Sivu 1/26

keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista

Lähetetty: 02 Huhti 2005 16:41
Kirjoittaja bowtie81
Mikä olis hyvä peräkärry jolla mönkijäkin kulkis sopivasti? Kuomu olis käytännöllinen mutta onko niin korkeita että mönkijä mahtuu alle? Mikä pituus pitäisi olla? Ainakin nettiautossa oli aika hintsusti käytettyjä ja kalliitakin olivat, voisi tehdä peruskorjauksen itse jos saisi halvalla hyvän kärryn, siis hyvän siinä mielessä että ajo-ominaisuudet olis hyvät ja fiksu runkorakenne, hionta ja maalaus sekä sähköjen ym. korjaus onnistuu..
Onko näissä siis isoja eroja näissä perus pikku kärryissä? Kannattaa varmaan olla lehtijousitettu ja iskunvaimennettu? Onko olemassa sellasia joiden laidat toimis ajoramppeina? Kotimaassakin on monta valmistajaa, tosin uutta ei oikeen viitsisi ostaa..

Lähetetty: 02 Huhti 2005 16:46
Kirjoittaja amis
Katsele keltsiä, siellä on käytettyjä... Myös monia yksityisiä joilta voi saada edullisemmin uuden omavalmisteisen, asiallisen kärryn...

Lähetetty: 02 Huhti 2005 16:47
Kirjoittaja anton
Meillä on koiran koppina hiluxin (toyota pick up) avolavan kate. On tällähetkellä koirankoppina ja toiminut siinä käytössä hyvin jo 6v. Mutta suunnittelin rakentaa niille (Pörri ja Tähti) kesällä pienemmän puisen kopin. Tällänen vois kesällä jäädä ylimääräiseksi. Siitä vois vaikka katteen rakentaa peräkärryyn. En tiedä.

Lähetetty: 02 Huhti 2005 17:22
Kirjoittaja kukkumyy
Peräkärry olis kyllä kova sana. Kun vain löytyis sopivan kokoinen.

Itse olen ajatellut telikärryä jossa olis ehkä kuomu.
Yksi ongelma minkä olen huomannu jossain kärreissä niin on aika lailla vähän tuota leveyttä.
Mullakin kun oli Pollessa ketjut alla niin just ja just meni takarenkaat reunojen väliin ja ketjut piirti komeita kaaria kärryn reunoihin.

Lähetetty: 02 Huhti 2005 17:34
Kirjoittaja bowtie81
pitäis olla nimenomaan yksiakselinen että se on kevyt siirrellä käsin ja pyörii kevyesti auton perässä.. Eli kantavuutta ei paljoa tarvii.. 4 metrinen telikärry on jo, mutta pikku juttujen siirtelyyn tuo on vaivalloinen kaivaa esiin, etenkin kun vene yleensä lepää tuon päällä..
Pick upin kuomu ei taida olla tarpeeks korkea, miten korkeita nuo yleensä mahtaa olla mitä kärryihin myydään?
Voisihan tuon itsekin tehdä, mutta saako siitä sitten hyvin kulkevaa? Varmaan pitää tietää jotain mitotuksista ja lujuuslaskutkin suju koulussa todella huonosti :lol:

Lähetetty: 02 Huhti 2005 17:39
Kirjoittaja kukkumyy
Sulla on se etu että on jo yksi kärry. Itselläni ei ole vielä minkäänlaista kärryä joten ajattelin hommata yhden ja saman tien sitten telillä.

Lähetetty: 02 Huhti 2005 17:46
Kirjoittaja amis
Vaneria ja alumiinilistaa nii alkaa kuomua syntymään... Isäukko on parikin tehnyt tällä menetelmällä... Kuinkas korkea mönkijä muuten on?

Lähetetty: 02 Huhti 2005 18:21
Kirjoittaja anton
Kuomu on suurinpiirtein 70cm? Mutta sitähän saa helposti lisää tavraa sen alle, joten se ei ole ongelma se korkeus. Yksiakselinen minunkin mielestä parempi, tai sitten paras olis varmaan avolava. Mahtuuko mönkijä avolavalle muuten?

Lähetetty: 02 Huhti 2005 18:53
Kirjoittaja amis
Jos uutta tehdasmalmistetta katselee, niin Muuli 125 ST... Mielestäni oli aika edullinen ja mönkijä mahtuu kyytiin...

Lähetetty: 02 Huhti 2005 19:08
Kirjoittaja bowtie81
paljos muuli maksaa, aika hyvältä kärryltähän se vaikuttaa, tosin tuo kuomu kyllä nostaa harmittavan paljon hintaa ja olis aika ehdoton.. Kuomu on yleensä 100cm mutta se lasketaan kai laidan reunasta että kokonaiskorkeus alla on yli metrin?

