottava, tämä on hyvin mahdollista. Myöskään bensan pitkäaikainen säilytys ei ole hyvä asia.
Alkoholin erottuessa jäljelle jäävän polttoaineen 90% sisältävän bensiiniosan oktaaniarvo ei välttämättä ole enää riittävä, jos alkuperäisen polttoaineseoksen oktaanilukua on nostettu siihen sekoitetulla alkoholilla. Alentunut oktaanitaso laskee polttoaineen puristuskestävyyttä, jolloin polttoaine syttyy liian aikaisin eli kone nakuttaa (paineen- ja lämmönnousu sylinterissä). Nakutuksen tunnistin estää tämän, jos sellainen on moottorissa. Jälkikäyntiä esiintyy, jos oktaaniluku on alhainen.
Jos veden ja alkoholin seos kulkeutuu moottorin polttoainejärjestelmään, se aiheuttaa korroosiota metalliosissa, joiden kanssa se joutuu kosketuksiin.
Vesisekoitteinen alkoholi ei myöskään pala kunnolla moottorissa, eikä moottorin käynnistyvyys ole taattu.
Alkoholin liuottava ominaisuus pesee kaikki polttoainejärjestelmän osat, joihin se koskettaa, puhtaaksi järjestelmään kertyneestä liasta ja aiemmin käytettyjen polttoaineiden sisältämistä jäämistä. Tämän vuoksi käytetyissä laitteissa pitää aluksi tiivistää polttoainesuodattimien vaihtoväliä, kunnes järjestelmä on peseytynyt puhtaaksi.
Liuottava ominaisuus on myös syynä siihen, ettei alkoholia merkittävästi sisältävä polttoaine sovellu käytettäväksi kaksitahtimoottoreissa. Kun tällainen polttoaine jää kaksitahtimoottorin kampikammioon moottorin ollessa pysähdyksissä, se pesee laakeripinnoilla olevan öljykalvon pois ja puhtaaksi peseytyneet laakeripinnat alkavat ruostua (alkoholi+vesi).==>
Alkoholi ja bensiini eivät sekoitu täydellisesti toisiinsa, vaan muodostavat kevyen faasisidoksen. Tämä sidos purkautuu, jos seokseen lisääntyy jostain syystä vettä 0,5% tai enemmän. Alkoholi pyrkii voimakkaasti sitomaan itseensä vettä. Polttoainejärjestelmässä, jossa polttoainesäiliö on uloshuohottava, tämä on hyvin mahdollista. Myöskään bensan pitkäaikainen säilytys ei ole hyvä asia.
Alkoholin erottuessa jäljelle jäävän polttoaineen 90% sisältävän bensiiniosan oktaaniarvo ei välttämättä ole enää riittävä, jos alkuperäisen polttoaineseoksen oktaanilukua on nostettu siihen sekoitetulla alkoholilla. Alentunut oktaanitaso laskee polttoaineen puristuskestävyyttä, jolloin polttoaine syttyy liian aikaisin eli kone nakuttaa (paineen- ja lämmönnousu sylinterissä). Nakutuksen tunnistin estää tämän, jos sellainen on moottorissa. Jälkikäyntiä esiintyy, jos oktaaniluku on alhainen.
Jos veden ja alkoholin seos kulkeutuu moottorin polttoainejärjestelmään, se aiheuttaa korroosiota metalliosissa, joiden kanssa se joutuu kosketuksiin.
Vesisekoitteinen alkoholi ei myöskään pala kunnolla moottorissa, eikä moottorin käynnistyvyys ole taattu.
Kiitos Pilot61 E10 suhteen selventävästä vaikutuksesta polttomoottoreihin. Nyt en kyllä edes harkitse E10:n käyttöä polttomoottorilaitteissani (joita kaikkiaan yli 10 kpl) seuraavan 1-vuoden aikana. Jokohan sitten alkaa olla kansalla paremmin tietoa kuinka koneet ovat käyttäytyneet ko. aineella. Liian heppoisin tutkimustuloksin laitettiin rivimiehet koekäyttäjiksi.
Ihan täysin en näitä pelkoja ymmärrä. Aivan kuin E10-bensiini olisi ihan uusi keksintö jota nyt meille täällä ensimmäisenä maailmassa tuputetaan. Esimerkiksi ison veden takana Amerikan Yhdysvalloissa on ajettu vastaavalla tavaralla jo useampia vuosia. Kun tiedetään millainen oikeusjuttujen luvattu maa tuo on, niin olisi mahtanut aika haloo nousta jos kaikilla laitteilla jotain mystisiä ongelmia esiintyisi.
Tää nyt vaan on samanlaista hysteriaa kun parikyt vuotta sitten lyijyttömään siirtymisessä. Mä toimin kuten ennenkin, käytän edelleenkin moottoreissa valmistajien suosittelemaa polttoainetta.
gamo500 kirjoitti:Eip tule meillekään mitään kiljunlitkua,en tosin ole edes harkinnut.Mikäs on ton tarinan lähde?
Tätä vähän ihmettelen. Jossain viesteissäsi ole kovasti mainostanut Masinolin tarpeellisuutta ja sitä että käytät sitä jatkuvasti. Nyt kun pumpusta saat valmiiksi "masinolisoitua" bensaa niin et haluakkaan enään käyttää sitä ja se bensa on kiljun korviketta?
No voi,se määrä.Korkillenen masia silloin tällöin,ei ole sama kuin 10% jatkuva käyttö.Snaijaaks.Jos esm viikonloppuna menee kasoa 30ltr,se on 3ltr etanolia,olenko väärässä?Kohella sä siellä,niin mä täällä.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!