
E10 ja E85 biobensat
- pommipoika
- Tracks
- Viestit: 2708
- Liittynyt: 15 Maalis 2009 10:38
- Mönkijä:: Can-am 500 max T3
- Paikkakunta: muurame
Re: E10 ja E85 biobensat
itse nyt pari tankillista käyttäny karhussa E10. en huomaa minkäänlaiste eroa (paihti hinnassa)
kulutusta en pääse mittaamaan,koska niin sekalaista ajoa.

Can-am 500 G2 max STD traktori -13
Honda trx 90 -01
Ex. Yamaha yfm Raptor 250r SE -09
R.I.P. Yamaha 700 Karhu traktori -10 *lunariin*
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
"Well there's your problem" -Adam Savage
Honda trx 90 -01
Ex. Yamaha yfm Raptor 250r SE -09
R.I.P. Yamaha 700 Karhu traktori -10 *lunariin*
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
"Well there's your problem" -Adam Savage
Re: E10 ja E85 biobensat
RE85 Lahdessa vähän reilut 1.20e litra


Re: E10 ja E85 biobensat
no khyl! seokset vaan kohilleen ni avot, hyvin jytää.
- frosty
- Tracks
- Viestit: 1015
- Liittynyt: 27 Huhti 2006 23:46
- Mönkijä:: Scrambler 1K #240
- Paikkakunta: Lahti
Re: E10 ja E85 biobensat
^ Harvinaisen hyvin jytääkin 

Try to fit in? -No thanks, I'd rather STAND OUT
Re: E10 ja E85 biobensat
e85 vaatii huomattavasti isommat suuttimet. ja sitä kuluu enemmän sen takia, että sen energiapitoisuus /tiheys on pienempi kuin 'oikean' bensan. menee laihalla jos vaan tankkaa ja ajaa.
monet jenkkivehkeet kyllä toimii e10:pillä, koska jenkkilässä noita etanolibensoja on ollut pitkään käytössä. en nyt muista mitä pollen manuaali asiaan sanoo, olen käyttänyt 98:sia, kun ei tuo bensankulutus ole niin hirveetä kun ei mitään matkaa aja.
isällä oli joku evinruden 2t 4hp perämoottori, jostain 80 luvun lopusta tai 90 luvun alusta. sen manuaalissa sanottiin, että e10 ok. kyselin sitä perämoottoriliikkeessä sitten muiden asioiden lomassa ja sanoivat, että jenkkivehkeissä yleensä on kestoa ja lupa käyttää e10:ä, koska siellä se on ollut yleistä pitempään.
JT
monet jenkkivehkeet kyllä toimii e10:pillä, koska jenkkilässä noita etanolibensoja on ollut pitkään käytössä. en nyt muista mitä pollen manuaali asiaan sanoo, olen käyttänyt 98:sia, kun ei tuo bensankulutus ole niin hirveetä kun ei mitään matkaa aja.
isällä oli joku evinruden 2t 4hp perämoottori, jostain 80 luvun lopusta tai 90 luvun alusta. sen manuaalissa sanottiin, että e10 ok. kyselin sitä perämoottoriliikkeessä sitten muiden asioiden lomassa ja sanoivat, että jenkkivehkeissä yleensä on kestoa ja lupa käyttää e10:ä, koska siellä se on ollut yleistä pitempään.
JT
“Unnatural work produces too much stress.”
Re: E10 ja E85 biobensat
re85:sta tankkailtu dinliin jotakuinkin 20 tankillista, kulutus on kyllä aika kova mutta se oli odotettavissakin koneen päivityksen jälkeen. hyvää shittii 

