Sivu 1/3

Maalaus

Lähetetty: 05 Helmi 2008 13:16
Kirjoittaja No Fear
Joo suunnittelen tässä jo mönkijän katteitten maalausta vaikka saan sen vasta joskus loppuviikosta, ei oikeen punainen väri kovin hirveesti miellytä ja ei ollu muutakaan väriä saatavilla niin piti ottaa se, tarkoitus olisi maalata kiiltävän mustaksi.. Joo mut sitä täs kyselen että kun se on tieliikennevehje niin pitääkö se sitten ns. muutoskatastaa tai tehdä jotai kun väri muuttuu?? ja maalauksesta jos on antaa jotai hyviä vinkkejä miten tehdä ja että vielä pysyiskin ne maalit, tarkoitus varmaa viedä joskus sitten johonki maalaamoon...

Re: Maalaus

Lähetetty: 05 Helmi 2008 14:18
Kirjoittaja Ecu
No Fear kirjoitti:...ja maalauksesta jos on antaa jotai hyviä vinkkejä miten tehdä ja että vielä pysyiskin ne maalit, tarkoitus varmaa viedä joskus sitten johonki maalaamoon...
Kannattaa kiikuttaa ne osat suoraan maalaamoon, tulee kerralla hyvä :D
Paukkupurkki maalien kanssa on mielestäni turha ruveta leikkimään
(nimim: kokemusta on :oops:)
Pohjia voi tietty ite tehä, mutta harvemmin maalarit on niihin tyytyväisiä,
hio katteet mattapinnalle ja kiikuta maalaamoon, niin ei voi kovin paljon mennä vikaan :roll:

Asiasta enemmän tietävät kertokoot lisää :!:

Lähetetty: 05 Helmi 2008 14:34
Kirjoittaja Putko
Kannattaa ensiksi ottaa selvää mistä muovilaadusta katteet ovat valmistettu, ennen kuin alat katteita pohjustamaan. Juurikin sen takia että maali pysyy kunnolla katteista, esim. jos ne on jostain ämpärimuovista valmistettu, jossa öljy pitoisuus on hyvin korkea, niin turha edes yrittää edes maalata katteita.

Lähetetty: 05 Helmi 2008 15:13
Kirjoittaja Coen
Kannattaa harkita tarkkaan, kiiltävä musta on kaikkein vaikein väri ruiskuttaa ja vaatii pohjilta eniten (kaikki epätasaisuudet näkyy).

Itse en muoviosia lähtisi kauheasti hiomaan. Ksyleenillä perusteellinen puhdistus, muovintartunta-aine, väriin lisäainetta (en nyt saa päähäni mikä se oli) elastisuutta lisäämään.

Itse en viitsisi maalata, kun metsässä rymyää, jää maalit puiden runkoihin (?).

Eikös Roosalla ollut se Pink Pork jälkikäteen maalattu???

Lähetetty: 05 Helmi 2008 15:35
Kirjoittaja No Fear
Paljonkohan se maksaa suunnilleen maalaamossa jos ne tekee ne pohjat ja kaikki mitä nyt tarttee.. kyllä se tavan mustakin kävis ja ois varmaa helpompi tehdä tai osaahan ne siellä tehdä mitä vaan jos paalua riittää... Mustat katteet olis maksanu ainakin 300euroo kyseiseen force 400 mönkkäriin... Katteet voi kyllä olla jotai "ämpäri" muovia siinä mönkijässä, pitänee kysellä joltai joka omistaa kyseisen vehkeen...

Lähetetty: 05 Helmi 2008 15:43
Kirjoittaja Putko
Muoviosat on hyvä hioa karhunkielellä, jos katteet ovat moiteettomassa kunnossa. Ei toi musta väri nyt mikään nyt yli vaikea väri ole. Pienet naarmut peittyvät hyvin hiomavärillä ja suuremmat peittyvät ruiskukitillä/muovi kitillä.

