Kuinkas moni on jo vaihtanut kaasukahvaan?

Yleistä keskustelua mönkijöistä. Esim rengas ja vanne keskustelut.
Avatar
Kaheli
6WD
Viestit: 309
Liittynyt: 13 Elo 2006 20:04
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Kaheli »

Pakko höystää vähän.

Pitäiskö auton rattiinkin saada kierrettävä kaasu, kun muuten ei osa porukkaa pysty pitämään kamppeita hanskassa.
Ei pojat mopolla mahottomia.
Avatar
Marco71
Tracks
Viestit: 986
Liittynyt: 22 Marras 2005 23:18
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marco71 »

KAHELI kirjoitti:Pakko höystää vähän.

Pitäiskö auton rattiinkin saada kierrettävä kaasu, kun muuten ei osa porukkaa pysty pitämään kamppeita hanskassa.
Talart Oy Kangasalla laittaa tarvittaessa sellaisenkin. :lol: Toimii muuten erittäin hyvin. Kaikki kun eivät voi noita jalkoja käyttää kaasuttamiseenkaan.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
http://shop.teamlaine.fi (verkkokauppa)
Meiltä myös mönkkärien säädöt Dynojet 250ix penkissä.
Avatar
Kaheli
6WD
Viestit: 309
Liittynyt: 13 Elo 2006 20:04
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Kaheli »

Tuntuis löytyvän käyttöä. :D

Olis kyllä mielenkiintoista kokeilla miltä tuntuu ajaa mönkkärillä jossa on rullakaasu. Kävin yhessä MP liikkeessä ja sielä oli Rullakaasukahvaan kiinnitettävä lärpätin kaasun helpottamiseksi.
Ei pojat mopolla mahottomia.
Avatar
Marco71
Tracks
Viestit: 986
Liittynyt: 22 Marras 2005 23:18
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marco71 »

KAHELI kirjoitti:Tuntuis löytyvän käyttöä. :D

Olis kyllä mielenkiintoista kokeilla miltä tuntuu ajaa mönkkärillä jossa on rullakaasu. Kävin yhessä MP liikkeessä ja sielä oli Rullakaasukahvaan kiinnitettävä lärpätin kaasun helpottamiseksi.
Tarkoitat varmaan Throttle Rocker'ia, joka on tarkoitettu pitkiä matkoja tasakaasulla ajaville. Eli niille jotka eivät jaksa pitää edes kättä kunnolla ohjaustangossa. Seuraava vaihtoehto on cruise control, jolloin ei tarvii enää pitää käsiä ohjaustangossakaan.
Kuten jo todettua, molemmilla on puolensa. Silloin kun tehoa ei ole paljoa, lärpätin on ihan ok ja helppo käyttää, mutta jos teho tulee räjähtävästi ulos, on peukalo kovilla. Eli työkäyttöön lärpätin, kisakäyttöön rulla. Toki vakiopeukkukaasuihinkin saa pidennyksiä, joilla tarkempi kaasun käyttö hieman helpottuu. Osaavan käsissä molemmat ovat hyviä ja osaamattoman käsissä molemmilla pääsee hengestään.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
http://shop.teamlaine.fi (verkkokauppa)
Meiltä myös mönkkärien säädöt Dynojet 250ix penkissä.
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: "LÄRPÄTIN"

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Rappe kirjoitti:Erikoispikakaasukahva, saa ostettua ainakin Stormilta.
Siitä "LÄRPÄTTIMESTÄ" saa tehä mun puolesta vaikka lusikan :evil: .
Lärpättimen kans saa peukalonsa niin v##un jäähän talvella ja normaalikahvan kans saa lämmittimestäkin jotain hyötyä Oikeelle kädellekkin. Ja Huomioi se et tossa EPK-kahvassa se kaasunliike ei ole kuin nipinnapin 1/4 kierrosta! Ja hyvät Lärpätin-puolustajat, ihan tosissaan et minkä takia LÄRPÄTINTÄ ei käytetä RR-pyöristä, crossi-pyöriin.??????? Siksi että tollainen peukalokyyti ei ole mistään kotoisin.
Rullakaasulla pysyy laitteet hanskassa!!!

