keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista

Yleistä keskustelua mönkijöistä. Esim rengas ja vanne keskustelut.
Avatar
qaw
6WD
Viestit: 872
Liittynyt: 13 Heinä 2007 21:17
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista

Viesti Kirjoittaja qaw »

Löytyipä kaupungin toisen K-raudan pihalta vertailtavaksi Muulin 1400 LH, SL ja SH. Näköjään kaikissa on täsmälleen samat rimpulan näköiset saranat takalaidassa, mutta SL:ssä ja SH:ssa lisäksi vanerointi. Mulle riittää lyhempi lava, joten LH on sitten varmaan valinta tässä kohtaa.
Polaris Sportsman 500 EFI T3 -13
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
keulii
6WD
Viestit: 611
Liittynyt: 01 Tammi 2009 14:27
Mönkijä:: Can-Am 650 XT -12

Re: keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista

Viesti Kirjoittaja keulii »

Kannattaa Majavan omistajien käydä tutkii iskarin yläpään kiinnitykset. Nyt itellä ratkes toinen puoli kokonaan, keikkuu jousen varassa. Olin aikasemmin kuullu heikosta rakenteesta, mutta en huomannu omassa vikaa. Nyt meni kipin kaasujousi poikki, ni rupesin ihmettelee. Anto vissiin sen verran periksi, että loppu siitä varat ja naps.

Nooh, pitää ettii hitsari ja vahvistaa samalla rakennetta... :?
Kimpo
Noppeli
Viestit: 13
Liittynyt: 01 Helmi 2013 10:45
Mönkijä:: Haaveissa
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista

Viesti Kirjoittaja Kimpo »

Nuo iskunvaimentimet ovat näemmä akilleen kantapää myös ainakin omassa Muuli Pro 940K vm 2010 kärryssä. Kärryllä on vedetty pääasiassa sekalaista kuormaa, mutta pääasiassa polttopuita tuotu mummolan sorateitä pitkin Satakunnasta Pirkanmaalle. Nimismiehen kiharaa ja monttuista tietä on siis tullut ajeltua paljon. Joulun alla, kärryn ollessa reilu 3v ikäinen katkesi toinen iskari alapäästään.

Ihmettelin että onpä lyhytikäinen iskari, mutta totesin samaan hengenvetoon, että eipä tuo kovin pitkään edes voisi kestää. Iskarin kylki hakkaa töyssyissä kiinni akseliin ja ajan kanssa saattaa todistettavasti rikkoutua.

Tien päältä soittelin K-Maatalouteen, Kodin Terraan ja ties minne missä tämän valmistajan kärryjä myydään. Myös suoraan tehtaallekin pirauttelin mutta varaosaa tai edes tietoja iskarin spekseistä eivät puhelimen päähän saamani henkilöt osanneet kertoa. Hain sitten Motonetistä halkaisijaltaan hieman soukemman vaimentimen ja nyt on tilaa akselille pomppia ylös alas.


-Kimi
Immo
4WD
Viestit: 140
Liittynyt: 16 Loka 2012 11:49
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 Max T3
Paikkakunta: Kuopio

Re: keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista

Viesti Kirjoittaja Immo »

Hyvin palvellut Heppu-kärri vuosimallia 2005 pääsi uusiin haasteisiin viimeviikolla.
Pitkä vertailun ja pohdinnan jälkeen eilen illalla kävin hakee uuden Tekno Trailer 3000L ja tietty nyt kuomun kera. Erittäin asiallinen peli, katsotaan miten etenee kuorman kanssa kun viikolla päästään tienpäälle.
Itä-Suomen Mönkijät ry

Ex: Linhai IRS 400 Le7, -12
Immo
4WD
Viestit: 140
Liittynyt: 16 Loka 2012 11:49
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 Max T3
Paikkakunta: Kuopio

Re: keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista

Viesti Kirjoittaja Immo »

Ensimmäinen halkokuorma tuotu kotipaikalta(Sorsakoski) kotia Kuopioon ja hyvin kulki...ero vanhaan Heppuun kuin yö päivällä...positiivisesti.
Itä-Suomen Mönkijät ry

Ex: Linhai IRS 400 Le7, -12
Deippa
6WD
Viestit: 403
Liittynyt: 02 Helmi 2009 09:24
Mönkijä:: OUTLANDER 400EFI -10
Paikkakunta: Oulun reuna

Re: keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Olisko jollain tarvetta 1600L Muuliin passaavalle Jaxalin kuomulle? (lavakoko 1600x3500). Näytti olevan poistossa tollanen uusi mutta pölyinen kuomu paikallisessa kaupassa ja saanee puhuttua melko edukkaastikin. Saranatkin näytti olevan paikollaan. Tarvisko joku jos tuon käy pelastamassa talteen? Haukiputaalta/Oulusta löytyis
pasianssi71
2WD
Viestit: 31
Liittynyt: 20 Tammi 2013 14:31

Re: keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista

Viesti Kirjoittaja pasianssi71 »