Kyllä se maalamossa helposti voi tulla maksamaan yli 300€. Kannattaa tietenkin käydä kyselemässä hintoja.

Lähetetty: 05 Helmi 2008 16:12
Kirjoittaja No Fear
Entäs pitääkö se sit käydä "muutoskatastaa" vai tarviiko tehdä mitää sille jos on eri värinen mitä rekisteri otteessa lukee vai lukeeks siinä ees väriä??

Lähetetty: 05 Helmi 2008 17:08
Kirjoittaja mjf777
automaalarina annan sellaasen vinkin, et jos itte aijot tehrä maalauksen, niin jos katteis ei oo mitää niinsanottua vikaa niin hyvä puhristus ja korkeentaan harmaalla karhuntassulla tai mielunmin kuparisella tassulla mataksi ja taas hyvä puhristus taas, ja sit muovitartunta pintaan ja maalit päälle ja pikkasen joustoainetta sekaan kestää muovin taipumisetkin parenmin. mutta jos vähäkää epäälet niin vie maalattavaksi äläkä tee mitää. on niitä tuotu joitaki muovi osia maalattavaksi mulleki johonka asiakas kehuu ylepeenä tehneensä pohjat ja siinä sitte onki ollu kovatyö. mihinää nimes ei saa hioa hiomapaperilla sen jälekehen pitää ne pohjatyöt tehrä. ja maalialan liikkeistä saa opastusta ja tietoa muovi maalauksiin, jos tietävät mitä myyvät. ja siihen katsastukseen käy konttorilta kysymäs niin saat varman vastauksen asiahan mut epäälen et pitää otteeseen muuttaa, voi pian aikaa polliisi setä ihmetellä et onkos puhtaat paperit ku ote ei vastaa värin osalta, tuo oli villi veikkaus mut ei se kysyminen mitää maksa konttorillakaa.

Lähetetty: 05 Helmi 2008 17:08
Kirjoittaja wama
No Fear kirjoitti:Entäs pitääkö se sit käydä "muutoskatastaa" vai tarviiko tehdä mitää sille jos on eri värinen mitä rekisteri otteessa lukee vai lukeeks siinä ees väriä??
Ei tarvitse. Joskus tulevassa katsastuksessa ne saattavat kirjata oikean värin rekisteriotteeseen, tai sitten ei.

Lähetetty: 05 Helmi 2008 22:01
Kirjoittaja rulez
Joo en usko että ovat kovin nuukia tuon värin suhtee mullakin lukoo avo fiestan papereissa punanen vaikka ollu jo useamman katastuksen ajan keltaanen että tokkopa nuo nii nuukasti mönkiöitäkää syynäävät tienpäällä kun ei konttorissakaan tuota huomata tarkistaa vaikka suht harvinaisia ovakki tuommoset vanhat laikka avot :wink:
Konttoristahan tuokin toki paljon riippuu !

Lähetetty: 07 Helmi 2008 15:31
Kirjoittaja Putko
Jos maalaminen tuottaa harmaita hiuksia niin, nykyään esim. autoja teippaillaan paljon, konepeltejä kattoja jne. Jos pysyy kuumailmapuhallin ja mattoveitsi kädessä niin kannattaa kokeilla. Väri viuhkohja löytyy satoja. Kiiltävää mustaa ei suositella laitettavaksi koska se voi haalistua.

Lähetetty: 07 Helmi 2008 18:17
Kirjoittaja Heze.R
Ensin muovi tartunta sen jälkeen (riippuu maalattavasta väristä) sävypohja, väri massa ja viimeisenä lakka. Tolla periaatteella pitäs suht hyvin pysyy kiinni.
Akryylillä maalattaessa riittä kun on muovitartunta ja akryyli.
Tiiä sitten kumpi on ajan kanssa parempi massa vai akryyli??
Pulveri maalauksesta ei oo mitään tietoo enkä oikein tiiä onko tässä kömpijä hommassa oikein tarvettakaan.