Terv. KINGQUAD
Jepjep, meinaatko että pikakaasukahva maasto/työmönkkäriin... Jajamansson, päivän paras idea :lol: :lol:

Kuten todettu, kaasusysteemi käyttötarkoituksen mukaan. Esim. RR-pyörässä on ihan hyvä olla jokainen liikenevä sormi kahvoissa kiinni ku annetaan kunnolla hanaa, ja muutenkin, RR-pyörää ja crossipyörää ei voi mun mielestä verrata mitenkään mönkkäreihin. Pikakaasukahva sopii todella hyvin esim. crossipyöriin, koska ajamisen tempo on huomattavasti rivakampi kuin työmönkkärissä. Onhan noi piikkiset krossit niin perkeleen laiskojaki että pitää sitä kaasua annostellakki reilusti jos meinaa johonkin ehtiä, kakspuokki crossi liikahtaa jo kohtuullisesti. Työmönkkärillä taas ei oo kiire mihinkään. :wink:
Verrataan ennemmin vaikka työkelkkaa ja työmönkkäriä tai pätkäkelkkaa ja crossimönkkäriä, ovat paljon lähempänä toisiansa... Ja niin joo, en ole nähny vielä yhtäkään oikeata kelkkaa jossa ois rullakaasu :wink: :roll:
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
MikaR

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Juuh, jalkakaasu, niin pysyy tangossa kiinni paremmin :D
Avatar
Kaheli
6WD
Viestit: 309
Liittynyt: 13 Elo 2006 20:04
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Kaheli »

Kunnon väittely se aina piristää, mutta pääasia, että se kaasu ylipäätään löytyy jottei tarvi työnnellä.. :wink:
Ei pojat mopolla mahottomia.
Avatar
JTD
2WD
Viestit: 50
Liittynyt: 17 Syys 2006 20:08
Mönkijä:: Yamaha YFZ 450
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JTD »

Toi on niin tottumiskysymys ettei kummankaan paremmuudesta kannata väitellä.
Mulla on Katu ja crossi pyörässä rullakaasu ja mönkkärissä alkuperänen "lärpätin" ja hyvä niin.
Molempiin olen tottunut ja hyväksi todennut. Ei tulisi mieleenkään vaihtaa Raptoriin rullakaasua koska "lärpätin" toimii ihan yhtähyvin.
Yamaha alkuperäisosat kilpailukykyisin hinnoin myy JT Parts
http://www.jtparts.fi
Avatar
Nassikka
4WD
Viestit: 159
Liittynyt: 11 Elo 2006 20:43
Paikkakunta: ksk

Viesti Kirjoittaja Nassikka »

sen verran mitä nuoren elämäni aikana oon 2 ja nelipyöräsillä ajellu niin oon huomannu huonot puolet joka kaasus mitä ikinä on ollu... Mönkkärillä kun ajaa crossirataa ympäri, on mielestäni rullakaasu erittäin toimiva ratkaisu, mutta sitten kun mönkkäri on ojanpohjalla ja itse seisot pientareella ja yrität vääntää rullakaasua ja samalla työntää... Ei niin toimiva, ku kuravellis/mettis ajaa niin peukkukaasu ja variaattori olis ihanteellinen, ainakin minun mielestä.
EX: National Motor 250cc -05
EX: Comanche 200cc
EX: Suzuki Quadracer LT250R -87
EX: Dinli 450 -06
Dinli 450 -11
Viljami
Tracks
Viestit: 1146
Liittynyt: 05 Maalis 2006 03:22
Mönkijä:: Polaris SP 500 EFI T3
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Viljami »

Keksin tuossa muutamana päivänä Hanskalle ajellesani innovaation, kun alkoi se lärpätin taas tieajossa ottaa pattiin. Peukalo kun tuntui jäätyvän ja puutuvan ihan paikalleen.

