E10 ja E85 biobensat

Yleistä keskustelua mönkijöistä. Esim rengas ja vanne keskustelut.
Avatar
pommipoika
Tracks
Viestit: 2708
Liittynyt: 15 Maalis 2009 10:38
Mönkijä:: Can-am 500 max T3
Paikkakunta: muurame

Re: E10 ja E85 biobensat

Viesti Kirjoittaja pommipoika »

itse nyt pari tankillista käyttäny karhussa E10. en huomaa minkäänlaiste eroa (paihti hinnassa) =D> kulutusta en pääse mittaamaan,koska niin sekalaista ajoa.
Can-am 500 G2 max STD traktori -13
Honda trx 90 -01
Ex. Yamaha yfm Raptor 250r SE -09
R.I.P. Yamaha 700 Karhu traktori -10 *lunariin*
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
"Well there's your problem" -Adam Savage
yaguza
Tracks
Viestit: 1577
Liittynyt: 18 Loka 2008 23:06
Mönkijä:: Banshee 1127ccT

Re: E10 ja E85 biobensat

Viesti Kirjoittaja yaguza »

RE85 Lahdessa vähän reilut 1.20e litra
Kuva
Avatar
jesi
Tracks
Viestit: 2029
Liittynyt: 09 Heinä 2010 20:04
Mönkijä:: Pari Dinliä ollut :(
Paikkakunta: Tampere

Re: E10 ja E85 biobensat

Viesti Kirjoittaja jesi »

Etkaisä sitä dilleen oo pannu? :shock:
/ Jere Siirilä
/ Myyty: 2x Dinli DL-904
yaguza
Tracks
Viestit: 1577
Liittynyt: 18 Loka 2008 23:06
Mönkijä:: Banshee 1127ccT

Re: E10 ja E85 biobensat

Viesti Kirjoittaja yaguza »

no khyl! seokset vaan kohilleen ni avot, hyvin jytää.
Avatar
frosty
Tracks
Viestit: 1015
Liittynyt: 27 Huhti 2006 23:46
Mönkijä:: Scrambler 1K #240
Paikkakunta: Lahti

Re: E10 ja E85 biobensat

Viesti Kirjoittaja frosty »

^ Harvinaisen hyvin jytääkin :twisted:
Try to fit in? -No thanks, I'd rather STAND OUT
Avatar
jesi
Tracks
Viestit: 2029
Liittynyt: 09 Heinä 2010 20:04
Mönkijä:: Pari Dinliä ollut :(
Paikkakunta: Tampere

Re: E10 ja E85 biobensat

Viesti Kirjoittaja jesi »

Kaikkee ne lahtelaiset tekee.
/ Jere Siirilä
/ Myyty: 2x Dinli DL-904
jaket
6WD
Viestit: 767
Liittynyt: 14 Elo 2011 09:05
Mönkijä:: polle 800EFI
Paikkakunta: Häme

Re: E10 ja E85 biobensat

Viesti Kirjoittaja jaket »

e85 vaatii huomattavasti isommat suuttimet. ja sitä kuluu enemmän sen takia, että sen energiapitoisuus /tiheys on pienempi kuin 'oikean' bensan. menee laihalla jos vaan tankkaa ja ajaa.

monet jenkkivehkeet kyllä toimii e10:pillä, koska jenkkilässä noita etanolibensoja on ollut pitkään käytössä. en nyt muista mitä pollen manuaali asiaan sanoo, olen käyttänyt 98:sia, kun ei tuo bensankulutus ole niin hirveetä kun ei mitään matkaa aja.

isällä oli joku evinruden 2t 4hp perämoottori, jostain 80 luvun lopusta tai 90 luvun alusta. sen manuaalissa sanottiin, että e10 ok. kyselin sitä perämoottoriliikkeessä sitten muiden asioiden lomassa ja sanoivat, että jenkkivehkeissä yleensä on kestoa ja lupa käyttää e10:ä, koska siellä se on ollut yleistä pitempään.

