Sivu 1/1

Kiistaa modularboxin takuiden kanssa.

Lähetetty: 01 Loka 2007 09:40
Kirjoittaja JeQ
Ostin rally usa rider 300cc mönkijän kesällä. Nyt sillä on ajettu n.2500-3000km, sisäänajohuolto tehty 500km paikkeilla.

Moottori hajosi sen syötyä öljyt.

Modularboxilta en saanut ohjeita öljynvaihtoväliä koskien, eikä käyttäjän manuaalia ollut olemassa vaikka mönkijä oli uusi. Ja nyt väittävät ettei mene takuuseen.

Itselläni oli luulo, kauppiaan sanottua että tämä mönkijä on moottoripyörä tekniikalla valmistettu, että öljyn vaihto olisi näin ollen sama kuin moottoripyörissä, mutta se onkin 1500km välein.

Kauppiaan vai minun vika? Ja meneekö moottorista öljyt jos sillä ajaa sen 500-1000km ylimääräistä?

Kuluttaja asianmiehelle kuitenkin lähtee valitus. Soitettuani neuvontaan sieltä sanottiin että ilman muuta pitäisi olla öljynvaihto ja huolto-ohjeet kirjallisina.

Lisäksi matkamittari näyttää kaksinkertaista määrää, tyyppi vika kuulemma, mutta tätäkään kauppias ei vaivautunut ilmoittamaan ennen ostoa.

Lähetetty: 01 Loka 2007 09:55
Kirjoittaja Koheltaja
Se että käsikirjassa ei kerrota huoltovälistä mitään saattaa muuttaa asian ja tehdä maahantuojasta korjausvelvollisen, mutta, painoitan että kuskin tehtävänä on tarkistaa että moottorissa on riittävästi öljyä... Se että öljyillä ajetaan suositusta enemmän ei pitäisi rikkoa mitään, varsinkaan jos öljy on laadukasta ja sitä on moottorissa riittävästi. Kannattaa selvittää kuluttaja-asiamiehen kanssa kuka on korvausvelvollinen.

Re: Kiistaa modularboxin takuiden kanssa.

Lähetetty: 02 Loka 2007 15:10
Kirjoittaja tripleT
JeQ kirjoitti: tämä mönkijä on moottoripyörä tekniikalla valmistettu, että öljyn vaihto olisi näin ollen sama kuin moottoripyörissä, mutta se onkin 1500km välein.
monestihan crossimönkkäreiden koneet ovat samojen merkkien crossi- tai enduropyöristä joissa öljynvaihtoväli on tunneissa jotain 10h ja joissakin enempi joissakin vähempi. Moottoripyöriä nekin..
onhan tietty allroad vehkeittein myllyjä esim. 660 raptorissa ja baja 650:ssa joilla ehkä uskaltais ajaa pitempää samoilla öljyillä. niissä lienee vaitovälit 6000km luokkaa, tosin moottorit ovat kiinni silloin esim F650gs bmw:ssa tai yammun xt:ssä. empä tiiä mitä raptorin huoltokirja sanoo.
eiköhän kauppias meinaa tarkoittaneensa tosiaan crossien ja enskojen normi vaihtovälejä.

kyllähän sitä tikkua kannattaa nostaa väh. 500km välein ja useamminkin, mutta täähän on sitä jälkiviisautta ja aivan turhaa tässä vaiheessa.

eikö lohjan kaupungin johtajan volvokin leikannut kiinni, kun se ajoi vaan eikä tarkistanut öljyjä? juttua käräjöitiin ja hommassa kävi niin, että kaupunki maksoi, koska auton käyttäjän täytyy tarkastaa öljymäärää aika ajoin. mutta ko. tarkistuksista luki käyttöohjekirjassa. ko. tarinan luin netistä, muistaakseni saab-foorumilta.

Lähetetty: 02 Loka 2007 19:02
Kirjoittaja usa
Joo ei tässä ny jälki viisastelut auta mutta kumminkin on pakko sanoa että ei oo iso vaiva kattoo öljyt ennen ajoon lähtöä, aikaa öljyn tarkistus projektissa taitaa mennä huikeat 30 sekkaa

Lohjalta

Lähetetty: 02 Loka 2007 19:39
Kirjoittaja Cf-äijä
Tarina kaupunginjohtajan Volvosta pitää paikkansa ainakin noin suurin piirtein.
Cf-Moton käsikirjassa ainakin lukee että öljynpinta pitää tarkistaa aina ajoon lähtiessä.Siitä meneekö takuuseen vai ei en osaa ottaa kantaa.