Lärpätin muutui kätevästi ja täysin ilmaiseksi "rullakaasuksi" laittamalla peukalo koukkuun kämmenen sisään ja sitten painoi lärpätintä peukalon ensimmäisellä nivelellä. Näin peukalo pysyi lämpöisenä ja ote tukevana kahvasta. Ja kaasua pystyi säätämään samaan tapan kuin rullakasulla rannetta koukistamalla.

Ajo onnistui oikein hyvin ainakin maantiellä, jossa kaasun säätötarve oli vähäisempää. Nyt on siis "rullakaasu" ja lärpätin samasa paketissa. Maantiellä "rullakaasulla" ja maastossa lärpättimellä :D
Viljami

Vuoden turhake 2007, ja ylpeä siitä.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Tuollalailla on ajettu mönkijöitä ja kelkkoja jo monta vuotta :P
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
OlliRV
6WD
Viestit: 408
Liittynyt: 02 Loka 2006 23:39
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja OlliRV »

Onko kenelläkään hyvää vihjettä seuraavanlaiseen hommaan :?: Tuli tuossa takavuosina amputoitua (ensin itse ja sitten käsikirurgian dosentti) oikeaa peukaloa puolentuuman verran. :oops: :roll: Tuntuu ajaessa hiukan hankalalta. Sen kaasuvivun jatkaminen olisi ehkä yksi vaihtoehto? Onko se laillista ja yleensäkään toimivaa. Tuohon rullakaasuun en kyllä hevin lähde.
Sitä sattuu, kun on enemmän intoa kuin älyä :wink:
"Tosi Varovasti"

Can-Am Outlander 800 H.O. EFI -07
Tieliikenne
Viljami
Tracks
Viestit: 1146
Liittynyt: 05 Maalis 2006 03:22
Mönkijä:: Polaris SP 500 EFI T3
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Viljami »

OlliRV kirjoitti:Sen kaasuvivun jatkaminen olisi ehkä yksi vaihtoehto? Onko se laillista ja yleensäkään toimivaa. Tuohon rullakaasuun en kyllä hevin lähde.
Ei kai se kiellettyä voi olla, jos on noinkin perusteltu syy. Asennetaanhan sitä autoihinkin kaikenlaisia apuvälineitä invalidisoituneita varten. Kokeile sitä kaasuvivun jatkamista. Joskus aikaisemmin joku kertoi laittaneensa muoviputken pätkästä jatkon kaasulipareeseen. Sisähalkaisija kun on sopiva, niin putken voi vetästä lipareen päälle ihan siltään.

Ja jos toimii, niin sitten joku varmempi kiinnityssysteemi tai muuten parempi jatkos. Jos taas ei tunnu hyvältä, niin kokeilu ei paljoa maksa ja muoviputken pätkä on helppo nykästä hittoon.
Viljami

Vuoden turhake 2007, ja ylpeä siitä.
Avatar
Oniminus
2WD
Viestit: 44
Liittynyt: 08 Joulu 2006 18:13
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Oniminus »

Itse alkuun harkitsin tuota rullakaasun vaihtoa mutta sitten peukku tottui tuohon ja siitä tuli ihan mielekäs vaihtoehto tuohon joten mitäpä sitä muuttamaan.

Mutta täällä kun on moni kysellyt että miksi ei krosseissa ja RR-pärrissä ole sitten tuota lärpätintä jos se on niin hyvä.

Noh pistäkääpä rinnakkain nämä kolme (siis crossi, RR-pyörä ja mönkijä). Huomaatteko eroa? Ajokit eroavat toisistaan monellatapaa samoin kuin niiden ajotavat joka onkin sitten se mikä merkitsee. Pärrien ajotapa kun on ihan toisesta maailmasta suurimmaksi osaksi kuin mönkijän eteenkin ajoasento. Ajoasento eteenkin vaikuttaa siihen minkälaista kaasua on hyvä ja helppo käyttää.
Nopeat elävät.
Kuolleet eivät!
OlliRV
6WD
Viestit: 408
Liittynyt: 02 Loka 2006 23:39
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja OlliRV »

Kokeilen jatkoa ensin. :)
"Tosi Varovasti"

Can-Am Outlander 800 H.O. EFI -07
Tieliikenne
Vastaa Viestiin