JT
“Unnatural work produces too much stress.”
yaguza
Tracks
Viestit: 1577
Liittynyt: 18 Loka 2008 23:06
Mönkijä:: Banshee 1127ccT

Re: E10 ja E85 biobensat

Viesti Kirjoittaja yaguza »

re85:sta tankkailtu dinliin jotakuinkin 20 tankillista, kulutus on kyllä aika kova mutta se oli odotettavissakin koneen päivityksen jälkeen. hyvää shittii =D>
Avatar
takatuuppari
6WD
Viestit: 707
Liittynyt: 28 Joulu 2009 13:55
Mönkijä:: Outlander XT-P -15, 650Pro
Paikkakunta: Sastamala

Re: E10 ja E85 biobensat

Viesti Kirjoittaja takatuuppari »

yaguza kirjoitti:re85:sta tankkailtu dinliin jotakuinkin 20 tankillista, kulutus on kyllä aika kova mutta se oli odotettavissakin koneen päivityksen jälkeen. hyvää shittii =D>
Mitäs muutoksia koneeseen on tehty??
Nyk. Honda 420FM -08
Nyk. Taxi-Outlander 650Pro -16
Nyk. "Tonnisonni" XT-P -15
ex. Honda 500fpe t3 -16
ex. Polaris sportsman 570 t3 -14
ex. Honda Rincon 650 -05
ex. Can-Am Outlander Max 500 t3 -13
ex. Honda 420fe -11
ex. Trapper 110 -07
yaguza
Tracks
Viestit: 1577
Liittynyt: 18 Loka 2008 23:06
Mönkijä:: Banshee 1127ccT

Re: E10 ja E85 biobensat

Viesti Kirjoittaja yaguza »

Niin hieman harhaanjohtavasti kirjotin ton että koneeseen tehty muutoksia, konehan on vakio paitsi sylinteri on 50cc isompi kuin vakio.
Ahdin tohon tuli laiteltua kesän aikana.

Reilu 1bar ahdoilla kun siirryin 98:sta re85:een niin loppui nakutus ja käyntilämpö putosi kivasti, siinä mielessä ainakin hyvää tavaraa.
empi63
Noppeli
Viestit: 11
Liittynyt: 12 Joulu 2011 10:37
Mönkijä:: Honda TRX250TM -05
Paikkakunta: Lahti

Re: E10 ja E85 biobensat

Viesti Kirjoittaja empi63 »

Kuka viisaampi osaa kertoa mistä johtuu nykybensojen huono säilyvyys? Tuntuu että ei tarvii montaa kuukautta seista tankissa niin jo tukkii kaasarit ja muut. Muutama vuosi takaperin ei ollut vastaavaa ongelmaa ja nyt ei ole edes kyse tuosta 95E10:stä.
Avatar
Bisse
4WD
Viestit: 189
Liittynyt: 29 Huhti 2010 19:50
Mönkijä:: Linhai 400 X-Way
Paikkakunta: Espoo

Re: E10 ja E85 biobensat

Viesti Kirjoittaja Bisse »