Lähetetty: 02 Huhti 2005 19:25
Kirjoittaja amis
Mielestäni olisin nähnyt jossakin netissä nähnyt Muulin hinnan, mutta en nyt löydä sitä linkkiä :( Älkää uskoko minua, koska voi olla että valehtelen, mutta muistikuvani oli että n. 600€ :roll:

Lähetetty: 02 Huhti 2005 19:30
Kirjoittaja pantterieka
bowtie81 > kun hommaat peräkärryn, niin osta samantien kippaava kärry.

Lähetetty: 02 Huhti 2005 19:36
Kirjoittaja amis
pantterieka kirjoitti:bowtie81 > kun hommaat peräkärryn, niin osta samantien kippaava kärry.
Totta muuten, siinä muulissa ei ole kippiä, se on miinusta, jotuu käyttämään jotakin ajosiltoja :roll:

Lähetetty: 02 Huhti 2005 19:39
Kirjoittaja Taisto
Muutkin näköjään kärrykaupoilla... Itsellä kans tarvetta kärrylle. Kawankin raideleveys piti kaventaa niin että mahtuu transportteriin kyytiin.Ei hyvä! Eli vähän leveempää kärryä olen ajatellut. Jotain 1500X3000mm. Kapeemmat rojuthan saa pakuun sisälle. Ja nimenomaan yksiakselinen,lehtijousilla, kipillä ja ajosiltatakalaidalla.
Vaihtoehtoja on enää kaksi: Farmi ja Starset, kummankin hinta 1300€. Kertokaa kokemuksia ja vaihtoehtoja jos jotain mieleen tulee.
Pienemmistä kärryistä ostaisin ehdottomasti Muuli 1400:n. Hintaa jotain 800€ ja kuomu 500€. Hyvä kärry vetää ja koko oikea yleiskäyttöön. Kippikin löytyy.(perhepiiristä löytyy tälläinen ja on tullut vedettyä sitä useampi 100km)

Farmi peräkärry

Lähetetty: 02 Huhti 2005 21:21
Kirjoittaja pantterieka
Taisto kirjoitti > Vaihtoehtoja on enää kaksi: Farmi ja Starset, kummankin hinta 1300€. Kertokaa kokemuksia ja vaihtoehtoja jos jotain mieleen tulee

Ostin vuonna 1997 FARMI 30L / 313 peräkärryn
- 1 akselinen
- kuumasinkitty
- omapaino 180 kg
- sisäleveys 122 cm (pyöräkotelot ulkopuolella)
- sisäpituus 300 cm
- laidan korkeus 36 cm
- irroitettavat etu ja takalaidat
- kuomu, jonka korkeus 80 cm
- pohjassa 6 kpl kuormansidonntalenkkejä (vakiona muistaakseni 4 ?)
- aisapyörä (minusta välttämätön)

Farmiin päädyin:
-koska lavan laitakorkeus oli 36 cm jolloin sain 80 cm kuomulla hyötykorkeutta kilpailijoita enemmän. (Mitä korkeampi kuomu on, sitä hankalampi käyttää ja kuomun rakenne joutuu koville). Kärry on myös sopusuhtaisen näköinen matalalla kuomulla korkeiden laitojen ansiosta.
-Farmissa oli kippi
-lavan sisäpinta-ala on kokonaan käytettävissä (joissain malleissa pyöräkotelo "varasti" lavan sisämitasta)
-hinta/laatusuhde oli mielestäni paras silloin tarjolla olevista peräkärryistä.

:D Kokemuksia Farmista:
-1-akselinen oli hyvä valinta > tukeva vetää, helppo ja ketterä siirrellä myös käsin (kun tuli vielä hankittu mukaan keulapyörä).
-en ole katunut hankintaani, > hyvä ja laadukas tuote
- kärryllä ikää nyt lähes 9 vuotta eikä vielä ruostetta missään (hyvin tehty kuumasinkitys)
- ei mitään sähkövikoja, eikä muitakaan vikoja koko aikana.
- ainut asia, mikä on vähän "tökkinyt" on se kun joutuu irroittamaan kuomun kokonaan, että saa päätylaidan irroitettua edestä (jos kuljettaa pitkää tavaraa).
- hyvä, että kuormansidontalenkkejä tuli otettua 6 kpl jo tilausvaiheessa
-Panther 90 mönkijä mahtuu kuomun alle ja on helppo ajaa kyytiin kippikärryyn> kun tein lavan levyisen, paksun vanerilevyn minkä saa käännettyä ajoluiskaksi kun nostaa perälaudan pois. Linhai ei kyllä mahdu kuomun alle korkeuden puolesta, mutta eihän sitä tarvikkaan kuljettaa kärryllä kun on tieliikenteeseen rekisteröity :D

Panther 90 mönkijän korkeus on n. 97 cm
Linhain korkeus (ohjaustangon ollessa nykyisessä asennossa) peileillä 145 cm ja ilman peilejä n. 124 cm