That's kirjoitti:Ensimmäinen halkokuorma tuotu kotipaikalta(Sorsakoski) kotia Kuopioon ja hyvin kulki...ero vanhaan Heppuun kuin yö päivällä...positiivisesti.
Itsellä on vuodesta 2006 asti ollut tekno-trailerin 3000T malli ja on palvellut hintaisekseen hyvin.
Joskus tuotu kuorma sepeliä laitoja myöten (tähän kärry ei tietenkään ole suunniteltu eikä virkavaltakaan hyvällä katso tuollaisia kuormia) kesti kuitenkin.
Miinuksena voisin sanoa että tuo kärryhän on periaatteessa puurunkoinen, eli on siis kasattu pohjavanerin varaan osittain omassakin on vielä alkuperäinen pohjavaneri joka rupeaa pian pyytämään vaihtoa, tämän huomaa siitä että kärryn ns.lava alkaa taipua.
Plussana voisin taasen sanoa että osia kärryyn pystyy vaihtamaan ilman hitsauskonetta, ja kaikkia osia saa valmistajalta tilaamalla.
Omastakin jotain tullut vaihdettua sen jälkeen kun kärriä käytettiin maansiirtotöissä kaivinkoneen apuna (tämäkin taas niitä töitä mihin kärryä ei ole tarkoitettu)
Yhteenvetona sanoisin että hintansa arvoinen kärry ja oikealla käytöllä varmaan kestää isältä pojalle.
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2308
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Vuonna 2006 ostettu Muuli 1400 SL jatkaa suvussa eteenpäin hyvin palvelleena. Eilen tuli haettua Joensuusta Kärrikunkulta Tekno-Trailer 3300L + 125cm Maxi Jaxal kuomulla. Asiansa osaava myyjä suositteli vielä parit varusteet mukaan. Kiitos Joensuun suuntaan... Palvelu 10+ =D>

Ajattelin että tuo korkea kuomu saattaa vähän "vedättää", mutta eilisen perusteella ei ainakaan voi moittia. Kärry tuli erittäin nöyrästi perässä. Kerrotaan kokemuksia kun niitä tulee...

:)
Avatar
maxim
6WD
Viestit: 930
Liittynyt: 05 Tammi 2005 14:23
Mönkijä:: Honda Bigred 300 Canam 450 pro
Paikkakunta: korvessa kulkevi.....

Re: keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista

Viesti Kirjoittaja maxim »

Otitko kärrin/kuomun mustana? Se on asiallisen näköinen.
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2308
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Tämä on semmonen perusharmaa. Myyjällä oli pihassa kokonaan musta. Komia luonnossa ja kuvissa. Tuo on pikkusen semmonen paisunu kananmuna mutta aattelin, että aina sen korkeemman kanssa pärjää. Tuo nykyinen mönkijä on 148cm korkea kun mittaa tuulilasin reunaan. Ois menny aika tiukille metrisellä kuomulla. Eikä ois sopinutkaan kun laidan korkeus on 36cm, jos nyt oikein muistan.

Katsotaan miten elo tämän kanssa nyt sujuu.
BAP
Noppeli
Viestit: 21
Liittynyt: 08 Huhti 2011 15:25
Mönkijä:: Rally 250cc, Linhai 300 4x4
Paikkakunta: Nastola

Re: keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista

Viesti Kirjoittaja BAP »

Itse hankin kesäkuussa vm 2002 Fiat Ducaton johon on rakennettu välipohja kontiin. Välipohjaan on rakennettu ulos vedettävä ajoramppi joka on kuulalaakeroiduilla pyörillä. Konttiin mahtuu ajamaan heittämällä Linhaini tai isäni Polaris Sportsman 500. Aurauskalusto tosin ei kiinni mahdu olemaan kun kontin pituus loppuu muuten kesken.

Isäni kuljettaa Polaristaan normaalisti Muulin 1400 kärryllä. (Taisi olla vm. 2012 tai 2013).
Tämä autolla kuljetus on mielestäni kätevä koska tarvittaessa saan vielä peräkärryn perään johon voi mättää tavaraa tai sitten voin kuljettaa molemmat mönkijät kerralla. Molemmat on kyllä tieliikenne pelejä, mutta ei niillä mökille viitti ajella keväällä jos pakkasta vielä on :)
Kydon
4WD
Viestit: 175
Liittynyt: 31 Loka 2013 17:22
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista

Viesti Kirjoittaja Kydon »

Kärrikunkulta Joensuusta kävin itsekkin hankkimassa Tekno-trailer 3500 kärrin. Nyt mahtuu kalusto kärriin ja jää vielä ylimääräistäkin tilaa 8) Suositteluni kärrinostopaikaksi!
Itä-Suomen mönkijät ry
Mepi
6WD
Viestit: 463
Liittynyt: 15 Syys 2011 06:12
Mönkijä:: Sportsman 500 EFI EUT 2012
Paikkakunta: Satakunta

Re: keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista

Viesti Kirjoittaja Mepi »

Aika leluja nuo tekno kärryt mitä joskus katselin. Vetoaisa on kantattua peltiä kun monessa ne on vahvempaa palkkia
Sportsman 500 EFI EUT 2012
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2308
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Paljonhan tuolle kantatulle peltiaisalle luvataan kestoa.
http://www.tekno-kouru.fi/vaunumallisto ... 300_l.html

Itse olen ollut tyytyväinen Teknoon. Kaikki nämä jarruttomat 750kg kärryt on vähän keveitä. Pakko olla jos halutaan saada laillista kantavuutta edes hiukan.

Mitä tekee isolla kärryllä jos kantavuutta on vain "kuivan lehtikuorman verran".
Avatar
jiijii-vm60
4WD
Viestit: 217
Liittynyt: 25 Helmi 2015 03:06
Mönkijä:: jo vain

Re: keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista

Viesti Kirjoittaja jiijii-vm60 »

Mitenkä mahtaa olla nuo "lailliset"kuormat,kun vedetään autolla?
Toinen mikä kummastuttaa,kuinka moni vetää mönkijällä noita kärrykuormia
"isoilla"teillä?Taitaa olla nykyään niin että mennään mistä"aita"matalin.
Vastaa Viestiin