Kuinka ajat maastossa? R*iskaatko luontoa ajaessasi?
Kuinka ajat maastossa? R*iskaatko luontoa ajaessasi?
Poken pyynnöstä aloitan myös tämän topicin.
Kertokaa kuinka te omilla tai vierailla mailla ajelette? Jääkö jälkeenne samainen maisema vai näkeekö kerralla että täällä on sitten möngitty kunnolla?
Että tämmöinen keskustelu tällä kertaa. Joku jatkakoot...
Kertokaa kuinka te omilla tai vierailla mailla ajelette? Jääkö jälkeenne samainen maisema vai näkeekö kerralla että täällä on sitten möngitty kunnolla?
Että tämmöinen keskustelu tällä kertaa. Joku jatkakoot...
Omakohtaisesti voin ainakin täältä perältä sanoa että kyllä jäljistä näkee millä asialla mönkkäri-kaveri on ollut. Yleensä kalareissulle tai töihin matkalla ollut kuski varoo renkaitaan ja säästää konettaan (myös bensankulutusta), joten siitä ei juurikaan jää maastoon jälkiä. Noh, pehmeässä maastossa jää väkisinkin vaikka kuinka ajaisi varoen.
Sportti-miehet kyllä sitten tunnistaa siitä, että ajetaan tietenkin takavedolla ja niin että rapa lentää kaaressa. Jokaiseen kurviin sippaliiraa ja jos ei kurvia tule niin sitten suorallakin pysäytellään ja kiihdytellään. On se komea katsella taaksepäin kun turve lentää, mutta kyllä on karmeaa jälkeä. Tästä se mönkijöitten huono maine pitkälle tuleekin ja kunnat ovat pääsääntöisesti kieltäneet kelkkareittien hyödyntämisen kömpijöille.
Jokainen voi osaltaan vaikutaa kömpijöitten maineeseen. Ajethan luonnossa rauhallisesti ja crossi-radalla revitetään niin maan peevelisti.
t.Veli-Pekka
Sportti-miehet kyllä sitten tunnistaa siitä, että ajetaan tietenkin takavedolla ja niin että rapa lentää kaaressa. Jokaiseen kurviin sippaliiraa ja jos ei kurvia tule niin sitten suorallakin pysäytellään ja kiihdytellään. On se komea katsella taaksepäin kun turve lentää, mutta kyllä on karmeaa jälkeä. Tästä se mönkijöitten huono maine pitkälle tuleekin ja kunnat ovat pääsääntöisesti kieltäneet kelkkareittien hyödyntämisen kömpijöille.
Jokainen voi osaltaan vaikutaa kömpijöitten maineeseen. Ajethan luonnossa rauhallisesti ja crossi-radalla revitetään niin maan peevelisti.
t.Veli-Pekka
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
luvallisella radalla ja ajomaastossa tietenkin näkee että ajohommia on harrastettu. Muutenhan en muiden maille luvatta mene. Maastossa jälkien jättäminen ainakin omasta näkövinkkelistä on pienentynyt kun tiukemmissa mutkissa, hitaasti ajaen riippuu oikein roimasti ulkomutkassa, jolloin sisempi pyörä joka"sutii", niin ei kaiva niin paljon kun keventämättä.
Itse pidän myös nelivedon päällä aina. Se jättää mökkitiehenkin vähemmän jälkiä näin kun pelkällä takavedolla.
Tässä tätä avausta...
Itse pidän myös nelivedon päällä aina. Se jättää mökkitiehenkin vähemmän jälkiä näin kun pelkällä takavedolla.
Tässä tätä avausta...
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
-
- 6WD
- Viestit: 315
- Liittynyt: 29 Huhti 2005 17:38
- Paikkakunta: Mikkeli Mönkijä: Can-Am Outlander 800 tie + hydraulikuormankärry
Kyllä pehmeisiin paikkoihin tahtoo jäljet jäädä vaikka kuinka varovasti ajaisi mutta kovemmalta maalta ei minun pollen jälkiä löydä.
Mutta yleisestiottaen maastoon ja ainakaan toisten maille jälkien jättäminen ei palvele tätä harrastusta ja ketään harrastajaa!!! Kaasupeukalon käytöllä asiaan voi vaikuttaa paljon
Mutta yleisestiottaen maastoon ja ainakaan toisten maille jälkien jättäminen ei palvele tätä harrastusta ja ketään harrastajaa!!! Kaasupeukalon käytöllä asiaan voi vaikuttaa paljon

-
- Tracks
- Viestit: 2832
- Liittynyt: 28 Huhti 2005 15:31
- Paikkakunta: Haarajoki/Kangasniemi
Omalla tontilla ajelen aika huoletta, koska yleensä on kärry perässä ja puita kyydissä ts. joutuu ottamaan vauhtia ja menemään sieltä, mistä on tarvis. Tontti on aika siivottomassa kunnossa muutenkin, koska kaikkia hakkuujätteitä ei ole vielä(kään) saatu pois. Taritus on saada, koska ei ole kysymys mistään talousmetsästä, vaan paremminkin omasta "puistosta". Eli ehkä sitten, kun metsä on siisti, niin ajaminenkin keskittyy enemmän urille, joita on tontille syntynyt (tehty).