Timppa

Lähetetty: 02 Loka 2007 20:17
Kirjoittaja Cooleri
Joskus ihmettelin skoottereissa alhaista öljynvaihtoväliä (1000km), maahantuojan vastaus oli että koska nykykoneet syö aina pikkasen öljyä ja öljytilavuus on niin pieni niin parempi laittaa lyhyempi vaihtoväli jotta öljyt tulee tarkistettua edes silloin. Kyllähän nykyöljyillä ajaisi paljon pitempäänkin, mutta ei onnistu jos ne on ehtineet hävitä koneesta :wink:
Hankalia juttuja noi, mutta kuluttaja-asiamies varmaan auttaa. On tossa sellainenkin pointti et jos sulle ei ole ohjekirjaa annettu ja ei edes käyttöopastusta miten katsotaan öljyt jne. niin voiko se olla silloin sun vika?
On ollut autopuolella tapauksia, jossa käyttöönotto opastus on jäänyt antamatta ja koeajolle lähtenyt on ajanut kolarin. :arrow: Liike on ollut syyllinen kun ei ole annettu opastusta hallintalaitteista.

Kyse ei ollut siis Modularboxin vastauksesta vaan noin niinkuin yleisenä pohtimisena.

Mitä tulee tuohon kaupunginjohtajan Volvoon niin ne ei ole tainnu keksiä Volvolla sellaista anturia, joka mittaa öljynpainetta? :lol: Muissa autoissa se on mutta ei sitten vissiin Volvossa?

Hmm

Lähetetty: 02 Loka 2007 20:34
Kirjoittaja Cf-äijä
Alkaa mennä ameriikan meiningiksi........
Hmmm jos autolla ajaa ihmisen kuoliaaksi ja siitä ei ole varoitettu käyttöönotossa niin myyjä joutuu vastuuseen...........

No onhan tää jo osittain tottakin kyllä.Ei nyt tosin ihmisen kuoliaaksi ajamisen osalta mutta kuitenkin.Hullua hullua.Ihmiset ei enää osaa ajatella omilla aivoilla.Se on sitää uusavuttomuutta.

Timppa

Lähetetty: 02 Loka 2007 20:56
Kirjoittaja Jonska
Tuotteessasi on kuluttajasuojalain mukainen virhe:


Tuotteen ja palvelun virhe määritellään laissa

Kuluttajansuojalaissa määritellään yleistasolla virhetyypit. Kattavaa virheluetteloa ei ole olemassa.

Virhe on kyseessä esimerkiksi silloin, kun

* tavarassa on valmistusvika
* se ei sovi käyttöön, johon se on tarkoitettu
* se ei vastaa tietoja, joita siitä on etukäteen annettu
* se kestää lyhyemmän aikaa kuin perustellusti voi odottaa
* sille ei ole annettu riittäviä asennus- ja käyttöohjeita suomen- ja ruotsinkielellä

Lähetetty: 02 Loka 2007 20:57
Kirjoittaja Jonska
Foorumi rupes sekoilee ja pläjäytti kaks kertaa saman kirjotuksen :?

Lähetetty: 03 Loka 2007 00:03
Kirjoittaja migu250
Jonska kirjoitti:Tuotteessasi on kuluttajasuojalain mukainen virhe:


Tuotteen ja palvelun virhe määritellään laissa

Kuluttajansuojalaissa määritellään yleistasolla virhetyypit. Kattavaa virheluetteloa ei ole olemassa.

Virhe on kyseessä esimerkiksi silloin, kun

* tavarassa on valmistusvika
* se ei sovi käyttöön, johon se on tarkoitettu
* se ei vastaa tietoja, joita siitä on etukäteen annettu
* se kestää lyhyemmän aikaa kuin perustellusti voi odottaa
* sille ei ole annettu riittäviä asennus- ja käyttöohjeita suomen- ja ruotsinkielellä
Tuossa listalta nyt äkkipikaa löytyy kaksi alinta jotka osuu kohdalleen
1. se kestää lyhyemmän aikaa kuin perustellusti voi odottaa
Uusi kone ei voi kuluttaa niin paljoa öljyä että se hajottaisi koneen.

Joko ensi huollon aikana liian vähän tai ei uusia öljyjä tilalle laisinkaan, proppu jäänyt löysäksi.

On tosi että kuljettajan pitää/pitäisi tehdä puolen-1½ tunnin tarkistukset joka kerta kun lähteen/käynnistää koneen.