- takatuuppari
- 6WD
- Viestit: 707
- Liittynyt: 28 Joulu 2009 13:55
- Mönkijä:: Outlander XT-P -15, 650Pro
- Paikkakunta: Sastamala
Re: E10 ja E85 biobensat
Mitäs muutoksia koneeseen on tehty??yaguza kirjoitti:re85:sta tankkailtu dinliin jotakuinkin 20 tankillista, kulutus on kyllä aika kova mutta se oli odotettavissakin koneen päivityksen jälkeen. hyvää shittii
Nyk. Honda 420FM -08
Nyk. Taxi-Outlander 650Pro -16
Nyk. "Tonnisonni" XT-P -15
ex. Honda 500fpe t3 -16
ex. Polaris sportsman 570 t3 -14
ex. Honda Rincon 650 -05
ex. Can-Am Outlander Max 500 t3 -13
ex. Honda 420fe -11
ex. Trapper 110 -07
Nyk. Taxi-Outlander 650Pro -16
Nyk. "Tonnisonni" XT-P -15
ex. Honda 500fpe t3 -16
ex. Polaris sportsman 570 t3 -14
ex. Honda Rincon 650 -05
ex. Can-Am Outlander Max 500 t3 -13
ex. Honda 420fe -11
ex. Trapper 110 -07
Re: E10 ja E85 biobensat
Niin hieman harhaanjohtavasti kirjotin ton että koneeseen tehty muutoksia, konehan on vakio paitsi sylinteri on 50cc isompi kuin vakio.
Ahdin tohon tuli laiteltua kesän aikana.
Reilu 1bar ahdoilla kun siirryin 98:sta re85:een niin loppui nakutus ja käyntilämpö putosi kivasti, siinä mielessä ainakin hyvää tavaraa.
Ahdin tohon tuli laiteltua kesän aikana.
Reilu 1bar ahdoilla kun siirryin 98:sta re85:een niin loppui nakutus ja käyntilämpö putosi kivasti, siinä mielessä ainakin hyvää tavaraa.
-
- Noppeli
- Viestit: 11
- Liittynyt: 12 Joulu 2011 10:37
- Mönkijä:: Honda TRX250TM -05
- Paikkakunta: Lahti
Re: E10 ja E85 biobensat
Kuka viisaampi osaa kertoa mistä johtuu nykybensojen huono säilyvyys? Tuntuu että ei tarvii montaa kuukautta seista tankissa niin jo tukkii kaasarit ja muut. Muutama vuosi takaperin ei ollut vastaavaa ongelmaa ja nyt ei ole edes kyse tuosta 95E10:stä.
Re: E10 ja E85 biobensat
Niinhän sitä jo aiemmin on todettu että e85 oktaaniluku on siinä 106, eli 8 yksikköä korkeempi kun 98. (Oktaanilukuhan kuvaa bensan puristuksenkestävyyttä, ja jos se ylitetään syntyy nakutusta, ja nakutushan on käytännössä itsesyttymistä, joka voi tapahtua myös [ja yleensä myös tapahtuu] väärään aikaan pytyn sytytyskiertokulkuun nähden.) Ruotsin pojat sanoo että se 20-30% etanolia menee helposti perinteiseen koneeseen, usein jopa ilman muutoksia suuttimeen. Kumiosien tietty pitää olla yhteensopivia, ettei ne murene pois (eli ~90-lukua tai uudempaa). Mullakin vasta siinä 30% kohalla rupee 90-luvun alun (ruisku-)autossa huomaamaan persdynolla tehon hiipumista, mutta 20-25% menee vielä ilman että huomaa. Toisaalta yli 30% ei kannata antaa modaamattomalle koneelle, kun rupee maksaan enemmän euroja/saatu tehomäärä kun e10-bensa.yaguza kirjoitti:Reilu 1bar ahdoilla kun siirryin 98:sta re85:een niin loppui nakutus ja käyntilämpö putosi kivasti, siinä mielessä ainakin hyvää tavaraa.
Aikanaan lyijy kiellettiin bensan lisäaineena (oktaaninkohottaja) mm. terveyssyistä, ja tilalle laitettiin MTBE:tä, joka ilmeisesti hajoaa tosi paljon nopeemmin muiks yhdisteiks, jotka ei oo yhtä syttymisherkkiä, mikä taas huonontaa käyntiä, ja sen takia puhutaan bensan "mädäntymisestä". Kuulemma kaupallinen pienkonebensa kestäis merkittävästi paremmin. Siitä ei oo kokemuksia, mutta ainaki ns. teollisuusbensa kestää, tosin siinä litrahinta huitelee ihan jäätäviä lukemia ajoneuvokäyttöä ajatellen, eikä mulla nyt ole referoida senkään ominaisuuksia.empi63 kirjoitti:Kuka viisaampi osaa kertoa mistä johtuu nykybensojen huono säilyvyys? Tuntuu että ei tarvii montaa kuukautta seista tankissa niin jo tukkii kaasarit ja muut. Muutama vuosi takaperin ei ollut vastaavaa ongelmaa ja nyt ei ole edes kyse tuosta 95E10:stä.
Uudenmaan Mönkijät Ry
Hallituksen jäsen/Järjestelijä 2011-2012
Hallituksen jäsen/Järjestelijä 2012-2013
Hallituksen jäsen/Järjestelijä 2011-2012
Hallituksen jäsen/Järjestelijä 2012-2013
- apo
- 6WD
- Viestit: 404
- Liittynyt: 09 Helmi 2010 14:06
- Mönkijä:: YFM450 "Black pearl"
- Paikkakunta: Hki/Pettuvesi.
- Viesti:
Re: E10 ja E85 biobensat
Jep, näin on, koska pienkonebensa valmistetaan eri tavalla, kuin normimoottoribensa.Kuulemma kaupallinen pienkonebensa kestäis merkittävästi paremmin.
Säilyvyyden lisäksi hyviä puolia on sen hajuttomuus, niin nesteenä, kuin palamistuotteiltaankin.
Hinta on aika kova, jos sitä menee paljon.
Muutaman tankin olen itse ajellut moottorisahalla ja huomattavasti miellyttävämpi on työskennellä, kuin normi kamalla ja sahan kuljetus auton sisällä on paljon mukavampaa, ku se ei haise.
Täällä on Nesteen Bensiiniopas, jos joku on kiinnostunut tarkemmin lukemaan lisää.
Re: E10 ja E85 biobensat
http://www.kauppalehti.fi/5/i/auto/uuti ... 79545&ref=
Kyllähän toi melkosta myrkkyä on joo mutta varmaan yhtälailla olis myös "päissään" jos kajuutta olis täynnä bensanhöyryjä
Niin ja vajaan 1e/litra ollut re85 hinta syksystä lähtien Lahdessa.
Kyllähän toi melkosta myrkkyä on joo mutta varmaan yhtälailla olis myös "päissään" jos kajuutta olis täynnä bensanhöyryjä

Niin ja vajaan 1e/litra ollut re85 hinta syksystä lähtien Lahdessa.
-
- Moderaattori
- Viestit: 5590
- Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
- Mönkijä:: Traktori
- Paikkakunta: Uusimaa
Re: E10 ja E85 biobensat
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-128 ... m-auto-etp Siitäpä vinkkiä myöskin niille joilla mönkijä seisoo syystä taikka toisesta osan vuodesta 