yaguza kirjoitti:Reilu 1bar ahdoilla kun siirryin 98:sta re85:een niin loppui nakutus ja käyntilämpö putosi kivasti, siinä mielessä ainakin hyvää tavaraa.
Niinhän sitä jo aiemmin on todettu että e85 oktaaniluku on siinä 106, eli 8 yksikköä korkeempi kun 98. (Oktaanilukuhan kuvaa bensan puristuksenkestävyyttä, ja jos se ylitetään syntyy nakutusta, ja nakutushan on käytännössä itsesyttymistä, joka voi tapahtua myös [ja yleensä myös tapahtuu] väärään aikaan pytyn sytytyskiertokulkuun nähden.) Ruotsin pojat sanoo että se 20-30% etanolia menee helposti perinteiseen koneeseen, usein jopa ilman muutoksia suuttimeen. Kumiosien tietty pitää olla yhteensopivia, ettei ne murene pois (eli ~90-lukua tai uudempaa). Mullakin vasta siinä 30% kohalla rupee 90-luvun alun (ruisku-)autossa huomaamaan persdynolla tehon hiipumista, mutta 20-25% menee vielä ilman että huomaa. Toisaalta yli 30% ei kannata antaa modaamattomalle koneelle, kun rupee maksaan enemmän euroja/saatu tehomäärä kun e10-bensa.
empi63 kirjoitti:Kuka viisaampi osaa kertoa mistä johtuu nykybensojen huono säilyvyys? Tuntuu että ei tarvii montaa kuukautta seista tankissa niin jo tukkii kaasarit ja muut. Muutama vuosi takaperin ei ollut vastaavaa ongelmaa ja nyt ei ole edes kyse tuosta 95E10:stä.
Aikanaan lyijy kiellettiin bensan lisäaineena (oktaaninkohottaja) mm. terveyssyistä, ja tilalle laitettiin MTBE:tä, joka ilmeisesti hajoaa tosi paljon nopeemmin muiks yhdisteiks, jotka ei oo yhtä syttymisherkkiä, mikä taas huonontaa käyntiä, ja sen takia puhutaan bensan "mädäntymisestä". Kuulemma kaupallinen pienkonebensa kestäis merkittävästi paremmin. Siitä ei oo kokemuksia, mutta ainaki ns. teollisuusbensa kestää, tosin siinä litrahinta huitelee ihan jäätäviä lukemia ajoneuvokäyttöä ajatellen, eikä mulla nyt ole referoida senkään ominaisuuksia.
Uudenmaan Mönkijät Ry
Hallituksen jäsen/Järjestelijä 2011-2012
Hallituksen jäsen/Järjestelijä 2012-2013
Avatar
apo
6WD
Viestit: 404
Liittynyt: 09 Helmi 2010 14:06
Mönkijä:: YFM450 "Black pearl"
Paikkakunta: Hki/Pettuvesi.
Viesti:

Re: E10 ja E85 biobensat

Viesti Kirjoittaja apo »

Kuulemma kaupallinen pienkonebensa kestäis merkittävästi paremmin.
Jep, näin on, koska pienkonebensa valmistetaan eri tavalla, kuin normimoottoribensa.
Säilyvyyden lisäksi hyviä puolia on sen hajuttomuus, niin nesteenä, kuin palamistuotteiltaankin.
Hinta on aika kova, jos sitä menee paljon.

Muutaman tankin olen itse ajellut moottorisahalla ja huomattavasti miellyttävämpi on työskennellä, kuin normi kamalla ja sahan kuljetus auton sisällä on paljon mukavampaa, ku se ei haise.

Täällä on Nesteen Bensiiniopas, jos joku on kiinnostunut tarkemmin lukemaan lisää.
"Hyvin suunniteltu on aloitusta vajaa valmis"

Uudenmaan Mönkijät Ry
yaguza
Tracks
Viestit: 1577
Liittynyt: 18 Loka 2008 23:06
Mönkijä:: Banshee 1127ccT

Re: E10 ja E85 biobensat

Viesti Kirjoittaja yaguza »

http://www.kauppalehti.fi/5/i/auto/uuti ... 79545&ref=
Kyllähän toi melkosta myrkkyä on joo mutta varmaan yhtälailla olis myös "päissään" jos kajuutta olis täynnä bensanhöyryjä :D

Niin ja vajaan 1e/litra ollut re85 hinta syksystä lähtien Lahdessa.
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: E10 ja E85 biobensat

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-128 ... m-auto-etp Siitäpä vinkkiä myöskin niille joilla mönkijä seisoo syystä taikka toisesta osan vuodesta :shock:
Vastaa Viestiin