keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista
keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista
Mikä olis hyvä peräkärry jolla mönkijäkin kulkis sopivasti? Kuomu olis käytännöllinen mutta onko niin korkeita että mönkijä mahtuu alle? Mikä pituus pitäisi olla? Ainakin nettiautossa oli aika hintsusti käytettyjä ja kalliitakin olivat, voisi tehdä peruskorjauksen itse jos saisi halvalla hyvän kärryn, siis hyvän siinä mielessä että ajo-ominaisuudet olis hyvät ja fiksu runkorakenne, hionta ja maalaus sekä sähköjen ym. korjaus onnistuu..
Onko näissä siis isoja eroja näissä perus pikku kärryissä? Kannattaa varmaan olla lehtijousitettu ja iskunvaimennettu? Onko olemassa sellasia joiden laidat toimis ajoramppeina? Kotimaassakin on monta valmistajaa, tosin uutta ei oikeen viitsisi ostaa..
Onko näissä siis isoja eroja näissä perus pikku kärryissä? Kannattaa varmaan olla lehtijousitettu ja iskunvaimennettu? Onko olemassa sellasia joiden laidat toimis ajoramppeina? Kotimaassakin on monta valmistajaa, tosin uutta ei oikeen viitsisi ostaa..
Meillä on koiran koppina hiluxin (toyota pick up) avolavan kate. On tällähetkellä koirankoppina ja toiminut siinä käytössä hyvin jo 6v. Mutta suunnittelin rakentaa niille (Pörri ja Tähti) kesällä pienemmän puisen kopin. Tällänen vois kesällä jäädä ylimääräiseksi. Siitä vois vaikka katteen rakentaa peräkärryyn. En tiedä.
Peräkärry olis kyllä kova sana. Kun vain löytyis sopivan kokoinen.
Itse olen ajatellut telikärryä jossa olis ehkä kuomu.
Yksi ongelma minkä olen huomannu jossain kärreissä niin on aika lailla vähän tuota leveyttä.
Mullakin kun oli Pollessa ketjut alla niin just ja just meni takarenkaat reunojen väliin ja ketjut piirti komeita kaaria kärryn reunoihin.
Itse olen ajatellut telikärryä jossa olis ehkä kuomu.
Yksi ongelma minkä olen huomannu jossain kärreissä niin on aika lailla vähän tuota leveyttä.
Mullakin kun oli Pollessa ketjut alla niin just ja just meni takarenkaat reunojen väliin ja ketjut piirti komeita kaaria kärryn reunoihin.
pitäis olla nimenomaan yksiakselinen että se on kevyt siirrellä käsin ja pyörii kevyesti auton perässä.. Eli kantavuutta ei paljoa tarvii.. 4 metrinen telikärry on jo, mutta pikku juttujen siirtelyyn tuo on vaivalloinen kaivaa esiin, etenkin kun vene yleensä lepää tuon päällä..
Pick upin kuomu ei taida olla tarpeeks korkea, miten korkeita nuo yleensä mahtaa olla mitä kärryihin myydään?
Voisihan tuon itsekin tehdä, mutta saako siitä sitten hyvin kulkevaa? Varmaan pitää tietää jotain mitotuksista ja lujuuslaskutkin suju koulussa todella huonosti
Pick upin kuomu ei taida olla tarpeeks korkea, miten korkeita nuo yleensä mahtaa olla mitä kärryihin myydään?
Voisihan tuon itsekin tehdä, mutta saako siitä sitten hyvin kulkevaa? Varmaan pitää tietää jotain mitotuksista ja lujuuslaskutkin suju koulussa todella huonosti

Mielestäni olisin nähnyt jossakin netissä nähnyt Muulin hinnan, mutta en nyt löydä sitä linkkiä
Älkää uskoko minua, koska voi olla että valehtelen, mutta muistikuvani oli että n. 600€ 


I'm sure that we can handle this situation maturely, just like the responsible adults that we are. Isn't that right, Mr... Poopy Pants?
-
- 3WD
- Viestit: 80
- Liittynyt: 26 Helmi 2005 17:30
- Paikkakunta: Hamina Linhai 260 (tieliikenne)
Totta muuten, siinä muulissa ei ole kippiä, se on miinusta, jotuu käyttämään jotakin ajosiltojapantterieka kirjoitti:bowtie81 > kun hommaat peräkärryn, niin osta samantien kippaava kärry.