Nykyisessä asuinpaikassa ajelen asiallisesti, muualla ei ole tullut ajeltuakaan. Tosin varsinkin viime kesänä, kun oli märkää, rantapolku meni väkisin aika hirveään kuntoon. Suurin osa ajosta oli kuitenlin hyötyajoa, puita "tloyhtiön" notskipaikalle jne.
Nykyisessä asuinpaikassa ajelen asiallisesti, muualla ei ole tullut ajeltuakaan. Tosin varsinkin viime kesänä, kun oli märkää, rantapolku meni väkisin aika hirveään kuntoon. Suurin osa ajosta oli kuitenlin hyötyajoa, puita "tloyhtiön" notskipaikalle jne.
- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Pitkillä safareilla kannattaa hyödyntää sähkölinjaverkostoa.Yleensä siellä kulkee huolto ura ja monesti on isoimpien kanavien yli siltakin.Jos jotain jälkiä jää niin siellä se ei niinkään haittaa.Suo ajelua kannattaa välttää loppu keväästä.jää tosi pahat jäljet ja säilyvät pitkään. 

¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
-
- 6WD
- Viestit: 251
- Liittynyt: 31 Touko 2004 23:11
- Paikkakunta: Äänekoski
Tämmöisiä yhteistyö terveisiä sai mönkijäpalsta joten jos ajelija on tämän palstan lukija niin eikö tästä voisi ottaa jotain opiksi?
Terve!
Kirjoittelen palstalle maastopyörälijänä, itseni ja muiden turkulaisten harrastajien puolesta.
Turun Luolavuoreen, Pattilan vanhaan maisemoituun jätemäkeen on vuosien saatossa noussut tuhansilla miestyötunneilla rakennettu pyöräilyrata. Kallistettuja kurveja, hyppyreitä, ynnä muuta asiaan kuuluvaa on rakenneltu. Kyseiseen rataan on kaupungin siunaus, ovatpa he joka kevät tulleet ajamaan lisää maata meille+antaneet kaivinkoneen ja kuljettajan päiväksi käyttöömme.
Lähiaikoina on kuitenkin yhä suuremmissa määrin radalla ollut myös nelipyöräisiä laitteita, jotka eivät yrittämälläkään mahdu kategoriaan "polkupyörä". Otsikosta saatoittekin jo arvata, että mönkijöistähän on kyse. Lähes joka päivä kun olen radalla ajamassa (monta kertaa viikossa) ilmestyy paikalle mopomönkijöitä mopoilevine kavereineen. En tiedä lukevatko kyseiset ajajat tätä palstaa, mutta sanon nyt kuitenkin: rata on tarkoitettu polkupyörille, ei raskaille moottorikäyttöisille ajoneuvoille. Hyppyreiden nokat eivät kestä sitä sutimista, kuten eivät kallistetut kurvitkaan. Yleensäkin koko Pattilan mäessä moottoriajoneuvolla ajaminen on maastoliikennelaissa kielletty.
Me vanhemmat fillaroitsijat olemme pojille huomauttaneet radan käytöstä ja pyytäneet heitä poistumaan. Toivottavasti viesti meni perille, ettei tarvitse turvautua seuraaviin keinoihin - poliisille ja poikien kotiin soittamiseen. Jos siis tunnet jonkun joka ajelee mopomönkijällä Turun Pattilan mäessä, niin ole ystävällinen ja opasta häntä valitsemaan jokin muu ajopaikka. Varmasti ymmärrätte, että toisten rakentamien, täysin eri välineille tarkoitettujen ajopaikkojen tuhoaminen ei ole kenenkään edun mukaista.
Kiitos ymmärryksestä ja hyvää kesää kaikille nelipyöräisten harrastajille!
-Matti Yliluoma, Turku
- blue Honda Trx
- Tracks
- Viestit: 3208
- Liittynyt: 15 Syys 2004 14:58
- Mönkijä:: BRP RENEGADE 800
- Paikkakunta: Östra Nyland
Tuonikäisille työ on paras sanktio.Jos ajot ei lopu,pojat vain ratatalkoisiin.Muutaman päivän kun töitä tekevät,huomaavat,että paljon helpompi on pilata,kuin rakentaa.Sakothan maksavat vanhemmat,sehän ei paljoa kirpaise.Vanhempien tehtävä on opettaa lapset ajattelemaan myös tekemisiensä vastuita laitteita ja muita hankkiessaan.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.