Niin ja tietysti se muovin pinta pitää karhentaa. Vaikka jollain 500-2000 karkeuksisella paperilla. Mieluusti vesissä koska muuten nousee karvat pystyyn. On aika kettumaista maalaa sitten jos on piikkei pystyssä.
Muovi kun on aika sähköstä kamaa.

Että näin
Ruiskutus paine riippuu ruiskusta. Yleensä se on satajetillä 2,0 bar massaa ruiskutettaessa ja lakkaa ruiskutettaessa 2,2 - 2,5 bar.
Lakkana käyttäsin varmaankin kova lakkaa kestää hivenen paremmin naarmuuntumista.

Eli homma etenee näin
Muovin karhennus maalattavilta alueilta. (mielellään vesissä)
Putsaus epäpuhtauksista että maali pysyy
Ruiskutus muovitartunta (antaa kuivua)
Ruiskutus massa tai sävy pohja tai akryyli (antaa kuivua) (akryylillä maalattaessa valmis)
Ruiskutus lakka kerros ja antaa kuivuu

Avot uusi maali on pinassa!!!

Lähetetty: 07 Helmi 2008 18:19
Kirjoittaja Heze.R
Niin ja kun meet rekisteröimään tai katsastaan niin mainitset vaan et on muuttanu värii. Korjaa sen siinä samalla sulle ilman mitään ylimääräsii kului. Näin ainakin viime ja toissa vuonna auton kohdilla.

Lähetetty: 07 Helmi 2008 18:24
Kirjoittaja Heze.R
mjf777 kirjoitti:automaalarina annan sellaasen vinkin, et jos itte aijot tehrä maalauksen, niin jos katteis ei oo mitää niinsanottua vikaa niin hyvä puhristus ja korkeentaan harmaalla karhuntassulla tai mielunmin kuparisella tassulla mataksi ja taas hyvä puhristus taas, ja sit muovitartunta pintaan ja maalit päälle ja pikkasen joustoainetta sekaan kestää muovin taipumisetkin parenmin. mutta jos vähäkää epäälet niin vie maalattavaksi äläkä tee mitää. on niitä tuotu joitaki muovi osia maalattavaksi mulleki johonka asiakas kehuu ylepeenä tehneensä pohjat ja siinä sitte onki ollu kovatyö. mihinää nimes ei saa hioa hiomapaperilla sen jälekehen pitää ne pohjatyöt tehrä. ja maalialan liikkeistä saa opastusta ja tietoa muovi maalauksiin, jos tietävät mitä myyvät. ja siihen katsastukseen käy konttorilta kysymäs niin saat varman vastauksen asiahan mut epäälen et pitää otteeseen muuttaa, voi pian aikaa polliisi setä ihmetellä et onkos puhtaat paperit ku ote ei vastaa värin osalta, tuo oli villi veikkaus mut ei se kysyminen mitää maksa konttorillakaa.
Joo asiakkaan pohjat on ollu yleensä vähän mitä on. Onneks en oo ottanu kuin maalauksesta hinan ja silloin oon myös tehny sen hyvin selväksi kaverille et puhdistan ja maalaan vaan sen tekemien pohjien päälle.

Lähetetty: 07 Helmi 2008 18:48
Kirjoittaja Putko
Joo asiakkaan pohjat on ollu yleensä vähän mitä on. Onneks en oo ottanu kuin maalauksesta hinan ja silloin oon myös tehny sen hyvin selväksi kaverille et puhdistan ja maalaan vaan sen tekemien pohjien päälle.[/quote]


Toisten tekemien pohjille ei kyllä kannata alkaa maalaamaan, paitsi jos harrastuksena maalaat. Koska äkkiä voi tulla ns. huonomaine yritykselle esim. kun porukka kyselee kaupungilla yritystä missä autosi on maalattu, kun pohjat peilaa niin prkl. siinä vaiheessa ei paljon kiinnitetä huomiota maalipintaa joka voisi olla hyvä, ilman huonoja pohjia.