I'm sure that we can handle this situation maturely, just like the responsible adults that we are. Isn't that right, Mr... Poopy Pants?
-
- 4WD
- Viestit: 171
- Liittynyt: 11 Kesä 2004 19:10
- Mönkijä:: DH
- Paikkakunta: Nurmijärvi/Kauhajoki
- Viesti:
Muutkin näköjään kärrykaupoilla... Itsellä kans tarvetta kärrylle. Kawankin raideleveys piti kaventaa niin että mahtuu transportteriin kyytiin.Ei hyvä! Eli vähän leveempää kärryä olen ajatellut. Jotain 1500X3000mm. Kapeemmat rojuthan saa pakuun sisälle. Ja nimenomaan yksiakselinen,lehtijousilla, kipillä ja ajosiltatakalaidalla.
Vaihtoehtoja on enää kaksi: Farmi ja Starset, kummankin hinta 1300€. Kertokaa kokemuksia ja vaihtoehtoja jos jotain mieleen tulee.
Pienemmistä kärryistä ostaisin ehdottomasti Muuli 1400:n. Hintaa jotain 800€ ja kuomu 500€. Hyvä kärry vetää ja koko oikea yleiskäyttöön. Kippikin löytyy.(perhepiiristä löytyy tälläinen ja on tullut vedettyä sitä useampi 100km)
Vaihtoehtoja on enää kaksi: Farmi ja Starset, kummankin hinta 1300€. Kertokaa kokemuksia ja vaihtoehtoja jos jotain mieleen tulee.
Pienemmistä kärryistä ostaisin ehdottomasti Muuli 1400:n. Hintaa jotain 800€ ja kuomu 500€. Hyvä kärry vetää ja koko oikea yleiskäyttöön. Kippikin löytyy.(perhepiiristä löytyy tälläinen ja on tullut vedettyä sitä useampi 100km)
Viimeksi muokannut Taisto, 02 Huhti 2005 21:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- 3WD
- Viestit: 80
- Liittynyt: 26 Helmi 2005 17:30
- Paikkakunta: Hamina Linhai 260 (tieliikenne)
Farmi peräkärry
Taisto kirjoitti > Vaihtoehtoja on enää kaksi: Farmi ja Starset, kummankin hinta 1300€. Kertokaa kokemuksia ja vaihtoehtoja jos jotain mieleen tulee
Ostin vuonna 1997 FARMI 30L / 313 peräkärryn
- 1 akselinen
- kuumasinkitty
- omapaino 180 kg
- sisäleveys 122 cm (pyöräkotelot ulkopuolella)
- sisäpituus 300 cm
- laidan korkeus 36 cm
- irroitettavat etu ja takalaidat
- kuomu, jonka korkeus 80 cm
- pohjassa 6 kpl kuormansidonntalenkkejä (vakiona muistaakseni 4 ?)
- aisapyörä (minusta välttämätön)
Farmiin päädyin:
-koska lavan laitakorkeus oli 36 cm jolloin sain 80 cm kuomulla hyötykorkeutta kilpailijoita enemmän. (Mitä korkeampi kuomu on, sitä hankalampi käyttää ja kuomun rakenne joutuu koville). Kärry on myös sopusuhtaisen näköinen matalalla kuomulla korkeiden laitojen ansiosta.
-Farmissa oli kippi
-lavan sisäpinta-ala on kokonaan käytettävissä (joissain malleissa pyöräkotelo "varasti" lavan sisämitasta)
-hinta/laatusuhde oli mielestäni paras silloin tarjolla olevista peräkärryistä.
Kokemuksia Farmista:
-1-akselinen oli hyvä valinta > tukeva vetää, helppo ja ketterä siirrellä myös käsin (kun tuli vielä hankittu mukaan keulapyörä).
-en ole katunut hankintaani, > hyvä ja laadukas tuote
- kärryllä ikää nyt lähes 9 vuotta eikä vielä ruostetta missään (hyvin tehty kuumasinkitys)
- ei mitään sähkövikoja, eikä muitakaan vikoja koko aikana.
- ainut asia, mikä on vähän "tökkinyt" on se kun joutuu irroittamaan kuomun kokonaan, että saa päätylaidan irroitettua edestä (jos kuljettaa pitkää tavaraa).
- hyvä, että kuormansidontalenkkejä tuli otettua 6 kpl jo tilausvaiheessa
-Panther 90 mönkijä mahtuu kuomun alle ja on helppo ajaa kyytiin kippikärryyn> kun tein lavan levyisen, paksun vanerilevyn minkä saa käännettyä ajoluiskaksi kun nostaa perälaudan pois. Linhai ei kyllä mahdu kuomun alle korkeuden puolesta, mutta eihän sitä tarvikkaan kuljettaa kärryllä kun on tieliikenteeseen rekisteröity
Panther 90 mönkijän korkeus on n. 97 cm
Linhain korkeus (ohjaustangon ollessa nykyisessä asennossa) peileillä 145 cm ja ilman peilejä n. 124 cm
Ostin vuonna 1997 FARMI 30L / 313 peräkärryn
- 1 akselinen
- kuumasinkitty
- omapaino 180 kg
- sisäleveys 122 cm (pyöräkotelot ulkopuolella)
- sisäpituus 300 cm
- laidan korkeus 36 cm
- irroitettavat etu ja takalaidat
- kuomu, jonka korkeus 80 cm
- pohjassa 6 kpl kuormansidonntalenkkejä (vakiona muistaakseni 4 ?)
- aisapyörä (minusta välttämätön)
Farmiin päädyin:
-koska lavan laitakorkeus oli 36 cm jolloin sain 80 cm kuomulla hyötykorkeutta kilpailijoita enemmän. (Mitä korkeampi kuomu on, sitä hankalampi käyttää ja kuomun rakenne joutuu koville). Kärry on myös sopusuhtaisen näköinen matalalla kuomulla korkeiden laitojen ansiosta.
-Farmissa oli kippi
-lavan sisäpinta-ala on kokonaan käytettävissä (joissain malleissa pyöräkotelo "varasti" lavan sisämitasta)
-hinta/laatusuhde oli mielestäni paras silloin tarjolla olevista peräkärryistä.