Mutta jos syy koneen rikkoutumiseen löytyy syystä että korjaamo/huollon tekemä virhe.
Korjaus kustannukset kaikkineen kustannuksineen menee virheen tehneelle taholle, Varsinkin kun on maahantuojan määritelmässä viellä "valtuutettu"

2. Sille ei ole annettu riittäviä asennus- ja käyttöohjeita suomen- ja ruotsinkielellä-

Huhun mukaan ohjeet tulee postitse joskus myöhemmin.
Sekään ei ole käyttäjän ongelma, ohjeet käyttöön antavat suullisesti, suullisesti tehdyt sopimukset ovat myös sitovia, tosin vaikeaa alkaa todistamaan mitä sovittu+ kerrottu jos ei mustaa valkoisella.

Kyseisen tuotteen manuaaleja en ole nähnyt, mutta tiedän että muutamissa heidän tuotteissa kaikissa paperi+ netti-sivun tiedoissa on virheellistä tietoa (osa/tilavuus ei pidä paikkansa kirjoitettuun tietoon).

Se ei paljoa auta jos kirjoitus on suora suomennus lontoon kielestä jos lähde tieto ei pidä tuotteen kanssa paikkansa.

Lähetetty: 26 Loka 2007 12:22
Kirjoittaja Impezki
Noniin, pitipä rekisteröityä tännekkin kun näyttää olevan aiheesta mielenkiintoista keskustelua.

Itse ostin tälläviikolla 300cc Rallyn.
Olin aika ihmeissään kun luovutuksen yhteydessä kysyin huoltokirjaa ja käyttöohjekirjaa. Mitään näistä en saanut mukaani.
Joten jos laitteeseen ei mitään dokumentteja miten sitä pitäisi huoltaa ja tarkistaa, niin silloin ei myöskään voida olettaa että asiakas tekisi niistä yhtään mitään. Varsinkin jos ajatellaan että kyseessä on asiakas jolla ei ole mitään tietoa edes mitä koko moottori pitää sisällään.

Joten tässätapauksessa on asiakas aika vahvoilla koska ei todellakaan voida vaatia mitään tarkastuksia ja huoltoja takuun säilymisestä jos ei näistä ole mitään dokumentteja.

Niinkuin edellä mainittiin tämmöistä laitetta ei saa lain mukaan myydä suomessa ilman asiaan kuuluvia dokumentteja.

Jotenkin tämmöinen kaupankäynti ei hirveästi herätä luottamusta, toivotaan nyt että oma peli toimii ja pysyy kasassa, ja pitää tehdä huollot suurinpiirtein kokemuksen mukaan.

Lähetetty: 26 Loka 2007 12:45
Kirjoittaja Darth
Olin aika ihmeissään kun luovutuksen yhteydessä kysyin huoltokirjaa ja käyttöohjekirjaa. Mitään näistä en saanut mukaani.
Mitä sanoivat syyksi siihen etteivät antaneet dokumentaatiota mukaan? Kertoivatko, mitä ja milloin pitää huoltaa tai tuoda huoltoon? Aika ihme touhua...ettei vaan olisi firma menossa konkkaan, kun noin uskaltavat myydä tavaraa ulos. Ite kun ostin VI:stä käytetyn kamppeen, missä ei takuita enää ollut jäljellä, niin sain ison läjän paperilappusia mukaan ja suht'koht' seikkaperäisen suullisen opastuksen linkun huoltamisesta.

Lähetetty: 29 Loka 2007 11:43
Kirjoittaja Impezki
No syytä eivät sanoneet. Huoltojen suoritusvälistäkään ei sen kummemmin saanut tietoa.
Lähinnä kehoitti kiristelemään ruuveja sisäänajon aikana ( joka osoittautui tarpeelliseksi kun muutama ruuvi oli jo tippunut )

Lähetetty: 31 Loka 2007 18:19
Kirjoittaja modethepooh
kovin on kummallista touhua modularboxista...

ottaen huomioon että itse ostin noin 5kk sitten TGB 425:sen
ja sain huoltokirjan käteen sekä vielä suullisen ohjeistuksen
huoltojen välistä,ensihuollosta,hinnat sekä mitä ensihuollossa tehdään (ja huolloissa yleensäkkin)

manuaali tuli tosiaan 2 päivää myöhemmin postista kotiin sillä heillä ei ollut yhtään tullut tavaran mukana...

kaikki huollot ja muut hoitunut mallikkaasti em.firmassa ja nopeasti

myönnän kyllä että tavaran toimitus kestää jos esim.takaboksin tilaa (ja tähän on syyllinen rahdintoimittaja, ei modularbox)

tiedän sen sillä satun olemaan töissä kyseisessä firmassa joka toimittaa heille mönkijät ym. varusteet :D