-1-akselinen oli hyvä valinta > tukeva vetää, helppo ja ketterä siirrellä myös käsin (kun tuli vielä hankittu mukaan keulapyörä).
-en ole katunut hankintaani, > hyvä ja laadukas tuote
- kärryllä ikää nyt lähes 9 vuotta eikä vielä ruostetta missään (hyvin tehty kuumasinkitys)
- ei mitään sähkövikoja, eikä muitakaan vikoja koko aikana.
- ainut asia, mikä on vähän "tökkinyt" on se kun joutuu irroittamaan kuomun kokonaan, että saa päätylaidan irroitettua edestä (jos kuljettaa pitkää tavaraa).
- hyvä, että kuormansidontalenkkejä tuli otettua 6 kpl jo tilausvaiheessa
-Panther 90 mönkijä mahtuu kuomun alle ja on helppo ajaa kyytiin kippikärryyn> kun tein lavan levyisen, paksun vanerilevyn minkä saa käännettyä ajoluiskaksi kun nostaa perälaudan pois. Linhai ei kyllä mahdu kuomun alle korkeuden puolesta, mutta eihän sitä tarvikkaan kuljettaa kärryllä kun on tieliikenteeseen rekisteröity

Panther 90 mönkijän korkeus on n. 97 cm
Linhain korkeus (ohjaustangon ollessa nykyisessä asennossa) peileillä 145 cm ja ilman peilejä n. 124 cm
Hanski Haminasta